Skocz do zawartości

Dach pod blachę na rąbek


Recommended Posts

Cześć. Będę niebawem krył dach blacha na rąbek. 

Chciałem zrobić deskowanie, potem na to papę. Teraz pytanie: czy dalej lepiej kłaść kontrłaty i gęsto łaty i na to blacha, czy dać na deskowanie mate strukturalną i na to blachę? Jak powinny wyglądać te wartswy aby nie było głośno i szczelnie? Pod dachem będzie stryszek nieużytkowy, ocieplony 10 cm wełny, kąt nachylenia dachu - 37 stopni.

Edytowano przez piexa (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Biorąc pod uwagę doświadczenia inwestorów w tym artykule i ich niezależną opinię, przemyśl jeszcze Swoją decyzję

https://budujemydom.pl/stan-surowy/dachy-i-rynny/a/20807-plaska-blacha-na-rabek-stojacy-z-pokryciem-od-poczatku-mielismy-niefart.

W artykule poniżej jest komentarz na temat warstw.

https://budujemydom.pl/stan-surowy/dachy-i-rynny/a/17296-dach-kryty-blacha-plaska-przykladowa-wycena

Link do komentarza

Jaka decyzje mam przemyśleć? Czy dawać blachę na dach?

Tylko jak przeczytałem że" dekarzy mamy swoich, z polecenia" to widziałem ze będą problemy:)) Niby z polecenia, ale potem napisali ze trzeba pilnować... to po co mi ktoś z polecenia skoro ma ich pilnować???:)))) Albo ktoś robi dobrze, albo na odpierdol i byle szybko, a dobrze wtedy jak ktoś na ręce patrzy. Podstawa to umowa wszystko określająca, w tym kary, terminy itp, a nie na gębę bo znajomy szwagra.

Pełno domów powstaje z blachą na dachu, gdyby to było samo w sobie złe to nikt by tego nie kładł, w dodatku nie jest tanie więc tym bardziej.

Poza tym tutaj jest kardynalny błąd - blacha na samych łatach, a nie na deskowaniu i łatach...

U mnie po pierwsze pod dachem nie będzie nikt spał, po drugie będzie deskowanie, po trzecie planuje węższe odcinki blachy (32cm).
Poza tym mój dach jest dwuspadowy a nie kopertowy, więc to tez trochę robi różnice. 

Edytowano przez piexa (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Ok, widzę ze mata strukturalna na deskowaniu i na to blacha, czyli odpada zabawa z papą, łatami, kontrłatami. Zastanawiam się jeszcze tylko czy taka mat strukturalną można położyć na dach tak na 3 miesiące bez pokrycia blachą? Czy raczej trzeba od razu? Ewentualnie co moze polezeć zanim przykryje to mata strukturalną?

Link do komentarza

Parametry tej maty najlepiej sprawdzić u producenta. Myślę, że największym zagrożeniem są uszkodzenia mechaniczne np. od gradu. Słońca niebawem będzie jak na lekarstwo dlatego tym czynnikiem bym się zbytnio nie martwił.

10 minut temu, piexa napisał:

Ok, widzę ze mata strukturalna na deskowaniu i na to blacha, czyli odpada zabawa z papą, łatami, kontrłatami. Zastanawiam się jeszcze tylko czy taka mat strukturalną można położyć na dach tak na 3 miesiące bez pokrycia blachą? Czy raczej trzeba od razu? Ewentualnie co moze polezeć zanim przykryje to mata strukturalną?

Ta mata wychodzi drogo i na 99% spełnia dodatkowo funkcję wyciszającą. Myślę, że membrany dachowe są technologicznie poprawnym rozwiązaniem, ale o wiele tańszym. Poszukaj produktów DELTA, TYVEC, MARMA etc.

Link do komentarza

Może to niektórzy uznają za herezję. W tej sytuacji, skoro poddasze ma być nieużytkowe, a spadek znaczny (37°), na deskowaniu nie jest pod blachą już nic potrzebne. Tradycyjna wersja to wąskie (do 15 cm) deski calówki, układane ze szparami do 5 cm. Do nich mocowana blacha płaska. Za to po deskowaniem należy w takim układzie zostawić szczelinę wentylacyjną. Zapewni osuszenie desek i spodniej części blachy. Dopiero poniżej tej szczeliny wysokoparoprzepuszczalna folia dachowa i ocieplenie z wełny mineralnej.

Link do komentarza
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Może to niektórzy uznają za herezję. W tej sytuacji, skoro poddasze ma być nieużytkowe, a spadek znaczny (37°), na deskowaniu nie jest pod blachą już nic potrzebne. Tradycyjna wersja to wąskie (do 15 cm) deski calówki, układane ze szparami do 5 cm. Do nich mocowana blacha płaska. Za to po deskowaniem należy w takim układzie zostawić szczelinę wentylacyjną. Zapewni osuszenie desek i spodniej części blachy. Dopiero poniżej tej szczeliny wysokoparoprzepuszczalna folia dachowa i ocieplenie z wełny mineralnej.

