Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
tomekwojtek

Projekt i ustawienie domu wzgledem slonca / dzialki

Recommended Posts

Witam wszystkich,

 

No i stalo sie, chcemy wybudowac dom :). Jest to moj pierwszy post, ale czytam rozne fora juz od pewnego czasu.

Po lekturze tego wszystkiego nasze wnioski w kwestii ulozenia domu na dzialce sa nastepujace:
- wziac pod uwage wedrowke slonca po niebie w ciagu calrgo roku
- sa reguly, ale pozniej te reguly mozna modyfikowac ze wzgledu na:
1) polozenie dzialki na mapie (na przyklad droga u nas jest od wschodu)
2) indywidualne preferencje (na przyklad nie lubimy jak nas rano budzi slonce)
3) projekt 

biorac to wszystko "do kupy" wkelilismy nasz projekt w dzialke (w zalaczniku) i obracalismy nim na wszystkie strony myslac o powyzszyc warunkach 
 

Nasz aktualny projekt: https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-modrzewnicy-4-m79d22ba7adce8
Nasze przemyslenia: 

Najlepszy widok u nas (na pola) jest od strony zachodniej do polnocnej (pola), wiec tam nam wypada taras otwarty i wyjscia do niego z dwoch pokoi (gdzie planujemy w jednym umiescic corke a jeden przeznaczyc na nasza sypialnie. Plus to duzo slonca w pokoju dla dziecka, problemem jest natomiast przegrzewanie sie tych dwoch pokoi w lecie. Z rozwiazan myslimy o takich opcjach: 

A) Markizy zewnetrzne o przepuszczalnosci 1% - najbardziej nam sie podobaja ze wzgledu na to, ze sa rowniez moskitierami i widac co sie dzieje na zewnatrz.
B) zasadzenie drzew lisciastych przed oknami, zeby w lecie ograniczaly slonce a w zimie go nie blokowaly.
C) taraso pergola (chyba tak to sie nazywa)
D) obrocic dom bardziej w strone z zachodu, zeby jak najpozniej slonce do tych pokoi zaczelo wpadac (tutaj nie jestem pewny na ile by trzeba bylo go obrocic, zeby to cos dalo no i wtedy zmieni sie troszke ekspozycja innych pokoi + rozklad innych budynkow na dzialce (garaz oddzielny). Zeby slonce tam grzalo po 16 to trzeba dosyc mocno obrocic caly budynek na zachod. Dom mozna obracac w miare dowolnie, dzialka moze byc odcieta wyzej niz do granicy oznaczonej na mapie (na czerwono), ale nie chcemy przekraczac 20a calosci, chyba ze byloby warto.
E) inny/indywidualny projekt parterowki - nie moglismy znalezc nic ciekawego biorac pod uwage wszystkie uwarunkowania. Zawsze wychodzi jakis kompromis.
Dodatkowo dwa pokoje sa od polnocy, wiec jest pole manewru, zeby sie ewentualnie przeniesc, tam aktualnie planujemy pokoj dla rodzicow (w przyszlosci) i biuro/pokoj techniczny.

Od poludnia (poludniowy wschod z przewaga na poludnie) gdzie slonce bedzie caly rok jest salon/kuchnia i taras z zadaszeniem. Czytalem pare watkow na temat taras od polnocy/poludnia. Tutaj jest taras zadaszony, wiec ochrona od slonca w lecie jest a w zimie lapiemy wszystko co sie uda, jednak nie jestem pewien na ile to jest wystarczajace. Ewentualnie moznaby przedluzyc taras na polnoc i bedzie wtedy. 
Taras zadaszony - poludnie, otwarty - poludnie-zachod, otwarty - zachod-polnoc.
Od wschodu (polnocny wschod z przewage na wschod) jest droga, wiec tam wejscie, kotlownia, oddzielny garaz.

Co do odleglosci od drogi, to planujemy 30m, zeby sasiedni dom nie blokowal widoku i bylo daleko od drogi (choc nie jest jakas ruchliwa, bo to wies).

