Skocz do zawartości

Budowa domu - kilka ważnych dylematów


Recommended Posts

Witam serdecznie forumowiczów.

Podejrzewam, że takich tematów było sporo, nie katujcie mnie odpowiedziami, że mam poszukać. Nie mam na to czasu. 

Chcemy wraz z żonką budować dom systemem gospodarczym tj. sobą. Oczywiście nie wszystko da się samemu zrobić mam tego świadomość. Ale biorąc pod uwagę okoliczności (tata ma firmę budowlaną i szwagier - choć nie do końca na nich liczę) i trochę własnego doświadczenia, wiem że się da. 
Dobra, nie zanudzam. Mam/y kilka głównych pytań do Was i mam nadzieję, że pomożecie nam się bardziej ukierunkować. 

Słyszałem, że domek na płycie jest tańszym, szybszym i mocniejszym rozwiązaniem i tu pytanie czy rzeczywiście tak jest? Nigdy tego nie robiłem, tyle co z opowieści się nasłuchałem. Sam wolałbym chyba domek na płycie ze względu na to, że nie trzeba targać betoniarek do zaprawy, zwozić bloczków, robić szalunków, potem tego zasypywać, izolować itd. itp. (wiem, że przy płycie też się szaluje i izoluje). Roboty wydaje się więcej niż przy płycie. Jak to wychodzi z kosztami? Domek ma mieć 140 m2 włącznie z garażem i kotłownią. Szwagier mi kiedyś tłumaczył że można sporo oszczędzić nie robiąc izolacji od spodu. Czy to normalne? A co z przemarzalnością? Proszę pomóżcie :)

Kolejnym takim głównym dylematem jest to czy ściana ma być jednowarstwowa z ytonga 48 cm czy ściana dwuwarstwowa? Sam nie jestem zwolennikiem styropianu, no chyba że wełna. I tu mam do Was prośbę o wypisanie mi wad/zalet tych dwóch systemów. A może inny materiał np. porotherm? Albo silka? Za dużo nie wiem o tych dwóch materiałach. W moich stronach króluje chyba YTONG, YTONG + izolacja albo prefabet + izolacja. Taty nie pytam bo wiem, że powie mi że YTONG tylko i wyłącznie. Jest w nim zakochany. Ja kieruję się do Was z pytankiem czy rzeczywiście taki to jest dobry materiał? Wiem, że jest bardzo kruchy, miękki i musi być dobrze pomurowany, bo łatwo o mostki, ale za to fajnie się z niego buduje tym bardziej samemu. I czy czasem nie lepiej będzie pobudować z 24 cm YTONG + powiedzmy 15 cm wełny. Jak z kosztami? Kochani, chodzi mi tak plus/minus z tymi kosztami bo wiadomo, że tak nie da się tego określić dokładnie. Ja wiem, że chce mieć dobrze zrobione bo wychodzę z założenia że raz a dobrze a nie potem żałować, że zrobiło się najtańszym kosztem czy coś. 

Kolejnym pytankiem jest strop. Żelbet czy terriva? Podejrzewam, że terriva taniej, ale czy lepiej? Żelbet więcej roboty i kosztów ale może warto? Sam osobiście jestem bardziej przekonany do terrivy, ale może dowiem się czegoś ciekawego od Was. To są takie główne dylematy od których trzeba zacząć, z czasem na pewno będzie ich więcej! Pozdrawiam Was i czekam na dyskusję! 

Link do komentarza
1 godzinę temu, rafalskii napisał:

Nie mam na to czasu

Tiaaa... a my go mamy pod dostatkiem - tak uważasz...

 

A może coś o domu, projekcie... strop może drewniany, jak poddasze nieużytkowe...

 

Płyta funfamentowa, to dobry pomysł.

 

2 godziny temu, rafalskii napisał:

Taty nie pytam bo wiem, że powie mi że YTONG tylko i wyłącznie.

