Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
Robmik

Magazynowanie ciepła - Taryfa nocna.

Recommended Posts

Zastanawiam się nad magazynowaniem ciepła przy ogrzewaniu podłogowym podczas taryfy nocnej.

Nie wiem czy moje rozumowanie jest dobre ale prosiłbym osoby znające się na tym zagadnieniu o ustosunkowanie się do mojej wypowiedzi.

Chciałbym wykonać podłogę na gruncie następująco:

[attachment=761:2007_11_...odel__1_.pdf]

Podczas taryfy nocnej chciałbym podgrzać posadzkę z betonu 20cm do temperatury 27,5 stopnia i w ciągu dnia odzyskiwać to ciepło schodząc z temperaturą do 22 stopnia.

Z tego co policzyłem wychodzi mi że zapotrzebowanie domu na ciepło wynosi ~28W/m2 a max ilość ciepła jaką można zmagazynować w 20cm warstwie betonu wynosi ~27.5W/m2 przy różnicy temperatur 5.5stopnia.

Może ktoś coś podobnego próbował zrobić prośba o uwagi.

2007_11_01_Roboczy_Max_Model__1_.pdf

2007_11_01_Roboczy_Max_Model__1_.pdf

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Sama idea jest w zasadzie słuszna i możliwa do zrealizowania, ale przedstawione wyliczenia całkowicie błędne.

Ilości ciepła nie mierzy się w W/m2 a w Wh/m2 zatem należy przyjąć takie ilość zmagazynowanego ciepła która pozwoli na jego emisję do pomieszczenia w czasie gdy nie jest pobierana energia elektryczna. Jednostkową moc grzewczą należy przyjmować na poziomie 60 - 70 W/m2 co umożliwi utrzymanie wymaganej temperatury przy największych spadkach temperatury zewnętrznej.

Przy założeniu, że pobór energii elektrycznej będzie przez 10 h na dobę, to na pozostałe 14 h ciepło pobierane będzie z energii zmagazynowanej w wylewce betonowej. Konieczne jest więc zakumulowanie ok. 900 Wh/m2 .

"Pojemność" cieplna podłogi przy założonych parametrach wynosi ok. 1700 Wh/m2, zatem teoretycznie jest dużo większa niż przewidywane zapotrzebowanie. Jednak trzeba również uwzględnić zdolność do emisji ciepła przez podłogę, która maleje wraz ze spadkiem jej temperatury.

Podsumowując realizacja tego rozwiązania jest możliwa jednak warto zamontować dodatkowe grzejniki elektryczne (np. konwektory) które przy dużych spadkach temp. zewnętrznej dogrzeją pomieszczenie. Nie ma też sensu montowanie ogrzewania wodnego jeśli instalacja będzie zasilana jedynie prądem.= wystarczy wtedy ułożenie kabli grzejnych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dziękuję za odpowiedz, poniżej załączam swoje wypociny obliczeniowe może uda się odnaleźć miejsce gdzie się pomyliłem. (z góry dzięki)

Nasuwa mi się jeszcze jedno pytanie:

1. Gdzie byłaby optymalna lokalizacja kabli rozprowadzających energię cieplną w środku posadzki czy może na jej spodzie?


Zmodyfikowane obliczenia przy uwzględnieniu że poj. posadzki była dwukrotnie za duża.
Poprzednio i teraz liczyłem to w ten sposób:

DACH
----
współczynnik przenikania ciepła: L = 0,173 W/m2*K
powierzchnia dachu: P = 200 m2
różnica temp. po obu stronach przegrody T = 40 K

Wyemitowane ciepło przez dach = 0,173 * 200 * 40 = 1390 W

PODDASZE ŚCIANY
---------------
współczynnik przenikania ciepła: L = 0,238 W/m2*K
powierzchnia ścian: P = 49,5 m2
różnica temp. po obu stronach przegrody T = 40 K

Wyemitowane ciepło przez ściany = 0,238 * 49,5 * 40 = 470 W

PARTER ŚCIANY
---------------
współczynnik przenikania ciepła: L = 0,238 W/m2*K
powierzchnia ścian: P = 135 m2
różnica temp. po obu stronach przegrody T = 40 K

Wyemitowane ciepło przez ściany = 0,238 * 135 * 40 = 1290 W

PODŁOGA
-------
współczynnik przenikania ciepła: L = 0,220 W/m2*K
powierzchnia ścian: P = 100 m2
różnica temp. po obu stronach przegrody T = 25 K

Wyemitowane ciepło przez ściany = 0,220 * 100 * 25 = 550 W

WENTYLACJA BEZ ODBIORU CIEPŁA
-----------------------------
~40% wyemitowanego ciepła przez wszystkie przegrody = ~ 0.4 * (1390 + 470 + 1290 + 550) = 1480 W


RAZEM STRATY CIEPŁA DLA CAŁEGO DOMU: 1390 + 470 + 1290 + 550 + 1480 = ~5200 W

POWIERZCHNIA CAŁKOWITA DOMU: 200m2

STRATA CIEPŁA W PRZELICZENIU NA 1m2 WYNOSI := 26 W/m2

-------------------------------------------------------------------------------------------------


POJEMNOŚĆ POSADZKI BETONOWEJ GRUBOŚĆ 15cm NA PARTERZE PRZY RÓŻNICY TEMP. 4K WYNOSI:

Q = 0,9 kJ/(kg*K) * 0,15m * 2400kg/m3 * 4K = 1296 kJ/m2 = 1296 (kW * s)/m2 = 1296000 (W * s / 3600s) / m2 = 360 Wh/m2

