Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
przemek89k

Garaż wolnostojący - wykończenie płyt OSB (elewacja)

Recommended Posts

Cześć,

wykonałem konstrukcję garażu wolnostojącego z płyt OSB.
Chciałbym wykończyć ściany zewnętrzne, aby nadać konstrukcji ładnego wyglądu i ochronić płyty OSB przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi - pomimo, że są wodoodporne...
Planowałem do płyty OSB przymocować styropian, na to siatkę i klej - a całość pomalować farbą, mam jednak kilka pytań - wiem, że podobnych tematów było sporo, ale mam wątpliwości:

1. Czy wystarczy zastosować mocowanie mechaniczne w postaci kołków do styropianu na płytę OSB, czy trzeba również używać jakiegoś kleju?
2. Czy pomiędzy płytę OSB, a styropian powinienem coś zastosować dodatkowo np. jakąś folię etc..?

Czytałem różne opinie, żeby używać styropian frezowany itp.. bo gdyby dostała się woda, to płyta może zgnić. Przecież płyta OSB (technologia 3) jest wodoodporna, więc nawet gdyby jakimś cudem przedostała się tam woda, to raczej nic nie powinno stać się z płytą...
Nie bardzo również widzę potrzebę stosowania styropianu frezowanego ponieważ wydaje mi się, że woda nie ma prawa dostać się pomiędzy styropian a OSB - no bo w jaki sposób, skoro w styropian będzie wtopiona siatka z klejem? Całość będzie tworzyła zwartą powłokę...

3. Jakaś dobra rada, w jaki sposób uniknąć efektu widocznego łączenia płyt na elewacji?

4. Zastanawiałem się jeszcze, czy zamiast styropianu nie zastosować po prostu paneli PCV - takich, z których robi się podbitki dachowe, co o tym sądzicie? Czy taki panel/boazeria PCV narażona na działanie promieni słonecznych nie będzie się z czasem przebarwiała etc..? Nie zależy mi na ociepleniu garażu tylko estetyce i ewentualnej ochronie drewna.

pozdrawiam,
Przemek

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Pomalować impregnatem asfaltowym do drewna, nabić pionowo listwy drewniane i na to panele PCV, założyć rynny odprowadzać deszczówkę.

9 godzin temu, przemek89k napisał:

 Zastanawiałem się jeszcze, czy nie zastosować  paneli PCV - takich, z których robi się podbitki dachowe, co o tym sądzicie? 

Panele ścienne PCV.

elewacje-siding-vinylowy-vox-nature-zlot

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
21 godzin temu, przemek89k napisał:

Cześć,

wykonałem konstrukcję garażu wolnostojącego z płyt OSB.
Chciałbym wykończyć ściany zewnętrzne, aby nadać konstrukcji ładnego wyglądu i ochronić płyty OSB przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi - pomimo, że są wodoodporne...
Planowałem do płyty OSB przymocować styropian, na to siatkę i klej - a całość pomalować farbą, mam jednak kilka pytań - wiem, że podobnych tematów było sporo, ale mam wątpliwości:

1. Czy wystarczy zastosować mocowanie mechaniczne w postaci kołków do styropianu na płytę OSB, czy trzeba również używać jakiegoś kleju?
2. Czy pomiędzy płytę OSB, a styropian powinienem coś zastosować dodatkowo np. jakąś folię etc..?

Czytałem różne opinie, żeby używać styropian frezowany itp.. bo gdyby dostała się woda, to płyta może zgnić. Przecież płyta OSB (technologia 3) jest wodoodporna, więc nawet gdyby jakimś cudem przedostała się tam woda, to raczej nic nie powinno stać się z płytą...
Nie bardzo również widzę potrzebę stosowania styropianu frezowanego ponieważ wydaje mi się, że woda nie ma prawa dostać się pomiędzy styropian a OSB - no bo w jaki sposób, skoro w styropian będzie wtopiona siatka z klejem? Całość będzie tworzyła zwartą powłokę...