Tata Ci krzywdy nie zrobi! Szwagier też... No, chyba że mu podpadłeś :bezradny:

Link do komentarza

Ja mam dom na płycie. Nie dlatego, że taniej czy szybciej. Bo z tego co czytuję relacje budujących, jakiś wielkich różnic nie ma. 

Mam ją dlatego, że płyta likwiduje w łatwy sposób mostek termiczny między fundamentem a ścianami. A właśnie na energooszczędności zależało mi najbardziej.

Oczywiście izolacja termiczna od gruntu to podstawa. Ja mam 20 cm bardzo twardego styropianu. Do tego izolacja p.wodna.

 

Ściana jednowarstwowa - w obecnych czasach chyba nawet nie ma prawnej możliwości budowania takiej ściany, bo nie spełni obecnych wymagań rozporządzenia ministra dotyczących warunków technicznych. Jak chcesz izolować betonowe nadproża i wieniec?

 

Buduj ścianę dwuwarstwową z najtańszego materiału jaki masz dostępny (oczywiście spełniającego warunki projektowe pod względem wytrzymałości konstrukcyjnej). Jeśli nie masz jakiś specjalnych wymagań co do materiału, to nie cuduj. Mnóstwo ludzi buduje z betonu komórkowego (np. Ytong), bo jest bardzo łatwy w obróbce (cięcie, wiercenie). Silikat jest ciężki i twardy (dlatego daje dobrą izolację akustyczną) a ceramika poryzowana (np. Porotherm) krucha (w sumie nie wiem czy posiada jakieś zalety, poza sentymentalnymi?).

Za izolację odpowiada materiał izolacji termicznej (styropian lub wełna) a nie materiał konstrukcyjny, więc tezy o "zimnych" bloczkach możesz olać.

 

Obecnie polecam 20 cm izolacji (styropian jest tańszy, łatwiejszy w kładzeniu i ma lepsze parametry od wełny) - jesli chcesz mało płacić za ogrzewanie.

 

Strop - monolityczny jest sztywniejszy i zależy od projektu, bo może być w cenie terivy, zwłaszcza jak konstrukcja skomplikowana.

 

Do tego rekuperacja + powietrzna pompa ciepła lub gaz.

Link do komentarza

Na te pytania aby odpowiedzieć trza by było posta tasiemca napisać, ale jak autor tematu nie ma czasu to wątpię aby to czytał :) 

Tak na serio to na wszystkie, no prawie na wszystkie pytania i wątpliwości jakie autor tematu tu zadał są już udzielone odpowiedzi i są tematy o tych zagadnieniach, wystarczy znaleźć i poczytać a wyraźnie pisze aby przed założeniem nowego tematu powinno być poprzedzone sprawdzeniem, czy takowy w ostatnim czasie już nie powstał, aby nie było 100 nowych tematów o tym samym zagadnieniu.

Link do komentarza
12 godzin temu, uroboros napisał:

Tiaaa... a my go mamy pod dostatkiem - tak uważasz...

I po co takie komentarze.. nie chcesz - nie komentuj. :icon_rolleyes:

 

12 godzin temu, uroboros napisał:

A może coś o domu, projekcie... strop może drewniany, jak poddasze nieużytkowe...

Projekt domu w malinówkach 5. Myślę, że to w miarę prosty domek, nie skomplikowany. A poddasze oczywiście użytkowe.

 

12 godzin temu, uroboros napisał:

Tata Ci krzywdy nie zrobi! Szwagier też... No, chyba że mu podpadłeś :bezradny:

Nie znamy sytuacji rodzinnej - tak jak wyżej, nie komentujemy. 






 

12 godzin temu, Elfir napisał:

Ja mam dom na płycie. Nie dlatego, że taniej czy szybciej. Bo z tego co czytuję relacje budujących, jakiś wielkich różnic nie ma. 

Mam ją dlatego, że płyta likwiduje w łatwy sposób mostek termiczny między fundamentem a ścianami. A właśnie na energooszczędności zależało mi najbardziej.

