Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

Słupy ściany kolankowej a przyszła lukarna


Recommended Posts

Kończę obecnie strop domu. Niebawem będę montował pręty od słupów ściany kolankowej w stropie. W planie jest dach kopertowy bez lukarny a ja chciałbym sobie zrobić możliwość przyszłościowej rozbudowy o lukarnę. Z tego co wiem dobrze jest jeśli w narożach/bokach lukarny są słupy żelbetowe. Chciałbym więc poznać technikę dobudowy takiej lukarny. Jeśli teraz wstawię w tych miejscach słupki ściany kolankowej to żeby zrobić kiedyś lukarnę wystarczyło by je tylko przedłużyć (wkleić do góry słupka pręty na klej chemiczny). Pytanie tylko czy taki łączony/dolewany po czasie słup nie jest słabszy od wylanego za jednym razem? Czy w takim razie jeśli będę robił lukarnę kiedyś to:

 

1. Rozkuć beton w słupku do widocznego zbrojenia i wylać go ponownie jako całość 

2. Wylać obok słupka nowy cały słup lukarny, wcześniej oczywiście wwiercić się w wieniec o wkleić pręty na kotwę chemiczną 

3. I pewnie wyciąć też część wieńca w miejscu lukarny? 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, dedert napisał:

Z tego co wiem dobrze jest jeśli w narożach/bokach lukarny są słupy żelbetowe.

1. Zalezy, jak szeroka będzie ta lukarna. Jeśli 1m - 2m - nawet więcej  - to sensowniej jest zrobić ją na konstrukcji drewnianej sprzężonej z konstrukcją dachu i wspartej na, lub obok ścianki kolankowej.

Poza tym czy to lukarna z balkonem, samym oknem, jaka? Może warto przerwać kawałek scianki kolankowej od razu, nie robic w tym miejscu np. żelbetu - jeżeli mają tam być np. drzwi balkonowe?

2. Raczej bym sie przyłożył do konstrukcji dachu w tym miejscu, żeby można było łatwo wstawić zmienioną częsc konstrukcji. Najlepiej to teraz uzgodnić z projektantem więźby.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, dedert napisał:

lukarna min 350 cm. Balkon jeśli by nawet był to nie żelbetonowy a lekki na konstrukcji metalowej.

A nie wystarczy tylko wyciąć więźby?

Przy takiej szerokości lukarny powinna byc już teraz więźba przygotowana na to - inaczej byc może zdemolujesz dużą część dachu (możesz tez trafić np. na wię(ą)zar - i wtedy kłopot). A tak - zdejmiesz dachówkę, część izolacji - ale konstrukcja będzie przygotowana - dodasz tylko pewne elementy (zależne od ksztaltu lukarny)  bez demolowania, podpierania czy zmiany konstrukcyjnych elementów więźby.

 

Balkon to mniejszy problem, jednak zakotwienie go i zrobienie bez mostków ciepnych - to teraz musisz przygotować, chyba że bedzie na dostawionych słupach ( gwarantuje to niezależna konstrukcje i izolacje termiczną) - no i nie musisz teraz nic z nim robić.   

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Są dedykowane rozwiązania, które pozwalają na dobudowanie balkonu. U nas może niezbyt popularne lub zbyt sporadycznie opisywane. Nie zmienia to faktu, że w całej Polsce powstają apartamentowce, których balkony mają właśnie takie rozwiązania. Połączenie elementu konstrukcyjnego z izolacyjnym. Prosze potraktować to jako ciekawostkę od niemieckich sąsiadów.

394607-6c73-1100x0-sc2x04_schock-isokorb

 

  • Lubię to 1
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie mam pewności. Widziałem gdzieś artykuł o dobudowie. Jest chyba moźliwość nawiercania i dowiązania do wieńca. Na chwilę obecną nie mam 100% gwarancji, ale zawsze można podpytać u źródła o ile zajdzie taka potrzeba. Na wszelki wypadek: biuro@schock.pl

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

OK, ja tylko wrócę do mojej wątpliwości. A jednak wiedziałem, że gdzieś dzwoni.

https://www.schock.pl/pl/aktualnosci/321-261-cznik-schoeck-isokorb-reg

I fragment z tego artykułu: "Możliwe jest również „doklejenie” balkonu do istniejącego budynku."

