Skocz do zawartości

Jak ocieplić podłogę parteru w starym domu?


Recommended Posts

Planuję ocieplić podłogę parteru w starym domu. Na podłodze jest wylewka betonowa i niestety "ciągnie" od niej zimnem. Chciałbym ułożyć izolację cieplną na istniejącej podłodze, a na niej zrobić wylewkę albo ułożyć płyty i zrobić możliwie cienką posadzkę z drewna lub paneli. Jakie materiały wybrać, by nie podnieść podłogi więcej, niż 10 cm, i uzyskać jak najlepszą izolację?


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/wykanczanie/podlogi-i-posadzki/porady/15252-jak-ocieplic-podloge-parteru-w-starym-domu

Link do komentarza
20 godzin temu, Pomocnik napisał:

Pełna treść artykułu pod adresem:

cyt:

"Jako podłoże pod pokrycie podłogowe, najlepiej wykorzystać płyty gipsowo-włóknowe, charakteryzujące się dużą sztywnością już przy grubości 2,5 cm. Ich krawędzie są frezowane schodkowo, płyty łączy się na zakład, wzmacniając połączenie klejem i wkrętami. Dzięki temu uzyskuje się stabilne połączenie między płytami i możliwość dowolnego wykończenia powierzchni.

Alternatywą są płyty OSB lub MFP. Najlepiej ułożyć je dwuwarstwowo, z przesunięciem styków i połączyć wkrętami. W obu rozwiązaniach, należy pod płytami ułożyć folię przeciwilgociową, szczelnie pokrywającą całą powierzchnię i wywiniętą na ściany."

 

Czyli proponuje się dwie izolacje przeciwwilgociowe?

1. na betonie, pod płytami XPS

2. Druga na płytach XPS pod płytami Gips. lub OSB

 

Czy nie wystarczy ta na pod XPS, a na XPS ewentualnie paroprzepuszczalną, jeśli już dawać tą drugą izolację?

 

Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
W nowych domach ciągle trąbią o połączeniu folii która będzie pod styropianem z tą izolacją która jest pod murowaną ścianą żeby zapewnić ciągłość izolacyjną, ale jak jest w tym wypadku? Po pierwsze dom już stary więc pewnie żadnej izolacji nie było, a nawet jak była to przecież niż nie wystaje bo podłoga już wylana...
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
  • 7 miesiące temu...
Gość Grzegorz
Witam chciałbym też dołączyć się do rozmowy. Na dotychczasową podłogę z paneli chciałbym położyć izolację i nowe panele przy czym ogranicza mnie grubość nowej podłogi nie chciałbym ciąć drzwi i temu podobne . Co można byłoby zastosować ?
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Podłoga już jest tam ok 20 lat i nic złego (widocznego) się nie dzieje. Myślałem że można tam wdmuchnąć np styropian koralikowy - chyba nie będzie nasiąkał? a jakaś wędrówka powietrza pozostanie. Aby zahamować straty ciepła - od podłogi jednak "ciągnie". Chyba że coś innego bez zrywania całej podłogi?
Link do komentarza
Dnia 28.01.2022 o 22:50, Gość Józek napisał:

legary bezpośrednio na ziemi

BEZPOŚREDNIO??? Czy może jednak na jakichś bloczkach NIECO NAD ZIEMIĄ?

Jeśli do tej pory nic złego się nie dzieje - to tylko dlatego, że masz tam niczym nie zakłócaną cyrkulację powietrza... jeśli ją zlikwidujesz, bez dodatkowego zabezpieczenia drewna, to jestem przekonany, że następnych 20 lat nie doczeka...

Próbowałbym docieplić od góry...

 

Co to za budynek?

Link do komentarza
14 minut temu, podczytywacz napisał:

 Jeśli do tej pory nic złego się nie dzieje - to tylko dlatego, że masz tam niczym nie zakłócaną cyrkulację powietrza... jeśli ją zlikwidujesz, bez dodatkowego zabezpieczenia drewna, to jestem przekonany, że następnych 20 lat nie doczeka... 

