Skocz do zawartości

Parę pytań o strop


Recommended Posts

Cytat

Oglądali dom na sprzedaż. Mogli to przypłacić życiem

Dwie osoby trafiły do szpitala po tym, jak zawalił się pod nimi strop budynku jednorodzinnego, przeznaczonego na sprzedaż w gminie Wąwolnica (Lubelskie). Do wypadku doszło w trakcie oglądania domu – poinformowała w poniedziałek policja.
https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2020-07-13/ogladali-dom-na-sprzedaz-mogli-to-przyplacic-zyciem/

 

Link do komentarza
1 godzinę temu, dedert napisał:

No ale w poprzednim stropie nie było słupów dachu dodatkowo obciążających strop 

Powiedz ty mi, dlaczego nie postepujesz logicznie?

Tzn najpierw ustalasz, co chcesz mieć w danej przestrzeni, następnie konsultujesz to z projektantem, i realizujesz wg projektu, który zapewnia ci rysunki techniczne z wymiarami i specyfikacją materiaów, co użyć i ile.

Przecież to naturalna kolej rzeczy.

I eliminuje kłopoty, które masz co chwilę i niewiadomą, co z tego wyniknie.

I na pewno obniza koszty budowy.

Link do komentarza

Kierownik który był twórcą projektu zmienia swoje wizje w zależności od sytuacji. Gdy z majstrem przy pierwszym stropie zastanawialiśmy się czemu przy otworze jest słup podtrzymujacy strop a w drugim stropie go nie ma, kierownik stwierdził że jak nie będzie ciężkich schodów to słup niepotrzebny.

Przy drugim stropie gdy zapytaliśmy go jak dozbrajać otwór stropowy 320x190 na poddasze to powiedział ze tylko zagęścić boki otworu i wszystko. Ja natomiast po konsultacji z innym konstruktorem dorobiłem belkę wysoką na 33 cm przyległą do krótszej krawędzi otworu i biegnącą zgodnie z kierunkiem prętów głównych (czyli rozumiem że zgodnie ze sztuką). Gdy następnym razem kierownik przyjechał oglądać strop to powiedział żeby na dłuższym boku otworu też dorobić belkę. Zresztą to nie jego pierwsze przeoczenie, zmiana decyzji. Ale o czym chcę napisać znajduje się poniżej na zdjęciu:

 

b478a3b7187408fagen.jpg

 

Widać tutaj:

1. Na żółto ściany nośne wewnętrzne

2. Jasnoniebiesko otwór na poddasze

3. Na zielono belki stropowe wystające ponad strop

4. Na czerwono linia/oś płatwi i kleszczy

5. Na różowo miejsca występowania słupów dachu z projektu

 

Jak widać słupy nie trafiają w ściany nośne. Oczywiście poruszę temat z kierownikiem lub konstruktorem ale chciałbym się zorientować czy można słupy tak przestawić żeby trafiły w ściany nośne bądź belki? Wtedy na belkach mógłbym zrobić ścianki działowe i ukryć słupy w ściankach. Czyli tak:

ee6c0413b91391dcgen.jpg 

 

Ale słup zaznaczony na biało jest blisko otworu (czyli chyba dość newralgiczne miejsce bo pod nim nie ma słupa jaki występuje przy pierwszym stropie). Chyba żeby na dłuższym boku otworu zrobić belkę i przesunąć słup w miejscu gdzie belki się krzyżują:

6bc05094faeb5e1bgen.jpg

 

Ale słupy w salonie stoją nadal obok belek. 

 

03c2c088dda6068bgen.jpg

 

 

Rozumiem że można to uprościć i postawić słupy na podwalinach, ale skoro są w sąsiedztwie belek i ścian nośnych to czy nie lepiej dla stropu było by je na nich umieścić?

 

Ewentualnie czy można by rozciągnąć płatwie na boki i wtedy wyszło by tak:

2cf31fbf5298f30fgen.jpg

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

1. zacznijmy od slupów (kolor fioletowy):

To są słupy drewniane? więźby dachowej?

Słupki (stolce) nie musza trafia w ściany nośne, więźbe konstruuje się niezależnie, nie ma potrzeby wiązać jedno z drugim, choć można.

Jeśli tak, no to powinny byc na belkach drewnianych (chyba płatwie stropowe to sie nazywa) polożonych na stropie , ktore przejmują obciażenie punktowe ze stolców i przenoszą liniowo na strop, oprócz tego wiążą dołem stolce.

