Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Ttadzik

Paroizolacja - w którym miejscu najkorzystniej

Recommended Posts

Witam,

Przygotowuję poddasze użytkowe i jestem na etapie ocieplenia sufitu. Pojawiły się teraz wątpliwości co do najkorzystniejszego umiejscowienia folii paroizolacyjnej. Czy nabijać ją do belek stropowych od spodu a następnie papiakiami przewiązać sznurek i dopiero wypełniać wełną luki między legarami czy może od razu przybijać papiaki, przewiązać sznurkiem i wypełniać wełną a na koniec folię przyklejać taśmą dwustronną do stelaża sufitowego ?

 

Nie wiem czy ma to znaczenie ale po suficie będą jeszcze szły profile ścianek działowych a ponad sufitem od góry na legarach będzie płyta osb. Będzie tam stryszek.

 

Proszę o wasze sugestie. Chciałbym zachować jak najszczelniejszą warstwę paroizolacji a czekają jeszcze przewody do oświetlenia, gniazdka itp.

 

Pozdrawiam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Układasz wełnę, przewiązujesz sznurkiem na zygzak po wbitych wcześniej papiakach a potem układasz wełnę wzdłuż profili a na sam koniec przyklejasz folię na taśmę dwustronną. To przyklejanie folii radziłbym Ci zrobić krotko przed mocowaniem płyt k-g po to aby folia się nie odkleiła.

3 godziny temu, Ttadzik napisał:

do stelaża sufitowego ?

 

3 godziny temu, Ttadzik napisał:

Chciałbym zachować jak najszczelniejszą warstwę paroizolacji a czekają jeszcze przewody do oświetlenia, gniazdka itp.

Na suficie masz gniazdka? Do oświetlenia wystarczy jak przewód przeciągniesz/przebijesz przez folię i tak zostawisz.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Cenna uwaga z tym szybkim przyklejaniem, faktycznie tak może być. Oczywiście na suficie same przewody a gniazdka np na ściance kolankowej i tam też folia. Jako to jest z uszczelnianiem takich miejsc ? Im więcej czytam tym bardziej jestem przerażony tym jak ma to być szczelne. Mówią że takie miejsca mają być zaklejone, uszczelnione taśmą aby para nie przedostawała się w 100%. To chyba jest niewykonalne ?

 

Przyczepienie folii do legarów jest niewłaściwym sposobem wykonania takiej izolacji ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Ttadzik napisał:

Oczywiście na suficie same przewody a gniazdka np na ściance kolankowej i tam też folia. Jako to jest z uszczelnianiem takich miejsc ? Im więcej czytam tym bardziej jestem przerażony tym jak ma to być szczelne. Mówią że takie miejsca mają być zaklejone, uszczelnione taśmą aby para nie przedostawała się w 100%. To chyba jest niewykonalne ?

 

Przyczepienie folii do legarów jest niewłaściwym sposobem wykonania takiej izolacji ?

Bez przesady ze 100% szczelności. Trzeba zrobić maksymalnie dokładnie, jak się da - i tyle. Zawsze jakas szpara się pojawi. Ale przecież po to jest szczelina wentylacyjna nad wełną (ociepleniem), żeby w razie czego wilgoć wyparowała.

 

Paroizolacja jest po to by ograniczyć jak najbardziej wilgoć prącą w górę przez strop - żeby nie skraplała sie w izolacji. Ale bez przesady. Ograniczyć - nie znaczy w 100%. Reszta odparuje przez szczelinę nad ociepleniem.

 

Szczególnie wrazliwe są pomieszczenia mokre - kuchnia, łazienka, itp. Tu rzeczywiście trzeba maksimum staranności. 

 

W ściance kolankowej ta wilgoć mało penetruje ( chyba że to jakieś "mokre" pomieszczenie). Wilgoć raczej prze w górę, a więc w skosie i poziomym stropie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czy w takim razie warto stosować paroizolację w ścianach pionowych ? W niektórych miejscach gdzie były wnęki wypełniłem je wełną. I co sądzisz to sposobie mocowania paroizolacji ? Czy masz takie samo zdanie co użytkownik MHTYL ? Część sufitu wykonałem tak że paroizolację przymocowałem do legarów i nie wiem czy zdjąć ją i dać dopiero kiedy będą stelaże, tak jak pisał użytkownik MHTYL.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Ttadzik napisał:

Czy w takim razie warto stosować paroizolację w ścianach pionowych ?

