Skocz do zawartości

wymiana instalacji CO


Recommended Posts

Witam

w domu jest stara (bardzo stara instalacja CO zasilana kotłem węglowym. Powoli chcę to wymieniać ale wymiana wszystkiego na raz nie przejdzie w moim przypadku dlatego zaczynam od grzejników i rur. Układ jest jak w załączniku, są trzy poziomy tj, piwnica gdzie jest kocioł (wysokość 1,7m) parter (wysokość 2,7m) i piętro (wysokość 2,6m). Każda kondygnacja ma taki sam układ tyle że w piwnicy nie ma grzejników. Na rysunku podałem obecne średnice zewnętrzne rur i na ile znalazłem średnice wew. w calach. Piony również są opisane te co idą w górę i w dół. Moje pytanie dotyczy rur bo mam zamiar je zmienić na PP jak dobrać średnicę. Czy też może ktoś podać dokładnie jakie stosować średnicę??

grzejniki parter.jpg

Link do komentarza
1 godzinę temu, koragreg napisał:

Moje pytanie dotyczy rur bo mam zamiar je zmienić na PP jak dobrać średnicę. Czy też może ktoś podać dokładnie jakie stosować średnicę??

Co do rur to ja proponowałbym Ci zamiast PP zastosować alupexy. Mniej łączeń, kształtek przy alupexach co tym samym koszt wykonania instalacji będzie mniejszy. Średnica odpowiednia to 14-16 mm z tym że podejście do pieca musisz wykonać w miedzi.

Co do układania rur to z rysunku za bardzo nie widać co i jak chcesz zrobić, jedyne co mi się rzuciło w oczy to za dużo masz pionów, praktycznie z każdego grzejnika odchodzi pion, po co?

Link do komentarza
5 minut temu, MrTomo napisał:

A co jest nie tak z tymi rurami które masz? Chcesz wymienić bo szpecą mieszkanie czy z jakiegoś innego powodu?

Teraz grzejesz grawitacyjne.

Zmiana rur będzie wymagała montażu pompki / pompek.

Podejrzewam że ma rury metalowe które już są na tyle skorodowane i zaciągnięte kamieniem że uważam że dobrze robi wymieniając rury na nowe. Z drugiej strony wymienia grzejniki  a nowe grzejniki płytowe czy aluminiowe  (przy konwektorowych już nie mam mowy aby działy ze starymi rurami dużego przekroju),nie będą osiągały dobrego efektu grzejnego bez zmienienia rur i wymuszonego obiegu jaki daje pompka.

Link do komentarza
16 godzin temu, koragreg napisał:

Mi zależy na zastosowaniu rurek PP

Masz je za darmo że zależy Ci tak bardzo na rurkach PP?

Nie wiem jaka jest ich obecnie cena ale kształtki + robocizna  wyjdzie na pewno drożej aniżeli zastosowanie alupexów. Przy alupexach wszelakie kształtki minimalizujesz do minimum.

Link do komentarza
45 minut temu, mhtyl napisał:

Masz je za darmo że zależy Ci tak bardzo na rurkach PP?

Nie wiem jaka jest ich obecnie cena ale kształtki + robocizna  wyjdzie na pewno drożej aniżeli zastosowanie alupexów. Przy alupexach wszelakie kształtki minimalizujesz do minimum.

PP to chyba jeden z najtańszych systemów . I fajnie tym się robi .

Link do komentarza

Nie wiem, czy powinieneś odtwarzać obecny układ orurowania, nawet, jak ktoś podpowie Ci jakie zastosować przekroje rur...

Tu należy wykonać projekt uwzględniający fakt, że będzie cyrkulacja wymuszona pompą...

 

Będziesz nadal CO zasilał z kotła węglowego?

Link do komentarza

Do grzejników wystarczy nawet 20mm (wewn. 16mm) wg. mnie.

Możesz zastosować np. 25mm na kondygnacji I i 20 na wyższej (II).

Kłopotliwe natomiast przy rurach pp może być to, że trzeba uwzględniać wydłużenie liniowe pod wpływem temperatury na dłuższych odcinkach. 

Współczynnik rozszerzalności dla rur pp jest ponad 10x większy niż dla rurek miedzianych.

Czyli jeśli odcinek prosty l>5m to trzeba zrobić kompensację.

Trzeba wtedy stosować kompensatory (w kształt u). 

Chyba, że są to rurki wielowarstwowe stabilizowane aluminium, to wtedy jeśli każe odgałęzienie rozdzielone jest punktem stałym (tj. mocowaniem, które uniemożliwia przemieszczanie), to nie trzeba wykonywać kompensacji.

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
2 godziny temu, koragreg napisał:

Fajnie że jest zainteresowanie tematem ale czy jest ktoś kto potrafi i chciałby odpowiedzieć na zadane pytanie??

 

23 godziny temu, mhtyl napisał:

Średnica odpowiednia to 14-16 mm z tym że podejście do pieca musisz wykonać w miedzi.

 

2 godziny temu, joks napisał:

PP to chyba jeden z najtańszych systemów . I fajnie tym się robi .

Zgadza się że to pierwsze rury z plastiku jakie zaczęto stosować do c.o. 

Fajnie się robi wszystkimi metodami pod warunkiem że się umie :)  ale uważam że lepiej i prościej wykonać instalacje z alupexa.

1 godzinę temu, joks napisał:

Ja bym zrobił piony z 32ki a gałązki do grzejników z 25ki , myślę że wystarczy jak w instalację jest wpięta pompa .

Pion wystarczy 25 a podejścia jak pisałem wcześniej 14-16.

14 minut temu, MrTomo napisał:

Współczynnik rozszerzalności dla rur pp jest ponad 10x większy niż dla rurek miedzianych.

Czyli jeśli odcinek prosty l>5m to trzeba zrobić kompensację.

Trzeba wtedy stosować kompensatory (w kształt u). 

Między innymi to miałem na myśli pisząc że z alupexa wychodzi taniej bo nie trzeba na to zwracać uwagi.

 

15 minut temu, MrTomo napisał:

Chyba, że są to rurki wielowarstwowe stabilizowane aluminium, to wtedy jeśli każe odgałęzienie rozdzielone jest punktem stałym (tj. mocowaniem, które uniemożliwia przemieszczanie), to nie trzeba wykonywać kompensacji.

Przy alupexie tak dokładnie jest.

Życie trzeba sobie upraszczać a nie komplikować, więc cały czas uważam że obecnie robiąc instalacje c.o. używając rur PP jest to archaizm, pomimo że te rury dalej są w ofercie, więc po co komplikować sobie jak można zrobić to o wiele łatwiej i prościej.

1 godzinę temu, uroboros napisał:

Tu należy wykonać projekt uwzględniający fakt, że będzie cyrkulacja wymuszona pompą...

Od tego należałoby zacząć a nie od czapy zrobić a potem w razie niedziałania pytać się co się źle zrobiło.

Link do komentarza
Gość mhtyl
8 godzin temu, koragreg napisał:

OK a jak to w takim razie będzie z średnicami na pexach??

Tak samo jak przy rurach PP. Liczy się średnica wewnętrzna a nie zewnętrzna.

Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...

Mr Tomo mam pytanie odnośnie kompensacji, czy miejsce wykonania kompensacji ma znaczenie tzn. początek koniec czy środek gałęzi która ma powyżej 5m. 

Długość rury w pionie nie przekroczy 5m maks to 4m jednak w piwnicy to dojdzie już trochę długości ale będą tworzone w sposób można napisać wymuszony układem kompensacje w kształcie litery U

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...