Oczywiście izolacja termiczna od gruntu to podstawa. Ja mam 20 cm bardzo twardego styropianu. Do tego izolacja p.wodna.

Dzięki, co raz bardziej jestem przekonany do płyty. 

 

12 godzin temu, Elfir napisał:

Ściana jednowarstwowa - w obecnych czasach chyba nawet nie ma prawnej możliwości budowania takiej ściany, bo nie spełni obecnych wymagań rozporządzenia ministra dotyczących warunków technicznych. Jak chcesz izolować betonowe nadproża i wieniec?

Pierwsze słyszę żeby nie było prawnej możliwości stawiania takiej ściany. Nadproża są murowane z gotowych kształtek typu "u" plus izolacja w formie styropianu w nadproże bodajże 6-10 cm o ile się nie mylę. 

 

12 godzin temu, Elfir napisał:

Strop - monolityczny jest sztywniejszy i zależy od projektu, bo może być w cenie terivy, zwłaszcza jak konstrukcja skomplikowana.

Konstrukcja jest raczej prosta stropu. Monolit na pewno sztywniejszy i mocniejszy, ale właśnie stali od groma i betonu plus dużo szalowania.;) Wszystko ma swoje plusy i minusy. 

Link do komentarza
11 godzin temu, zenek napisał:

są jeszcze zwykłe pustaki ceramiczne(nie takie kruche) 

 

Są zdania że ceramika jest jednak zdrowsza od betonopochodnych

Zdanie wynalezione w necie to nie to samo co fakty.
Jakby kierować się "zdrowotnością" to nic nie przebija silikatów.
Glina zawiera radon.

Link do komentarza
12 godzin temu, Elfir napisał:

Ściana jednowarstwowa - w obecnych czasach chyba nawet nie ma prawnej możliwości budowania takiej ściany, bo nie spełni obecnych wymagań rozporządzenia ministra dotyczących warunków technicznych. Jak chcesz izolować betonowe nadproża i wieniec?

I po co takie brednie wypisujesz? Nie znasz sie na budownictwie to nie wprowadzaj innych ludzi w błąd.

21 minut temu, rafalskii napisał:

Pierwsze słyszę żeby nie było prawnej możliwości stawiania takiej ściany. Nadproża są murowane z gotowych kształtek typu "u" plus izolacja w formie styropianu w nadproże bodajże 6-10 cm o ile się nie mylę. 

Yton g gr 48 cm spokojnie spełni i jeżeli chcesz budować z tego materiału polecam jak najbardziej, a izolowanie nadproży i wieńców nie masz się co martwić, martwi się tylko ten kto nie ma pojęcia o budownictwie.

Zamiast kształtek U (kształtki U musisz szalować) są w ofercie oryginalne nadproża a dociepla sie bloczki którymi obmurowujesz wieniec.

Link do komentarza
24 minuty temu, rafalskii napisał:

 

Pierwsze słyszę żeby nie było prawnej możliwości stawiania takiej ściany.

 

Nie wiem czy spełnia wymogi cieplne. Przecież 6 cm styropianu na wieńcu czy nadprożu to się robiło 40 lat temu. Teraz na betonie musi być te 20 cm izolacji. 

Co z tego, że jeden bloczek spełnia wymagania, skoro cała ściana nie? 
Chcesz mieć przemarzające elementy? Gigantyczne mostki cieplne?

 

 

Edytowano przez Elfir (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
2 minuty temu, Elfir napisał:

Nie wiem czy spełnia wymogi cieplne. Przecież 6 cm styropianu na wieńcu czy nadprożu to się robiło 40 lat temu. Teraz na betonie musi być te 20 cm izolacji. 

Co z tego, że jeden bloczek spełnia wymagania, skoro cała ściana nie? 
Chcesz mieć przemarzające elementy? Gigantyczne mostki cieplne?

 

 

Nie siej herezji kobieto, nie znasz technologi to poczytaj sobie w necie a potem pisz.