Pozdrawiam

  • Lubię to 1
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Pytanie z innej beczki skoro już tu jesteśmy. Mam w korytarzu dwie belki, nadproża obniżone o 11 cm w stosunku do sufitu. Prawdopodobnie w korytarzu bedzie sufit podwieszany z jakimiś halogenami więc belki się ukryją. Pytanie tylko jaka jest znana minimalna wysokość takiego podwieszanego sufitu żeby ukryć halogeny, bo jeśliby powiedzmy tylko 5 cm to wolałbym podnieść te nadproża o 5 cm (wyjdą mi wtedy w szalunkach podniesionych w podłodze poddasza) a dzięki temu będę miał wyżej nad głową 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, dedert napisał:

Balkon to chyba można nawet na wspornikach metalowych dostawić 

No tak - ale jak wcześniej ocieplisz scianę - to jak sie dostaniesz do muru?

Poza tym metal przewodzi ciepło.

Poza tym zależy jaki balkon, jak szeroki i na jakiej scianie.

1 godzinę temu, dedert napisał:

Na chwilę obecną bardziej mnie interesują słupy żelbetonowa potencjalnej lukarny. Czy dostawić je obok trzpieni ściany kolankowej, czy wydłużyć te trzpienie po prostu 

Możesz tam zostawić jakieś stalowe łaczniki, albo nagwintowane trzpienie stalowe do ktorych potem  przymocujesz śrobami gniazdo filarków.

Albo zabetonujesz jakieś łączniki w ktorych osadzisz zamocowanie zbrojenia filarkow.

Nie ma potrzeby bok, jesli te trzpienie ścianki kolankowej będą mocowane w wieńcu dolnym i górnym scianki kolankowej. Te dobudowane będą kontynuacja.

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

No to musisz od razu go zrobić calego - a nie chcesz.

Poza tym nie musi być żelbetowy - możesz dać drewniany i nadproże też belkę drewnianą. 

Wtedy możesz zrobić trochę szerszą przerwę w ściance kolankowej - o 40 cm - na dwa drewniane slupy, ktore przymocujesz do trzpieni żelbetowych ścianki kolankowej - będą stały na wieńcu stropu. Do niego też bedzie można przymocować te słupy.

Może to jest najprostsza koncepcja przyszłej lukarny.

 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ale jak całego. Słup kolankowej będzie miał ok 80 cm wysokości, a lukarna jest wysoka na... 230 cm czy ile? To nie mogę zrobić teraz całego słupa. Mówimy oczywiście o tych słupach tutaj:

 

147540bda91f80e1gen.jpg

 

Z drewnianymi słupami może to i jakieś rozwiązanie, chociaż beton wydaje się solidniejszy bo czy drewno zaizolowane styropianem musi być jakoś dobrze zaimpregnowane, zaizolowane. Nie znam się.

 

Przerwy w kolankowej wolałbym nie robić, bo mówisz o przerwie w wieńcu pod słup?

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, dedert napisał:

Z drewnianymi słupami może to i jakieś rozwiązanie, chociaż beton wydaje się solidniejszy bo czy drewno zaizolowane styropianem musi być jakoś dobrze zaimpregnowane, zaizolowane. Nie znam się.

 

Przerwy w kolankowej wolałbym nie robić, bo mówisz o przerwie w wieńcu pod słup?

słup zrobisz, jak będziesz robił lukarne. Teraz nie.

Nie wiem - i ty też nie wiesz, jaki kształt będzie miala lukarna. Więc najprościej zostawić na nią miejsce i potem wypełnić konstrukcją, murem, stolarką.

To w ściance kolankwej.

Jak dasz słup drewniany, to go łatwo zamocujesz na wieńcu i trzpieniu ścianki kolankowej. to samo z słupem stalowym. 

słup żelbetowy też jakoś osadzisz - ale najlepiej już teraz osadzić w wińcu stropowym jakieś ktwy, gniazda stalowe na słupy - bo jakoś te słupy z nadprożem muszą się trzymać konstrukcji.

łatwiej jest z słupami i nadprożem drewnianym, bo można je powiązać z więźbą dachu dodatkowo i łatwiej zamocować w wieńcu i bokiem w rzpieniach ścianki kolankowej.

