Skocz do zawartości

Jak docieplić stary, drewniany dom?


Recommended Posts

  • 2 tygodnie temu...
Gość Maciek
dzien dobry, tez mam dylemat co do ocieplenia starego domu drewnianego wełną z użyciem folii, czy bale z których zbudowany jest dom nie będą gniły? ale w sumie wełna "oddycha". Czy pomożecie rozwiać wszelkie wątpliwosci, że na 100% warto docieplic taki dom j.w. ? Ostatnią warstwą będzie deska drewniana elewacyjna
Link do komentarza
1 godzinę temu, uroboros napisał:

wlot na dole, wylot na górze obraz.png.6d2dc3f8f7bbf522b7c6dea80cce9c76.png

 

19 minut temu, animus napisał:

:zalamka:

 

3 godziny temu, aru napisał:

tia, a gdzie to ona miałaby być wentylowana?

https://www.muratorplus.pl/technika/izolacje/ocieplanie-styropianem-domy-szkieletowe-aa-vvGk-vb5x-5CiL.html

 

"Docieplając ściany styropianem, na który będzie nałożony tynk cienkowarstwowy, trzeba:

bardzo starannie zaprojektować i wykonać obróbki wokół okien i drzwi - nie mogą pozostać nieszczelności, którymi woda mogłaby się dostawać pod warstwę styropianu;

koniecznie zastosować wiatroizolację chroniącą budynek przed napływem wilgoci z zewnątrz (dla przypomnienia - wiatroizolacja to folia, która nie przepuszcza wody w postaci płynu, ale przepuszcza parę wodną w stronę od poszycia na zewnątrz). Izolacji tej nie wolno mylić z paroizolacją, która ma za zadanie powstrzymać przedostawanie się pary wodnej z wnętrza budynku do ściany;

wykonać pomiędzy styropianem i poszyciem (pokrytym wiatroizolacją) szczeliny wentylacyjne, umożliwiające odparowanie wody, jaka mogłaby się ewentualnie znaleźć między tymi warstwami."

 

Resztę sobie znajdźcie w necie, bo tu już kilka razy to pisałem - i nie chce mi się jeszcze raz :scratching:

Link do komentarza
47 minut temu, animus napisał:

 

zacytowałem z muraora, ale oni sami nie wiedząco piszą, więc następny frag:

"Przekonali się o tym Amerykanie, gdy okazało się, że aż 95% drewnianych domów, ocieplonych styropianem przyklejonym bezpośrednio do ścian, miało płyty poszycia silnie zawilgocone, a niekiedy nawet spleśniałe (szczególnie wokół okien i drzwi). Poprawny sposób docieplania domów szkieletowych styropianem polega na zastosowaniu takich rozwiązań, by między wiatroizolacją a warstwą styropianu pozostała trwała szczelina powietrzna, umożliwiająca odpływ skraplającej się pary wodnej oraz wody."

 

Tu też możesz poczytać 
http://www.budujzdrewna.pl/forum/viewtopic.php?t=6393

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
7 godzin temu, zenek napisał:

 

 

https://www.muratorplus.pl/technika/izolacje/ocieplanie-styropianem-domy-szkieletowe-aa-vvGk-vb5x-5CiL.html

 

"Docieplając ściany styropianem, na który będzie nałożony tynk cienkowarstwowy, trzeba:

bardzo starannie zaprojektować i wykonać obróbki wokół okien i drzwi - nie mogą pozostać nieszczelności, którymi woda mogłaby się dostawać pod warstwę styropianu;

koniecznie zastosować wiatroizolację chroniącą budynek przed napływem wilgoci z zewnątrz (dla przypomnienia - wiatroizolacja to folia, która nie przepuszcza wody w postaci płynu, ale przepuszcza parę wodną w stronę od poszycia na zewnątrz). Izolacji tej nie wolno mylić z paroizolacją, która ma za zadanie powstrzymać przedostawanie się pary wodnej z wnętrza budynku do ściany;

wykonać pomiędzy styropianem i poszyciem (pokrytym wiatroizolacją) szczeliny wentylacyjne, umożliwiające odparowanie wody, jaka mogłaby się ewentualnie znaleźć między tymi warstwami."