3. Jakaś dobra rada, w jaki sposób uniknąć efektu widocznego łączenia płyt na elewacji?

4. Zastanawiałem się jeszcze, czy zamiast styropianu nie zastosować po prostu paneli PCV - takich, z których robi się podbitki dachowe, co o tym sądzicie? Czy taki panel/boazeria PCV narażona na działanie promieni słonecznych nie będzie się z czasem przebarwiała etc..? Nie zależy mi na ociepleniu garażu tylko estetyce i ewentualnej ochronie drewna.

pozdrawiam,
Przemek

W nawiązaniu do pogrubionego fragmentu. Nie ma sensu chyba ocieplać garażu, a jeśli już to obłożyć okładziną wodoodporną.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Styropian służy do ocieplenia ścian i w przypadku garaży jego ułożenie nie ma sensu. Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie okładzina np. jak powyżej.

PS. Płyta OSB nie jest wodoodporna - ma jedynie podwyższoną  odporność na zawilgocenie - jak namoknie to spuchnie i traci wytrzymałość.

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

PS. Płyta OSB nie jest wodoodporna - ma jedynie podwyższoną  odporność na zawilgocenie - jak namoknie to spuchnie i traci wytrzymałość.

 

Z tego co mi wiadomo to OSB wykonane w technologii 3 jest odporne na wilgoć. Zresztą w wielu sklepach jest podana taka informacja - chociażby tutaj: https://www.marketpsb.pl/katalog/produkt/plyta-osb-3

Garaż został zbudowany rok temu z tych płyt OSB - padał deszcz, śnieg i nic się do tej pory z nimi nie dzieje. Wydaje mi się, że przekonanie o słabej odporności na wodę wynika z tego, że ktoś kupi tanią płytę w technologii 1, lub 2 i potem mu pęcznieje i rozpowiada że OSB nie jest odporne na wodę.

 

10 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

W nawiązaniu do pogrubionego fragmentu. Nie ma sensu chyba ocieplać garażu, a jeśli już to obłożyć okładziną wodoodporną.

Czy są jakieś inne okładziny zamiast wspomnianych, które można by zastosować? Kojarzę tylko panele PCV sidingowe, lub takie na podbitkę..

Czy panele PCV stosowane jako podbitki dachowe odporne są na działanie promieni UV? Są znacznie tańsze niż panele sidingowe i myślałem o czymś takim.

10 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Styropian służy do ocieplenia ścian i w przypadku garaży jego ułożenie nie ma sensu.

Bardziej chodziło mi tutaj o usztywnienie całej konstrukcji, na to siatka i klej i pomalować farbą. Mam około 50m2 ścian - jak sobie to skalkulowałem to wychodzi mniej więcej tak:

 

- panele PCV na podbitkę około 10zł/m2 = 500 zł

- panele sidingowe około 30zł/m2 = 1500 zł

- styropian 500 zł + klej 250 zł + kołki/listwa startowa 200 zł + inne (farba, siatka  etc) 200 zł = 1150 zł

 

A więc wykorzystanie styropianu i kleju w zasadzie wychodzi nawet taniej niż panele sidingowe - a dodatkowo jest jako takie docieplenie, tylko pytanie o efekt wizualny i trwałość. A może coś całkiem innego...?

W sumie sam już nie wiem na co się zdecydować - z panelami byłoby chyba mniej roboty.

Edytowano przez przemek89k (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, przemek89k napisał:

A więc wykorzystanie styropianu i kleju w zasadzie wychodzi nawet taniej niż panele sidingowe - a dodatkowo jest jako takie docieplenie, tylko pytanie o efekt wizualny i trwałość. A może coś całkiem innego...?

W sumie sam już nie wiem na co się zdecydować - z panelami byłoby chyba mniej roboty.

Powiem Ci że dużo garaży i budynków gospodarczych widziałem z płyt osb które były obłożone styropianem. Po zakończeniu prac gdybym ich wcześniej nie widział powieszałbym że to budynki murowane.

Nie wiem czym kierowali się inwestorzy, czy kosztami czy wygodami, ale sporo jest takich garaży wybudowanych w takiej technologii.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jednak nadal nie wiem, które rozwiązanie jest lepsze i dlaczego - czy panele PCV, czy może styropian i klej?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
12 minut temu, przemek89k napisał:

Jednak nadal nie wiem, które rozwiązanie jest lepsze i dlaczego - czy panele PCV, czy może styropian i klej?

