Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

Garaż wolnostojący - wykończenie płyt OSB (elewacja)


Recommended Posts

Cześć,

wykonałem konstrukcję garażu wolnostojącego z płyt OSB.
Chciałbym wykończyć ściany zewnętrzne, aby nadać konstrukcji ładnego wyglądu i ochronić płyty OSB przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi - pomimo, że są wodoodporne...
Planowałem do płyty OSB przymocować styropian, na to siatkę i klej - a całość pomalować farbą, mam jednak kilka pytań - wiem, że podobnych tematów było sporo, ale mam wątpliwości:

1. Czy wystarczy zastosować mocowanie mechaniczne w postaci kołków do styropianu na płytę OSB, czy trzeba również używać jakiegoś kleju?
2. Czy pomiędzy płytę OSB, a styropian powinienem coś zastosować dodatkowo np. jakąś folię etc..?

Czytałem różne opinie, żeby używać styropian frezowany itp.. bo gdyby dostała się woda, to płyta może zgnić. Przecież płyta OSB (technologia 3) jest wodoodporna, więc nawet gdyby jakimś cudem przedostała się tam woda, to raczej nic nie powinno stać się z płytą...
Nie bardzo również widzę potrzebę stosowania styropianu frezowanego ponieważ wydaje mi się, że woda nie ma prawa dostać się pomiędzy styropian a OSB - no bo w jaki sposób, skoro w styropian będzie wtopiona siatka z klejem? Całość będzie tworzyła zwartą powłokę...

3. Jakaś dobra rada, w jaki sposób uniknąć efektu widocznego łączenia płyt na elewacji?

4. Zastanawiałem się jeszcze, czy zamiast styropianu nie zastosować po prostu paneli PCV - takich, z których robi się podbitki dachowe, co o tym sądzicie? Czy taki panel/boazeria PCV narażona na działanie promieni słonecznych nie będzie się z czasem przebarwiała etc..? Nie zależy mi na ociepleniu garażu tylko estetyce i ewentualnej ochronie drewna.

pozdrawiam,
Przemek

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Pomalować impregnatem asfaltowym do drewna, nabić pionowo listwy drewniane i na to panele PCV, założyć rynny odprowadzać deszczówkę.

9 godzin temu, przemek89k napisał:

 Zastanawiałem się jeszcze, czy nie zastosować  paneli PCV - takich, z których robi się podbitki dachowe, co o tym sądzicie? 

Panele ścienne PCV.

elewacje-siding-vinylowy-vox-nature-zlot

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
21 godzin temu, przemek89k napisał:

Cześć,

wykonałem konstrukcję garażu wolnostojącego z płyt OSB.
Chciałbym wykończyć ściany zewnętrzne, aby nadać konstrukcji ładnego wyglądu i ochronić płyty OSB przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi - pomimo, że są wodoodporne...
Planowałem do płyty OSB przymocować styropian, na to siatkę i klej - a całość pomalować farbą, mam jednak kilka pytań - wiem, że podobnych tematów było sporo, ale mam wątpliwości:

1. Czy wystarczy zastosować mocowanie mechaniczne w postaci kołków do styropianu na płytę OSB, czy trzeba również używać jakiegoś kleju?
2. Czy pomiędzy płytę OSB, a styropian powinienem coś zastosować dodatkowo np. jakąś folię etc..?

Czytałem różne opinie, żeby używać styropian frezowany itp.. bo gdyby dostała się woda, to płyta może zgnić. Przecież płyta OSB (technologia 3) jest wodoodporna, więc nawet gdyby jakimś cudem przedostała się tam woda, to raczej nic nie powinno stać się z płytą...
Nie bardzo również widzę potrzebę stosowania styropianu frezowanego ponieważ wydaje mi się, że woda nie ma prawa dostać się pomiędzy styropian a OSB - no bo w jaki sposób, skoro w styropian będzie wtopiona siatka z klejem? Całość będzie tworzyła zwartą powłokę...

3. Jakaś dobra rada, w jaki sposób uniknąć efektu widocznego łączenia płyt na elewacji?

4. Zastanawiałem się jeszcze, czy zamiast styropianu nie zastosować po prostu paneli PCV - takich, z których robi się podbitki dachowe, co o tym sądzicie? Czy taki panel/boazeria PCV narażona na działanie promieni słonecznych nie będzie się z czasem przebarwiała etc..? Nie zależy mi na ociepleniu garażu tylko estetyce i ewentualnej ochronie drewna.

pozdrawiam,
Przemek

W nawiązaniu do pogrubionego fragmentu. Nie ma sensu chyba ocieplać garażu, a jeśli już to obłożyć okładziną wodoodporną.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Styropian służy do ocieplenia ścian i w przypadku garaży jego ułożenie nie ma sensu. Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie okładzina np. jak powyżej.