W zalaczniku jest dom wrysowany w dzialke z oznaczeniami/wymiarami jak ponizej:
1. Wiatrołap 8,73
2. Kotłownia 6,74
3. Hol 9,69
4. Spiżarnia 3,01
5. Kuchnia 13,21
6. Salon 29,94
7. Korytarz 11,31
8. Pralnia 3,85
9. Pokój 11,24
10. Pokój 11,24
11. Łazienka 8,48
12. Pokój 9,51
13. Pokój 10,79
14. Łazienka 4,56
15. Garderoba 2,61
16. Toaleta 1,77

 

Pytania do Was :):

1. Co sadzicie o projekcie i rozmiarach pomieszczen? Dodam, plan obecny to rodzina 3 osobowa + rodzice w przyszlosci.

2. Co sadzicie o przedluzeniu tarasu na polnoc, bez sensu czy warto (biorac pod uwage, ze od poludnia jest zadaszony i otwarty od zachodu)? 

3. Macie jakies przemyslenia na temat odlegosci od drogi (u nas wstepnie 30m)?
4. Co sadzicie o wielkosciach/rozkladzie pomieszczen? 

5. Czy cos przegapilismy albo o czyms warto pomyslec w kwestii rozmieszczenia pokoi/ulozenia na dzialce? 

6. Ze strony: I. Stan surowy zamknięty srednie koszty 257 900,00  - zakladam, ze koszty sa wszedzie zanizone, wiec tak orientacyjnie to bardziej bym zalozyl 400tys. Wykonczeniowka to wiadomo, ze sprawa indywidualna. Plan jest taki, ze chcemy do stanu deweloperskiego zrobic calosc, wykonczyc kuchnie i lazienke a reszte konczyc  juz samemu/powoli. Dokladne liczenie jeszcze przede mna, ale tak wstepnie to duzy mam blad w wycenie SSZ?

 

Dodam, ze jestesmy totalnymi laikami budowlanymi i cala wiedze bedziemy czerpac "z internetu" (wg niektorych bardzo zly pomysl). Ja na pewno bede wszystko dokumentowal w internecie w roznych miejscach razem, zeby zweryfikowac to czy "internet" pomoga czy nie dla przyszlych ludzi.

pozdrawiam i zycze milego dnia,

Tomek

dom_dzialka1comp.jpg

Edytowano przez tomekwojtek
poprawki (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

Pewnie zapostowalem w zlym dziale albo cos zle zrobilem, ze nie mam odpowiedzi :(, ale jakby ktos tutaj jeszcze zagladnal to podbijam. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, czu możesz tak "kręcić" budynkiem, bo warunki zabudowy czasami określająnp. kierunek, w jakim ustawiona ma być kalenica, czt frontowa ściana budynku... jak wyglądają warunki dla Twojej działki?

  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 16.06.2019 o 09:32, tomekwojtek napisał:

Pewnie zapostowalem w zlym dziale albo cos zle zrobilem, ze nie mam odpowiedzi :(, ale jakby ktos tutaj jeszcze zagladnal to podbijam.

 

25 minut temu, uroboros napisał:

jak wyglądają warunki dla Twojej działki?

No właśnie - b. zasadne pytanie. Warunki zabudowy.

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, uroboros napisał:

jak wyglądają warunki dla Twojej działki?

I od tego może zależeć wybór projektu, i ten wybrany dom w modrzewnicy może nie odpowiadać Twoim oczekiwaniom co do rozkładu pomieszczeń i ich nasłonecznienia...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, uroboros napisał:

I od tego może zależeć wybór projektu, i ten wybrany dom w modrzewnicy może nie odpowiadać Twoim oczekiwaniom co do rozkładu pomieszczeń i ich nasłonecznienia...

 

2 godziny temu, zenek napisał:

 

No właśnie - b. zasadne pytanie. Warunki zabudowy.

Dzieki, z tego co rozumiem Warunki Zabudowy sa potrzebne w przypadku braku MPZP, czy to calosc prawdy, czy tylko czesc? Pewnie  czegos jeszcze nie wiem.