Z tymi 40 latami że wkładali styropian to już przeholowałaś na maxa, w życiu w wtedy nie wkładali żadnego styropianu.

Link do komentarza
4 minuty temu, Elfir napisał:

Nie wiem czy spełnia wymogi cieplne. Przecież 6 cm styropianu na wieńcu czy nadprożu to się robiło 40 lat temu. Teraz na betonie musi być te 20 cm izolacji. 

Co z tego, że jeden bloczek spełnia wymagania, skoro cała ściana nie? 
Chcesz mieć przemarzające elementy? Gigantyczne mostki cieplne?

Kształtka ma bodajże z 10 cm grubości albo 8 plus izolacja i masz tyle ile piszesz. :)

Link do komentarza
29 minut temu, rafalskii napisał:

Konstrukcja jest raczej prosta stropu. Monolit na pewno sztywniejszy i mocniejszy, ale właśnie stali od groma i betonu plus dużo szalowania.;) Wszystko ma swoje plusy i minusy. 

Masz do wyboru płyty z betonu komórkowego firmowy Ytonga albo płyty kanałowe tzw żerańskie. Z pierwszym rodzajem stropu będzie mały problem- pieniążki :) natomiast co do drugiego żerańskiego jest spoko, cena i szybkość prac przy zastosowaniu stropu z płyt kanałowych jest oszołamiająca :) w porównaniu z monolitem.

Link do komentarza
1 minutę temu, mhtyl napisał:

Masz do wyboru płyty z betonu komórkowego firmowy Ytonga albo płyty kanałowe tzw żerańskie. Z pierwszym rodzajem stropu będzie mały problem- pieniążki :) natomiast co do drugiego żerańskiego jest spoko, cena i szybkość prac przy zastosowaniu stropu z płyt kanałowych jest oszołamiająca :) w porównaniu z monolitem.

Te płyty YTONGA stropowe kiedyś robiliśmy. Nie jestem za tym z dwóch powodów: koszta i to że u klienta ściany na poddaszu pękały bo strop się uginał na większych odległościach o ile dobrze pamiętam 4-5 m było. Jeśli chodzi o żerański to nie słyszałem.. ;) muszę popatrzeć na czym polega ten strop.

Link do komentarza
5 minut temu, rafalskii napisał:

Kształtka ma bodajże z 10 cm grubości albo 8 plus izolacja i masz tyle ile piszesz. :)

Mało tego, kształtki są robione z tzw  ciepłej odmiany betonu tak więc same w sobie są ciepłe.

1 minutę temu, rafalskii napisał:

Te płyty YTONGA stropowe kiedyś robiliśmy. Nie jestem za tym z dwóch powodów: koszta i to że u klienta ściany na poddaszu pękały bo strop się uginał na większych odległościach o ile dobrze pamiętam 4-5 m było. Jeśli chodzi o żerański to nie słyszałem.. ;) muszę popatrzeć na czym polega ten strop.

Musiało być coś źle zrobione bo nie ma możliwości przy zachowaniu procedur technologicznych aby coś pękało. Z drugiej strony licz się z tym  ze to jest nowy dom i zanim wszystko sie "ułoży" drobne pęknięcia  będą się pojawiały tu i ówdzie.

Strop żerański jest to prawie to samo to systemowy Ytonga z tą różnicą że jest wykonany z żelbetonu betonu.

Link do komentarza
1 godzinę temu, mhtyl napisał:

Nie siej herezji kobieto, nie znasz technologi to poczytaj sobie w necie a potem pisz.

Z tymi 40 latami że wkładali styropian to już przeholowałaś na maxa, w życiu w wtedy nie wkładali żadnego styropianu.