PS. Płyta OSB nie jest wodoodporna - ma jedynie podwyższoną  odporność na zawilgocenie - jak namoknie to spuchnie i traci wytrzymałość.

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)
10 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

PS. Płyta OSB nie jest wodoodporna - ma jedynie podwyższoną  odporność na zawilgocenie - jak namoknie to spuchnie i traci wytrzymałość.

 

Z tego co mi wiadomo to OSB wykonane w technologii 3 jest odporne na wilgoć. Zresztą w wielu sklepach jest podana taka informacja - chociażby tutaj: https://www.marketpsb.pl/katalog/produkt/plyta-osb-3

Garaż został zbudowany rok temu z tych płyt OSB - padał deszcz, śnieg i nic się do tej pory z nimi nie dzieje. Wydaje mi się, że przekonanie o słabej odporności na wodę wynika z tego, że ktoś kupi tanią płytę w technologii 1, lub 2 i potem mu pęcznieje i rozpowiada że OSB nie jest odporne na wodę.

 

10 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

W nawiązaniu do pogrubionego fragmentu. Nie ma sensu chyba ocieplać garażu, a jeśli już to obłożyć okładziną wodoodporną.

Czy są jakieś inne okładziny zamiast wspomnianych, które można by zastosować? Kojarzę tylko panele PCV sidingowe, lub takie na podbitkę..

Czy panele PCV stosowane jako podbitki dachowe odporne są na działanie promieni UV? Są znacznie tańsze niż panele sidingowe i myślałem o czymś takim.

10 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Styropian służy do ocieplenia ścian i w przypadku garaży jego ułożenie nie ma sensu.

Bardziej chodziło mi tutaj o usztywnienie całej konstrukcji, na to siatka i klej i pomalować farbą. Mam około 50m2 ścian - jak sobie to skalkulowałem to wychodzi mniej więcej tak:

 

- panele PCV na podbitkę około 10zł/m2 = 500 zł

- panele sidingowe około 30zł/m2 = 1500 zł

- styropian 500 zł + klej 250 zł + kołki/listwa startowa 200 zł + inne (farba, siatka  etc) 200 zł = 1150 zł

 

A więc wykorzystanie styropianu i kleju w zasadzie wychodzi nawet taniej niż panele sidingowe - a dodatkowo jest jako takie docieplenie, tylko pytanie o efekt wizualny i trwałość. A może coś całkiem innego...?

W sumie sam już nie wiem na co się zdecydować - z panelami byłoby chyba mniej roboty.

Edytowano przez przemek89k (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość mhtyl
1 godzinę temu, przemek89k napisał:

A więc wykorzystanie styropianu i kleju w zasadzie wychodzi nawet taniej niż panele sidingowe - a dodatkowo jest jako takie docieplenie, tylko pytanie o efekt wizualny i trwałość. A może coś całkiem innego...?

W sumie sam już nie wiem na co się zdecydować - z panelami byłoby chyba mniej roboty.

Powiem Ci że dużo garaży i budynków gospodarczych widziałem z płyt osb które były obłożone styropianem. Po zakończeniu prac gdybym ich wcześniej nie widział powieszałbym że to budynki murowane.

Nie wiem czym kierowali się inwestorzy, czy kosztami czy wygodami, ale sporo jest takich garaży wybudowanych w takiej technologii.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość mhtyl
12 minut temu, przemek89k napisał:

Jednak nadal nie wiem, które rozwiązanie jest lepsze i dlaczego - czy panele PCV, czy może styropian i klej?

Każde jest dobre. Rób jak Tobie pasuje.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
  • 7 miesiące temu...
Dnia 17.05.2020 o 11:59, przemek89k napisał:

Cześć,

wykonałem konstrukcję garażu wolnostojącego z płyt OSB.
Chciałbym wykończyć ściany zewnętrzne, aby nadać konstrukcji ładnego wyglądu i ochronić płyty OSB przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi - pomimo, że są wodoodporne...
Planowałem do płyty OSB przymocować styropian, na to siatkę i klej - a całość pomalować farbą, mam jednak kilka pytań - wiem, że podobnych tematów było sporo, ale mam wątpliwości:

1. Czy wystarczy zastosować mocowanie mechaniczne w postaci kołków do styropianu na płytę OSB, czy trzeba również używać jakiegoś kleju?
2. Czy pomiędzy płytę OSB, a styropian powinienem coś zastosować dodatkowo np. jakąś folię etc..?

Czytałem różne opinie, żeby używać styropian frezowany itp.. bo gdyby dostała się woda, to płyta może zgnić. Przecież płyta OSB (technologia 3) jest wodoodporna, więc nawet gdyby jakimś cudem przedostała się tam woda, to raczej nic nie powinno stać się z płytą...
Nie bardzo również widzę potrzebę stosowania styropianu frezowanego ponieważ wydaje mi się, że woda nie ma prawa dostać się pomiędzy styropian a OSB - no bo w jaki sposób, skoro w styropian będzie wtopiona siatka z klejem? Całość będzie tworzyła zwartą powłokę...

