Skocz do zawartości

Zejście zewnętrzne piwnicy


Recommended Posts

Właśnie przygotowuje się do zrobienia zejścia zewnętrznego piwnicy. Myślę nad zrobieniem obmurówki "C" na płycie, chociaż kierownik zaproponował ławę w kształcie L. Ale jakoś wydaje mi się że płyta była by szybciej i pewniej.

Ale mam problem - wykop pod zejście był zrobiony później i koparkowy na początku zaczął kopać głębiej na równi z ławami (czyli na jakieś 35-40 cm), dopiero jak uświadomiłem sobie że płyta nie musi być taka wysoka jak fundament i wtedy kazałem mu kopać płycej do ok 20 cm. No i teraz nie wiem czym wypełnić te głębsze miejsca, bo jeśli gliną to glina mi się nie zagęści, a podsypka zagęszczająca, przepuszcza wodę, więc wtedy będę musiał zrobić dreny wokół zejścia. A w przypadku płyty lanej na glinę chronię budynek przed wodą w tym miejscu.

No chyba że najpierw wylać chudziaka, ale byłby on bardzo nierówny, w jednym miejscu bardzo cienki, w innym na 20 cm. Ponadto wokół ław piwnicy jest podsypka piaskowa, dobrze przepuszcająca wodę. Wylanie na niej płyty spowoduje migrację wody pod płytę. Czy może wybrać w tym miejscu podsypkę i zalać betonem, zrobić taką przegrodę?

Tak wygląda wykop:

 

0a82eec9f3ccd5b0gen.jpg

 

I widok z drugiej strony:

ff36f21245c9e759gen.jpg

Link do komentarza

Może mi ktoś pomóc w wykonaniu zbrojenia pod płyte tego zejścia?

Płyta będzie mieć wymiary ok 6x1,4m, grubość 20cm. Kratownica 12x12. I czy pod obmurówkę gdzie będzie większa masa mam dać jakieś wzmocnienia, np. w formie belek ze strzemionami? Jakie by miały mieć wymiary skoro bloczek ma 24 szerokości? Schody jeszcze nie wiem czy będą wylewane zbrojone czy może zrobione z kostki w późniejszym czasie. Ale rozumiem że w miejscu gdzie one się opierają też powinienem wzmocnić płytę? Taką samą belką jak wokół?

W narożnikach przy miejscu lączenia ze ścianą piwnicy (ze styropianem właściwie) będą startery pod słupy żelbetowe.

 

8a76b6a8c57d4afagen.jpg

 

25a6df677f5805fagen.jpg

 

 

Link do komentarza

1.

42 minuty temu, dedert napisał:

Może mi ktoś pomóc w wykonaniu zbrojenia pod płyte tego zejścia?

Tak - w projekcie powininny być rysunki i wytyczne. A jak zmieniasz konstrukcję - tu uzgadniaj to z konstruktorem projektu.

Poza tym zrobiłbym to całe z żelbetu.

Nie tylko masz tam obciążenia na fundament, ale przy 6m długości ciany jest tam też duży napór ziemi.

Nie wiem, po co te słupy zelbetowe?

Link do komentarza

W projekcie nie było nawet rysunku zbrojenia stropu, a miałby się znajdować rysunek płyty pod wejście? :) Nie ma, a jest tylko poglądowy rysunek ławy pod zejście w kształcie L o grubości 25 cm i to wszystko. A skoro nie było to robione za jednym zamachem podczas wylewania ław domu, bo kierownik powiedział że zejście zrobi się osobno to teraz trzeba to zdylatować, zrobić samonośne.  No i ja bym zrobił płytę i obmurówkę w "C" bo będzie wtedy mi łatwiej zrobić odwodnienie dookoła, jakoś nie widzę tego gdybym miał usypywać kamienie nad drenażem gdy mam otwartą przestrzeń na schody. A czemu wieniec i słupy? Bo tak widziałem tutaj na filmiku Łukasza Budowlańca i wydaje mi się to solidne, ktoś mu zresztą to sam doradził. Wieniec spina chyba bloczki:

 

b1f55871330585dcgen.jpg

 

Słupy wylewane łączą się z klejem na styropianie, rozumiem że na sam styropian nie jest poprawnie?

 

58a778126c815653gen.jpg

4340413ae5e46cd7gen.jpg

 

Na płycie oczywiście będzie później wylany jeszcze chudziak i wmontowana kratka połączona z dreenażem. Chudziak pewnie o grubości 10 cm bo w piwnicy posadzka ze styropianem będzie mieć grubość 12 cm więc żeby woda nie leciała do środka to wydaje mi się że w zejściu powinno być niżej. Kratka była by połączona z drenażem za pomocą trójnika, ale jak widziałem trójniki pod drenaże 100mm (bo rozumiem że drenaże robi sie głównie ze 100mm rury?) to wyglądają na duże i nie wiem czy się to zmieści. No ale zobaczymy:

 

0340aeddf3419860gen.jpg

 