Każde jest dobre. Rób jak Tobie pasuje.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Tak jak sądziłem brak wiedzy i niedosyt kontrargumentów powoduje u ciebie bezsilność w postaci wyśmiewania mojej porady. Wobec takich argumentów jakie tu pokazujesz dalsza dyskusja z Tobą jest bez sensu i mija się z celem, szkoda mojego czasu. Co do twojej ogromnej wiedzy jaka sie tu chwalisz to sobie przeczytaj, choć wątpię że to coś zmieni w twoim rozumowaniu co to jest odrolnienie i wyłączenie z produkcji rolnej. https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/zezwolenia-koncesje-wpisy-do-rejestru/chce-uzyskac-zezwolenie-koncesje-wpis-do-rejestru-dzialalnosci-regulowanej54/proc_283-wylaczenie-gruntow-z-produkcji-rolniczej   https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-odrolnienie-dzialki-czyli-jak-wybudowac-dom-na-gruncie-rolnym Gdzie te przepisy, ustawy i paragrafy??
    • Jest uzgadniany i odpowiem ci tak jak ty mi - nie będę nadrabiać Twojego braku wiedzy. Korci mnie ale ze względu na to że mimo że mnie nie znasz na siłę walczysz z moja wiedzą.. przez 3 lata uzgodniłam ok. 300 projektów warunków zabudowy pod względem klasy ziemi na jakiej wnioskodawca się chce budować. Zobacz jakakolwiek decyzji i zobaczysz ze w tresci jest wpisane z kim byla uzgodniona. Oprócz starostwa są jeszcze wymienione inne jednostki.  Dlatego najpierw występujesz o warunki na dwa domy na jednej działce. Później geodeta ma podstawę do tego jak działkę podzielić i ze wzgledu na to że dzieli ją w oparciu o decyzje o warunkach zabudowy podział może w ogole mieć miejsce. Chciałam po prostu ustalić czy nie myslisz pojęć. Te wrażenia można używać zamiennie jeśli rozmawiamy o tym co możemy zrobić my obywatele ze swoją działką.. typowe odrolnienie to proces między urzędami.. przy opracowaniu planu zagospodarowania przestrzennego dotychczasowy grunt rolny który gmina chce przeznaczyć pod zabudowę mieszkaniową musi odrolnić.. i nam nic do tego.. natomiast my swoją działkę możemy tylko wyłączyć spod produkcji rolnej chociaż czasami skrótowo mówimy odrolnić. Uchwały zamieszczane na Bipie przez gminy, starostwa, wojewodztwa to co innego. Ustawy też szukam w internecie. Chodzi mi o wiedzę typu że ktoś coś napisał. Do wyłączenia spod produkcji rolnej którą trzeba uzyskać przed złożeniem wniosku o pozwoleniem na budowe - tak trzeba miec. Na jej podstawie widac ile jest powierzchni biologicznie czynnej, jak przechodzi klasa gruntu przez budynek, jaka jest powierzchnia zabudowy. Przy akcie dostaniesz WZ na starego właściciela, później te warunki zabudowy musisz dołączyć do pozwolenia na budowe i musisz je mieć na siebie żeby była zgodność a gmina przepisze je na Ciebie jak osoba na którą były stare warunki napisze ze wyraża na to zgodę. Mówię jak jest u mnie. Moze u Ciebie znowu jest inaczej.
    • Aby zadawać kolejne pytania to dobre wychowanie wymaga aby odpowiedzieć najpierw na zadane wcześniej pytania.(patrz post#14) Czekam na odpowiedź.
    • Ma tyle sensu ze tylko takie coś pozwoli na podział. Według decyzji o warunkach zabudowy która będzie wydana na budowę dwóch domów. Geodeta dzieli działki na jej podstawie zgodnie z planowana zabudową. To jak wystąpisz na dwie działki i potem je podzielisz? (Jaki numer działki podasz we wniosku o warunki zabudowy?) Od razu czyli jak?
    • Przestań wić się jak piskorz w swych powikłanych i zagmatwanych odpowiedziach.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...