Rozmieszczenie stolców na pierwszym rysunku od góry jest właściwe i typowe - nie ma potrzeb zmieniać.

Pod warunkiem że to sa słupki więźby. (bo trochę zgubilem sie w tych postach :14_relaxed:)

Może nie być tych belek, jesli sie zamocuje do tropy slupy, a strop jest wystarczająco nośny na obciążenia punktowe - ty masz krzyżowe zbrojenia - więc niby jest. Decyduje konstruktor.

Ale ponieważ masz belki wystające nad strop, to i te płatwie stropowe na ktorych bed stać stolce - nie będą przeszkadzać. znikną pod podłogą.

Nie ma potrzeby ruszać konstrukcji dachu - ona ma być optymalna dla siebie, chyba że przeszkadza w rozplanowaniu poddasza, ale tu chyba nie.

 

2. dziura

Ta belka zielona po prawej stronie otworu jest zasadna , chociaż nie niezbędna. Zależy od zbrojenia stropu

Ale jak wyżej napisałem - slupka więźby nie ruszać , bo nie jest to potrzebne.

Belka jest potrzebna, jeśli strop po prawej jest krzyżowo zbrojony. Pewnie jest.

Pewnie na całym poddaszu - jesli tak, to dobrze.

Jeśli tak, to lepiej i belkę trzeba koło otworu zrobić.

 

 

 

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

1. Tak to są drewniane słupy dachu które dopiero będą stawiane. Dach bedzie raczej ciężko ceramiczny, ok 300m2 jak nie więcej. 

Belki powinny się schować w ociepleniu lub przynajmniej posadzce. Jeśli poddasze będzie użytkowe to ocieplenia będzie mniej więc pewnie belki przykryje posadzka. Ale wydaje mi się że rozmieszenie belek jest odpowiednie żeby rozmieścić na nich ściany działowe więc dobrze by było żeby słupy schowały się w ścianach. 

 

2. Strop jest krzyżowo zbrojony, 12x12 cm z prętów 12mm, tak jest opisane w projekcie chociaż majster najchętniej widziałby tyle stali na słupie złomu i uważa że rozdzielcze mogły by być co 20 cm i grubości 6mm. Twierdzi również że rozdzielcze nie pełnią żadnej roli, tylko trzymają główne. A z tego co ja wiem to rozdzielcze odpowiadają za rozdzielenie sił np. ścian działowych. 

Otwór przerywa oparcie prętów głównych w wieńcu więc konstruktor zalecił zageszczenie i takie fajki odgięte do górnego zbrojenia, mają one zabiegać przysłowiowemu wyrwaniu ich z betonu (kotwienie w betonie?). Ale jeśli belka zwiększy nośność strpu to prościej byłoby ją zrobić. Tymbardziej że pod stropem nie ma żadnego słupa podtrzymującego (chociaż w pierwszym stropie jest). I o to się właśnie obawia bo będzie tu oparty środkowy słup dachu więc wydaje mi się że przenoszący duże obciążenia? Czy belka taka nie powinna opierać się na wieńcu ściany nośnej, czy zrobić ją tylko do belki? 

Link do komentarza
2 godziny temu, dedert napisał:

Ale wydaje mi się że rozmieszenie belek jest odpowiednie żeby rozmieścić na nich ściany działowe więc dobrze by było żeby słupy schowały się w ścianach.

Możesz konsultować przesunięcie stolców więźby dachowej z konstruktorem - ale to zmienia te położenie płatwi dachowych, poza tym to przesunięcie jest jakby skoordynowane na wszystkie sstolce, albo do par., a nie tylko do jednego, bo stolce swiązane są  więzarami.

Położenie płatwi stropowych warunkuje wysokość stropu w pewnym zakresie na poddaszu, może być za nisko.

2 godziny temu, dedert napisał:

Otwór przerywa oparcie prętów głównych w wieńcu więc konstruktor zalecił zageszczenie

Jeśli konstruktor zlecił  zagęszczenie, to pewnie miał powody. On sie nie opiera o przypuszczenia, jak my tu - tylko o obliczenia statyczne dla konkretnej sytuacji.

2 godziny temu, dedert napisał:

I o to się właśnie obawia bo będzie tu oparty środkowy słup dachu więc wydaje mi się że przenoszący duże obciążenia? Czy belka taka nie powinna opierać się na wieńcu ściany nośnej, czy zrobić ją tylko do belki? 

J.w.

