Skocz do zawartości

Budowa tarasu, na słupkach


pecet0

Recommended Posts

Cześć

 

Słupki mam rozstawione w odległościach  co 175 cm po długości   i mam takie 4 rzędy  rozstaw między rzędami jest natomiast 120 cm.

 

legary / kontrlegary  które będą służyły za "kratownicę" pod deską tarasową   będą z drzewa.

Wg tej strony:  https://budujemydom.pl/budowlane-abc/budowa-krok-po-kroku/a/24075-drewniany-taras-na-gruncie-krok-po-kroku

 

pod końcem artykułu jest napisane że "Do budowy wykorzystuje się drewno krajowe – głównie sosnowe – jak i gatunki egzotyczne, które cechują się większą wytrzymałością oraz trwałością."

 

o ile wierzchnią warstwę planuję dać deskę kompozytową  lub deskę modrzewiową    to o tyle właśnie tą kratownicę planowałem tak jak w powyższym artykule zrobić z sosny.

 

Taras mam od strony południowo zachodniej  nie zadaszony.

 

Można bez obaw zrobić konstrukcję na sośnie ? bez obaw że legary nie będą się skręcały i krzywiły ? deformując wierzchnią deskę.

Edytowano przez pecet0 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
26 minut temu, pecet0 napisał:

 Można bez obaw zrobić konstrukcję na sośnie ? bez obaw że legary nie będą się skręcały i krzywiły ? deformując wierzchnią deskę.

To może powiedzieć Ci dobry stolarz, który obejrzy Twoje legary. Sosna sośnie nierówna, chociaż drzewa "poskręcane" powinny być eliminowane przed obróbką (tak kiedyś było, przeznaczano je na opał), ale teraz to nie wiadomo jak jest. 

Jeśli sosna rosła prosto to nawet po zmoknięciu nie wykazuje tendencji do skręcania i krzywienia się. 

 

PS. Kto Ci doradzał taki rozstaw?

I jakie przekroje mają być?

Link do komentarza
9 godzin temu, retrofood napisał:

To może powiedzieć Ci dobry stolarz

raczej cieśla, stolarz robi meble i stolarkę

 

10 godzin temu, pecet0 napisał:

Można bez obaw zrobić konstrukcję na sośnie ? bez obaw że legary nie będą się skręcały i krzywiły ? deformując wierzchnią deskę.

Jak masz odpowiednie wybrane legary i wysuszone, to może się nie skręcą. Im gęstsza ta kratownica, tym bardziej sztywna.

Link do komentarza
8 godzin temu, pecet0 napisał:

kratownicę będę miał w taki sposób zrobioną,

że deska tarasowa będzie równolegle do budynku,  czyli w takim przypadku spadek trzeba robić nie do przodu tylko na boki? aby woda w ryflach (rowkach) deski spływała?

Nie duży spadek ale trzeba by było zrobić tak jak piszesz aby woda z deski ryflowanej spływała.

Lepiej abyś zrobił deska tarasowa była ułożona w poprzek do ściany. Jakie wymiary ma mieć ten taras?

Link do komentarza
2 godziny temu, mhtyl napisał:

Lepiej abyś zrobił deska tarasowa była ułożona w poprzek do ściany. Jakie wymiary ma mieć ten taras?

8m  na 4m

 

słupy mam jednak rozstawione w takim rozmiarze że główne belki pójdą wzdłuż domu (bo rozstaw mam 175cm)

a w ich poprzek będą nad nimi belki które będą częściej ale prostopadle do domu

czyli wierzchnia 3 warstwa wychodzi na to że będzie równolegle (wzdłuż ściany budynku)

Link do komentarza
58 minut temu, pecet0 napisał:

słupy mam jednak rozstawione w takim rozmiarze że główne belki pójdą wzdłuż domu (bo rozstaw mam 175cm)

a w ich poprzek będą nad nimi belki które będą częściej ale prostopadle do domu

A nie możesz dać belek wzdłuż?

