Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
odaro

Uszkodzony kabel ziemny jak teraz naprawić?

Recommended Posts

Nie wiem jak ani kiedy ale ma uszkodzony kabel ziemny.

Jest to 5x2,5mm 

Prawdopodobnie został uszkodzony szpadlem przy odkopywaniu

Zrobiłem zdjęcia uszkodzenia.

Wg mnie jest tylko uszkodzona izolacja. czarna zewnętrzna i delikatnie nadcięta brązowa i chyba niebieska izolacja pojedynczej żyły ale miedź nie został odsłonięta.

Jak naprawić takie uszkodzenie.  Wystarczy koszulka termokurczliwa?   Jeżeli tak to jaka?

Kabel będzie zakopany w ziemi.  

Mam opalarkę to z koszulką termokurczliwą sobie poradzę 

Czy wystarczy tylko jedna koszulka żeby wilgoć nie wchodziła do kabla? 


6de21c75e725.png

Po złożeniu rozchylonej izolacji wygląda to dużo lepiej


6442cc748853.png


Nie sądziłem że szpadlem można  uszkodzić tak gruby przewód 5x2,5mm2

Jak mogę sprawdzić miernikiem przewód który nie jest jeszcze podłączony do napięcia. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

a jak ją założysz?

zaizoluj jakkolwiek i się po czasie przekonasz

normalnie to są tzw mufy, ale chyba nie do takich pierdół, tzn NN i to takiego

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, aru napisał:

a jak ją założysz?

zaizoluj jakkolwiek i się po czasie przekonasz

normalnie to są tzw mufy, ale chyba nie do takich pierdół, tzn NN i to takiego

Jeden koniec kabla jest odkopany także z naciągnięciem koszulki nie będzie problemu. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
37 minut temu, odaro napisał:

Jak naprawić takie uszkodzenie.  Wystarczy koszulka termokurczliwa?   Jeżeli tak to jaka?

Jeżeli żyły nie zostały uszkodzone to rurka termokurczliwa powinna wystarczyć. ale nie zwykła tylko z klejem, hermetyczna albo specjalna izolacja  do muf.

Gdybyś dał termokurczliwa z klejem to proponowałbym dać ja razy trzy, czyli pierwszy kawałem rurki np  dł 6 cm, drugi 12 cm a trzeci 18 cm i po zawulkanizowaniu pierwszej  rurki nałożyć drugą i zawulkanizować a potem trzecia w sposób symetryczny aby każda rurka zakrywała z dwóch stron poprzednią.

Tylko aby zastosować rurki termo musisz mieć bynajmniej jeden koniec przewodu na wierzchu i sam przewód musiałby do miejsca uszkodzenia być odsłonięty od ziemi.

37 minut temu, odaro napisał:

Jak mogę sprawdzić miernikiem przewód który nie jest jeszcze podłączony do napięcia. 

A przyrządem sprowadzisz czy nie ma zwarcia   podpinając przyrząd pod końcówki danej żyły na przemian, najpierw brązowa z jednej strony a z drugiej do niebieskiej, a potem sprawdzisz czy każda żyła ma przejście podpinając przyrząd pod obie końce jednej żyły. Tak sprawdzisz jeżeli kabel masz na wierzchu i możesz zbliżyć końcówki przewodu do siebie, bo miernik nie ma zbyt długich kabli z próbnikami.

Edytowano przez mhtyl (zobacz historię edycji)
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@mhtyl

 

A możesz polecić jakiś konkretny model koszulki termokurczliwej?

 

Jeden koniec kabla do miejsca uszkodzenia jest całkowicie na wierzchu. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, odaro napisał:

@mhtyl

 

A możesz polecić jakiś konkretny model koszulki termokurczliwej?

 

Jeden koniec kabla do miejsca uszkodzenia jest całkowicie na wierzchu. 