3. Jakaś dobra rada, w jaki sposób uniknąć efektu widocznego łączenia płyt na elewacji?

4. Zastanawiałem się jeszcze, czy zamiast styropianu nie zastosować po prostu paneli PCV - takich, z których robi się podbitki dachowe, co o tym sądzicie? Czy taki panel/boazeria PCV narażona na działanie promieni słonecznych nie będzie się z czasem przebarwiała etc..? Nie zależy mi na ociepleniu garażu tylko estetyce i ewentualnej ochronie drewna.

pozdrawiam,
Przemek

mam dokładnie ten sam dylemat.

co ostatecznie wybrałeś i jak to zrobiłeś?

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam, Jestem właścicielem działki położonej w atrakcyjnym miejscu nad jeziorem. Gmina jest na etapie zmiany MPZP i przyjmowania wniosków. Według aktualnego MPZP dopuszcza się budowę małych domków wypoczynkowych. Wraz z innymi właścicielami wnioskujemy o możliwość zabudowy jednorodzinnej. Słabo znam się na temacie, stąd mój post. Chodzi mi o Wasze porady, co uwzględnić i jak argumentować wnioski, aby pozwolić sobie na większą dowolność niż narzucona dotychczas i nie borykać się różnymi przeszkodami przy budowie. O co warto zadbać na tym etapie? Proszę o wasze sugestie, uwagi. Dodatkowo nieprzekraczalna linia zabudowy (100 m od jeziora) przecina działkę w połowie. Da się jakoś temat ugryźć, aby zyskać trochę "pola"? W załącznikach część aktualnego planu.
    • Są to 2 pomieszczenia przedpokój i kuchnia połączone oba po ~4m2. Największe pęknięcie jest na łączeniu gdzie kiedyś były drzwi, teraz jest odrobinę poszerzone. Zaznaczylem je na zdjeciu. Dylatacji nie było robionych w ogóle.  Pytanie co z tym teraz zrobić?  Czy po nacieciu pęknięć i uzupełnieniem odpowiednim środkiem żywica dałaby radę? Fachowiec poleca rezygnację z żywicy i zrobienie kafelków.  I w razie czego lepiej żywice poliuretanową czy epoksydową?  
    • Dzień dobry,   wygląda to tak, jakby nie było dylatacji i pęknięcie poszło od narożnika ściany. Czy pomieszczenie ma kształt litery "L" i czy została zrobiona dylatacja? Jeżeli nie ma dylatacji obwodowych to może pękać dalej. Jeśli dylatacje są, ale ich nie widać na zdjęciu, to jeśli wylewka się trzyma, pęknięcie należy skleić żywicą z laminatem a potem naciąć dylatację w odpowiednim miejscu. Jeśli to jest pomieszczenie w kształcie L to bez dylatacji w tym miejscu będzie pękać.   Dokładne wykonanie laminatu, krok po kroku, można zobaczyć na filmie o naprawie posadzki i aplikacji żywicy w garażu a samą pracę wykonać np. przy pomocy żywicy weber.tec EP 10 oraz maty z włókna szklanego.  https://www.pl.weber/zywice-epoksydowe-i-poliuretanowe/zywica-epoksydowa-w-garazu-na-istniejacej-posadzce-betonowej    
    • Co byś polecił do wypełnienia nacięć szlifierką? Czy wszystkie powstałe pęknięcia nacinać? Fachowiec mówi, że będzie to widać. Nawet takie małe u innego klienta stały się widoczne mimo wyrównania. Te pęknięcia są o sporych zakrętach to powinien po pęknięciu iść czy mniej więcej w linii prostej?
    • Witam, W tym roku postanowiłem postawić altanę, pracę będę wykonywał we własnym zakresie, proszę o konsultację czy w założeniach nie ma błędów. Altana ma stać na 6 słupach 10x10 cm, o wysokości 2,15m w rozstawie 3,2 m oraz 2,6m + 2,6m. Dach dwuspadowy kąt 30st. Płatwie stropowe 6x16 cm spięte ze sobą nad słupami takimi samymi deskami. Zastrzały 6x12 cm o długości 50 cm. Płatew kalenicowa 6x16 cm podparta w 3 miejscach. Krokwie 6x12 cm w rozstawie 1m, łaty 2,5x5 cm w rozstawie 45 cm. Dach kryty onduliną wystający 40 cm poza obrys słupów z każdej strony. Wszystko poza łatami będzie wykonane z drewna KVH, połączenia będą wykonane na wkręty ciesielskie w systemie, najprawdopodobniej dmx. Będę wdzięczny za fachową poradę.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...