To też musi rozstrzygnąć konstruktor - jeśli belka wytrzyma - to do niej, jeśli nie, to do wieńca. Albo trzeba wzmocnić belkę. 

Przcież nie jest jeszcze wylana?

 

W ogóle - traktuj moje rady, jako pomoc w rozmowie z konstruktorem, albo kimś, kto ma uprawnienia do zmian projektowych i bierze za to odpowiedzialność. Jest na miejscu, ma dokumentację i bierze za to odpowiedzialność i pieniądze.

Tylko jego akceptacja umożliwia ci kontynuacje roboty bez ryzyka katastrofy.

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Oczywiście całą więźbę rozrysuje na nowo konstruktor. I tu mam pytanie bo w projekcie jest dachówka. A tutaj są podane przekroje więźby. Czy to aby na pewno przekroje pod ciężką ceramikę? Czy murłata nie powinna mieć minimum 14x14 a jeśli będę chciał wydłużyć okap o jedną dachówkę to nie warto pogrubić murłaty?

 

Płatwie 14x20 cm

Krokwie 7x18 cm

Kontrłaty 3x5 cm

Murłatę mona odczytać z wysokości nad ścianą kolankową więc ma 12 cm.

 

a9f15d93ccc06a62gen.jpg

 

Przy okazji chciałem zapytać jak wygląda zwiększenie okapu. W przypadku ściany kolankowej wysokosci 50 cm, mam okap wysunięty na 100 cm. Ale jeśli chciałbym zwiększyć ściane o bloczek to z tego co wiem by zniwelować optycznie wyższą ścianę warto wydłużyc opak o jedną dachówkę wg reguły jeden bloczek więcej = jedna dachówka więcej (tak gdzieś wyczytałem). Z tym że wg moich obliczeń wychodzi że jeśli dachówka ma 50 cm długości to wydłużenie o jedną dachówke da okap dłuższy aż o ok 40 cm. Czyli ze 100 cm robi się 140 cm, czy to nie za dużo?

 

 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
6 minut temu, dedert napisał:

Czy murłata nie powinna mieć minimum 14x14 a jeśli będę chciał wydłużyć okap o jedną dachówkę to nie warto pogrubić murłaty?

Moim zdaniem powinna, a jak będzie 16x16 - to tez dobrze.

Jest tendencja do odchudzania więźby - ja jestem za tradycyjnymi przekrojami, czyli tęższymi.

Ale konstruktor nie będzie oponował, jesli to zaproponujesz. Tak myślę.

Jak chcesz wydłuzać okap - to powiedz mu to teraz - bo każde 20 cm ma swój konkretny ciężar. Także dla krokwi. Aczkolwiek te masz całkiem typowe.

Link do komentarza
36 minut temu, dedert napisał:

Wyżej edytowałem posta i dopytałem o wydłużanie okapu.

Mnie się podobają duże okapy. Oczywiście zależy od kontekstu.

Ale. Przecież chyba nie będziesz wydłużać okapu po zrobieniu dachu - tylko od poczatku założysz, jaki ma być okap.

A ponieważ zaczynasz chyba układanie dachówki od rynny - to dokładnie możesz zadać okap.

A długość wyjdzie z widoków elewacji - jeśli ma wpływać pozytywnie na wygląd. A powinien.

 

Link do komentarza

Czy odgięte pręty górne muszą koniecznie zachodzić za belkę? Konstruktor radził aby zrobić to w formie takiej pętelki:

 

e45a90c084ece589gen.jpg

4ae579f4e07c1d5egen.jpg

 

Zdjęcie powyżej z innej budowy. Pętelka u nas nie możliwa do zrobienia bo są już szalunki.

 

Z uwagi też na brak miejsca w szalunkach pręty zagięte za belkę dotykały by szalunków. Czy orientuje się ktoś czy można to zrobić w formie takich haków ale zagięciami cofniętymi w środek? Belka a naszym przypadku jest wyższa od górnego zbrojenia stąd znajduje się ok 12 cm poniżej góry belki:

 

1aa2a81f33828165gen.jpg

 

Czy to zagięcie/hak ma na celu kotwienie w stropie?