Czyli kolejność od krokwii:

1. membrana wysokoparoprzepuszczalna

2. kontrłaty na krokwiach

3. deskowanie

4. blacha

?

 

na pewno plusem membrany na deskowaniu jest to ze niweluje jakieś lekkie nierówności i ucisza blache.

Edytowano przez piexa (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Membrana ma za zadanie odprowadzić w zasadzie pozwolić na odparowanie wilgoci z warstw pod nią. Zapewnia też szczelność na wszelki wypadek przecieku, podwiania pokrycia dachowego w czasie ulewnego deszczu itp. Izolacja termiczna ma mieć w sobie jak najmniej wilgoci z kondensacji i przy okazji nie zamoknąć od góry. Cała filozofia.

Jarek proponuje układ, w którym wilgoć, która przeleci przez szpary w deskowaniu pełnym spłynie po membranie a przy okazji cyrkulacja od okapu do kalenicy osuszy deskowanie.

Skoro stryszek nie będzie użytkowy, to bym podłogę ocieplił a na stryszku w zimie trzymał zapasy :)

W lato używał jako sauny :) Chyba, że chcesz mieć tam Swój azyl, wtedy wracamy to założeń pierwotnych.

 

Link do komentarza
15 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Skoro stryszek nie będzie użytkowy, to bym podłogę ocieplił a na stryszku w zimie trzymał zapasy :)

W lato używał jako sauny :) Chyba, że chcesz mieć tam Swój azyl, wtedy wracamy to założeń pierwotnych.

 

Stryszek nie będzie użytkowy, ale tez nie chciałbym tam mieć takiej różnicy temperatur. W suficie podwieszanym na pietrze ma być ze 30 cm wełny, natomiast na stryszku tez planuje dać z 10 cm wełny miedzy krokwie, aby wytworzyć taki bufor dla powietrza zimnego w zimę i ciepłego w lato. Nie chce sauny ani lodówki na strychu:)

 

Ok, czyli są dwie opcje:

1. krokwie > deskowanie > mata strukturalna/membrana "włochata" > blacha na rąbek

2. krokwie > mebrana wysokoparoprzepuszczalna > kontrłaty > deskowanie > (ewentualna mata wyciszająca>) blacha na rąbek

 

które rozwiązanie jest tańsze? przy dachu 150m2?

Link do komentarza

Prawidłowy układ na dachy ocieplonym pod blachę płaską wymaga ułożenia maty "włochatej" i umożliwienia  cyrkulacji powietrza między FWK i deskowaniem. W przypadku strychu nieogrzewanego musi być zapewniona jego wentylacja zatem ocieplenie dachu będzie miało znikomy wpływ na ciepłochronność . Termoizolacja spowalnia tylko przepływ ciepła i latem przy braku  chłodzenia strych mocno się nagrzeje - tyle,  że po dłuższym czasie.

Link do komentarza
1 godzinę temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Prawidłowy układ na dachy ocieplonym pod blachę płaską wymaga ułożenia maty "włochatej" i umożliwienia  cyrkulacji powietrza między FWK i deskowaniem. W przypadku strychu nieogrzewanego musi być zapewniona jego wentylacja zatem ocieplenie dachu będzie miało znikomy wpływ na ciepłochronność . Termoizolacja spowalnia tylko przepływ ciepła i latem przy braku  chłodzenia strych mocno się nagrzeje - tyle,  że po dłuższym czasie.

Wydaje mi się ze te 10-12 cm wełny jednak trochę zaizoluje termicznie pomimo wentylacji tego poddasza,

zwłaszcza ze będzie wentylowane poprzez wykonanie otworów nawiewnych w okapie i wywiewnych w kalenicy, osłoniętych membraną paroprzepuszczalną.

Edytowano przez piexa (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...

Dzień dobry,

Nie jest konieczne pełne deskowanie przy zastosowaniu paneli dachowych na rąbek z Blachy Pruszyński.

Konieczne natomiast jest wykonanie rusztu drewnianego.

Ruszt drewniany jak n/w:
• kontrłaty o wymiarach 19x40 lub 20x60,
• łaty o wymiarach 30x60 (panele 300 mm) lub 40x70 (panele 500 mm).

 

Szczegóły dostępne są na stronie firmowej w instrukcji montażu: https://pruszynski.com.pl/download.php?fid=450c108b.pdf

p1.jpg

 

Panele na rąbek Blachy Pruszyński:

 

 

Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...

Instrukcja montażu paneli dachowych dostępna jest na stronie firmowej Blachy Pruszyński pod n/w adresem:

https://pruszynski.com.pl/download.php?fid=a22c1613.pdf

 

Zachęcamy do odwiedzenia serwisu YouTube, gdzie na naszym profilu prowadzony jest video poradnik z montażu paneli dachowych na rąbek.
Aktualnie dostępne jest 11 odcinków poradnika.
Poniżej ostatnia nagrana część traktująca o montażu paneli na elewacji, na lukarnie.

 

 

 

Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...