Przerwa w sciance po to bby zostawić miejsce na lukarne,chyba że będzie to okno, a nie balkon. No i na balkon tez by się przydało zostawić jakieś miejscana zamocowanie - nie wiem jakiej konstukcji.

Sciankę możesz na razie uzupełnic płyta osb - chyba że potem będziesz skuwał tą ściankę.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Rozumiem, że chodzi po prostu o coś takiego jak w załączniku ?? Jak dam trójnik oraz 0,5 metra rury będzie ok ?? 
    • Oznaczenie pompy jest źle podane, nie wiadomo więc jakie ma mieć parametry. Typowy przykład to 25-40/180, gdzie kolejne liczby  oznaczają: - 25 - przepływ 2,5 m3/h; - 40 - wytwarzane ciśnienie podane jako wysokość podnoszenia - 4 m; - 180 - długość montażowa 180 mm (druga, nieco mniej popularna, to 130 mm). Żeby coś sensownie dobrać trzeba znać długość poszczególnych pętli, średnicę rurek (najpopularniejsze to PEX-AL-PE 16 mm) i wymagany przepływ wody oraz czy są zawory lub przepływomierze dodatkowo wprowadzające opory. Najważniejsza jest przy tym pętla o największej długości/oporach przepływu. Do niej trzeba dopasować ciśnienie dawane przez pompę (musi być wystarczające).  Czy pompa wbudowana w kocioł nie wystarczy to wcale nie takie pewne. Trzeba porównać wyżej podane parametry instalacji z charakterystyką konkretnej pompy. O ile nie zrobiono tam czegoś dziwacznego to raczej spodziewałbym się wymaganego sporego przepływu przy wymaganej niewielkiej wysokości podnoszenia. Jednak nie znając konkretnej instalacji możemy sobie pogdybać. Powiem tyle, u mnie na ok. 100 m2 ogrzewania podłogowego wystarcza praca pompy 25-40 na pierwszym biegu (ustawienie stałego przepływu). Ale wymagane ciśnienie (wysokość podnoszenia) jest bardzo niskie, poniżej 1 m.
    • Dobre... i niespotykana dotychczas (przynajmniej na forum, bo co bywało na priv, to nikt, oprócz zainteresowanych nie wie ) propozycja podziękowania, zamiast przyznać reputację... Patrząc na osiągnięcia animusa w udzielaniu dobrych porad - na dziś 1049 - dostał niezłą kolekcję flach za dobre serce A co było z Heniem ten to miał o niebo więcej!!!         https://allegro.pl/oferta/plandeka-plachta-zabezpieczajaca-niebieska-4x5-m-9721265324?bi_s=ads&bi_m=listing%3Adesktop%3Aqueryandcategory&bi_c=NzhkZjE4MGItOTA0OC00YmFmLThmZTUtZDE4NzA5YmM5YjliAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=a207c038-80d2-46e3-9cb2-3c457c18e7d8   Kup ze trzy takie plandeki, jedną, na koziołkach załóż - z luzem - otwór klatki schodowej od góry, pozostałymi wygródź przestrzeń wokół schodów, to za niedużo monet zainwestowanych wyraźnie zmniejszysz przestrzeń do grzania i zaoszczędzisz na gazie...
    • Dziś byłem w betoniarni. Wysępilem fakturę i cała specyfikację tego betonu odbiór w piątek, wrzucę zdjęcie to panowie ocenicie. Mówił Pan z betoniarni że jak noga poszuram po betonie i nie sypie się to jest dobrze najwyżej milimetr może zejść 😶 dziś dalszy ciąg grzania. Pozdrawiam 
    • Jeśli dasz wentylator, to ra rura nie musi być długa... Ale musisz liczyć się z faktem, że, mimo ocieplenia tej rury, skraplać się będzie w niej  para wodna i wracać przez otwór z wentylatorem (chociaż będzie on pracował) do łazienki. Również na tym grzybku zbierać się będą skropliny i będą spływały po rurze i ścianie... Trzeba na wyjściu ze ściany na zewnątrz budynku pomyśleć o trójniku, "łapaczu kropli" i odprowadzeniu wody na ziemię...
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...