Skocz do zawartości

styropian XPS i siatka


Recommended Posts

Witam.

Bardzo proszę o udzielenie porady/pomocy.

Firma która budowała u mnie stan surowy poleciła abym zamiast ocieplenia fundamentu tradycyjnym styropianem (siatka i klej) zastosować styropian XPS.

Mówili że jest to nowoczesne rozwiązanie które nie wymaga już kładzenia dodatkowej siatki i kleju. W związku z tym ,że po ociepleniu pionowym fundamentów na łączeniach powstały szczeliny ("klawiszowanie") wykonawca dla lepszej izolacji w kilku miejscach nabił kołki i dodatkowo zasmarował całą powierzchnię styropianu XPS dysperbitem (jakoś się trzymało).

Po miesiącu, w celu wykończenia wizualnego fundamentów  zleciliśmy z żoną wykonanie na fundamentach tynku mozaikowego Fast (takie wykończenie fundamentów widnieje na wielu budynkach w okolicy) . 

Przyjechał Pan z firmy ,który (przed położeniem mozaiki) po całości styropianu zasmarował gruntem i naniósł siatkę z zklejem.

Niestety (całe szczęście że jeszcze przed nałożeniem tynku mozaikowego) po tygodniu zauważyliśmy że w wielu miejscach siatka z klejem i dysperbitem odeszła od styropianu.

Aktualnie powierzchnia styropianu składa się z gumowych placków dysperbitu które jeszcze nie odeszły oraz lekko klejącej powłoki. Próbowałem  zerwać placki dysperbitu ale się nie dało/powodowało tworzeniem dziur w styropianie. Boje się że jeśli jeszcze raz zagruntuje traka powłokę i nałożę siatkę z klejem to znowu mi będzie odchodzić w kilku miejscach.

 

Czy moglibyście Państwo doradzić jakieś rozwiązanie?

Może jakiś dobry grunt który by jednak dobrze scalił siatkę z taka powierzchnią.

Może 1,5 cm grubości styropian po obwodzie przykleić i zakołkować a na to dopiero siatke z tynkiem mozaikowym?

Nie mam pomysłu a boje się że znowu poniosę koszty związane z klejem,siatką i tynkiem mozaikowym a to mi i tak odpadnie.

Bardzo proszę o pomoc.

Pozdrawiam

 

 

Link do komentarza

Nałożenie dysperbitu było poważnym błędem - w jaki to zrobiono  celu?  Utworzona powłoka  nie zapewnia dobrej przyczepności kleju do styropianu i trudno teraz utworzyć warstwę sczepną. Można próbować  usunąć ten "impregnat" przynajmniej miejscowo i zakołkować siatkę. Inna sprawa, że problem nie dotyczy fundamentu w gruncie, gdzie XPS jest jak najbardziej wskazany, a cokołu stanowiącego część elewacji , a tam  wystarczyło ułożyć zwykły styropian.

Link do komentarza

Witam.

Teraz to widzę że nałożenie dysperbitu było błędem. Wykonawca może i chciał dobrze ale widocznie również się nie znał.

Chciał przyryć styki na styropianie i nie przewidział jakie będą tego konsekwencje.

A czy mógłby Pan doradzić jakiś dobry grunt którym mógłbym spróbować jeszcze raz nałożyć siatkę?

Usunięcie placków dysperbitu ze styropianu jest awykonalne. Cała pow. styropianu ma teraz taką lekko kleistą powłokę.

Raczej nie da się tego zmatowić papierem ściernym. Może zmyć benzyna lub jakimś rozpuszczalnikiem?

Pozdrawiam

Link do komentarza

Benzyna rozpuści styropian i jedynie mechanicznie można usunąć klejącą powłokę np. przez frezowanie, choć praktycznie pewnie konieczne będzie  zerwanie styropianu. Można też spróbować nakleić dysperbitem cienki styropian i sprawdzić po jakimś czasie jak to się trzyma, ale to "technologia" doświadczalna.

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Dnia 16.09.2019 o 11:51, Adam Bohaterewicz napisał:

Mówili że jest to nowoczesne rozwiązanie które nie wymaga już kładzenia dodatkowej siatki i kleju. W związku z tym ,że po ociepleniu pionowym fundamentów na łączeniach powstały szczeliny ("klawiszowanie") wykonawca dla lepszej izolacji w kilku miejscach nabił kołki i dodatkowo zasmarował całą powierzchnię styropianu XPS dysperbitem (jakoś się trzymało).

Należało przykleić XPS tak, by nie klawiszował - są odpowiednie kleje i pianki, A przykleić trzeba gęsto, żeby nie klawiszował. Ściana podkładowa też powinna być w miarę równa, ale można to częścowo klejem wyrównać.

Następnie na XPS daje się siatkę x2 +klej lub zaprawę cementową mocną (od głębokości ok 20 cm poniżej poziomu ziemi, bruku, itp). Na to można dać dodatkową warstę wykonczenia.

Ponieważ jest jak jest - ja bym odciął równo na glębokości 15 - 20 cm pozniżej gruntu XPS. Cięcie pod kątem 45 st, żeby górna warstwa styropianu (XPS) tak się złożyła, żeby woda z gruntu i z góry spływała popow. XPS a nie wnikała do muru przez szparę. Nastepnie oderwałbym od ściany XPS powyżej cięcia - czyli na cokole. Potem trzeba wyczyścić cooł, tak, by można było założyć na niego klej, lub piankę, żeby przykleić XPS. 

Dalej - jak wyżej.

No jest kłopot pewien, bo te szpary między płytami XPS służą do wentylacji - więc należałoby między cokołem a górą ściany kontynuować jakoś tą wentylację. Nie ma kłopotu przy cokole cofniętym - gorzej przy wysuniętym.

 

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...