Zarządzałam budynkiem ocieplanym metoda ciężką mokrą w latach 80-tych

1 godzinę temu, rafalskii napisał:

Kształtka ma bodajże z 10 cm grubości albo 8 plus izolacja i masz tyle ile piszesz. :)

O jaką kształtkę konkretnie chodzi? Nadproża czy wieńca? Bo przeglądając broszury konstrukcyjne stronę Ytonga widzę tylko możliwość zastosowania 12-14 cm izolacji z wełny (Ytong EDW) lub bloczka Multipor.
Do tego parametry ściany siadają przy każdym wywierconym otworze na gniazdko elektryczne (bo ściana jest cieńsza) czy wkuciu rury wod-kan.
 

Ja pisałam o budownictwie energooszczędnym, bo dziurawy durszlak to można sobie na pewno tanio zbudować.

Link do komentarza
23 minuty temu, Elfir napisał:

O jaką kształtkę konkretnie chodzi? Nadproża czy wieńca? Bo przeglądając broszury konstrukcyjne stronę Ytonga widzę tylko możliwość zastosowania 12-14 cm izolacji z wełny (Ytong EDW) lub bloczka Multipor.
Do tego parametry ściany siadają przy każdym wywierconym otworze na gniazdko elektryczne (bo ściana jest cieńsza) czy wkuciu rury wod-kan.
 

Ja pisałam o budownictwie energooszczędnym, bo dziurawy durszlak to można sobie na pewno tanio zbudować.

Takie coś. Wieńce, rdzenie wykonuje się tym samym sposobem no i dodaje się izolację.

kształta-U-Ytong.png

Edytowano przez rafalskii (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
14 minut temu, Elfir napisał:

Na rysunku nie wygląda to na połowę grubości ściany (czyli 20 cm), stąd moje wątpliwości. 

Wziąłem pierwszą lepszą fotkę. No 20 cm to to nie jest na pewno. Ale tak jak pisałem, ścianka ma jakieś 8 cm ( o ile się nie mylę ) i do tego można dołożyć 8 cm izolacji co daje nam 16 cm i wydaję mi się że to już jest w zupełności. 

Link do komentarza
1 godzinę temu, Elfir napisał:

Zarządzałam budynkiem ocieplanym metoda ciężką mokrą w latach 80-tych

O jaką kształtkę konkretnie chodzi? Nadproża czy wieńca? Bo przeglądając broszury konstrukcyjne stronę Ytonga widzę tylko możliwość zastosowania 12-14 cm izolacji z wełny (Ytong EDW) lub bloczka Multipor.
Do tego parametry ściany siadają przy każdym wywierconym otworze na gniazdko elektryczne (bo ściana jest cieńsza) czy wkuciu rury wod-kan.
 

Ja pisałam o budownictwie energooszczędnym, bo dziurawy durszlak to można sobie na pewno tanio zbudować.

Masz swoje zielone ogródki to pilnuj ich, proszę, a nie wypowiadaj się w tematach w których nie masz pojęcia.

Widzę że chcesz  być mądrzejsza niż inżynierowie z Xelli :) 

25 minut temu, rafalskii napisał:

Wziąłem pierwszą lepszą fotkę. No 20 cm to to nie jest na pewno. Ale tak jak pisałem, ścianka ma jakieś 8 cm ( o ile się nie mylę ) i do tego można dołożyć 8 cm izolacji co daje nam 16 cm i wydaję mi się że to już jest w zupełności. 

Kolego, nie dyskutuj o niczym bo zapędzisz sie sam w kozi róg.

jeżeli zdecydujesz się na stawianie domu z bk Ytonga to jeżeli się zwrócisz do przedstawiciela firmowego  z danego rejonu to przyjedzie do Ciebie i wszystko Ci wyliczy i powie co chcesz wiedzieć. I ta wizyta wcale nie jest wiążąca z Twojej strony abyś musiał skorzystać z oferty Ytonga.

Link do komentarza
4 godziny temu, Elfir napisał:

Glina zawiera radon.

glina może zawierać radon. Ale czy jesteś pewna, że wypalona ceramika też?

 

4 godziny temu, Elfir napisał:

Zdanie wynalezione w necie to nie to samo co fakty.
Jakby kierować się "zdrowotnością" to nic nie przebija silikatów.