Rozstaw 175cm to w obu kierunkach?

Nie rozumiem - możesz to naszkicować?

Jak dla mnie to taki rozstaw jest trochę za duży...? 

Te belki to jakie wymiary będą miały?

 

Dnia 26.12.2019 o 09:18, pecet0 napisał:

rozstaw między rzędami jest natomiast 120 cm.

doczytałem

Link do komentarza
14 minut temu, MrTomo napisał:

A nie możesz dać belek wzdłuż?

Rozstaw 175cm to w obu kierunkach?

 

Chyba czytasz w moich myślach :) tylko chyba zamiast wzdłuż (belka 16X10) miałeś na myśli w poprzek a wzdłuż belki (10X5) które będą tworzyć kratownicę, wtedy deska tarasowa nie miałaby długości 8 m (zresztą chyba takiej nawet nie ma) i nie była by łączona to nie wygląda estetycznie tylko deska miała by długość 4 m i taka deska występuje w całości.

Link do komentarza
3 minuty temu, mhtyl napisał:

Chyba czytasz w moich myślach :) tylko chyba zamiast wzdłuż (belka 16X10) miałeś na myśli w poprzek a wzdłuż belki (10X5) które będą tworzyć kratownicę

Ja pierwotnie nie zauważyłem, że kratownica będzie.

 

Tak bym to zrobił jak piszesz.

 

 

Link do komentarza
40 minut temu, mhtyl napisał:

Czyli deski tarasowe będą długie na 8 m, tak?

tak, oczywiście nie w całości tylko np 2x4mb

25 minut temu, MrTomo napisał:

Nie rozumiem - możesz to naszkicować?

mniej więcej jak w załączniku

 

18 minut temu, MrTomo napisał:

Dałbym pomiędzy belki kawałki papy.

nie widzę przeszkód,   po całości nad belkami? czy w miejscach łączenia?

Przechwytywanie.JPG

Link do komentarza
25 minut temu, MrTomo napisał:

Dałbym pomiędzy belki kawałki papy.

Lepsze by były podkładki, paski z gumy.

6 minut temu, pecet0 napisał:

tak, oczywiście nie w całości tylko np 2x4mb

Czyli będziesz miał widoczne łączenia co jak już napisałem wyżej nie będzie to za bardzo estetyczne aczkolwiek tragedii nie będzie. Lepiej gdyby był to jednej długości bez łączenia a tak mógłbyś zrobić bez uszczerbku na konstrukcji, wystarczy tylko jak pisałem wyżej odwrócić ułożenie belek.

I jeszcze jedna istotna uwaga, kup wkręty z nierdzewki do przykręcania desek tarasowych, są droższe od zwykłych ale warto, nie będzie czarnieć Ci drewno.

13 minut temu, pecet0 napisał:

nie widzę przeszkód,   po całości nad belkami? czy w miejscach łączenia?

Pomiędzy łączeniem/oparciem, tak aby oddzielała jedną belkę od drugiej.

Link do komentarza

A poza tarasem co będzie?

Planujesz jakiś odpływ dla wody?

Dnia 26.12.2019 o 09:18, pecet0 napisał:

o ile wierzchnią warstwę planuję dać deskę kompozytową  lub deskę modrzewiową

 

Dnia 26.12.2019 o 09:18, pecet0 napisał:

deformując wierzchnią deskę.

Jeszcze jedno - ten modrzew to masz już coś na oku?

 

Powiem Ci tak - uważaj z tym. Ja kupiłem kilka desek tarasowych z modrzewia, ryflowanych.

Zrobiłem z nich stół ogrodowy.

 

Po kilku tygodniach 2 z 5 desek okazały widoczną tendencję do łódkowania, mimo, że były niby suche, przykręcone, pomalowane.

Do tego sporo sęków.

