Skocz do zawartości

Jak wykonać uziom fundamentowy i co zrobić, jeśli o nim zapomniano?


Recommended Posts

Jednym z najważniejszych elementów zabezpieczających instalację elektryczną i odgromową jest uziom. Niestety, często zdarza się, że podczas budowy domu nie przewidziano go lub po prostu o nim zapomniano. Co zrobić w takiej sytuacji?

 

Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/instalacje-elektryczne/a/26193-jak-wykonac-uziom-fundamentowy-i-co-zrobic-jesli-o-nim-zapomniano

 

Link do komentarza
20 godzin temu, retrofood napisał:

lepiej spawać

Tylko, że po spawaniu materiał zostaje przegrzany i  bardziej podatny jest na korozję.

Dodam tylko, że bednarka jest ocynkowana a spawanie spala ocynk.

Link do komentarza
3 godziny temu, mhtyl napisał:

Tylko, że po spawaniu materiał zostaje przegrzany i  bardziej podatny jest na korozję.

Dodam tylko, że bednarka jest ocynkowana a spawanie spala ocynk.

Na uziom fundamentowy nie ma sensu stosować bednarki z ocynkiem, bo cynk rozpuści się z czasem i tak. Dość szybko zresztą. Dlatego szkoda kasy. Lepiej zastosować zwykłą, czarną stal. Mogą być nawet pręty żebrowane zamiast taśmy, byle pospawane, a nie skręcane.

A przed korozją chroni sam beton, dlatego wspomniałem o minimalnej warstwie otuliny. Wymaga się co najmniej 5 cm, ale starałbym się dać więcej. Z dziesiątkę co najmniej.

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Bednarkę zawsze się sprawa tylko trzeba ją odpowiednio zabezpieczyć przed korozją A tych którzy wątpią w spawanie niech sprawdzą sobie bednarkę która leży w ziemi rok i zobaczą skuteczność ocynku czyli kompletna korozja
Link do komentarza
10 godzin temu, Gość Kris napisał:

Bednarkę zawsze się sprawa tylko trzeba ją odpowiednio zabezpieczyć przed korozją A tych którzy wątpią w spawanie niech sprawdzą sobie bednarkę która leży w ziemi rok i zobaczą skuteczność ocynku czyli kompletna korozja

Sam sobie chłopie zaprzeczasz poprzez swoją niewiedzę, otóż ocynk jest skuteczny pod warunkiem że nie jest uszkodzony a spawanie uszkadza/wypala powlokę ocynkowaną i możesz sobie zabezpieczasz nie wiem czym, nie wrócisz do takiej ochrony jak powłoka ocynk.

Link do komentarza
Dnia 2.01.2019 o 21:43, retrofood napisał:

Na uziom fundamentowy nie ma sensu stosować bednarki z ocynkiem, bo cynk rozpuści się z czasem i tak. Dość szybko zresztą. Dlatego szkoda kasy.

Ocynk niestety rozpuści się zanim beton zwiąże.

Spawanie też wypala ocynk, zresztą wiercenie otworu na śrubę,  też miejscowo uszkadza powłokę, ale w mniejszym stopniu.

Link do komentarza
10 minut temu, animus napisał:

Ocynk niestety rozpuści się zanim beton zwiąże.

Spawanie też wypala ocynk, zresztą wiercenie otworu na śrubę,  też miejscowo uszkadza powłokę, ale w mniejszym stopniu.

Nie trzeba nic wiercić bo zapewne jak wiesz są na zacisk/ścisk wszelakie mocowania do uziomu.

Link do komentarza

Panowie w przypadku gdy dom mam na płycie, a jest obecnie na etapie SSZ to warto i można zrobić nawiert w płycie by dostać się do zbrojenia na potrzeby wykonania uziomu?
Wiem, że nie dopilnowałem tego na etapie budowy i pytanie czy jakoś to teraz można jeszcze sensownie połączyć z uzbrojeniem fundamentów?

Nie karcić, a pomóc/podpowiedzieć proszę :)

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza

Kierownik twierdzi, że przy moim budynku i posadowieniu go na płycie, która jest na poziomie gruntu ( bo nie było dużo kopane pod nią), nie trzeba było robić uziomu fundamentowego.
Dodatkowo mówi, że też dlatego bo pod betonem została rozłożona folia, a wokół płyta jest zaizolowana.
Uważa, że sonda/szpilka/ uziom wbity w ziemię na odpowiednią głębokość aż pomiary będą ok plus bednarka i taka opcja będzie ok.

Jak sądzicie?

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
7 minut temu, ravhtc napisał:

No wstępnie z elektrykiem mam ustalone, że wbija w ziemię uziom składany i wbije go tyle ile trzeba aby osiągnąć wymagane parametry.

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka
 

Nie zawsze wystarczy wbić w jedno miejsce galmar, nieraz potrzeba wbijać dwa, trzy aby osiągnąć odpowiednią oporność. pręty są skręcane a nie składane :) Jakie warunki gruntowe są u Ciebie?

Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
Po pierwsze do ziemi nie można wkopywac bednarki ocynkowanej tylko miedziowaną albo nierdzewną (korozja). Po drugie 1m odległości od budynku wynika nie z obawy o budynek tylko w tym miejscu grunt jest już w miarę wilgotny
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...