 

Resztę sobie znajdźcie w necie, bo tu już kilka razy to pisałem - i nie chce mi się jeszcze raz :scratching:

to jakiś bełkot (albo ja się nie obudziłem :D) mowa o styro z tynkiem cienkowarstwowym po czym mowa o poszyciu i wiatroizolacji :bezradny:, chyba, że to jakieś skróty i wyszedł bełkot

15 godzin temu, Gość Maciek napisał:

dzien dobry, tez mam dylemat co do ocieplenia starego domu drewnianego wełną z użyciem folii, czy bale z których zbudowany jest dom nie będą gniły? ale w sumie wełna "oddycha". Czy pomożecie rozwiać wszelkie wątpliwosci, że na 100% warto docieplic taki dom j.w. ? Ostatnią warstwą będzie deska drewniana elewacyjna

czyli od zewnątrz:

1. deska elewacyjna

2. wiatroizolacja

3. mała szczelina pomiędzy izolacją a balami

4. izolacja (obstawiałbym wełnę kotwioną do bala)

5.bale

takie by była moja propozycja, do której nikogo nie zmuszam

 

czy jakaś wentylacja pustki? tu bym polemizował, jeżeli tak to z pewnością

 

9 godzin temu, uroboros napisał:

wlot na dole, wylot na górze obraz.png.6d2dc3f8f7bbf522b7c6dea80cce9c76.png

 

ale zabezpieczone przed przedmuchem powietrza z zewnątrz (bo zwentylowane na zewnątrz)

choć osobiści chyba bym zrezygnował

7 godzin temu, zenek napisał:

zacytowałem z muraora, ale oni sami nie wiedząco piszą, więc następny frag:

"Przekonali się o tym Amerykanie, gdy okazało się, że aż 95% drewnianych domów, ocieplonych styropianem przyklejonym bezpośrednio do ścian, miało płyty poszycia silnie zawilgocone, a niekiedy nawet spleśniałe (szczególnie wokół okien i drzwi).

.....

bo zatrzymali migrację pary dając styro z wyprawą na poszycie, to jak raz banał

Cytat

Poprawny sposób docieplania domów szkieletowych styropianem polega na zastosowaniu takich rozwiązań, by między wiatroizolacją a warstwą styropianu pozostała trwała szczelina powietrzna, umożliwiająca odpływ skraplającej się pary wodnej oraz wody."

być może to zez znaczenia, ale nie ma tu w zasadzie mowy o szczelinie wentylacyjnej, tylko powietrznej, takiej jak przy ścianach 3W :scratching:

Link do komentarza
8 godzin temu, zenek napisał:

zacytowałem z muraora, ale oni sami nie wiedząco piszą, więc następny frag:

"Przekonali się o tym Amerykanie, gdy okazało się, że aż 95% drewnianych domów, ocieplonych styropianem przyklejonym bezpośrednio do ścian, miało płyty poszycia silnie zawilgocone, a niekiedy nawet spleśniałe (szczególnie wokół okien i drzwi). Poprawny sposób docieplania domów szkieletowych styropianem polega na zastosowaniu takich rozwiązań, by między wiatroizolacją a warstwą styropianu pozostała trwała szczelina powietrzna, umożliwiająca odpływ skraplającej się pary wodnej oraz wody."

 

Tu też możesz poczytać 
http://www.budujzdrewna.pl/forum/viewtopic.php?t=6393

Tam piszą oszołomy.

Po co pustka wentylowana, nie lepiej od razu na metr odsunąć izolację od ściany.:hahaha2:

Link do komentarza
1 godzinę temu, animus napisał:

Po co pustka wentylowana, nie lepiej od razu na metr odsunąć izolację od ściany.

