Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
artekj

styropian na chudziaku, grubość, jaki?

Recommended Posts

Pytanie do eksperta, wynikłe z rozmowy z domorosłym ekspertem moim kolegą- proektantem, niech wypowie się ekspert budowlany, czy w podłodze na chudziaku można zastosować tylko 10 cm izolacji czy to nie za mało ? jaki styropian będzie najodpowiedniejszy...........

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

10 cm to takie minimum, opcjonalnie to 15 a najlepiej 20 cm. Styropian  dedykowany na podłogę tzw twardy EPS100 albo XPS. Jeżeli chciałbyś dać XPS-a to nie musi być aż taka gruba jego warstwa bo jest on po pierwsze twardy i cieplejszy od styropianu.

Jak masz w projekcie, ile przewiduje projekt ocieplenia podłogi?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Informacja o grubości i rodzaju izolacji każdej części budynku powinna być określona w projekcie budowlanym.  Nie zawsze prace np. remontowe są prowadzone według projektu i co wtedy zrobić? Największe straty ciepła (oprócz okien i wentylacji) są przez ściany zewnętrzne, dach-poddasze, fundament,a później dopiero podłogi na gruncie. Grunt pod budynkiem ma ustabilizowaną temperaturę w granicach kilku-kilkunastu stopni C. zatem strata w kierunku gruntu w porównaniu z innymi przegrodami budowlanymi typu ściana zewnętrzna lub poddasze będzie zdecydowanie mniejsza.   Nie ma więc sensu stosować na podłogę styropianu o grubości 20 cm jeżeli ściana zewnętrzna będzie ocieplona styropianem o takich samych parametrach izolacyjnych w grubości np. 15 cm.  Do ocieplenia podłóg w tym podłóg na gruncie firma Termo Organika dedykuje wszystkie rodzaje płyt styropianowych w kategorii "dach-podłoga". Płyty różnią się między sobą właściwościami izolacyjnymi i wytrzymałością mechaniczną. W przypadku ocieplenia styropianem o grubości 10 cm bardzo zasadne będzie wykonanie tych prac przy użyciu płyt styropianu grafitowego o najlepszych właściwościach izolacyjnych TERMONIUM PLUS dach-podłoga lub TERMONIUM dach-podłoga. Oba rodzaje mają takie same właściwości izolacyjne (współczynnik lambda = 0,031 W/mK), ale różnią się parametrem wytrzymałości na ściskanie lub prościej ujmując obciążeniem użytkowym, które wynosi odpowiednio: dla TERMONIUM PLUS dach-podłoga 3000 KG/m2 i dla TERMONIUM dach-podłoga 1800 KG/m2. Zakładając, że obciążenie użytkowe dla podłóg w budynkach mieszkalnych przyjmuje się na poziomie 150-300 KG/m2, podane powyżej wartości obciążenia dla płyt styropianowych z co najmniej kilku krotnym zapasem spełniają wymagania.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
18 godzin temu, mhtyl napisał:

10 cm to takie minimum, opcjonalnie to 15 a najlepiej 20 cm. Styropian  dedykowany na podłogę tzw twardy EPS100 albo XPS. Jeżeli chciałbyś dać XPS-a to nie musi być aż taka gruba jego warstwa bo jest on po pierwsze twardy i cieplejszy od styropianu.

Jak masz w projekcie, ile przewiduje projekt ocieplenia podłogi?

Dwa sprostowania; Nie koniecznie na podłogę musi być tzw. "twardy EPS 100", ponieważ rodzaj materiału powinien wynikać z założeń wytyczonych przez projektanta i przyjmując zastosowanie styropianu do izolacji w budownictwie mieszkaniowym zastosowanie płyt styropianowych o mniejszej niż EPS 100 wartości wytrzymałości na ściskanie jest rozwiązaniem optymalnym.

I drugi wątek dotyczący stosowania płyt typu XPS; W budownictwie mieszkaniowym stosowanie płyt XPS jako izolacja podłogi na gruncie jest irracjonalne z uwagi na niepotrzebne, aż tak dużą wytrzymałość na ściskanie rzędu 300 kPa (styropian EPS 100 to 100 kPa, a to już nie zawsze jest optymalne rozwiązanie). Płyty XPS nie mają lepszych właściwości izolacyjnych niż styropian grafitowy, a ze wzrostem grubości w przypadku XPS wzrasta (pogarsza) się współczynnik przewodzenia ciepła lambda. Do tego trzeba doliczyć znacznie większą cenę zakupu, co sprawia że nie jest to optymalne rozwiązanie (przewymiarowane).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, Eksperci Termo Organika napisał:

Nie koniecznie na podłogę musi być tzw. "twardy EPS 100",

Nie koniecznie nie oznacza, że nie może :) 

5 godzin temu, Eksperci Termo Organika napisał:

Do tego trzeba doliczyć znacznie większą cenę zakupu, co sprawia że nie jest to optymalne rozwiązanie (przewymiarowane).

A kto bogatemu zabroni? :) 

Co do czy xps jest czy nie jest cieplejszy to bym polemizował a co do cen zakupu to xps względem zwykłego białego styropianu jest oczywiście wyższa ale już jakby porównując z grafitowym to róznica jest znikomai

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, Eksperci Termo Organika napisał:

Zakładając, że obciążenie użytkowe dla podłóg w budynkach mieszkalnych przyjmuje się na poziomie 150-300 KG/m2, podane powyżej wartości obciążenia dla płyt styropianowych z co najmniej kilku krotnym zapasem spełniają wymagania.