Mowa o jakich ścianach?

Ścianę kolankową po co ocieplać? Przecież ściana jest już "ciepła" .

1 godzinę temu, Ttadzik napisał:

? Część sufitu wykonałem tak że paroizolację przymocowałem do legarów i nie wiem czy zdjąć ją i dać dopiero kiedy będą stelaże, tak jak pisał użytkownik MHTYL.

A co Ci da taka parozizoalcja jak między stelaż ułożysz wełnę? Generalnie folię przykleja sie do stelaża.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jest to stary budynek i w niektórych miejscach ściana ceglana ma 12 cm grubości i w tych miejscach gdzie mam możliwość wkładałem dodatkowe ocieplenie. Druga sprawa to ściana kolankowa, która jest tak naprawdę cofnięta o jakieś 0,5 metra od faktycznej zewnętrznej ściany. Tzn. ścianka kolankowa jest zbudowana ze stelażu pod GK a przed nim jest 15 cm warstwa wełny.

 

Pomiędzy legary a sam stelaż nie planowałem już wkładać wełny, nie będzie tam na nią miejsca ponieważ stelaż będzie wisiał o "włos" od legarów. Jedynym więc ociepleniem sufitu będzie 15 cm warstwa wełny między belkami stropowymi a strych powyżej będzie miał wypełnione między krokwiami również 15 cm warstwą wełny.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

 Jeżeli ściana nie ma zewnętrznego ocieplenia to najlepiej jak pozostanie szczelina powietrzna pomiedzy wełną a cegłami. Taka 12 cm ścian z cegły przemarza więc bezpiecznie jest pozostawić wentylowaną szczelinę powietrzną. Dodatkowo od wewnątrz zastosować paroizolację.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zasada jest zawsze taka, że folię paroizolacyjną układamy od strony pomieszczenia. Najbliżej warstwy wykończeniowej  (np. z płyt g-k). Ona ma chronić przed wnikaniem w przegrodę pary wodnej z powietrza w pomieszczeniu.

ułożona głębiej zaszkodzi. Wilgoć wniknie w połać dachu czy ścianę, a potem napotka na przeszkodę w postaci folii. I już nie będzie miała jak się z niej wydostać.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

To jeszcze baaaaaardzo "stara szkoła" mojego nauczyciela ze szkoły średniej. Dokładnie - blokujemy wędrówkę powietrza z pomieszczenia do przegrody. Nigdy nie wiemy ile wilgoci jest w tym powietrzu, a raczej kiedy się wykropli. Zatem lepiej będzie dla przegrody żeby wilgotne powietrze poszło kominem wentylacyjnym :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W tym przypadku umiejscowienie folii paroszczelnej nie ma znaczenia gdyż zawsze będzie ona przykrywać ocieplenie od wewnątrz. Umocowanie jej do belek stropowych pozwoli na swobodne rozprowadzenie instalacji elektrycznej pod płytami, a mocowanie profili pod g-k można zrobić z użyciem uchwytów ES. (minimalne obniżenie sufitu). Z kolei wskazane zwiększenie grubości ocieplenia można uzyskać od strony strychu podnosząc pokrycie podłogi na dodatkowych legarach. Zapewni to znacznie skuteczniejszą termoizolację niż układanie jej na połaci dachowej - zwłaszcza że strych musi być wentylowany.

