Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
dedert

Zejście zewnętrzne piwnicy

Recommended Posts

Właśnie przygotowuje się do zrobienia zejścia zewnętrznego piwnicy. Myślę nad zrobieniem obmurówki "C" na płycie, chociaż kierownik zaproponował ławę w kształcie L. Ale jakoś wydaje mi się że płyta była by szybciej i pewniej.

Ale mam problem - wykop pod zejście był zrobiony później i koparkowy na początku zaczął kopać głębiej na równi z ławami (czyli na jakieś 35-40 cm), dopiero jak uświadomiłem sobie że płyta nie musi być taka wysoka jak fundament i wtedy kazałem mu kopać płycej do ok 20 cm. No i teraz nie wiem czym wypełnić te głębsze miejsca, bo jeśli gliną to glina mi się nie zagęści, a podsypka zagęszczająca, przepuszcza wodę, więc wtedy będę musiał zrobić dreny wokół zejścia. A w przypadku płyty lanej na glinę chronię budynek przed wodą w tym miejscu.

No chyba że najpierw wylać chudziaka, ale byłby on bardzo nierówny, w jednym miejscu bardzo cienki, w innym na 20 cm. Ponadto wokół ław piwnicy jest podsypka piaskowa, dobrze przepuszcająca wodę. Wylanie na niej płyty spowoduje migrację wody pod płytę. Czy może wybrać w tym miejscu podsypkę i zalać betonem, zrobić taką przegrodę?

Tak wygląda wykop:

 

0a82eec9f3ccd5b0gen.jpg

 

I widok z drugiej strony:

ff36f21245c9e759gen.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Może mi ktoś pomóc w wykonaniu zbrojenia pod płyte tego zejścia?

Płyta będzie mieć wymiary ok 6x1,4m, grubość 20cm. Kratownica 12x12. I czy pod obmurówkę gdzie będzie większa masa mam dać jakieś wzmocnienia, np. w formie belek ze strzemionami? Jakie by miały mieć wymiary skoro bloczek ma 24 szerokości? Schody jeszcze nie wiem czy będą wylewane zbrojone czy może zrobione z kostki w późniejszym czasie. Ale rozumiem że w miejscu gdzie one się opierają też powinienem wzmocnić płytę? Taką samą belką jak wokół?

W narożnikach przy miejscu lączenia ze ścianą piwnicy (ze styropianem właściwie) będą startery pod słupy żelbetowe.

 

8a76b6a8c57d4afagen.jpg

 

25a6df677f5805fagen.jpg

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

1.

42 minuty temu, dedert napisał:

Może mi ktoś pomóc w wykonaniu zbrojenia pod płyte tego zejścia?

Tak - w projekcie powininny być rysunki i wytyczne. A jak zmieniasz konstrukcję - tu uzgadniaj to z konstruktorem projektu.

Poza tym zrobiłbym to całe z żelbetu.

Nie tylko masz tam obciążenia na fundament, ale przy 6m długości ciany jest tam też duży napór ziemi.

Nie wiem, po co te słupy zelbetowe?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W projekcie nie było nawet rysunku zbrojenia stropu, a miałby się znajdować rysunek płyty pod wejście? :) Nie ma, a jest tylko poglądowy rysunek ławy pod zejście w kształcie L o grubości 25 cm i to wszystko. A skoro nie było to robione za jednym zamachem podczas wylewania ław domu, bo kierownik powiedział że zejście zrobi się osobno to teraz trzeba to zdylatować, zrobić samonośne.  No i ja bym zrobił płytę i obmurówkę w "C" bo będzie wtedy mi łatwiej zrobić odwodnienie dookoła, jakoś nie widzę tego gdybym miał usypywać kamienie nad drenażem gdy mam otwartą przestrzeń na schody. A czemu wieniec i słupy? Bo tak widziałem tutaj na filmiku Łukasza Budowlańca i wydaje mi się to solidne, ktoś mu zresztą to sam doradził. Wieniec spina chyba bloczki:

 

b1f55871330585dcgen.jpg

 

Słupy wylewane łączą się z klejem na styropianie, rozumiem że na sam styropian nie jest poprawnie?

 

58a778126c815653gen.jpg

4340413ae5e46cd7gen.jpg

 

Na płycie oczywiście będzie później wylany jeszcze chudziak i wmontowana kratka połączona z dreenażem. Chudziak pewnie o grubości 10 cm bo w piwnicy posadzka ze styropianem będzie mieć grubość 12 cm więc żeby woda nie leciała do środka to wydaje mi się że w zejściu powinno być niżej. Kratka była by połączona z drenażem za pomocą trójnika, ale jak widziałem trójniki pod drenaże 100mm (bo rozumiem że drenaże robi sie głównie ze 100mm rury?) to wyglądają na duże i nie wiem czy się to zmieści. No ale zobaczymy:

 

0340aeddf3419860gen.jpg

 

8ebca5a721ed0474gen.jpg

 

No chyba że takie, zajmują mniej miejsca:

c55763467def0f2cgen.jpg

 

 

Odnośnie tego podparcia pod schody to teraz myślę że skoro będę wylewał jeszcze chudziak na płycie, (w którym schowam kratkę spływową) to cokół na schody powinien być chyba wyciągnięty na równi z chudziakiem inaczej schody będą spoczywać na cienkim chudziaku? Czyli wyprowadzić z kratownicy startery pod cokół i wylać go w późniejszym etapie?

e4a2e207a54421c9gen.jpg

 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Chociaż teraz myślę że schody może zrobię z kostki więc pod nimi będzie usypany żwir z chudziakiem więc będą całą masą opierać się na płycie. W związku z czym czy podparcie schodów będzie potrzebne? 