@animus i @aru

 

To tak krótko, bo czytałem o tym jaieś 10 lat temu i trudno znaleźć w necie:

 

W USA ocieplano domy z drewna styropianem przez wiele lat. Okazało się, że wiele z nich zagrzybiało, bo wilgoć z wewnątrz, ale i z zewnątrz - - która dostała się miey bale a styropian - powodowała grzyba. Mimo tam jakichś izolacji przeciwwodnych. 

I mimo stosowania technologii opracowanych przez wielkie firmy.

 

Więc zaczęli stosować styropian frezowany ( z takimi rowkami pionowymi od wewnetrznej strony - czyli między balem a styropianem) w połaczeniu z nawiewem powietrza u dołu i wywiewem pod okapem. Bo to były domy głównie parterowe.

 

Potem przeczytałem o metodzie firmy Knauf - która tez, już nie do domow drewnianych, ale zwyklych wysokich budynków  - stosowała pustke powietrzna wentylowaną między murem a ociepleniem (na wierzchu były płyty elewacyjne) - z nawiewami powietrza dość znacznymi bo 10x10 cm.  No i wywiewami u góry.

 

Szukalem teraz i nie znalazłem - być może się wycofali z tego, a być może dotyczyło to styropianu, a teraz stosują wełnę i ta szczelina jest teraz między wełną a elewacją.

 

Tak to wygląda ogolnie.

 

Były zasrtrzeżenia, że przecież jak sie wpuści to powietrze z zewnątrz, i wypuści górą, to się ściane oziębi. Odpowiedź na to była taka, że to nie jest wentylacja, że hula wiatr, tylko pozwolenie na wolne uchodzenie tej pary, ktora przedostanie sie z wewnątrz - na zewnątrz ściany - by zamiast przechodzila  przez wełnę (bo przez styropian to prawie wogole nie przechodzi) i częściowo ją zawilgacała - od razu była usuwana z tej części ciepłej ściany. Czyli wyparowała w gorę przy minimalnym ruchu powietrza z dołu do gory w wąskiej szczelinie wentylacyjnej. I nie na metr szerokiej, animus, tylko właśnie minimalnej - kilku cm.

Wtedy te straty ciepła miały być porównywalne ze stratami, jakie czyni wilgoć pozostająca jednak w wełnie (czyli obniżająca jej własności) w części strefy zimnej.

 

Reasumując - ja np. bym preferwał  ocieplenie z wełną od zewnątrz -  z taką szczeliną wentylacyjną między wełną a drewnem .

Na pewno przy styropianie, ale przy wełnie też.

Tak bym zrobił dla siebie! :12_slight_smile:

Dla obcych - robiąc dla nich (ale zastrzegam - to hipotetycznie, bo nie wykonuję takich usług) -  dalbym do wyboru - bo zwykle tzw uznane metody preferują ta szczelinę od zewnętrznej strony wełny mineralnej.

A jeśli uznane metody tak preferują - to z punktu odpowiedzialności prawnej (żeby nie narazić się na kłopoty) - lepiej tak zrobić.

Co nie znaczy, że tak jest korzystniej.

I od razu zastrzegam - nie upieram się, jak jest lepiej. Ale dla siebie wybrałym, jak napisałem - mimo, że jest to trudniej wybudować. 

 

Myślę, że dokładnie wyjaśniłem, o co chodzi - więc jak chcecie, to poczytajcie, zanim skrytykujecie :12_slight_smile:

 

 

 

 

Link do komentarza
5 minut temu, zenek napisał:

Reasumując - ja np. bym preferwał  ocieplenie z wełną od zewnątrz -  z taką szczeliną wentylacyjną między wełną a drewnem .

Na pewno przy styropianie, ale przy wełnie też.

Tak bym zrobił dla siebie! :12_slight_smile:

Wpuszczając zimne powietrze pomiędzy izolację a ścianę, tracisz izolację jest tylko atrapą.

