Skocz do zawartości

Okap z wyciągiem - czy warto?


Recommended Posts

Witam forumowiczów.

 

Wykańczam mieszkanie, które ma przewidziane zamontowanie okapu z wyciągiem. W kuchni znajduje się kratka z wentylatorem oraz rura wyciągowa pod klimatyzację (z zabezpieczeniem). Moja wątpliwość dotyczy faktu, że odległość od planowanego okapu do kanału wyciągu będzie wynosić ok. 5m (w tym załamania), przez co jedna z osób doradziła mi zamontowanie zwykłego okapu z filtrem. Czy miała rację? Jeśli tak, to w jaki sposób zabezpieczyć ten kanał od okapu (rura wystaje ze ściany) - uciać rurę i zaślepić/włożyć kratkę?

Chcę to zrobić poprawnie, a może przede wszystkim zdrowo dla mnie i rodziny.

 

Od kuchenki (K) do kanału jest 1.5m (1ściana) + 2.5-3m (2ściana)

 

image.png.5a5491c2cd15a739986d5b77cd5258b8.png

Edytowano przez konradN (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Mieszkanie w bloku, praktycznie nówka od dewelopera. Skoro umieścił 2 kanały wentylacyjne co widać nawet na tym planie (oznaczone strzałkami) to znaczy, że przewidywał że użytkownik się do tej instalacji podłączy. Tym bardziej skoro jeden z tych kanałów ma zabezpieczenie przed cofaniem i wystaje ze ściany, a drugi jest zbudowany wentylatorem.

Link do komentarza
17 minut temu, uroboros napisał:

Skoro umieścił 2 kanały, to powinieneś dowiedzieć się do czego one służą.W opisie lokalu powinien deweloper coś napisać... a jeśli nie napisał, to popytaj...

Tak jak pisałem powyżej. W lokalu to wyjście jest pod okap i ma w sobie klapkę zabezpieczającą przed cofaniem powietrza (do której musi być stały dostęp). Zastanawiam się czy przy takiej odległości i 2 załamaniach ma to sens (niektóre osoby mi odradzały)?

Jeśli odległość to nie jest przeszkoda to jak w prosty sposób zapewnić dostęp do kanału wentylacyjnego (konserwacja klapki) i z jakich materiałów skozystać?

Link do komentarza

Kuchenka chyba nie jest przyspawana do podłogi i można ją odpowiednio przestawić - oczywiście pozostaje kwestia pożądanej aranżacji wnętrza.  Wyciąg nadkuchenny jest jak najbardziej wskazany, a efektywność jego pracy zależy od parametrów wentylatora i nawet przy długim odprowadzeniu będzie to lepsze niż pochłaniacz. Pozostaje jeszcze kwestia zapewnienia dostatecznego nawiewu - w przeciwnym razie wyciąg będzie tylko "mielił" powietrze. 

PS Klapka równie dobrze może być w wyciągu - typowe wyposażenie.

Link do komentarza

 

7 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Kuchenka chyba nie jest przyspawana do podłogi i można ją odpowiednio przestawić - oczywiście pozostaje kwestia pożądanej aranżacji wnętrza.  Wyciąg nadkuchenny jest jak najbardziej wskazany, a efektywność jego pracy zależy od parametrów wentylatora i nawet przy długim odprowadzeniu będzie to lepsze niż pochłaniacz. Pozostaje jeszcze kwestia zapewnienia dostatecznego nawiewu - w przeciwnym razie wyciąg będzie tylko "mielił" powietrze. 

PS Klapka równie dobrze może być w wyciągu - typowe wyposażenie.

Dziękuję za odpowiedź. No tutaj będzie to o tyle trudne, że niestety ale przyłącza wodne są już tam, gdzie zlew na planie, a gniazdo siłowe tam gdzie kuchenka. Takiej przeróbki kuchni nie planowałem.

Klapka zabezpieczająca przed zwrotem znajduje się już w kanale wentylacyjnym, więc nie ma sensu stosować jej w wyciągu. Natomiast jestem zobligowany do zapewnienia łatwego dostępu do tego kanału. 

 

Myślałem o połączeniu tego zwykłymi rurami PVC (okrągłymi lub płaskimi), tylko teraz myślę jak zapewnić łatwy dostęp do kanału. Teoretycznie kolanko PVC powinno dać się łatwo wyciągnąć, ale czy od takiego ruszania i zdejmowania wkładania, ta konstrukcja ma szanse być stabilna?

Link do komentarza
40 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

wyciąg będzie tylko "mielił" powietrze. 

Nie będzie mielił, tylko odtłuszczał na siatce, filtrował na filtrze węglowym i oczyszczone powietrze zawracał do wnętrza kuchni.

 

Opór powietrza w odprowadzaniu do kratki wentylacyjnej można zmniejszyć przez zastosowanie zamiast kolanka 90 stopni - dwóch kolanek po 45 stopni...

Link do komentarza
3 minuty temu, uroboros napisał:

Nie będzie mielił, tylko odtłuszczał na siatce, filtrował na filtrze węglowym i oczyszczone powietrze zawracał do wnętrza kuchni.

 

Opór powietrza w odprowadzaniu do kratki wentylacyjnej można zmniejszyć przez zastosowanie zamiast kolanka 90 stopni - dwóch kolanek po 45 stopni...

No tutaj to będzie trudne. Najsensowniej byłoby rurę od okapu poprowadzić pionowo przez szafkę, a potem wychodzi że będę aż 3 kolanka (nad okapem, w rogu, przy wylocie).

Czytając różne inne wypowiedzi zastanawiam się czy to na pewno ma sens?

Plus jeśli jednak zdecydowałbym się na pochłaniacz to co zrobić z tym nieużywanym kanałem?

Link do komentarza
23 minuty temu, konradN napisał:

wychodzi że będę aż 3 kolanka

Będzie zamiast trzech kolanek 90 - sześć takich po 45 stopni... po dwa na każdy zakręt. Dwa nad okapem, dwa w rogu i dwa przy wylocie...

 

1 godzinę temu, konradN napisał:

gniazdo siłowe tam gdzie kuchenka

Właściwie jak nie będziesz miał płyty gazowej tylko (zapewne) indukcyjną, to nie do końca będzie potrzebny wyciąg do kratki wentylacyjnej, bo najwięcej "smrodu" i tłuszczu powstaje przy spalaniu gazu! Więc rzeczywiście  zrób tylko okap z cyrkulacją wewnętrzną.

Link do komentarza
15 minut temu, uroboros napisał:

Będzie zamiast trzech kolanek 90 - sześć takich po 45 stopni... po dwa na każdy zakręt. Dwa nad okapem, dwa w rogu i dwa przy wylocie...

 

Właściwie jak nie będziesz miał płyty gazowej tylko (zapewne) indukcyjną, to nie do końca będzie potrzebny wyciąg do kratki wentylacyjnej, bo najwięcej "smrodu" i tłuszczu powstaje przy spalaniu gazu! Więc rzeczywiście  zrób tylko okap z cyrkulacją wewnętrzną.

Okej. Jeśli zdecydowałbym się w takim razie na pochłaniacz to co zrobić z tym pustym kanałem. Mogę uciąć przy ścianie i wstawić kratkę?

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...