Zapotrzebowanie domu na ciepło przez 14h wynosi = 26W/m2 * 14h = 364 Wh/m2 czyli tyle ile zmagazynowane w wylewce 15cm przy podgrzaniu podłogi o 4 stopnie. Czyli maksymalna temp. nocą 25 stopni, a minimalna temp. podczas dnia 21 stopni.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Przedstawione wyliczenia są niekompletne i wielu punktach błędne

Po pierwsze - nie uwzględniono strat ciepła przez okna i drzwi - przeciętnie ich powierzchnia wynosi ok. 20 % powierzchni ścian zewnętrznych a współczynnik przenikania o. 1,3 W/m2K

Po drugie - wentylacja nie ma żadnego związku z ciepłochronnością przegród, a obliczeniowa moc strat ciepła w domach jednorodzinnych wynosi 20 - 30 W/m2 powierzchni użytkowej zależnie od intensywności użytkowania liczby osób

Po trzecie - powierzchnia akumulacyjna nie jest powierzchnia całkowitą podłogi, gdyż ogrzewania nie układa się m.in. pod meblami

Po czwarte - emisja zakumulowanego ciepła zmienia się wraz ze zmianą temperatury podłogi i przy zrównoważeniu jej z temperaturą powietrza spada do zera. Orientacyjnie można więc przyjąć że nie powinna być niższa niż 24 stC.


Na marginesie tego typu ogrzewanie dobrze sprawdza się w obiektach o ustabilizowanym bilansie cieplnym (hale, magazyny, kościoły) natomiast w domach jednorodzinnych przy zmiennym dopływie energii obcej (gotowanie, inne sprzęt grzejny, oświetlenie, liczba osób) trudno utrzymywać pożądaną temperaturę ze względu na brak regulacji ogrzewania i ogromną bezwładność cieplną.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • W ogóle z tym tematem jakieś cuda się dzieją   Rozwijał się, pulsował, miał ponad trzy strony  - pomimo że był trochę "sprzątany" - potem został solidnie "wymieciony" do niepełnych dwóch stron, aż tu nagle ... wybudził się w pełnym niemal wymiarze, na piątej stronie ... Zmartwychwstanie jakieś, czy co...   Ale to prawda... czy jest sens rozdmuchiwać go od nowa?
    • Na pozór tak ja nie liczyłem ale przetestowalem na sobie i obniżanie teperatury to lipa i nie zawsze róznica temperatur decyduje o zużyciu energii ale również siła wiatru oraz wilgotnoć więcej energii idzie przy skiszonej tempoeratyrze okołozerowej niż przy -5 na prawdę . Z 2 strony gość wszystko wyliczył w detalach ajk mu nie wierzyć
    • Tu jest o wyłączeniu całkowitym ogrzewania - ja tego nie proponuję. A do tego się odniosę trochę więcej. 1. Jeśli tak -to po co się ograniczac? To grzac, ile się da - przecież nic się nie zmieni. Wg tego twierdzenia. 2. Oto cytat z twego linku : https://www.pieniadzepodkontrola.pl/ile-zaoszczedzisz-na-ogrzewaniu-obnizajac-o-1-stopien-temperature-w-mieszkaniu-lub-domu-kalkulacja/: "Na pierwszy rzut oka dziwne jest to, że im zimniej na zewnątrz, tym wydawało by się, mniej oszczędzamy na obniżeniu temperatury, prawda? Tutaj właśnie tkwi główna pułapka tego sposobu podawania i określania oszczędności. Z tego powodu (miedzy innymi) powstał ten artykuł: żeby przestrzec Cię przed popełnianiem takiego błędu. Żeby zapobiec rozczarowaniom. Prawda jest taka, że w każdym z tych przypadków nie oszczędzamy ani mniej, ani więcej. Niezależnie od temperatury na zewnątrz, oszczędzamy dokładnie tyle samo. Zmienia się jedynie udział, jaki nasze oszczędności mają w ogólnej ilości zużytego ciepła. Jeżeli bowiem różnica temperatur wynosi 20 stopni, a zaoszczędzimy na obniżeniu o 1 stopień, to zaoszczędziliśmy 1/20, czyli udział tego jednego stopnia w pierwotnych 20 stopniach to 5%. Jeżeli natomiast różnica temperatur wynosi 45 stopni, a zaoszczędziliśmy 1, to udział tego jednego stopnia w różnicy temperatur wynosi 1/45 = 2%. Nie zmienia się więc ilość zaoszczędzonego ciepła, a tylko jego matematyczny udział w całości zużytego ciepła."   Autor liczy procenty od różnicy temperatury - ale przecież przy wyższej temperaturze na zewnątrz zużyjemy o wiele mniej gazu, niż przy o wiele niższe, przy mrozie.  A jeśli tak - to może te procenty w wydanych pieniądzach na gaz będą inne.   A na zdrowy rozum? Im miej spalę gazu, tym mniej zapłacę. Im mniej spalę gazu, tym niższą temperaturę dostanę. A więc jaka średnia temperatura jest bardziej konomiczna, niższa czy wyzsza?? 
    • A jakie kolanko powinno być? Celowo jest skierowanej w bok żeby było łagodniej. Co do pomarańczowe 110 to nie wiem jaka jest sztywność. Dolna 160 wiem że jest grubsza niż inne. A kolan jest tyle żeby było łagodniej, uważacie ze poprzednia wersja hydraulika od razu 45st w dół była lepsza? 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...