Link do komentarza

z posta wyżej nic nie kapuję :bezradny:

 

a tych trochę wcześniejszych:

 

 

strop.png.7087f658faa58631dca3d0d30381e34c.png

1. moim zdaniem powinno to tak wyglądać jak na w/w rys., w zasadzie na krzyżowo zbrojony nadaje się jeden strop (patrząc na ściany i belki)

2. przy otworze - alternatywa fioletowa, a wtedy z belką, i

3. słupy: nr 5 stoi na belce, ok, 1, 3, 4, 6 są w strefie przypodporowej, nic się nie stanie, mogą tak stać, to tylko drewno i prędzej one ulegnie zniszczeniu niż zaszkodzi stropowi; pozostaje nr 2, który jest trochę dalej od podpór, ale tu też nie powinno być zagrożenia bo to żelbet, co innego, gdyby był to strop gęstożebrowy

4. odnośnie dozbrajania narożników - tylko zewnętrzne, choć przy w/w układzie byłoby chyba zbędne

Link do komentarza

Zapomniałem dodać że to dozbrajanie narożników czyli górne zbrojenie to jest w miejscach narożnikow wiszących, okna narożne bez słupów 

Odnośnie słupa nr 2 to chyba można dozbroić siatka 100x100 o rozstawę 12x12cm ułożoną pod kątem 45st w stosunku do zbrojenia, umieszczona na jakichś kobylkach na wysokości górnego zbrojenia czyli ok 3 cm od góry stropu zgadza się? Czyli nazywa się to dozbrajanie pod słupy. 

 

Słupy 1 i 4 dobrze jakby znalazły się na żółtej ścianie nośnej bo tedy mogły by się schować w ścianie bo tam ściana na pewno będzie przy otworze przynajmniej. Bo jeśli będą tak stały jak teraz to by je schować musiałbym postawić działowe prostopadle do żółtej nośnej. Możliwe że i tak będą kiedyś stały ściany ale wolałbym już teraz się w tym nie ograniczać. 

Czy pod działówki trzeba jakoś dozbrajać strop czy to zależy od masy ścianki czy grubości stropu? 

A strop zazbrojony jest cały z prętów 12mm o kratce 12cm czyli krzyżowo. 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Czy na koncach belek ma nie być strzemion? Wszędzie w projektach widzę że strzemiona zaczynają czy też kończą się  w miejscu gdzie belka traci podparcie i zaczyna wisieć (i tam jest ich gęściej na jakimś odcinku). Czy będzie coś złego jeśli dodam jedno ostatnie strzemiono na podparciu? Bo strzemiona są przeciw skręcaniu? 

 

b3c7d865a086f5d9gen.jpg

 

a677e4010ac4e46dgen.jpg

Link do komentarza

I jeszcze pytanie ciekawostka. Do domu w narożniku dolega garaż, różnice w poziomach stropu to 115 cm, dojdzie ścianka kolankowa więc będzie przejście techniczne ok 165cm wysokie. Jeśli kiedyś chciałbym przekształcić poddasze na garażu na pokój to przydało by się wyższe przejście ale wtedy trzeba by pewnie wyciąć otwór w stropie by zrobić schody. Kosztem zmniejszenia przestrzenie pod sufitem w pokoju pod stropem. I pytania:

1. Jak teraz zazbroic otwór, przygotować pod ewentualne wycięcie otworu ok 100x150 cm. Myślałem o czymś takim, dołożyć prętów głównych i fajki:

 

59fd1ade262f5e4cgen.jpg

 

e895d95eb95d0b67gen.jpg

 

2. Żeby przejście miało sens trzeba by wycinać też wieniec w miejscu otworu bo brakuje ok 30-40 cm wiec wieniec będzie przeszkadzał. Czy w tym miejscu wieniec będzie potrzebny jeśli będzie otwór? 

Link do komentarza

Jest po prawej stronie jak na niebiesko zaznaczone. Ale to nic nie zmienia bo wysokość przejścia uzależniona jest od wysokości ściany kolankowej na domu a tą chce zwiększy do 100cm i więcej bedzie juz brzydko wyglądać. 

 

Chyba że myślisz o drzwiach na zewnątrz z dworu ale to mi nie potrzebne bo przejsc na stryszek garażu mogę poki co ze środka garażu też 

7ffe39c786185867gen.jpg

Link do komentarza

Czy można tak podwyższyć belkę? Była na 25 wysoka a podwyższylem ją do 33cm. Większość starych strzemion 18x18 zostawiłem, dodałem takie jak na niebiesko puste u góry i na to czerwone haki chwytające górne pręty 2x12. Belka zbrojona 5x12 dołem, jestem to nadproże w korytarzu szerokie na 200cm.

