Skocz do zawartości

Uszkodzony kabel ziemny jak teraz naprawić?


Recommended Posts

Nie wiem jak ani kiedy ale ma uszkodzony kabel ziemny.

Jest to 5x2,5mm 

Prawdopodobnie został uszkodzony szpadlem przy odkopywaniu

Zrobiłem zdjęcia uszkodzenia.

Wg mnie jest tylko uszkodzona izolacja. czarna zewnętrzna i delikatnie nadcięta brązowa i chyba niebieska izolacja pojedynczej żyły ale miedź nie został odsłonięta.

Jak naprawić takie uszkodzenie.  Wystarczy koszulka termokurczliwa?   Jeżeli tak to jaka?

Kabel będzie zakopany w ziemi.  

Mam opalarkę to z koszulką termokurczliwą sobie poradzę 

Czy wystarczy tylko jedna koszulka żeby wilgoć nie wchodziła do kabla? 


6de21c75e725.png

Po złożeniu rozchylonej izolacji wygląda to dużo lepiej


6442cc748853.png


Nie sądziłem że szpadlem można  uszkodzić tak gruby przewód 5x2,5mm2

Jak mogę sprawdzić miernikiem przewód który nie jest jeszcze podłączony do napięcia. 

Link do komentarza
3 minuty temu, aru napisał:

a jak ją założysz?

zaizoluj jakkolwiek i się po czasie przekonasz

normalnie to są tzw mufy, ale chyba nie do takich pierdół, tzn NN i to takiego

Jeden koniec kabla jest odkopany także z naciągnięciem koszulki nie będzie problemu. 

Link do komentarza
Gość mhtyl
37 minut temu, odaro napisał:

Jak naprawić takie uszkodzenie.  Wystarczy koszulka termokurczliwa?   Jeżeli tak to jaka?

Jeżeli żyły nie zostały uszkodzone to rurka termokurczliwa powinna wystarczyć. ale nie zwykła tylko z klejem, hermetyczna albo specjalna izolacja  do muf.

Gdybyś dał termokurczliwa z klejem to proponowałbym dać ja razy trzy, czyli pierwszy kawałem rurki np  dł 6 cm, drugi 12 cm a trzeci 18 cm i po zawulkanizowaniu pierwszej  rurki nałożyć drugą i zawulkanizować a potem trzecia w sposób symetryczny aby każda rurka zakrywała z dwóch stron poprzednią.

Tylko aby zastosować rurki termo musisz mieć bynajmniej jeden koniec przewodu na wierzchu i sam przewód musiałby do miejsca uszkodzenia być odsłonięty od ziemi.

37 minut temu, odaro napisał:

Jak mogę sprawdzić miernikiem przewód który nie jest jeszcze podłączony do napięcia. 

A przyrządem sprowadzisz czy nie ma zwarcia   podpinając przyrząd pod końcówki danej żyły na przemian, najpierw brązowa z jednej strony a z drugiej do niebieskiej, a potem sprawdzisz czy każda żyła ma przejście podpinając przyrząd pod obie końce jednej żyły. Tak sprawdzisz jeżeli kabel masz na wierzchu i możesz zbliżyć końcówki przewodu do siebie, bo miernik nie ma zbyt długich kabli z próbnikami.

Edytowano przez mhtyl (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość mhtyl
2 minuty temu, odaro napisał:

@mhtyl

 

A możesz polecić jakiś konkretny model koszulki termokurczliwej?

 

Jeden koniec kabla do miejsca uszkodzenia jest całkowicie na wierzchu. 

Ja kupuje w sklepie elektrycznym termokurczliwa z klejem, jest ona grubsza od zwykłej i ma większy zakres średnic skurczenia ale nigdy nie pytałem jakiej firmy. Używam ich np do izolowania przewodów do pomp zanurzeniowych do wody i zdają egzamin, uszczelniają i izolują dobrze.

natomiast co do izolacji jakie stosuje sie do muf jedynie wiem jak to wygląda bo kiedyś w pracy dostałem od elektryka. Podejrzewam, że w dobrym sklepie elektrycznym kupisz jedno i drugie a i tez sprzedawca jak kumaty to Ci podpowie.

7 minut temu, odaro napisał:

Jeden koniec kabla do miejsca uszkodzenia jest całkowicie na wierzchu. 

Czyli nie będzie problemu z założeniem rurki, tylko przed nałożeniem rurki dobrze oczyść z piasku przewód.

Link do komentarza

Rurka termokurczliwa zapewni jedynie izolacje zewnętrzna - nie wiadomo jaki jest stan izolacji między żyłami i w razie osłabienia może dojść do przebicia np. międzyfazowego. Jeśli kabel nie jest zbyt długi może lepiej pomyśleć o jego wymianie?  Profesjonalna napraw wymaga użycia muf izolowanych, co jest zabiegiem kosztownym.

Link do komentarza
Gość mhtyl
4 minuty temu, odaro napisał:

Niestety wymiana kabla nie jest możliwa 

Jeżeli chcesz być pewien że izolacja żył wytrzyma natężenie prądu to dobry elektryk powinien posiadać przyrząd do zmierzania przebić przewodów. Gdyby przyszło założyć mufę to koszt średniej jakości mufy około 50-100 zł i takiej jakości mufa by Ci wystarczyła, ale z Twojego opisu wnioskuję że sama rurka termo na zakładkę jak pisałem wcześniej powinna załatwić sprawę.

Link do komentarza
Dnia 10.07.2019 o 10:17, odaro napisał:

Niestety wymiana kabla nie jest możliwa 

Kupuje się zestaw naprawczy do konkretnego kabla, czyli o odpowiedniej ilości żył i danego przekroju. Pewnie to YKY, więc nie powinno być większych kłopotów. Taki zestaw zastępuje dawniej stosowane mufy i jest o wiele tańsze, ale należy ściśle przestrzegać instrukcji zastosowania.

Link do komentarza

Kabek  na razie mam zaizolowany taśma samowulkanizującą 

Pomiar rezystencji izolacji wykazał 400 MegaOmów czyli podobno jest bardzo dobrze

Zamierzam jeszcze na to wszytko naciągnąć koszulkę termokurczliwą z klejem 

Może nie jest to już potrzebne ale raczej nie zaszkodzi. 

Link do komentarza
Dnia 20.07.2019 o 16:56, odaro napisał:

 Zamierzam jeszcze na to wszytko naciągnąć koszulkę termokurczliwą z klejem 
 

A czemu od razu nie kupisz zestawu naprawczego? To się robi podobnie jak z koszulką termokurczliwą, tylko wszystko jest gotowe i dopasowane do konkretnego rodzaju kabla. Przecież nawet wielcy dostawcy energii posługują się takimi zestawami, oni też nie wymieniają kabli od razu, bo jest drogo. To się naprawia!

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...