 

MPZP natomiast sprawdzalismy przed wyborem projektu i w zasadzie nie ma tam wielkich ograniczen (pewnie dlatego, ze to jest wies). Dzialka jest zagrodowa, ale to zostalo skonsultowane z architektem, ktory bedzie nas prowadzil rowniez przez papierkologie i wymagania spelniamy na budowe (zona ma status rolnika)

 

Zobaczcie:

2. Podstawowym przeznaczeniem terenów jest wolnostojąca zabudowa mieszkaniowa
jednorodzinna wraz z nieuciążliwą zabudową usługową i produkcyjną.
3. Przeznaczeniem dopuszczalnym terenów są:
1) zabudowa usługowa komplementarna dla rolnictwa, w tym specjalistycznego, obiekty
służące obsłudze rolnictwa, produkcji rolnej i ogrodniczej, związane z
przechowalnictwem i dystrybucją warzyw, owoców i kwiatów oraz przetwórstwem
rolno-spożywczym;
2) zabudowa usługowa agroturystyczna;
3) zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna w układzie wolnostojącym.
4. Przeznaczeniem towarzyszącym jest:
1) zieleń urządzona;
2) drogi wewnętrzne, ciągi pieszo-jezdne, trasy rowerowe, ciągi piesze;
3) miejsca postojowe;
4) obiekty małej architektury;
5) obiekty, sieci i urządzenia infrastruktury technicznej;
6) terenowe urządzenia rekreacji, place zabaw;
7) garaże, budynki gospodarcze
 

5. Ustala się następujące warunki zagospodarowania terenu

1) powierzchnie nowo wydzielanych działek nie mogą być mniejsze niż 1200
m2;
2) maksymalna wysokość budynków mieszkalnych – 10 m;
3) geometria dachów budynków mieszkalnych – dachy dwu lub wielopołaciowe,
o jednakowym nachyleniu głównych połaci dachowych i kącie nachylenia od 25° do
45°; dopuszcza się:
a) doświetlenia poprzez lukarny lub okna połaciowe, dachy lukarn nie mogą
się łączyć;
b) stosowanie naczółków.
4) dla zabudowy usługowej komplementarnej dla rolnictwa, w tym specjalistycznego,
obiektów służących obsłudze rolnictwa, produkcji rolnej i ogrodniczej, w tym
związanych z przechowalnictwem i dystrybucją warzyw, owoców i kwiatów oraz
przetwórstwem rolno-spożywczym, garaży, nie określa się formy architektonicznej
obiektów (wysokości, bryły, kształtu dachów);
5) dopuszczalne wskaźniki powierzchni zabudowy i terenu biologicznie czynnego:
a) wskaźnik powierzchni zabudowy nie może przekroczyć 65% terenu inwestycji,
b) wskaźnik powierzchni terenu biologicznie czynnego nie może być niższy niż 25%
terenu inwestycji,
c) w przypadku gdy istniejący wskaźnik zabudowy jest przekroczony obowiązuje
zakaz zwiększania powierzchni zabudowy.

 

3 godziny temu, Budujemy Dom - podstawa domu napisał:

Tych stron nie czytalem, ale duzo innych juz tak, jak wiadomo nawet po przeczytaniu nie wszystko sie wie i chcialem jeszcze zasiegnac opinii na forum.

Co do linkow to przeczytam dokladnie i bede dalej analizowal, juz z jednego linku wpadlo mi do glowy powiekszenie pomieszczenia dla dziecka a nasza sypialnie zostawic mniejsza, dzieki :)

Edytowano przez tomekwojtek
poprawki (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 17.06.2019 o 12:06, tomekwojtek napisał:

2) maksymalna wysokość budynków mieszkalnych – 10 m;

No to wygląda że preferowane są parterowe z dachem, ew. dopuszczalny niski parter. Wys pewnie do kalenicy i dach plaski chyba niedozwolony. B. duża pow zabudowy - to wygodne dla ciebie.