To bys musiała udowodnić że piasek i wapno użyte w produkcji są jednorodne i nie zawierają żadnych szkodliwych domieszek. I że nie ma tam żadnych spulchniaczy i in dodatków chemicznych. U każdego producenta.

 

Plusy - duża akumulacja cieplna i wytrzymałość konstrukcyjna. 

2 godziny temu, Elfir napisał:

Na rysunku nie wygląda to na połowę grubości ściany (czyli 20 cm), stąd moje wątpliwości. 

 

1 godzinę temu, rafalskii napisał:

Wziąłem pierwszą lepszą fotkę. No 20 cm to to nie jest na pewno. Ale tak jak pisałem, ścianka ma jakieś 8 cm ( o ile się nie mylę ) i do tego można dołożyć 8 cm izolacji co daje nam 16 cm i wydaję mi się że to już jest w zupełności.

Z mojego doświadczenia sąsiedzkiego - obok deweloper zbudował bloczki mieszkaniowe z Ytonga (40 cm) i zakładał się, że spełniają wszelkie normy, po jakimś czasie docieplono je styropianem. Tak samo było z moim sąsiadem przy domku jednorodzinnym. Ale być może coś sknocili z budowaniem - nie wiem.

Takie moje doświadczenia empiryczne.

 

Natomiast 20 cm styropianu to minimum, a nadproża okien i wieńce zewnętrzne stanowią dość  dużą pow. elewacji - czyli ewentualnych mostków. Tak samo obrzeża okien.

1 godzinę temu, mhtyl napisał:

Masz swoje zielone ogródki to pilnuj ich, proszę, a nie wypowiadaj się w tematach w których nie masz pojęcia.

Nie mów tak o Elfir - wg mnie jest b. dobra. :12_slight_smile:   Nie mówiąc już o tym , że tu każdy ma prawo się wypowiadać , a jeszcze lepiej - polemizować  - nawet amator. 

Poluzuj trochę :12_slight_smile:

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
2 godziny temu, rafalskii napisał:

Wziąłem pierwszą lepszą fotkę. No 20 cm to to nie jest na pewno. Ale tak jak pisałem, ścianka ma jakieś 8 cm ( o ile się nie mylę ) i do tego można dołożyć 8 cm izolacji co daje nam 16 cm i wydaję mi się że to już jest w zupełności. 

Skoro tobie wystarczy, to spoko.
Ja pisałam o budownictwie energooszczędnym, zgodnym z normami. 

33 minuty temu, zenek napisał:

glina może zawierać radon. Ale czy jesteś pewna, że wypalona ceramika też?

 

Tak, bo są opublikowane badania materiałów budowlanych. Silikat wykazuje najniższą promieniotwórczość naturalną. Cegła i beton komórkowy - różnie, zależy od producenta

33 minuty temu, zenek napisał:

 

To bys musiała udowodnić że piasek i wapno użyte w produkcji są jednorodne i nie zawierają żadnych szkodliwych domieszek. I że nie ma tam żadnych spulchniaczy i in dodatków chemicznych. U każdego producenta.

 

Nie trzeba udowadniać osobiście, skoro są badania robione przez instytuty naukowe i samych producentów.
Oto publikacja z konferencji naukowej na ten temat: https://www.sior.pl/dokumenty/konferencje_2014/Promieniotwórczość materiałów budowlanych.pdf

 

33 minuty temu, zenek napisał:

 

Plusy - duża akumulacja cieplna i wytrzymałość konstrukcyjna. 

 

Silikat i tak pobija pod tym względem ceramikę.

33 minuty temu, zenek napisał:

 

Nie mów tak o Elfir - wg mnie jest b. dobra. :12_slight_smile:   Nie mówiąc już o tym , że tu każdy ma prawo się wypowiadać , a jeszcze lepiej - polemizować  - nawet amator. 