 

Jeśli modrzew to chyba tylko jakiś skandynawski

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
28 minut temu, mhtyl napisał:

wystarczy tylko jak pisałem wyżej odwrócić ułożenie belek.

w tym układzie raczej ciężko byłoby to zrobić "na odwrót"  z dwóch powodów na w/w załącoznym zdjęciu jak się powiekszy to widać 20 kólek  w układzie 4x5  to są słupy na których będzie się kratownica spierała

- pierwszy powód to jest taki że pasuje grubsze belki dać wzdłuż (8mb) tarasu dać, a mniejsze gęściej nad nimi w poprzek

- drugi powód przy drzwiach tarasowych planowałem podejść deską tarasową pod same drzwi a tam mam zagłębione 20cm (taka jest grubość elewacji zewnętrznej) do której będzie przylegał taras przy ścianie.  To potrzebuję legarami wjechać pod same drzwi tarasowe aby w poprzek na nich oprzeć deski tarasowe

 

6 minut temu, MrTomo napisał:

A poza tarasem co będzie?

Planujesz jakiś odpływ dla wody?

nie planowalem robić żadnego odpływu dla wody,  a to co jest dookoła tarasu zaznaczone to kwietniki, robiące m.in za "barierki" a one byłyby podniesione żeby nie leżały na trawie, np na płytach ażurowych (jumba)

Edytowano przez pecet0 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
11 minut temu, MrTomo napisał:

Zrobisz jak mówisz i będzie dobrze

:)

Wszystko ok, tylko tak jak zacząłem pierwszy post cytując artykuł w którym było napisane że do budowy tarasów stosuje się głównie drzewo krajowe - sosnę.

 

Do założenia tego tematu kierowało mnie głównie wybór drzewa konstrukcyjnego (o ile deskę planuję dać modrzew) to czy cała reszta też mogłaby być taka jak napisał ktoś w tym artykule sosna.

 

Na innym forum mnie "straszyli" że legary sosnowe (a nie modrzewiowe) to jest zrobienie tarasu na okres 8 lat, a później trzeba wszystko zrywać od nowa bo drzewo które głównie stosuje się na krokwie/murłaty w domach nie nadaje się na tarasy niezadaszone.

Edytowano przez pecet0 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
17 minut temu, pecet0 napisał:

w tym układzie raczej ciężko byłoby to zrobić "na odwrót"  z dwóch powodów na w/w załącoznym zdjęciu jak się powiekszy to widać 20 kólek  w układzie 4x5  to są słupy na których będzie się kratownica spierała

- pierwszy powód to jest taki że pasuje grubsze belki dać wzdłuż (8mb) tarasu dać, a mniejsze gęściej nad nimi w poprzek

- drugi powód przy drzwiach tarasowych planowałem podejść deską tarasową pod same drzwi a tam mam zagłębione 20cm (taka jest grubość elewacji zewnętrznej) do której będzie przylegał taras przy ścianie.  To potrzebuję legarami wjechać pod same drzwi tarasowe aby w poprzek na nich oprzeć deski tarasowe

 

 

Jeszcze zanim nie masz położonej konstrukcji można to przerobić. Zdaje sobie sprawę  że już dobrze zaplanowany i rozrysowany taras teraz zmieniać to trochę skomplikuje sprawę ale lepiej dwa razy przemyśleć niż zrobić i potem przerabiać.

Ale cóż tak jak napisał MrTomo, zrobisz tak jak będziesz uważał za stosowne.

Link do komentarza
32 minuty temu, MrTomo napisał:

Po kilku tygodniach 2 z 5 desek okazały widoczną tendencję do łódkowania, mimo, że były niby suche, przykręcone, pomalowane.

Do tego sporo sęków.

 

Jeśli modrzew to chyba tylko jakiś skandynawski

to tu mnie zaskoczyłeś, ale dobrze wiedzieć

Link do komentarza
6 minut temu, pecet0 napisał:

Do założenia tego tematu kierowało mnie głównie wybór drzewa konstrukcyjnego (o ile deskę planuję dać modrzew) to czy cała reszta też mogłaby być taka jak napisał ktoś w tym artykule sosna.

