Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Damian Damian

Ogrzewanie podłogowe. Wybór sprzętu i kilka pytań

Recommended Posts

Witam wszystkich. Jestem tutaj nowy. Zaczynam przygodę z domem i jak każdy zdrowo myślący mam milion pytań bo nie ma ludzi co by wszystko wiedzieli... Do rzeczy.

 

Kupuję dom w zabudowie bliźniaczej wg. projektu Archon "Dom w cyklamenach 2".

https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-cyklamenach-2-ver-2-mfb21f7fd933fb?gclid=Cj0KCQjw2v7mBRC1ARIsAAiw348f--1ELkeDlfepWTCIvmZP6iU_LHa6WzfA_RsfYvDFxz5FzZmV9kAaAmlxEALw_wcB

 

Dom jest w trakcie budowy...  Dom 111,7 m2 + garaż 18 m2 + kotłownia 5 m2.

 

Jak większość budżet mam napięty i nie stać mnie na ideał rozwiązania.

Planuję ogrzewanie podłogowe wodne na parterze całość poza garażem i kotłownią oraz ogrzewanie podłogowe na piętrze ale tylko w łazience i na korytarzu. 

W sypialniach będą tylko grzejniki, w łazience dodatkowy grzejnik (drabinka) oraz jeden grzejnik w garażu (tak na wszelki wypadek) i mały grzejnik w kotłowni (taki mi doradzono).

 

Ogrzewanie podzielone zostanie na 2 strefy. - dół (podłogówka) i góra (mieszane). Sterowanie na górze ogólne, sterownik bezprzewodowy w jakimś jednym pomieszczeniu a w innych jak będzie za gorąco przykręcę kaloryfer ręcznie.  

 

Zaproponowano mi sprzęt:

a) Kocioł kondensacyjny Vaillant ecoTEC plus VC 206/5-5 lub Kocioł Junkers ZSB14-5C lub Kocioł Buderus GB072.... będę miał jeszcze ofertę Viessmana.

wszystko z jedną wężownicą

 

b) Zasobnik Elektromet WGJ-SQ 150L  (ale zmniejsze do 120 l)

c) Sterownik Junkers CR100 oraz bezprzewodowy SALUS (włącz/wyłącz)

 

Moje kilka pytań:

1.) Który kocioł lepszy? Proszę o doradztwo/opinie. Podobno to ta sama półka jakościowa. Chcę kupić porządny kocioł na lata, wydajny ale i ekonomiczny.

 

2.) Zasobnik... Może być ten Elektromet czy lepiej w zestawie tej samej firmy jak Vaillant to Vaillant itd.... Podobno to nie ma znaczenia bo tam jest tylko czujnik i tyle.... więc po co przepłacać....?

 

3.) Sterownik... Podobno większość użytkowników sterownika tzw. pogodowego narzeka że ciężko wysterować, ustawić by grzało optymalnie. Gdy pogoda w domu inna niż na zewnątrz przekłamuje itd.

Dlatego zaproponowano mi prosty sterownik wewnętrzny na kabel parter z którego steruje kotłem i bezprzewodowy góra (włącz/wyłącz). Sterowniki oczywiście pracują niezależnie.

 

4.) Czy rozwiązanie ogrzewania mieszanego to rozsądny wybór? Jest to mały dom(ek). Małe pokoje. Wejdzie tam łóżko, jakaś szafa, biurko i nie ma już miejsca a tam też się śpi więc ogrzewanie podłogowe tam moim zdaniem jest pozbawione większego sensu (koszty).... Na pewno nie brakuje też tych co w całym domu ogrzewanie podłogowe by położyli ale czy to ma sens w pomieszczeniach 2 na 3 może 4 metry. 

 

5.) Czy grzejnik w garażu i kotłowni jest potrzebny? Czy może to niepotrzebne wyrzucanie pieniędzy.

 

 

Pozdrawiam

Dobrychłop :-)

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Damian Damian napisał:

4.) Czy rozwiązanie ogrzewania mieszanego to rozsądny wybór? Jest to mały dom(ek). Małe pokoje. Wejdzie tam łóżko, jakaś szafa, biurko i nie ma już miejsca a tam też się śpi więc ogrzewanie podłogowe tam moim zdaniem jest pozbawione większego sensu (koszty).... Na pewno nie brakuje też tych co w całym domu ogrzewanie podłogowe by położyli ale czy to ma sens w pomieszczeniach 2 na 3 może 4 metry. 

Uważam, że to dobry wybór a raczej rozwiązanie. Dlaczego? Bo podłogówka ma dużą bezwładność i w sypialni jak dla mnie lepiej sprawdzają się grzejniki bo można szybciej zmniejszyć lub podwyższyć temperaturę w pomieszczeniu a w sypialni raczej nie za bardzo  jest jest za ciepło. Po drugie w okresach przejściowych jak jesień czy wiosna gdzie nie w każdy dzień jest zimno grzejnikiem szybko ogrzejesz pomieszczenie, podłogówka potrzebuje trochę czasu aby się rozkręciła.