Żeby wyciągnąć stara belkę musiałbym rozbrajać strop a tak było szybciej 

 

2ee5e1382fb57520gen.jpg

 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Pytanie do znawców zbrojenia. Chciałbym jednak dorobić druga krzyżującą się belkę zaznaczoną na filetowo. Tylko że ona biegła by prostopadle do prętów głównych pokazanych żółtym zygzakiem. Czy w takim układzie pręty główne muszą w nią wchodzić, opierać się na dolnych jej prętach czy mogą być pod belką? Bo to pierwsze będzie trudno teraz uzyskać gdyż musiałbym też ściągać pierwsza belkę żeby i ona leżała na tej belce. Fioletowa belka oparta by była na wienach na obu koncach. 

 

ef9d51d1dde025a5gen.jpg

Link do komentarza
34 minuty temu, dedert napisał:

Jest weekend, konstruktor odpowie mi dopiero w poniedziałek a ja dziś chciałbym ukręcić tą belkę. 

Na to powinien być projekt, na każdą zmianą, to musi "pozostać widoczne' po zalaniu betonem, potrzebna jest dokumentacja, dla następnych użytkowników tego domu.

Kierownik budowy musi to odebrać przed zalaniem, a nie taka partyzantka, to się w głowie nie mieści. 

Link do komentarza

 

 

22 minuty temu, zenek napisał:

Chyba nie dlatego że nie wiesz?

Tak.:bezradny:

 

2 minuty temu, dedert napisał:

Kierownik taka belkę sam zalecił ale już nie powiedział o kolejność prętów. Sam bym jej nie wymyślił, tymbardziej że mi to opóźnia budowę. W tym miejscu były zagęszczenia prętów rozdzielczych. Więc domniemam ze belka może również leżeć na głównych. 

To jest niemożliwe.

Zrobił jej projekt?

Link do komentarza

Jest u kierownika. Dobra spróbuję wcisnąć jakoś belkę pod główne. I znowu dzień w plecy. Z tym otworem zawsze były niedomówienia. Pierwotne spostrzeżenie kierownik a to nie robić nic. Później zagęszczenia a gdy byly zagęszczenia to kierownik wyskoczył z belką z zaznaczeniem że "jak chce by było lepiej" a że ja wolę by było lepiej to mi narobił roboty 

Po tylu moich wpisach dziwię się jeszcze że są głosy odnośnie jakiejś samowoli z mojej strony. Chyba wielu z tutaj obecnych zna realia na budowie i wiedzą że budowa potrafi żyć własnym życiem i projekt sobie a spostrzeżenia majstrow sobie. Ja staram się to wszystko kontrolować i robić zalecenia kierownika czy opłacanego konstruktora. Bo gdybym wpuścił ekipę z zaleceniem robota co chceta to nie wiedziałbym co mam zalane w betonie. Oczywiście zawzze robię zdjęcia czy nagrywam film. Moja obecna ekipa jakkolwiek chwalona przez kierownika za dokładność ma swoją wizję zbrojenia dla przykładu chcieli robić łaczenia przeciętych prętów belki na zewnątrz strzemion. Po moim zwróceniu uwagi powiedzieli a co to za różnica gdzie są pręty. Widzieli by też rozdzielcze pręty robione z gładkiej 6mm a resztę oddać na skup. Fantazje budowlańców nie znają granic a ja mam bzika na punkcie dokładności i solidności więc nie pozwolę iść na skróty. Nie w przypadku stropu. 

Link do komentarza
10 godzin temu, dedert napisał:

Chciałbym jednak dorobić druga krzyżującą się belkę zaznaczoną na filetowo. Tylko że ona biegła by prostopadle do prętów głównych pokazanych żółtym zygzakiem. Czy w takim układzie pręty główne muszą w nią wchodzić, opierać się na dolnych jej prętach czy mogą być pod belką?

1. Tam jest strop o rozpiętości 3.30. Więc można go było zostawić jako oparty a tych poprzecznych ścianach ( i zbroić w jedną stronę 3.30)

2. Można też dodać bęlke do tego stropu z boku - ale nie opierać dodatkowo go na tej belce - czyli strop sobie, belka sobie (jako ogranieczenie otworu) i tylko dodać jakieś dodatkowe poprzeczne pręty, żeby nie klawiszowało to. 

3. trzecia opcja - to chyba to, co chesz zrobić - czyli belka ma nieść strop (krzyżowo zbronony).Jeśli tak - to trzeba go zazbroić tak jak sie zbroi strop krzyżowo zbrojony i odpowiednio związać z belka - czyli odpowiednio dać proste i wygięte pręty.