Ja kupuje w sklepie elektrycznym termokurczliwa z klejem, jest ona grubsza od zwykłej i ma większy zakres średnic skurczenia ale nigdy nie pytałem jakiej firmy. Używam ich np do izolowania przewodów do pomp zanurzeniowych do wody i zdają egzamin, uszczelniają i izolują dobrze.

natomiast co do izolacji jakie stosuje sie do muf jedynie wiem jak to wygląda bo kiedyś w pracy dostałem od elektryka. Podejrzewam, że w dobrym sklepie elektrycznym kupisz jedno i drugie a i tez sprzedawca jak kumaty to Ci podpowie.

7 minut temu, odaro napisał:

Jeden koniec kabla do miejsca uszkodzenia jest całkowicie na wierzchu. 

Czyli nie będzie problemu z założeniem rurki, tylko przed nałożeniem rurki dobrze oczyść z piasku przewód.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zanim udasz się do sklepu zmierz średnice przewodu abyś wiedział jaka rurkę kupić.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Rurka termokurczliwa zapewni jedynie izolacje zewnętrzna - nie wiadomo jaki jest stan izolacji między żyłami i w razie osłabienia może dojść do przebicia np. międzyfazowego. Jeśli kabel nie jest zbyt długi może lepiej pomyśleć o jego wymianie?  Profesjonalna napraw wymaga użycia muf izolowanych, co jest zabiegiem kosztownym.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, odaro napisał:

Niestety wymiana kabla nie jest możliwa 

Jeżeli chcesz być pewien że izolacja żył wytrzyma natężenie prądu to dobry elektryk powinien posiadać przyrząd do zmierzania przebić przewodów. Gdyby przyszło założyć mufę to koszt średniej jakości mufy około 50-100 zł i takiej jakości mufa by Ci wystarczyła, ale z Twojego opisu wnioskuję że sama rurka termo na zakładkę jak pisałem wcześniej powinna załatwić sprawę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 10.07.2019 o 10:17, odaro napisał:

Niestety wymiana kabla nie jest możliwa 

Kupuje się zestaw naprawczy do konkretnego kabla, czyli o odpowiedniej ilości żył i danego przekroju. Pewnie to YKY, więc nie powinno być większych kłopotów. Taki zestaw zastępuje dawniej stosowane mufy i jest o wiele tańsze, ale należy ściśle przestrzegać instrukcji zastosowania.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Kabek  na razie mam zaizolowany taśma samowulkanizującą 

Pomiar rezystencji izolacji wykazał 400 MegaOmów czyli podobno jest bardzo dobrze

Zamierzam jeszcze na to wszytko naciągnąć koszulkę termokurczliwą z klejem 

Może nie jest to już potrzebne ale raczej nie zaszkodzi. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 20.07.2019 o 16:56, odaro napisał:

 Zamierzam jeszcze na to wszytko naciągnąć koszulkę termokurczliwą z klejem 
 

A czemu od razu nie kupisz zestawu naprawczego? To się robi podobnie jak z koszulką termokurczliwą, tylko wszystko jest gotowe i dopasowane do konkretnego rodzaju kabla. Przecież nawet wielcy dostawcy energii posługują się takimi zestawami, oni też nie wymieniają kabli od razu, bo jest drogo. To się naprawia!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Gość Noting
      Moim zdaniem ceramika to bardziej sensowne rozwiązanie, chociaż niekoniecznie w wersji glazurowanej - z uwagi na bardzo duży połysk, który mi się po prostu nie podoba. Są opcje, żeby to obejść, np. dachówkami z matowioną angobą - taki materiał to np. ceramiczna Koramic Orea 9. Beton jest materiałem naturalnie porowatym i nie ma moim zdaniem opcji, żeby po kilku latach użytkowania nie zaczął on porowacieć, a stąd już prosta droga do łapania brudu i zarastania...
    • Gość Noting
      Fajnie wyjaśnione podstawy parametrów ściany konstrukcyjnych, ale koniec końców w Polsce i tak z reguły decyduje cena - a raczej stosunek jakości do ceny. Moim zdaniem optymalny materiał to ceramika poryzowana (typu porotherm) - z uwagi na zbilansowanie parametrów. Konkurencja to betony komórkowe o dużej gęstości, ale one są akurat stosunkowo drogie...
    • Ściany to jedne z najważniejszych elementów domu. Nie tylko odgradzają wnętrza od środowiska zewnętrznego, ale pełnią także istotną funkcję konstrukcyjną. Muszą być więc jednocześnie wytrzymałe i trwałe, zapewniać dobrą izolacyjność cieplną, szczelność i dźwiękoszczelność, a przy tym być estetyczne. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/stan-surowy/sciany-i-stropy/a/10062-jakie-sa-pozadane-parametry-techniczne-scian-zewnetrznych
    • Właśnie przygotowuje się do zrobienia zejścia zewnętrznego piwnicy. Myślę nad zrobieniem obmurówki "C" na płycie, chociaż kierownik zaproponował ławę w kształcie L. Ale jakoś wydaje mi się że płyta była by szybciej i pewniej. Ale mam problem - wykop pod zejście był zrobiony później i koparkowy na początku zaczął kopać głębiej na równi z ławami (czyli na jakieś 35-40 cm), dopiero jak uświadomiłem sobie że płyta nie musi być taka wysoka jak fundament i wtedy kazałem mu kopać płycej do ok 20 cm. No i teraz nie wiem czym wypełnić te głębsze miejsca, bo jeśli gliną to glina mi się nie zagęści, a podsypka zagęszczająca, przepuszcza wodę, więc wtedy będę musiał zrobić dreny wokół zejścia. A w przypadku płyty lanej na glinę chronię budynek przed wodą w tym miejscu. No chyba że najpierw wylać chudziaka, ale byłby on bardzo nierówny, w jednym miejscu bardzo cienki, w innym na 20 cm. Ponadto wokół ław piwnicy jest podsypka piaskowa, dobrze przepuszcająca wodę. Wylanie na niej płyty spowoduje migrację wody pod płytę. Czy może wybrać w tym miejscu podsypkę i zalać betonem, zrobić taką przegrodę? Tak wygląda wykop:     I widok z drugiej strony:
    • Tylko że jeśli dreny będą dobrze pracować to w teorii żadnej wody być nie powinno pod drenami (opadowej). Jedynie może jakaś woda od dołu, ale w przypadku tak zbitej gliny raczej nie mam się co jej spodziewać. Z ciekawości co byś zaproponował? Zasypać dookoła ławy gliną i na tym układać żwir z drenami? Ewentualnie wylać dookoła cienko betonem, który też zadziała jak izolacja, ale to raczej karkołomne wyzwanie.   Pytam ponieważ teraz przygotowuje się do zrobienia zejścia zewnętrznego piwnicy. I patrząc na to myślę że jeśli zrobił bym obmurówkę "C" na ławie to właściwie mogę pominąć drenaż w tym miejscu bo ława mogła by być wylana bezpośrednio na glinie więc w tym miejscu nic pod ławy piwnicy się nie dostanie. Ale są dwa problemy. Ławy piwnicy stoją na podsypce piaskowej a ten pas jest wokół całego domu i na nim opierała by się też ława zejścia więc woda miała by i tak ujście na początki i na końcu zejścia. No chyba że wybiorę w tym miejscu podsypkę i zaleję wraz z ławami. Drugi problem - wykop pod zejście był zrobiony później i koparkowy na początku zaczął kopać głębiej na równi z ławami (czyli na jakieś 35-40 cm), dopiero jak uświadomiłem sobie że ławy (czy też płyta zejścia) nie musi być taka wysoka jak fundament to wtedy kazałem mu kopać płycej do ok 20 cm. No i teraz nie wiem czym wypełnić te głębsze miejsca, bo jeśli gliną to glina mi się nie zagęści, a podsypka zagęszczająca, którą posiadam (a która się dobrze zagęszcza, tak że palca nie można wbić) przepuszcza wodę, więc wtedy będę musiał zrobić dreny wokół zejścia. No chyba że najpierw wylać chudziaka, ale byłby on bardzo nierówny, w jednym miejscu bardzo cienki, w innym na 20 cm. Tak wygląda wykop:     I widok z drugiej strony:
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...