1 godzinę temu, Damian Damian napisał:

5.) Czy grzejnik w garażu i kotłowni jest potrzebny? Czy może to niepotrzebne wyrzucanie pieniędzy.

Uważam, że to jest zbyteczne.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Z grzejnika w kotłowni i garażu można zrezygnować. Będzie po prostu garaż nieogrzewany. Tylko niech ściana wspólna z domem ma normalną izolację cieplną.

Za to do nowoczesnego kotła gazowego nie polecam dwustanowego regulatora temperatury (włącz/wyłącz). Jak najbardziej może to być regulator pokojowy, ale z możliwością przesyłania sygnałów , które będą powodować zmianę temperatury wody przygotowywanej przez kocioł. Inaczej tracimy zalety modulacji mocy i pełnego wykorzystania kondensacji. Kocioł powinien pracować z najniższą wystarczającą temperaturą wody w obiegu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Za to do nowoczesnego kotła gazowego nie polecam dwustanowego regulatora temperatury (włącz/wyłącz)

Zaproponowali mi sterownik Junkers CR100 na parter oraz na piętro bezprzewodowy SALUS (włącz/wyłącz). Ten włącz/wyłącz ma być tylko na piętrze. 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ale czym ma sterować ten pracujący w trybie włącz/wyłącz? Praca nowoczesnego kotła w ten sposób, bez modulacji, to marnowanie jego potencjału.

Jak oba mają być połączone z kotłem? Równolegle? Jeśli tak, to zły pomysł.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
13 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Ale czym ma sterować ten pracujący w trybie włącz/wyłącz? Praca nowoczesnego kotła w ten sposób, bez modulacji, to marnowanie jego potencjału.

Jak oba mają być połączone z kotłem? Równolegle? Jeśli tak, to zły pomysł.

Witaj. Jestem laikiem w tych sprawach i postaram się dopytać ale z tego co pamiętam to instalator mówił że:

Są to 2 sterowniki pracujące niezależnie.

Co do modulacji to widzę na stronie http://pl.documents.junkers.com/download/pdf/file/6720863377.pdf że jest coś na temat modulacji więc chyba ok.

Dowiem się i dam znać....

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dlaczego? Złączę krokwi na zakładkę prostą jest stosowane od bardzo dawna, w środek wbijano drewniany kolek z twardego drewna.
    • To prawda - ale czy bierzesz pod uwagę rozszerzalność na długość belki stalowej 8m i wpływ tego na mury (wypychanie ich)?. Tak samo ugięcie, czyli skręcanie wieńca?. No właśnie. Ja bym był za elastycznym osadzeniem na obu podporach. Czyli na wieńcu, na zakotwionym "gnieździe" stalowym.     Wg mnie "belka swobodnie podparta" oznacza, że belka może swobodnie się wydłuzyć i skrócić (jak przęsło mostu) - ale nie może wysunąć z podpory, bo ma ograniczniki.. Nie wiem, czy rolka w gnieździe jest wymagana przy takiej długości? Czy jakieś są inne ułatwiacze przesuwu? Ktoś wie może, w jakich granicach taka belka zmienia długość?
    • Fugi są prawidłowe a te male nierówności bym sie nie martwił bo do "dziur" cegły jest jeszcze sporo. Natomiast co do obróbki to po pierwsze silikonu dali bardzo oszczędnie, po drugie jaki to rodzaj silikonu? czy to dekarski? bo taki powinien być i on jest na tyle elastyczny że nie ma prawa pękać, po trzecie tą obróbkę która widać na fotce powinna być przymocowana wkrętami hakowymi na krawędzi górnej opierzenia i końcem zakrzywionym hakiem dociskać obróbkę do komina po to aby jak wiadomo blacha pracuje a przytwierdzenie jest jak tu widać jest punktowe przechodzące przez prawie środek opierzenia co  powoduje że  blacha się odkształca się powodując szpary przez które woda może przeciekać. Naprawić to można poprzez odkręcenie opierzenia i nałożenie silikonu na wewnętrzna stronę  opierzenia i na powierzchnię komina po czym przyłożyć i przycisnąć tak aby silikon wyszedł a potem za pomocą wspomnianych wkrętów hakowych przytwierdzić opierzenie do komina. Druga sprawa przyczyny przecieku może być brak rynienki odwadniającej o której już wcześniej pisałem, znajduje się a raczej powinna znajdować sie ona pod przykryciem dachowym  powyżej komina. Jest to analogicznie taka sama rynienka jaka stosuje sie przy oknach dachowych. jest mocowana do pełnego deskowania na szerokości ponad szerokość okna czy komina. I trzecia sprawa jak wygląda obróbka komina od kalenicy? bo tego nie widać. Robi się tzw kozubek po to aby woda swobodnie omijała komin.   Ta woda skąd dokładnie wycieka? między cegłą a betonowa stopą czy spod deskowania?  
    • stąd moje pytanie o schemat statyczny tej belki w obliczeniach, po tym można stwierdzić jak ma być "swoboda" ograniczona na podporach niemniej wątpię, żeby było to obustronne utwierdzenie, wg klasycznie - belka swobodnie podparrta "igranie" z utwierdzeniem może źle się skończyć
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...