Poluzuj trochę :12_slight_smile:

Mhtyl pisze to wyłącznie dlatego, że ma osobisty uraz do mnie. Merytoryczność jest u niego tematem kompletnie pomijalnym. Dlatego olewam jego wpisy, bo szkoda klawiatury na jakiekolwiek polemiki.

Link do komentarza
37 minut temu, zenek napisał:

Nie mów tak o Elfir - wg mnie jest b. dobra. :12_slight_smile:   Nie mówiąc już o tym , że tu każdy ma prawo się wypowiadać , a jeszcze lepiej - polemizować  - nawet amator. 

A ja co robię? Nie mogę się wypowiadać? Pisze głupoty to prostuję, czy to jest zabronione?

Link do komentarza
11 minut temu, Elfir napisał:

Skoro tobie wystarczy, to spoko.
Ja pisałam o budownictwie energooszczędnym, zgodnym z normami. 

Czyli wg norm 20 cm powinno być tak? Czyli jak np. mam ściankę 8cm to do tego 12 cm izolacji minimum?

 

45 minut temu, zenek napisał:

Z mojego doświadczenia sąsiedzkiego - obok deweloper zbudował bloczki mieszkaniowe z Ytonga (40 cm) i zakładał się, że spełniają wszelkie normy, po jakimś czasie docieplono je styropianem. Tak samo było z moim sąsiadem przy domku jednorodzinnym. Ale być może coś sknocili z budowaniem - nie wiem.

Takie moje doświadczenia empiryczne.

 

Natomiast 20 cm styropianu to minimum, a nadproża okien i wieńce zewnętrzne stanowią dość  dużą pow. elewacji - czyli ewentualnych mostków. Tak samo obrzeża okien.

O kurde, słabo. Czyli mówicie, że silikat jest najlepszym materiałem + izolacja? A jak cenowo silikat? Ujdzie?

Link do komentarza

Musisz policzyć przenikalność cieplną dla takiej ściany - w sieci znajdziesz kalkulatory.

Także dla takiej w której w kilku miejscach grubość z 48 cm zmniejszyła się do 38 cm bo została wwiercona głęboka puszka elektryczna albo wkute rury.

Poczytaj także wątki na forach pt. "wieje z gniazdek" - ściana jednowarstwowa wymaga dużej dokładności.

 

Silikat niekoniecznie jest "najlepszym materiałem". Jak pisałam na początku - zależy na co kładziesz nacisk.

Silikat jest ciężki, twardy i trudno się go docina - dla osoby, która sama chce budować (zwłaszcza bez pomocników) to o wiele większe wyzwanie niż beton komórkowy. Wymaga też grubszego ocieplenia, bo ma wyższą przenikalność cieplną od BK.

 

Ja go wybrałam bo chciałam mieć możliwie cienką ścianę (mam 18 cm - mała działka, zależało mi na każdym cm) i możliwe dobrze wygłuszającą (dom blisko drogi). Ale w innych wypadkach nie wiem, czy nie zdecydowałabym się na beton komórkowy.

Edytowano przez Elfir (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
23 minuty temu, Elfir napisał:

Mhtyl pisze to wyłącznie dlatego, że ma osobisty uraz do mnie. Merytoryczność jest u niego tematem kompletnie pomijalnym. Dlatego olewam jego wpisy, bo szkoda klawiatury na jakiekolwiek polemiki.

Trzeba mieć czym aby olewać.

Żebyś miała jakąś podwalinę budowlaną to bym zrozumiał, ale o czym piszesz? o tym co wyczytasz w necie? takie porady to wiesz do czego służą.

11 minut temu, rafalskii napisał:

Czyli wg norm 20 cm powinno być tak? Czyli jak np. mam ściankę 8cm to do tego 12 cm izolacji minimum?

Kolego, masz już projekt? Jeżeli masz a jeżeli nie to jak kupisz to w jakiej technologii nie byłby (znaczy się w 1W czy 2W) będziesz miał podane wyliczanie i materiały jakie powinieneś użyć aby obowiązujące normy były spełnione.

