Skocz do zawartości

Taras na płycie betonowej


Recommended Posts

Witam serdecznie,

chciałbym zasięgnąć porady dotyczącej sposobu wykonania schodów wejściowych i tarasu z płyty lub kostki brukowej, w miejscu w którym obecnie znajduje się nie do końca przemyślana wylewka z betonu.
Plan jest taki aby na obecnej wylewce wymurować murek z bloczków fundamentowych, następnie zasypać wnętrze piaskiem, zagęścić i ułożyć płyty lub kostkę.

Zadanie wydaje się stosunkowo proste jednak mam kilka wątpliwości natury technicznej które mam nadzieje rozwiejecie ;) :

1. Czy taki murek mogę murować bezpośrednio na obecnej wylewce czy należy tutaj zastosować jakąś izolację pomiędzy betonem a planowanym murem?

2. Czy istnieje ryzyko "rozjechania" się takiego muru pod wpływem późniejszego zagęszczania piasku i podsypki pod kostkę brukową? Jeśli tak, w jaki sposób się przed tym uchronić?
3. Jak rozwiązać kwestię izolacji piasku od ściany budynku? Budynek jest ocieplony 10cm styropianem.
4. Czy pod stopnie schodowe wykonać podmurówkę czy obsadzenie ich na piasku i podsypce zda egzamin?

Załączam wizualizację obiektu, niestety nie zawiera wymiarowania więc podaję przybliżone wymiary: wysokość muru do wyższego poziomu kostki to około 50cm, całkowita szerokość obu poziomów 10m, długość 5m.

 

Dziękuję za wszelkie porady,
Pozdrawiam,

Mariusz


2b91b0376b057.jpg
 

47f32b3639ed7.jpg

Link do komentarza

W ogólnym zarysie takie tarasy wymagają utworzenia stabilnego obramowania  i  z  możliwością odprowadzenia wody opadowej. Rozwiązania techniczne mogą być różne - poczynając od np. palisady z gotowych tralek po mur z dekoracyjnych pustaków betonowych z ewentualnym zbrojeniem. O doborze odpowiedniego rozwiązania decydować będzie wysokość wyniesienia ponad teren. Wzdłuż ścian budynku należy ułożyć izolację z folii, papy chroniącą mur od wilgoci z podsypki piaskowej.

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
33 minuty temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

 możliwością odprowadzenia wody opadowej

To jest BARDZO WAŻNE!!!

Bez tego powstanie basen i mróz zrobi swoje...

Link do komentarza
3 minuty temu, bobiczek napisał:

drenaż z odprowadzeniem, dopiero na to żwir i cała reszta

To chyba dobre rozwiązanie.

 

Aleee...

Ta "nie do końca przemyślana wylewka z betonu" jest pewnie pozioma, bądź prawie pozioma - lepie byłoby, żeby miała spory spadek, tak koło 5%, rury drenażowe ciut zatopione w wylewce, żeby nie tworzyły się na styku wylewka/mur lokalne jeziorka - wszak rurka drenażowa wprost położona na wylewce nie odprowadzi całej wody, choćby ze względu na grubość ścianki rury, ewentualnego osadzania się mułu na dnie/boku położonej rury...

 

Może przesadzam, ale mam bujną wyobraźnię, wiem, że "woda to wredna suka" i dużo potrafi...

 

Link do komentarza

Dziękuję za odpowiedzi, widzę że trafiłem w odpowiednie miejsce ;) 

5 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

W ogólnym zarysie takie tarasy wymagają utworzenia stabilnego obramowania  i  z  możliwością odprowadzenia wody opadowej. Rozwiązania techniczne mogą być różne - poczynając od np. palisady z gotowych tralek po mur z dekoracyjnych pustaków betonowych z ewentualnym zbrojeniem. O doborze odpowiedniego rozwiązania decydować będzie wysokość wyniesienia ponad teren. Wzdłuż ścian budynku należy ułożyć izolację z folii, papy chroniącą mur od wilgoci z podsypki piaskowej.

Mur ma być wysokości około 80cm, z czego w najwyższym punkcie około 60cm będzie pełniło funkcję oporową dla podsypki i nawierzchni. Chciałbym pozostać przy bloczkach fundamentowych kładzionych na płasko ze względu na cenę. Zostaną one docelowo wykończone z zewnątrz. W jaki sposób mógłbym takie bloczki "zakotwić do płyty betonowej? Moze pionowe nawierty w płycie i szpilki przeszywające co 2 bloczek (głośno myślę...) ?

 

4 godziny temu, uroboros napisał:

To jest BARDZO WAŻNE!!!

Bez tego powstanie basen i mróz zrobi swoje...

 

2 godziny temu, bobiczek napisał:

Zastanawiam się jak pozbyć się tej wody z płyty. Jakiś drenaż z odprowadzeniem, dopiero na to żwir i cała reszta?

No bo skuwanie i wywóz tej wylewki to nie jest już chyba dobre rozwiązanie (kosztowne i dosyć ciężkie w wykonaniu)

 

Bardzo cenna uwaga z odprowadzeniem wody.

Spadek płyty betonowej jest duży, to ponad 10cm w poziomie oczywiście "od sciany".  Czy taki drenaż w postaci kilku (ilu?) rur poprowadzonych od ściany w kierunku krawędzi zgodnie ze spadkiem, następnie połączonych w główna poprzeczną odpływową byłby dobrym rozwiązaniem? Wyszło by z tego coś w rodzaju grzebienia. Mam dostęp do piły tarczowej do betonu, mógłbym naciąć rowki pod rury.

Na rurę rozumiem żwir, włókninę zabezpieczającą przez zamuleniem warstwy drenażu, dopiero na końcu warstwy podsypki?  Jeśli wizja drenażu ma sens, naszkicuję ją wieczorem .

Pozdrawiam,

Mariusz

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...