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Skoro pojawił się temat wentylowania strychu. Czy powinienem przy okazji po obu stronach szczytów wykonać otwory na kratki wentylacyjne ? Jeszcze jedna kwestia, była o tym mowa na początku dyskusji. Jak i czy jest to wykonalne zachowanie 100% szczelności ? Zaklejanie otworów w folii po przewodach czy ewentualnych oprawach halogenowych w suficie jest konieczne ? To są chyba tak nikłe ilości pary że zdołają odparować przez wełnę do góry.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Kratki w szczytach niezbędne. Folia paroszczelna wcale nie jest szczelna, zapewnia jedynie zmniejszenie ilości przenikającej pary wodnej (opór dyfuzyjny  Sd ok. 100 m). Istotniejsze jest  umożliwienie  jej odparowania  na zewnątrz i temu właśnie służy wentylacja od strony strychu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam. Będę wykonywał fundament garażu na glinie w związku z czym mam parę pytań.  1. Ława będzie wykonywana w wykopie, czyli bez szalunku deskowego. Wykop ma 100 cm głębokości, po zdjęciu ok 20-30 cm humusu, więc po zasypaniu fundamentów spód ławy będzie znajdować się na głębokości ok 120-130 cm czyli poniżej strefy przemarzania. Czy w związku z tym że wykop jest w prawie czystej glinie mam się przejmować zamarzaniem gliny na zimę? W tym roku zdążymy tylko zalać ławe a dopiero na wiosnę układać bloczki. Czy po wylaniu ławy i związaniu zabezpieczyć to i zasypać ziemia na okres zimy?    2. Czy w przypadku gliny stosować jakieś folie na dno lub same boki? Kierbud uważa że stosowanie folii budowlanej jako izolacja jest na krótka metę bo i tak może zostać przerwana, uszkodzona i że lepiej zamówic beton wodoodporny w betoniarni. Z kolei znajomy, który też się buduję mówi że majtsry zaproponowali mu by na gliniastych podłożach pod folie dać jeszcze podsypke piaskowa gdyż (jeśli dobrze zrozumiałem) piasek ma być poduszką dla ewentualnego zwiększania objętościowo gliny w sytuacji gdy zamarznie. Lub może chodziło o to że gdy jest folia to ewentualna woda która dostanie się pomiędzy folie a ławe mogła wsiąknąć do piasku? Nie pamiętam dokładnie. Więc może folie dać tylko na boki, lub wyłożyć boki folią fundamentowa a później zawinąć na wierzch pod bloczków?    3. Koparkowy wykopał dół na szerokość 45cm gdyż miał taką łyche, więc moje ławy będą mieć wymiary 40cm wysokie i 45 szerokie. Strzemiona dla takiej ławy robić na 25x25cm? Na ławie ściana fundamentową będzie z bloczka szerokości 25cm.   4. Czy pod belkę zbrojeniowa stosować dodatkową kratownice jak miałem w ławach piwnicy (szerszą od belki)? Czy to się robi tylko dla większych obciążeń (3 kondygnacji?). W moim projekcie nie ma rysunku zbrojenia ławy garażu. 
    • Polecam sklep  https://aquawita.pl posiadaja dzbanki dafi ;)
    • Gość Mam sposób
      Problem mam tylko w łazience po gorącej kąpieli, gdy para wodna osadza się wszędzie, na płytkach i na oknie dachowym. O ile płytki, to nie problem, bo zanim woda ścieknie to zdąży odparować, o tyle z okna woda kapie... Normalnie okno wcale nie paruje. Jak dla mnie, jedyny sposób, to zainstalowanie dodatkowego wentylatora powietrza na okno, by poprawić cyrkulację. Eksperymentalnie użyłem wentylatora domowego i to całkowicie załatwia sprawę. Muszę tylko dobrać montowany na ścianie - wnęce okiennej + sterowanie z czujnikiem ruchu i wilgotności.
    • No niestety tak jest. Nie bez kozery w nowych budynkach daje się coraz więcej ocieplenia, dąży do pasywności budynku itd. W zimie jak ściany są odczuwalnie zimne to faktycznie może to wpływać na temperaturę wewnątrz budynku no i oczywiście  komfort mieszkańców  
    • Tutaj nie da się generalizować, bo taka inwestycja nie jest czarna albo biała. Wszystko zależy od zakresu termomodernizacji, od szczelności budynku itd itd  Wstawienie pompy ciepła do starego budynku w którym hula wiatr i jest nieocieplony chyba nikomu nie będzie się opłacało
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...