14 minut temu, rafalskii napisał:

O kurde, słabo. Czyli mówicie, że silikat jest najlepszym materiałem + izolacja? A jak cenowo silikat? Ujdzie?

Tak, silikat jest dobry ale  na obory i gospodarcze, ale jak chcesz to buduj z silki.

9 minut temu, Elfir napisał:

Także dla takiej w której w kilku miejscach grubość z 48 cm zmniejszyła się do 38 cm bo została wwiercona głęboka puszka elektryczna albo wkute rury.

:zalamka: I ta mądrość też zapewne wyczytałaś w necie.

Jakoś u siebie (a mam ścianę 1W z Ytonga 36,5) jak również znajomi z tym że kilku mają 48 cm i jakoś u nikogo mostki nie występują ze względu na głębokie puszki elektryczne. 

A z drugiej strony to zapewne inżynierowie z Xelli nie przewidzieli że w ścianach wierci się puszki elektryczne.

Link do komentarza
1 godzinę temu, Elfir napisał:

promieniotwórczość naturalną

no daj spokój - promieniotwórczość naturalną to ma prawie wszystko. Chodzi o unikanie szkodliwej.

A radon to gaz, występuje  ziemi - i szkodliwe są jego wieksze ilości stale wydzielające się - wątpliwe, by dotyczyło to ceramiki.

1 godzinę temu, Elfir napisał:

Silikat i tak pobija pod tym względem ceramikę.

No przecież napisałem:

1 godzinę temu, zenek napisał:

Plusy - duża akumulacja cieplna i wytrzymałość konstrukcyjna.

 

1 godzinę temu, Elfir napisał:

Dlatego olewam jego wpisy, bo szkoda klawiatury na jakiekolwiek polemiki.

A to jest styl konfrontacyjny i niegrzeczny :12_slight_smile:

1 godzinę temu, Elfir napisał:

Nie trzeba udowadniać osobiście, skoro są badania robione przez instytuty naukowe i samych producentów.

zwłaszcza badania robione przez samych producentów i zlecane przez nich instytutom mnie przekonują :takaemotka:

Dawniej czytałem, że jajka to źródło cholesterolu szkodliwego - dziś, że są wyjątkowo zdrowe i regulują cholesterol - oczywiście prawdy głoszone przez instytuty

często podobnie jest z chemią budowlaną, wczoraj zdrowe, dziś szkodliwe.

1 godzinę temu, Elfir napisał:

Ale w innych wypadkach nie wiem, czy nie zdecydowałabym się na beton komórkowy

A w nim chemia spulchniająca - zdrowa?

Link do komentarza

Demo - mam wysunięte do połowy w warstwę ocieplenia. 

4 godziny temu, zenek napisał:

no daj spokój - promieniotwórczość naturalną to ma prawie wszystko. Chodzi o unikanie szkodliwej.

A radon to gaz, występuje  ziemi - i szkodliwe są jego wieksze ilości stale wydzielające się - wątpliwe, by dotyczyło to ceramiki.

Polecam przeczytać jednak załącznik z konferencji. To nie jest tylko radon. Każda promieniotwórczość jest szkodliwa, jeśli przekracza dawkę. Naturalne źródła uranu nie będą zdrowe, mimo, że naturalne.

 

 

Edytowano przez Elfir (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
12 minut temu, Elfir napisał:

Polecam przeczytać jednak załącznik z konferencji. To nie jest tylko radon. Każda promieniotwórczość jest szkodliwa, jeśli przekracza dawkę. Naturalne źródła uranu nie będą zdrowe, mimo, że naturalne.

A szczególnie bomba atomowa jest szkodliwa dla zdrowia.

Link do komentarza
Gość mhtyl
8 godzin temu, uroboros napisał:

Dla zdrowia najbardziej szkodliwe jest ŻYCIE... wiesz jak się ZAWSZE kończy...

Święta prawda, był nawet film "Życie jako śmiertelna choroba przenoszona droga płciową" :) 

Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
  • 11 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
×
×
  • Utwórz nowe...