8ebca5a721ed0474gen.jpg

 

No chyba że takie, zajmują mniej miejsca:

c55763467def0f2cgen.jpg

 

 

Odnośnie tego podparcia pod schody to teraz myślę że skoro będę wylewał jeszcze chudziak na płycie, (w którym schowam kratkę spływową) to cokół na schody powinien być chyba wyciągnięty na równi z chudziakiem inaczej schody będą spoczywać na cienkim chudziaku? Czyli wyprowadzić z kratownicy startery pod cokół i wylać go w późniejszym etapie?

e4a2e207a54421c9gen.jpg

 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Chociaż teraz myślę że schody może zrobię z kostki więc pod nimi będzie usypany żwir z chudziakiem więc będą całą masą opierać się na płycie. W związku z czym czy podparcie schodów będzie potrzebne? 

Nie chce czekać na projekt płyty od mojego kierownika bo czas goni i chciałbym to zrobić sam, czy mógłby ktoś zerknąć czy tak może być? Przyjąłem odstęp zbrojeń od gruntu i ogólnie otulinę na 5 cm.

Wymiar płyty 595x145cm. W miejscach obmurówki belki zbrojone z 4x12mm, kratownica 12cm.

b6ad12fc423544e0gen.jpg

2766389aac805116gen.jpg

Link do komentarza

Tak jak się obawiałem, są duże nierówności w miejscu zejścia. W najgłębszym miejscu jest aż 40 cm, a w drugim końcu płyta leżała by na glinie. Zbiłem sobie taką łatę żeby sprawdzić różnice głębokości:

 

5d510495a8971a72gen.jpg

 

c8d6d99b03723585gen.jpg

 

f57fb5d3a522e135gen.jpg

 

Myślę by wykorzystać tutaj gruz i zalać to wstępnie chudziakiem i dobrze zawibrować (mam swój prywatny wibrator). Tylko chciałem dać pod ławę folię a z gruzem to będzie raczej niemożliwe. Czy pod gruz rozsypać jakiś suchy beton, czy może poprostu rozsypać gruz, ułożyć zbrojenie, zalać z gruchy i zawibrować?

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Teraz patrząc na to wszystko pomyślałem o tym że przecież mam grunt wysadzinowy czyli żywą. plastyczną glinę i płyta w 1/3 będzie narażóna na warunki atmosferyczne bo strefa przemarzania będzie miała miejsce. Czy w takim wypadku chudziaka lać na 10 cm?

Bo pozostała część będzie zasłonięta i będą na niej schody więc jakby chronią przed mrozem:

66520fe9acce6384gen.jpg

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...

Ok, zejście już zrobione, bloczki pomurowane i wylany wieniec ze słupami.

703a88e482d764f2gen.jpg

 

666320676dcdd80cgen.jpg

 

Sam sobie szalowałem i zbroiłem (a robiłem to pierwszy raz). No i popełniłem jeden ważny błąd. Nie przypuszczałem takiego ciśnienia betonu (a lane było B25 z wiaderka przez ok 4h). Szalunki słupów miałem ścisnąć śrubami ale z braku czasu podparłem deskami o wykop no i w jednym słupie doszło do wylania betonu poza szalunek, podczas wibracji buławą. Ratowałem jak mogłem ale takiej masy juz nie dociśnie nic więc podpierałem czym mogłem. Było tego tyle jak widać na zdjęciu.

 

985b530cc388f54cgen.jpg

 

Oczywiście brałem pod uwagę że przez to pojawić się może jakaś pustka w rdzeniu, skoro gdzieś się wylewa to gdzieś tego ubywa i nie myliłem się. Po rozszalowaniu wygląda to tak. Pustka jest na głębokości ok 10-12 cm może. 

 

 

 

2472d7f885e24e25gen.jpg

 

f9d36de35d2541aagen.jpg

 

Nie wiem czy jest się czym martwić bo ten słup chyba nie przenosi jakichś kolosalnych obciążeń, prawda? Ma służyć tylko jako łącznik mur-XPS, ale sami oceńcie.

Przy okazji, cała płyta jest samonośna, słupy nie związane z XPSem (zrobiłem dyaltację z cienkiej szarej pianki xps), pomiędzy nimi a ławą jest trochę papy, trochę masy KMB. Czy w takim przypadku zaizolować styk "słup-ściana z xps" masą kmb na siatce, czy jakimś inną elastyczną taśmą? Całą obmurówkę mam zamiar posmarować cienko masą KMB jaka mi została. Wiem że to jest na dworze i nie ma co się "spuszczać", ale jak mam czas wole to zrobić dokładnie.

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...

Czy mając mur oporowy zejścia posmarowany masą KMB dodatkowo okładać to folią kubełkową? Jeśli tak jak to zrobić? Wiercić otwory pod skręty i wkręcać bezpośrednio czy może na kokach rozporowych uszczelnionych masą KMB? Mocując folie na wkręty cy kołki przerywam jakoby izolację z masy KMB

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...