W zasadzie  - jeśli nie ma innych obostrzeń - b. liberalne warunki :12_slight_smile: (procz wysokości)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Co jest za Twoją działką, patrząc od drogi? Jest to jakaś dolinka rzeki, czy dalej położone jeszcze niżej działki?
    • Cześć. Mam zagwozdkę jak w temacie. Komin do pieca kondensacyjnego mam z pustaka 36x36 cm, w którym jest otwór o średnicy ok 27cm. Tego juz nie zmienie. Natomiast teraz wykonawca radzi mi aby przed zalaniem czapy kominowej wsadzić do niego przewód spalinowy z odpowiednimi obejmami stabilizującamy, bo podobno potem, gdy zostawi otwór troche większy niż sama rura, to juz nie da rady tych obejm tak rozłozyc, aby stabilizowały ta rurę. czy np gdybym chciał wsadzić rurę koncentryczną 125/80, to po zrobieniu otworu ok 14 cm nie dłoby sie potem rozłożyć obejmy. Kontaktowałem sie w tej sptrawie z jednym hydraulikiem i stwierdził, że przewód spalinowy wsadza juz po zrobieniu komina, i ze nie będzie problemu z tym ze rura będzie niestabilna i że służące do tego pajaczki się rozszerza i będą stabilnie trzymały rurę i ze nie trzebatego robić na tym etapie. Czy ktoś może mi podpowiedzieć, która z tych racji jest bardziej prawdziwa, czy musze teraz robić system spalinowy do pieca zanim zostanie wylana czapa, czy mozna to zrobic spokojnie później? Inna sprawa - czy wg Was dobrym pomysłem byłoby ustabilizowanie takiej rury koncentrycznej poprzez wsypanie do wnetrza komina perlitu? Wtedy stabilizowałby komin i troche go izolował wewnątrz termicznie. Po przeliczeniu wyszło mi ok 0,5m3 perlitu, koszt ok 100 zł.
    • Nie będę negował Twojego wyboru ale nie rozumiem co anhydryt ma takiego cudownego, jak dla mnie jest to niepotrzebnie wydana kasa. Jeżeli skład został tak dobrany to zapewne firma ma taką recepturę i jej się trzyma i co najważniejsze na pewno udzielana gwarancji. Więc nic nie ruszaj tylko jak masz obawy co do jakości wylewki to wołaj ekspertów i najlepiej nie z firmy która wylewała tyko niezależnych i niech sprawdzą jakoś wylewki, gdy będziesz sam coś przy niej majstrował firma może nie uznać gwarancji. Zobaczysz co ekspert powie na temat jakości wylewki i wtedy uderz do firmy która wylewała posadzkę.
    • Nie jeden marzy o działce z takim spadkiem aby wybudować dom na skarpie. Uważam że popełniliście błąd nie decydując się na podpiwniczenie i domek parterowy i wcale nie wyszło by drożej niż sobie myślicie, otóż dlaczego? piszesz że nawieźliście  paręnaście ton ziemi i to jeszcze mało więc policz sobie ile wydaliliście i jeszcze wydacie za tą ziemię oraz za rozplantowanie jej, założę się że za te pieniądze miałabyś podpiwniczenie. Druga sprawa na tak świeżej ziemi budowa domu nie będzie tania bo fundamenty pochłoną dużo pieniędzy ze względu na świeży, niestabilny grunt. Piwnica w przeciwieństwie co o niej myślisz przydaje się bardzo bo cały bałagan że tak to ogólnie nazwę mieści się w piwnicy a parter masz bez zbytecznych rzeczy. Co do podmurówki czyli tzw "zera" to praktycznie każdy tak robi aby było to powyżej poziomu drogi o ile jest to oczywiście możliwe bo nie każde warunki na takie coś pozwalają. Aby dowiedzieć się jak wysoko musiało by być "zero" należałoby by to wytyczyć za pomocą  niwelatora albo zatrudnić geodetę aby to sprawdził, wtedy będziesz wiedziała jak wysoko musiałabyś wyciągnąć ściany fundamentowe. Na jakim etapie jesteście obecnie z budową?
    • Składniki wylewki były mieszane w specjalizowanej machinie umieszczonej na wielkiej ciężarówce. Po zakończonej pracy komputer nadzorujący proces mieszania wyświetlił ilość składników.   Na powierzchni wylewki mam dużą ilość tzw mleczka - z tego co czytałem świadczyć to może o zbyt dużej ilości wody.   Teraz usuwam tę warstwę by umożliwić wysychanie wylewki.   Martwię się o wytrzymałość górnej części wylewki, stąd moje pytanie. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...