17 minut temu, zenek napisał:

Potem przeczytałem o metodzie firmy Knauf - która tez, już nie do domow drewnianych, ale zwyklych wysokich budynków  - stosowała pustke powietrzna wentylowaną między murem a ociepleniem (na wierzchu były płyty elewacyjne) - z nawiewami powietrza dość znacznymi bo 10x10 cm.  No i wywiewami u góry.

Mylisz dwie wentylacje.

19 minut temu, zenek napisał:

 

styropian frezowany ( z takimi rowkami pionowymi od wewnetrznej strony 

To styropian ryflowany. 

Link do komentarza
5 godzin temu, zenek napisał:

.........

Myślę, że dokładnie wyjaśniłem, o co chodzi - więc jak chcecie, to poczytajcie, zanim skrytykujecie :12_slight_smile:

a co tu czytać, animus to wyjaśnił chyba najprościej jak można, krytyka rozwiązania wskazywana przez Ciebie jak najbardziej na miejscu, a oprócz paru zbieżności nie ma co porównywać rozwiązań z Trampowa z tymi w Dudowie, bo to "od nas" się nauczyli, że drewno to nie tylko coś na tipi i ciepło :D

Edytowano przez aru
popraweczka :) (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
6 godzin temu, animus napisał:

Wpuszczając zimne powietrze pomiędzy izolację a ścianę, tracisz izolację jest tylko atrapą.

wyjaśniłem to wyżej.

Do domu też wpuszczasz zimne powietrze - w o wiele większej objętosci. Ta szczelina ma pozwalać na minimalne przemeszczanie się pary wodnej w górę.

6 godzin temu, animus napisał:

Mylisz dwie wentylacje.

nie - wyjasniłem wyżej

2 godziny temu, aru napisał:

a co tu czytać, animus to wyjaśnił chyba najprościej jak można,

Nie musisz - napisałem, co uważam - a jakie ktoś z tego wnioski wyciągnie - to jego sprawa.

 

Aru - nie mam ostatniego głosu w tym wątku - jak by co :takaemotka:

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
19 minut temu, zenek napisał:

.......

Do domu też wpuszczasz zimne powietrze - w o wiele większej objętosci. Ta szczelina ma pozwalać na minimalne przemeszczanie się pary wodnej w górę.

........

ciekawy przykład, to ja dam dwa inne:

1. nosisz sweterek? kurteczkę? coś tam wpuszczasz?

2. Nasi bracia z Bliskiego Wschodu (i pewnie w wielu innych miejscach) noszą takie kiecki od pięt po szyję - po co?

Cytat

Nie musisz - napisałem, co uważam - a jakie ktoś z tego wnioski wyciągnie - to jego sprawa.

tu nie o wnioski chodzi a o dobrą/właściwą (miejmy nadzieję) poradę temu kto o coś pyta

 

odnoszę wrażenie, niektórzy mają takie przekonanie, że kto napisze ostatni, niezależnie od tego co, uważa, że jego na wierzchu;

niech ktoś odpisze :100_pray::icon_confused:

Link do komentarza
5 godzin temu, zenek napisał:

wyjaśniłem to wyżej.

Do domu też wpuszczasz zimne powietrze - w o wiele większej objętosci. Ta szczelina ma pozwalać na minimalne przemeszczanie się pary wodnej w górę.

nie - wyjasniłem wyżej

Nie musisz - napisałem, co uważam - a jakie ktoś z tego wnioski wyciągnie - to jego sprawa.

 

Aru - nie mam ostatniego głosu w tym wątku - jak by co :takaemotka:

Wentylowanie izolacji poprzez wpuszczanie do jej wnętrza powietrza o obniżonej temperaturze spowoduje wprawdzie odprowadzenie części wilgoci z wnętrza przegrody, ale również przyczyni się do obniżenia temperatury w jego wnętrzu, a tym samym spowoduje osiągnięcie w szczelinie przegrody temperatury punktu rosy.

Czyli po co ta izolacja, jeżeli jest nieprzydatna?
Wody będzie więcej, chłodne powietrze=większa kondensacja.
 