3 godziny temu, dedert napisał:

Ja staram się to wszystko kontrolować i robić zalecenia kierownika czy opłacanego konstruktora.

T ja ci radzę, żebyś pilnował, by kierownik robił dokładnie wg projektu konstruktora.

A jeżeli ma jakieś watpliwości do roboty konstruktora - to powinien konkretnie napisać to na kartce - narysować - i wtedy trzeba wyjaśnic to z konstruktorem.

I powinien to zrobić przed zbrojeniem całego stropu, a nie w trakcie. To nie problem przeanalizować dany poziom i znaleźć wątpliwe miejsca.

Wtedy pozostaje mały margines na jakieś nieznalezione wcześniej błędy.

Natomiast zmiany koncepcji w czasie robót bez ich przerwania do momentu zrobienia korekty w dokumentacji  - to jest droga do błędów i kłopotów. 

Link do komentarza

Widzę że jednak muszę dodać parę informacji.

1. Strop (płyta stropowa) między ścianami nośnymi ma rozpiętość raczej 500x375 cm przy czym jest otwór który zabiera 190x320 cm więc nie wiem jak tutaj podać rozpiętość.

 

2. W stropie poniżej (piwnicy) wokół otworu są podciągi (poz.2) wysokie na 25cm zbrojone 4x12 dołem, podciągi opuszczone względem stropu, opierające się na słupie żelbetonowym stojącym na stopie fundamentowej. Z tego co mówił kierownik było to zrobione pod schody betonowe. Ale ja schody zrobię ażurowe.

dd39ef3efd4cfd95gen.jpg

 

3. Nie wiem czemu w drugim stropie tego nie przewidziano skoro schody miały iść aż pod samo poddasze. Na parterze nie ma już tego słupa. 

 

4. W pobliżu otworu będzie się natomiast opierał słup drewniany dachu w tym miejscu w czerwonym kółku:

 

5f5a40d85d4d510agen.jpg

 

Nie wie wiem jakie on będzie obciążenie dźwigał, czy większe od schodów żelbetonowych. W każdym bądź razie będzie na pewno obciążał strop z otworem. A wokół otworu (czyli na tej pomarańczowej belce) chciałem postawić ściankę działową gdyż tak wypada zrobić przy otworze na strych i zrobić w tym miejscu jakiś hol, klatkę schodową. Jak pokazują brązowe linie:

 

9db154a12a5b2bf4gen.jpg

 

a654b79f0ed1c7e1gen.jpg

Ewentualnie jakąś balustradę na tej belce pomarańczowej ale wolałbym teraz o tym nie decydować. Czyli dodatkowe obciążenie. Więc uważacie że belek nie potrzeba skoro poniżej są? Wiem że pod działówki się raczej nie dozbraja albo zagęszcza tylko pręty dołem, ale w naszym przypadku działówka stała by przy otworze gdzie pręty główne nie mają oparcia.

 

 

 

Link do komentarza
10 minut temu, dedert napisał:

nie wiem jak tutaj podać rozpiętość

rozpiętość stropu mierzy się od podpory do podpory. Zwykle opiera sie strop na bliższych podporach (bokach), jeśli jest duża dysproporcja w wymiarach - tu tak jest. Jeśli wymiary sa zbliżone no to na na czterech bokach.

16 minut temu, dedert napisał:

Nie wie wiem jakie on będzie obciążenie dźwigał, czy większe od schodów żelbetonowych. W każdym bądź razie będzie na pewno obciążał strop z otworem. A wokół otworu (czyli na tej pomarańczowej belce) chciałem postawić ściankę działową gdyż tak wypada zrobić przy otworze na strych i zrobić w tym miejscu jakiś hol, klatkę schodową.

 

Moim zdaniem tych belek jest dosc dużo wokół otworu - ale... mże być. Ważne jest jedno - żeby one były dobrze podparte.Te belki.

Sciany działowe , balustrada - to nie są znaczne obciążenia - więc jeśli stropy i belki będą policzone - będzie wszystko OK.

21 minut temu, dedert napisał:

uważacie że belek nie potrzeba skoro poniżej są?

Ktore belki?

Musisz pokazać przekrój w tym miejscu i rzut niżej. 

Poza tym - nie obgadaeś tego z konstruktorem?