No tak - ale w mieszkaniu może sie zdarzyć np. Fortepian - i ten ma obciążenie punktowe na kilku cm2 większe, niż 350kg/m2. Oczywiście jest jeszcze kwestia - co na styropianie położymy, jakie warstwy. Ja się ten ciężar rozłoży.

Są też szafy biblioteczne na nóżkach, itp. 

Ja bym jednak dołożył na twardy EPS100 lub inny. Ale twardy.

 

Ostatnia rzecz - jeśli jest miejsce, to te min 15 cm izolacji pod podłogę bym dał. Nie tylko kwestia w tych różnicach temperatur, ale i w komforcie "ciepłej podłogi". Oczywiście też jest tu kwestia, co na styropianie.

7 godzin temu, Eksperci Termo Organika napisał:

Grunt pod budynkiem ma ustabilizowaną temperaturę w granicach kilku-kilkunastu stopni C. zatem strata w kierunku gruntu w porównaniu z innymi przegrodami budowlanymi typu ściana zewnętrzna lub poddasze będzie zdecydowanie mniejsza.

Ta różnica - to zależy. Jeśli będzie tam ogrzewanie podłogowe - zdecydowanie będzie większa, niż bez ogrzewania podłogowego. Wtedy nawet 15 cm to mało. Wg mnie, oczywiście.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Grubość styropianu nie jest jedynym parametrem, jaki należy wziąć pod uwagę - liczy się też współczynnik przewodzenia ciepła lambda zastosowanego materiału.

Grubość i lambda powinny być dobrane w taki sposób, aby podłoga posiadała minimalny współczynnik przenikania ciepła wskazany w warunkach technicznych U =0,3 W/m2K i projektant powinien to wyliczyć. Warto jednak podkreślić, że teraz jest tendencja do lepszego ocieplania podłóg na gruncie niż niezbędne minimum.

 

Grubość 10 cm może się wydawać w obecnych czasach niewystarczającą, ale przecież jeszcze zależy, jaki współczynnik lambda ma ten materiał?

Jeśli chodzi o twardość, minimalny współczynnik ściskania CS dla styropianu podłogowego wynosi 70 kPa i zarówno ze względów ekonomicznych, jak i praktycznych można go jak najbardziej zastosować w przypadku podłóg normalnie użytkowanych (domowych, ale już nie w warsztatach, parkingach czy składach). Mówimy tu jednak cały czas o minimalnych wymaganiach.

 

Nic nie stoi na przeszkodzie, by zastosować twardszy styropian EPS 100 o grubości np. 15 cm i współczynniku lambda 0,036 W/mK, podaję link do styropianów dedykowanych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Napisałeś wcześniej 160m2. Tu jest raptem 20 więcej. To chyba nie problem.    Dom trochę wąski - jak na tę funkcję zaproponowaną - szczegolnie na dole - troche powikłane to wejście do hallu - ale i tak jest niezła. Z tych 4 sypialni na górze łącząc można łatwo zrobić dwie duże komfortowe. I ta góra całkiem by była OK. Na twoim miejscu zostawiłbym go do rozrachunku - i szukał dalej. 
    • Proszę zakupić zawór napowietrzający  pod umywalką za syfonem do łazienki. https://allegro.pl/oferta/napowietrzacz-zawor-napowietrzajacy-fi-32-jimten-7825780071 Załatwić kogoś do montażu,  wystarczy prawdziwy facet i szlifierka kątowa do skrócenia rurki . Po montażu powinno być tak.  Do poprawienia montażu instalacji zaworu napowietrzającego w kuchni, potrzebne jest jedno z tych dwóch kolan:   KOLANA KANALIZACYJNE - PCV fi 50 kąt 30° - PCV fi 50 kąt 45° Trzeba zakupić oba, po montażu oddać jedno. Tu narzędzia niepotrzebne, wystarczy płyn do poślizgu, który ułatwi montaż rur plastykowych, trzeba wyjąć zawór   wstawić ten zawór w jedno z tych kolan i zamontować całość z powrotem. Zawór musi być w takiej pozycji Tam wewnątrz jest mały zaworek, który się otwiera w czasie przepływu wody, dlatego musi być montowany w takiej pozycji do prawidłowego działania.
    • To było chyba to: niestety, wszystkie rysunki, szkice są jakby niedostępne   parter "projektowanego" przez Lotera domu był podobny do parteru domu projektu Sfinks IV proponowanego przez EXTRADOM i skojarzył mi się z rozpatrywanym przez Ciebie domu w czermieni 2 (G2) - Archon'u     Trochę się naszukałem
    • Witam. Buduje dom podpiwniczony, z garażem narożnym, który nie jest podpiwniczony. Jako że nie robiliśmy od początku ław schodkowych garażu musimy je teraz zrobić jako zdylatowane oraz cały garaż również w dylatacji. Umieszczenie ław garażu była by jakieś 70-100 cm ponad ławami piwnicy (ale muszę to zmierzyć). Myślę nad tym czy w przyszłości nie dorobić zejścia z garażu do piwnicy, jak na zdjęciu niżej. Czy w takim wypadku można to zrobić gdy drzwi znajdowały by się poniżej ław garażu?  Chyba że zrobić schodkowe ale w dylatacji, nie połączone z ławami piwnicy, lub coś takiego tylko po jednej stronie gdzie będą drzwi? Kolejna sprawa chciałbym tu zrobić drenaż. Miałem w planach puścić go pod garażem (ale z mocniejszych rur w tym miejscu), ławy garażu opierały by się w tych miejscach na podsypce z kamienia drenażu ale na wylanym chudziaku na folii (czyli kamień w geowłókninie, na tym folia budowlana, chudziak i dopiero ława). No ale wtedy drenaż wyszedłby pod drzwiami. Jakieś pomysły?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...