Nie chce czekać na projekt płyty od mojego kierownika bo czas goni i chciałbym to zrobić sam, czy mógłby ktoś zerknąć czy tak może być? Przyjąłem odstęp zbrojeń od gruntu i ogólnie otulinę na 5 cm.

Wymiar płyty 595x145cm. W miejscach obmurówki belki zbrojone z 4x12mm, kratownica 12cm.

b6ad12fc423544e0gen.jpg

2766389aac805116gen.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tak jak się obawiałem, są duże nierówności w miejscu zejścia. W najgłębszym miejscu jest aż 40 cm, a w drugim końcu płyta leżała by na glinie. Zbiłem sobie taką łatę żeby sprawdzić różnice głębokości:

 

5d510495a8971a72gen.jpg

 

c8d6d99b03723585gen.jpg

 

f57fb5d3a522e135gen.jpg

 

Myślę by wykorzystać tutaj gruz i zalać to wstępnie chudziakiem i dobrze zawibrować (mam swój prywatny wibrator). Tylko chciałem dać pod ławę folię a z gruzem to będzie raczej niemożliwe. Czy pod gruz rozsypać jakiś suchy beton, czy może poprostu rozsypać gruz, ułożyć zbrojenie, zalać z gruchy i zawibrować?

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Teraz patrząc na to wszystko pomyślałem o tym że przecież mam grunt wysadzinowy czyli żywą. plastyczną glinę i płyta w 1/3 będzie narażóna na warunki atmosferyczne bo strefa przemarzania będzie miała miejsce. Czy w takim wypadku chudziaka lać na 10 cm?

Bo pozostała część będzie zasłonięta i będą na niej schody więc jakby chronią przed mrozem:

66520fe9acce6384gen.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Klamka zapadła Kupiłem cegłę cięta.   Czym kleić? Klejem do klinkieru? Wcześniej cegły zagruntować unigruntem z obu stron? Na końcu pomalować delfinem?  
    • pomierzę w sobotę i odpisze blacha prosta dach stary ze 20 lat. krokwie w dobrym stanie zaimpregnowane
    • Wiesz co, raczej ciężko sobie wyobrazić nakładanie XPS na 2m wysokości i jednocześnie zasypywać to kamieniem drenażowym. No oczywiście można by to zrobić jednowarstwowo, ale w takim razie po co miałby być klej do XPS? Ale tu nasuwa mi się kolejna myśl ponieważ na instrukcji kleju do XPS Tytan Eos jest podane żeby nakłądać pionowymi pasami czyli nie obwodowo. Zastanawiałem się czemu przecież w ten sposób woda moze podchodzić do góry, ale z drugiej strony taki klej nie jest wodoodporny więc nałożony obwodowo i tak nie uchroni przed wilgocią za XPSem  byc może te pionowe paski są w celu drenażu ewentualnej wody za XPSem. Zastanawiam się jeszcze czy samą ławę smarować masą KMB na wysokości drenu? Raczej tak? Bo pozioma izolacja na ławie jest z papy
    • Obecnie meble można nabyć albo w tradycyjnych sklepach meblowych stacjonarnie, u stolarza albo w sieci. Dla mnie najwygodniejsze jest to ostatnie rozwiązanie. O ile kuchnię na wymiar może nam zrobić tylko stolarz, o tyle ładny i wygodny fotel można zakupić w dobrze wyposażonym sklepie internetowym - https://www.miloohome.pl/meble-do-wnetrz/fotele.html W takich lepszych sklepach oferowane są tylko i wyłącznie meble solidne i wykonane z dobrej jakości materiałów, więc nie trzeba się obawiać, że materiał zacznie się mechacić albo przecieraż już po kilku miesiącach.
    • Zima podobno sa lepsze ceny na okna ale czy jest to dobry pomysl to nie wiem. Okna mozna kupic wedlug tego co jest w projekcie napisane, pozniej liczyc na dokladnosc swoich budowlancow.    Cena za okna 33600 (cena z montazem) - Winergetic premium, obustronny kolor, - cieply montaz - cieple listwy podparapetowe - okna w lazience na gorze i na dole satynowe, nieprzezierne. Nie chcialem miec zaluzji ani rolet w lazienkach.    Poza tym brak doswiadczenia w handlu i negocjacjach pewnie tez wplynal na cene.    Kupujac okna dachowe udalo mi sie zagrac juz troche lepiej.   Poszedlem do hurtowni i pytam sie o okna dachowe, podaje model jaki mnie interesuje. Sprzedawca szuka cen w swoim komputerze. Ja w tym czasie szybko w tel sprawdzilem ceny w necie. Okazalo sie, ze hurtownia byla sporodrozsza niz internet ale istniala mozliwosc przechowania okien do momentu montazu. Podalem sprzedawcy cene z internetu i zapytalem sie dlaczego on te same okna ma tak drogo. Zaczal cos sciemnia ale zadzwonil gdzies dalej i pytal jak mocno moze zejsc z ceny. Na koniec okna w hurtowni kupilem o chyba 300zl drozej niz te oferowane w necie i mialem mozliwosc przechownia okien w hurtowni bez dodatkowych oplat az do czasu montazu. To byl chyba moj najlepszy zakup na budowe.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...