Link do komentarza

Belki poniżej czyli w pierwszym stropie piwnicy. Pokazalem zdjecie ale jeśli nie widać to tu zaznaczam na czerwono. Belki opieraja się na słupie stojący na stopie fundamentowej. 

 

42782adf641312c6gen.jpg

 

Przekrój domu nizej, widać tu też belkę w pierwszym stropie (poz.2) w drugim już nie ma. No chyba że konstruktor przewidział opierać strop wokół otworu na ściankach działowych które są pod. 

 

a9f15d93ccc06a62.jpg

Link do komentarza

Reasumując - jeśli zrobisz tą dodatkową belka koło otworu  - na pewno to wzmocni, a nie osłabi konstrukcji.

Najważniejsze w tym fragmencie jest, żeby ta poprzeczna zielona belka (pewnie podparcie też dla schodów) - miała odpowiednią nośność, bo niesie oprócz schodów (chyba) rownież kawałek konstrukcji dachu (słupek).

No ale to policzy konstruktor, belka jest krótka - nie powinno być problemu.

Link do komentarza

Ta krótka zielona belka (idąca w kierunku prętów głównych) czyli przy krótszym boku otworu jest wg konstruktora 33 cm wysoka 4x16 dołem. Więc jest mocna. A ta druga dłuższa będzie pod nią bo główne pręty powinny wchodzić w tą belkę a nie pod nią. To mi właśnie odpisał konstruktor.

Czy orientuje się ktoś jaki styro się daje na posadzkę dla poddasza użytkowego? Bo zastanawiam się czy te belki ukryją się w styropianie i wylewce. Najwyższa belka będzie wystawać 16-17 cm ponad strop. Ja liczę 8-10 cm styro i 7 cm wylewki więc powinno się zmieścić, plus jakiś parkiet.

Link do komentarza

Czy jest tu jakis konstruktor który liczy stropy? Mam pytanie odnośnie zbrojenia płyty gdzie są narożne okna i wiszący wykusz na wspornikach. Początkowo po rozmowie z konstruktorem myślałem że mówił o czymś takim czyli górą zbrojenie gdzie są belki wiszące narożne (na czerwono) :

 

957ac24eb21da81d.png

 

Do tego dozbrojenie ściany wewnętrznej i ukośne (ukośne ponoć tylko przy ścianie a nie gdzie "wisi") :

 

a242d74f401ff8c0gen.png

 

 


A on przedstawił teraz coś takiego czyli górne tylko na ścianach wewnętrznych i belkach. 

 

20351900eda1a0a1.png

 

Ja nie wiem czy to czasy się zmienily i jest inne spojrzenie na zbrojenie. Wydawało mi się że zbrojenie narożne będzie próbować umownie "opadać w dół" przez co będą rozciągane górą stąd zbrojenie górne. I tak też widywałem na zdjęciach stropów gdzie są okna narożne.

 

Konstruktor tłumaczy to tym że jak są belki wspornikowe i narożne to w tych miejscach strop nie będzie rozciągany górą. Będzie natomiast rozciągany górą w miejscach ścian wewnętrznych. 

Wykusz gdyby był balkonem to będzie rozciągany górą ale gdy jest belka wspornikowa to już nie. Belka wspornikowa wykuszu musi być zakotwione w stropie czyli w tych dwóch belkach stropu bo inaczej skręcała by wieniec. Czyli na moje wykusz opadalby w dół "umownie" i powinien być rozciągany górą. Ale ok. Przyjmuje to co mówi i stwierdzam że wszystkie stropy z narożnymi które widziałem są źle zazbrojone 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...

Czy może ktoś mi wyjaśnić czy ma znaczenie umieszczenie rozdzielczych prętow w górnym zbrojeniu? Na zdjęciu chodzi o te czerwone. Czy ma znaczenie czy są "pod" czy "nad" prętami przypodporowymi górnymi? U mnie majstry robią jak im pasuje. Jeśli jest miejsce z krótszego boku to wsuwają pod, a na długich ścianach dają nad bo tak wygodniej i szybciej. Jaką spełniają rolę, czy jest ważny ich rozstaw czy wystarczy dać jeden przy podporze drugi w środku i trzeci na końcu?

 

 

d94a634e016b2a6agen.jpg

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...

Kierownik  powinien polecieć na etapie nadproży. Zapłaciłeś za jego niewiedzę. Projektant też się nie popisał z prostej konstrukcji zrobił taką masakrę ...

