Skocz do zawartości

Wentylacja piwnicy


Recommended Posts

Cześć

Od jakiegoś czasu biję się z myślami odnośnie wentylacji piwnicy....ale jakoś mam z tym problem, może tutaj mi ktoś pomoże??

Problem w tym, że na etapie budowy, wentylację piwnicy potraktowałem po macoszemu, w piwnicy mam tylko wyciągi - za wyjątkiem pomieszczenia w prawym dolnym rogu (pralnio-suszarnia!)

Jesteśmy w przededniu generalnego remontu, więc pewne ograniczenia odpadają...Aczkolwiek elewacja stosunkowo niedawno zrobiona, więc w miarę możliwości wolałbym jej nie demolować...

całość wygląda mniej więcej tak:

4880688.jpg&key=f6320ba52dd614ba59c6538e

mniej więcej, bo magazyn od północy, jest powiększony o korytarz, drzwi do tego powiększonego pomieszczenia są tak jak do korytarza, po prawej jest przedłużona ściana. Wejście do pomieszczenia w prawym górnym rogu jest z pomieszczenia oznaczonego "kotłownia" w prawo. W tym pomieszczeniu jest rekuperator obsługujący cały dom, czerpnia jest przez ścianę z tego pomieszczenia od północy, wywiew idzie do garażu i tam przez ścianę na zewnątrz. Jutro naniosę poprawki na ten rzut i naniosę istniejące instalacje. I wrzucę rzecz jasna. 

Informacje dodatkowe - w pomieszczeniu "kotłownia" obok okna jest doprowadzenie powietrza do kominka (znajdującego się na parterze) z zewnątrz. Kominek od lat jest nieużywany, jest tam spory  zapas rury elastycznej(spiro 45), teoretycznie można ją przeciąć i wykorzystać (nie trzeba kuć dodatkowego otworu!) W pomieszczeniu są 2 kominy spalinowe, ten od strony ściany jest podpięty do nieużywanego kominka, natomiast ten drugi jest nieużywany (od niedawna puszczone są nim kable elektryczne od PV z dachu)

Od rekuperatora idzie rura 50 do "kotłowni", są odejścia do obu"magazynów",wyciąg z kotłowni i pomieszczenia gdzie jest rekuperator. Po odcięciu tej "nitki" od rekuperatora (to odejście od pionu wyciągowego, zaraz powyżej rekuperatora) można wykorzystać ten kawałek rury, nawet z tymi odejściami.

Wysokość piwnicy to 2,1m. Pomieszczenie "magazyn - 20,65m2" to docelowo kuchnia polowa, każdy dodatkowy cm w tym pomieszczeniu to kłopot (to dlatego na etapie budowy, rura wyciągowa nie została dociągnięta do pralnio-suszarni!, rura 50 owinięta izolacją i to w miejscu gdzie miała być kuchenka) Dodatkowy (chyba mały) to problem, że pod sufitem idą rurki z wodą,więc siłą rzeczy w kilku miejscach instalacje będą się krzyżować....

Zrobię jutro komplet zdjęć do tego,to powinno dać jaśniejszy obraz. Pomysł jest, żeby zrobić WM w piwnicy...ale wszystkie pomysły są mile widziane...

 

 

 

Jako opcja dodatkowa (aczkolwiek niekoniecznie) wywiew z instalacji piwnicznej można spróbować podłączyć w okolice nawiewu z WM domowej - piwnica jest czysta...to tylko taki luźny pomysł...

 

Link do komentarza

Mam nadzieję że wszystko jest czytelne - dodałem aktualne opisy pomieszczeń, proponuję nimi się posługiwać.

Naniosłem na rzut najważniejsze instalacje

R - rekuperator z zaznaczoną czerpnią i wyrzutnią, do tego istniejący kawałek instalacji wyciągowej piwnicy

PC - pompa ciepła wraz z przebiegiem instalacji wodnej

PV - inwerter PV wraz z przebiegiem kabli do rozdzielki i komina

Cz żółta - czerpnia kominkowa

L - to podlicznik do PC - kabel idzie do rozdzielki do L, potem podpięty do rury istniejącej wentylacji do PC

Kable PV też są podpięte pod rurę wentylacyjną, w razie likwidacji rury, trzeba by kable złapać do sufitu (to żaden problem akurat)

Pozostałe drobne kable elektryczne pomijam, one raczej niczemu nie przeszkadzają (mam pełną dokumentację zdjęciową przed tynkami)

 

piwnica1.jpg

Link do komentarza

Podstawowe pytanie, czy wentylacja piwnicy ma być zapewniana przez istniejący rekuperator, osobną centralę o niewielkiej wydajności, czy jedynie prosty układ bez odzysku ciepła, np. z wentylatorem wyciągowym?

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Zdecydowanie jako osobny, prosty układ. Dlatego pisałem o odłączeniu fragmentu starej instalacji (podpiętej pod rekuperator)

Dodatkowo - w magazynie jest dodatkowe źródło ciepła (serwer). Piwnica jest dosyć dobrze akustycznie oddzielona od domu, nie ma problemu, żeby był tam jakiś dodatkowy wentylator, który będzie generował hałas.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...