 

Cytat

tu nie o wnioski chodzi a o dobrą/właściwą (miejmy nadzieję) poradę temu kto o coś pyta

Budynek zrobiony z prawdziwych bali, ściany jednorodne wykonane z drewna litego, posiadają dużą pojemność cieplną.
Duża pojemność to duża bezwładność cieplna, czyli im większa masa ciała, tym większa jego bezwładność cieplna, od tego zależy komfort cieplny domu z bala.
W chacie drewnianej o wysokiej bezwładności cieplnej są mniejsze wahania temperatury, ponieważ grube bale zmagazynują więcej ciepła w ciągu dnia, a oddadzą je po zachodzie słońca, gdy powietrze ochładza się.
Chałupy drewniane z cienkiego bala o niskiej bezwładności cieplnej szybko nagrzewają się od słońca i szybko wychładzają.

Technicznie to się nazywa przesunięcie fazowe strumienia cieplnego w ścianie z bali drewnianych, przy grubości ściany 22 cm wynosi około 11 godz., czyli że ściana z bali nagrzana w ciągu dnia słońcem, przekazuje swoje ciepło do wnętrza budynku jeszcze następnego dnia rano.
W okresie zimowym najniższa temperatura powietrza zewnętrznego wystąpi np. o godzinie 3 w nocy, wówczas najniższa temperatura na wewnętrznej powierzchni ściany wystąpi około godz. 14.

Osłaniając ścianę z bala przed słońcem sztuczną izolacją wytworzoną przez człowieka, odcinamy możliwość przekazywania strumienia cieplnego przez naturę.

 

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
21 minut temu, animus napisał:

Wentylowanie izolacji poprzez wpuszczanie do jej wnętrza powietrza o obniżonej temperaturze spowoduje wprawdzie odprowadzenie części wilgoci z wnętrza przegrody, ale również przyczyni się do obniżenia temperatury w jego wnętrzu, a tym samym spowoduje osiągnięcie w szczelinie przegrody temperatury punktu rosy.

Czyli po co ta izolacja, jeżeli jest nieprzydatna?
Wody będzie więcej, chłodne powietrze=większa kondensacja.

Animus - przecież napisałem - szczelina o małej wydajności.

Wąska szczelina pozwala na wolny ruch powietrza, a nie szybki.

To nie obniży temperatury do punktu rosy, tylko o jeden dwa stopnie. Tam nie ma wiatru, nie ma przewiewania, jest wysoka stosunkowo temp. w stosunku do zewnetrznej. Małe otwory wentylacyjne, wąska szczelina - to bardzo mała wymiana powietrza.

 

Poza tym można na 2, 3 miesiące zamknąć te otwory na dole - wtedy nie ma cyrkulacji. Ale przez pozostałe 9, 10 miwsięcy jest - i nie ma pozostającej pary wodnej na powierzcnni ściany.

27 minut temu, animus napisał:

Osłaniając ścianę z bala przed słońcem sztuczną izolacją wytworzoną przez człowieka, odcinamy możliwość przekazywania strumienia cieplnego przez naturę.

tu mogę odpowiedzieć przykładem. 

Był taki program TV odomach z bali  USA - itam jednak narzekali na ciepło i ocieplali niektórzy te budynki dodatkowo, wykazując znaczne oszczędności.

Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Gość Ramedlaw
Może ktoś doradzi. Mam dom w górach postawiony na tzw. peckach, czyli na betonowych palach. Podłoga ocieplona watą 15 cm. W zimie podłoga bardzo zimna. Jak ją docieplić? Dom ogrzewany jest tylko kominkiem. W zimie drewno idzie jak woda, a jego ceny wciąż rosną
Link do komentarza
1 godzinę temu, Gość Ramedlaw napisał:

 Podłoga ocieplona watą 15 cm.

?  

 

Jeżeli to wełna mineralna, to niestety jest to najgorsze miejsce, w które można ją władować. 

Czy jest możliwość wymiany izolacji cieplnej podłogi na inny materiał, który lepiej radzi sobie w takim miejscu?  

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
×
×
  • Utwórz nowe...