 

Pręty rozdzielcze w stropach jednokierunkowo zbrojonych pełnią głównie funkcje dystansowe dla prętów głównych czy to w prześle czy nad podporą. Ogólnie ich wpływ na nośność jest pomijany w obliczeniach.  Zasada ze zbrojeniem jest taka, że ma iść w strefie rozciąganej jak najdalej od włókien ściskanych (większe ramie sił to większa nośność, a tym samym mniej potrzebnej stali). Jako, że pręty rozdzielcze pełnią funkcje drugorzędne powinny iść pod spodem prętów podporowych, a w przypadku prętów przęsłowych nad nimi.

 

Niezależnie jak zrobiłeś i tak jest małe prawdopodobieństwo zarysowania się stropu w strefie przypodporowej na ścianach zewnętrznych o ile jest zbrojenie górne. Bardziej martwiłbym się tą belką co dodałeś przy klatce schodowej. Tam bez zbrojenia górnego masz 99% na rysę w górnej części płyty po obu stronach belki.

 

 

Link do komentarza

Na całej płycie w klatce schodowej (płyta w kształcie odwróconego L) jest zbrojenie górne bo opłacony inny konstruktorów kazał dawać przy wszystkich belkach zbrojenia górne. A czy rozdzielcze w płytach dwukierunkowo zbrojonych nie powinny być tej samej średnicy co główne? I czy rozdzielcze pręty zbrojenia głównego nie odpowiadają za przenoszenie obciążeń scian działowych?

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ja też muszę, ale jak się pomyśli i odpowiednio przygotuje - to nie jest to takie upierdliwe... Właśnie spakowałem trzy worki (plastik, papiery i te niesegregowalne) i wiadereczko na bio... Spacerek na śmietnik i - załatwione... wiadereczko umyte, suszy się i zaraz wróci do szafki, w którym stoją w sumie cztery wiadereczka po 28 litrów pojemności... Zupełnie wystarczają na tydzień... no, bio trochę częściej, w zależności od zawartości wiadereczka...  
    • Konstrukcja tych pomp IBO FP4 powoduje , że nieco dłużej wytrzymają po wystąpieniu suchobiegu, ale też należy je wyłączyć. Lepiej zastosować dodatkowe urządzenie automatycznie wyłączające pompę po wystąpieniu suchobiegu. Jest ich wiele na rynku ,różnych producentów. np,    https://b2b.omnigena.pl/sterowania-i-zabezpieczenia/1878-opc59-sterownik-5907761103184.html (jeśli pompa ma silnik max 1,3kW)   https://aquatik.eu/14-ibopress-10-sterownik-wylacznik-pompy-hydroforu-suchobieg-ibo-press-10-p-697.html (jeśli pompa ma silnik max 2,2kW)   Można też w ogóle zmienić koncepcję i zamiast dużego zbiornika wybrać układ z pompą głębibową, falownikiem i niewielkim zbiornikiem buforowym. Falownik wyłączy pompę po suchobiegu. Koszt takiego zostawu z całkiem porządną pompą IBO odporną na piach to ok. 2 tys. zł.    
    • 🌟 Kim Jesteśmy? 🌟 Letyro to dynamiczna firma specjalizująca się w produkcji i montażu wysokiej jakości osłon okiennych. Nasze produkty są nie tylko funkcjonalne, ale także stylowe, nadając Twojemu domowi wyjątkowy charakter.   🔧 Co oferujemy? 🔧 Rolety Zewnętrzne: Chronią Twoje okna przed słońcem, zapewniając prywatność i kontrolę nad temperaturą w domu. Moskitiery: Zapomnij o niechcianych gościach w postaci owadów! Nasze moskitiery zapewniają swobodę korzystania z otwartych okien, bez ryzyka inwazji komarów czy much. Bramy Garażowe: Bezpieczne, wytrzymałe i łatwe w obsłudze – nasze bramy garażowe chronią Twój samochód i mienie przed niepożądanymi intruzami. Parapety Wewnętrzne: Dodaj stylu i elegancji do swojego wnętrza dzięki naszym parapetom wewnętrznym, dostępnym w różnorodnych wzorach i kolorach.   Nasza strona www: rolety Rzeszów
    • Niezła gromadka. Ja muszę segregować w mieszkaniu. To dopiero przerąbana sprawa -.-
    • Na starym mieszkaniu miałem meble z Ikea i powiem, że z jakości niektórych naprawdę byłem zadowolony. Ale większość niestety nie przetrwała długo w idealnym stanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...