Wszytko tkwi w szczegółach a szczegóły to podstawa dobrej impregnacji i nie jakim tam roztworem wodnym z barwnikiem tylko impregnatem na bazie rozpuszczalnika. Drewno sosnowe na konstrukcje nadaje się jak najbardziej tylko dobrze gdyby było ono heblowane i dobrze zaimpregnowane, wtedy posłuży na długo, długo.

Link do komentarza
3 minuty temu, pecet0 napisał:

Na innym forum mnie "straszyli" że legary sosnowe (a nie modrzewiowe) to jest zrobienie tarasu na okres 8 lat, a później trzeba wszystko zrywać od nowa bo drzewo które głównie stosuje się na krokwie/murłaty w domach nie nadaje się na tarasy niezadaszone.

Tak może być ale nie musi. Zakonserwujesz je tylko zanim położysz dechy, więc trzeba będzie się do tego przyłożyć.

A nawet jeśli po tych 8-10 latach trzeba będzie je wymienić, to myślisz że drożej wyjdzie niż kupienie belek z modrzewia?

Poza tym - mogę się mylić - modrzew bardziej podatny będzie na wyginanie a czy dłużej wytrzyma - nie wiem.

Ja nie widziałem jeszcze aby ktoś robił konstrukcję (belki) z modrzewia.

 

 

 

Link do komentarza

 

5 minut temu, MrTomo napisał:

modrzew bardziej podatny będzie na wyginanie

W sensie odkształcanie, skręcanie - tak chciałem powiedzieć

 

Nie wiem jak finansowo to widzisz, ale ja też będę robi "podobny taras" i prędzej na drewno konstrukcyjne wybiorę świerk skandynawski niż rodzimy świerk czy sosnę

Link do komentarza
1 minutę temu, MrTomo napisał:

 

W sensie odkształcanie, skręcanie - tak chciałem powiedzieć

 

Nie wiem jak finansowo to widzisz, ale ja też będę robi "podobny taras" i prędzej na drewno konstrukcyjne wybiorę świerk skandynawski niż rodzimy świerk czy sosnę

jak widzę finansowo?

nie wiem nie porównywałem jeszcze cen jakie są różnice pomiędzy poszczególnymi gatunkami drzew

 

pasowałoby pewnie wysłać zapytanie do paru tartaków o wycenę jak sobie liczą

za sosnę, jak za świerka, jak za modrzew,  a jak za skandynawskie

 

tylko na dobrą sprawę później jak sprawdzić czy w tartaku nacięli "kantówki" z tego drzewa czy innego.

10 minut temu, mhtyl napisał:

Deski maja tendencje do łódkowania wtedy kiedy są położone odwrotnie do słojów.

tzn, mógł to inaczej przykręcić  aby mu nie łódkowały?

Link do komentarza
31 minut temu, mhtyl napisał:

Deski maja tendencje do łódkowania wtedy kiedy są położone odwrotnie do słojów.

A jak położysz odwrotnie, to nie wygną się środkiem deski do góry? Nie wyłudkują się niejako "do góry nogami", czy "do góry brzuchem"?

Link do komentarza
23 minuty temu, MrTomo napisał:

Ryflowanych odwrotnie nie mogłem

:)

Bo to już w tartaku nie z tej strony deski dali frez, a druga sprawa deska powinna być przekręcana dwoma wkrętami bliżej krawędzi deski niż jej środka.

 

6 minut temu, uroboros napisał:

A jak położysz odwrotnie, to nie wygną się środkiem deski do góry? Nie wyłudkują się niejako "do góry nogami", czy "do góry brzuchem"?

Nie wygną się bo będą przykręcone, a jak jest ryflowana to już nie ma możliwości odwrotnie położyć.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
×
×
  • Utwórz nowe...