 

Zdziwiłbyś się. Na moim terenie podłogi tuż powojenne, nadal są w niezłym stanie. Swoją rozbierałem dwa lata temu. Deski są złożone i czekają na inną przygodę, bo są w lepszym stanie niż cięte z dzisiejszego drewna. Jedynie w okolicach okna, gdzie (bywało) zimą woda z okien spływała, fragmenty nie nadają się już do niczego. Ale to dlatego, że leżały na piasku. Suchym! I nie ma podciągania kapilarnego od dołu, bo poziom wód gruntowych jest niski, no i piasek. Sam piasek wody nie podciąga. 

37 minut temu, Gość józek napisał:

Podłoga już jest tam ok 20 lat i nic złego (widocznego) się nie dzieje. Myślałem że można tam wdmuchnąć np styropian koralikowy - chyba nie będzie nasiąkał? a jakaś wędrówka powietrza pozostanie. Aby zahamować straty ciepła - od podłogi jednak "ciągnie". Chyba że coś innego bez zrywania całej podłogi?

 

Jaki masz teren okoliczny? Myślę, że źle nie jest, skoro 20 lat temu tak zbudowano. Oczywiście, że możesz próbować wdmuchiwać styropian, można tam wrzucić wszystko. Powtórzę, że celem jest zapełnienie pustki pod deskami, bo to ona odpowiada za wyciąganie ciepła. 

Nie należy zapominać, że ziemia pod podłogą jest naturalnym rezerwuarem ciepła. Najlepszy dowód na to, że w nieogrzewanym domu drewnianym, z podłogami na gruncie,, woda w rurach nie zamarznie mimo, że na zewnątrz przez dwa - trzy dni będzie kilkanaście stopni mrozu. W murowanym zamarznie juz pierwszego dnia. Sprawdzono doświadczalnie.

Dnia 28.01.2022 o 23:05, vlad1431 napisał:

Gorzej jak piasek pociągnie wilgoć i z desek nic nie zostanie. 

 

Piasek nie powinien pociągnąć niczego, bo po kilkudziesięciu latach żadnej wilgoci nie powinno tam być! 

Link do komentarza
17 minut temu, retrofood napisał:

po kilkudziesięciu latach żadnej wilgoci nie powinno tam być!

To przecież zależy... sam pytasz:

18 minut temu, retrofood napisał:

Jaki masz teren okoliczny?

To, że u Ciebie jest jak jest, mnie nie dziwi... przed wojną nie odważali się budować na zalewowych terenach, zasypanych bagnach itp... a jeśli już to robili - wiedzieli jak się zabezpieczyć... No i z byle goowna podłogi nie robili... nie mieli na deski - było klepisko gliniane...

Link do komentarza

Poza tym, wydaje mi się że klepisko jak już, to było usypywane nad poziomem gruntu, nie było wkopane w ziemię. Klepisko w stodole było suche jak pieprz, a w domu parę metrów obok, jak się wprowadziliśmy, w piwnicy nie było miejsca, żeby wilgotność była poniżej 99%. A teraz developer ma czelność sądzić się, żeby mógł budować na terenie zalewowym.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
40 minut temu, podczytywacz napisał:

To przecież zależy... sam pytasz:  

 

Oczywiście. Dlatego pokazuję, że nie należy myśleć schematycznie a realistycznie. Wszystko zależy od warunków miejscowych. Tym niemniej, po kilkudziesięciu latach pod domem wilgoci być nie powinno. Bo skad? Dlatego też zawsze odradzam wbijanie uziomów pionowych w piwnicach i pod garazami. Bo z czasem przewodnictwo ziemi w takich miejscach zaniknie.

30 minut temu, vlad1431 napisał:

Poza tym, wydaje mi się że klepisko jak już, to było usypywane nad poziomem gruntu, nie było wkopane w ziemię. Klepisko w stodole było suche jak pieprz, a w domu parę metrów obok, jak się wprowadziliśmy, w piwnicy nie było miejsca, żeby wilgotność była poniżej 99%. A teraz developer ma czelność sądzić się, żeby mógł budować na terenie zalewowym. 

 

Pytanie jak jest u Autora, skoro dom ma 20 lat.

 

 

Kiedyś nie tylko klepisko było nad poziomem gruntu, ale i podłogi zawsze były wzniesione. 

Humus był wybierany, a w to miejsce zasypywano kopany piasek.

Humus był wybierany, a w to miejsce zasypywano kopany piasek.

 

Coś mi się strona pierniczy

Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...