Skocz do zawartości

Instalacja CWU - sprawdzenie


Recommended Posts

Witam,

 

W przeciągu najbliższych dwóch tygodni będę samodzielnie wykonywał instalację CWU w budowanym domku, poniżej moje założenia i schemat instalacji który chce zrobić. Może ktoś zerknąc i doradzić, co dobrze, co źle, co poprawić?

 

Instalacja oparta o system Wavina Tigiris K1 (złączki PPSU) czyli Pex/Al/Pe. Instalacja układana po tynkach, na warstwie 5cm styropianu na parterze i stropie na poddaszu, do wycinania bruz bruzdownica + odkuracz przemysłowy. Do zaciskania rur ręczna zaciskarka z "alledrogo" lub pożyczony elektryk z ramirenta.
Próba ciśnienowa przeprowadzona przy użyciu sprężonego powietrza, przez znajomego gazownika.

Poniżej schemat jak chce to wykonać w dwóch wersjach:
1) bez cyrulacji
ad81cb31638b4.png

2) z cyrkulacją
822d57b3b2c19.png

 

Pytania:
1) czy zaproponowane średnic rur są ok, czy coś pozmieniać? Zastanawiam się czy jest sens dawać przewód aż 40mm od przyłącza wody do kotła i pierwszego trójnika. Na pewno będę miał problem z zaciśnięciem bo standardowe zestawy sa do 32mm.
2) pion z rury 32mm będzie ok? czy za dużo/za mało?
3) w przypadku cyrkulacji zawsze z rura 16x2mm? domyslam się, żę przewodem cyruklacyjnym wpinamy się tuż przed najdalszym poborem w ciepłą wodę, zamykając obieg?
4) Czy przy takim układzie, nie będzie efektu, że w przypadku odkręcenia wody na parterze, nagle na górze poleci mi zimna woda zamiast ciepłej?

 

pzdr

Link do komentarza

Bez zaznaczenia co prowadzi do jakich przyborów użyteczność rysunków jest średnia. Ale im się jeszcze specjalnie nie przyglądałem.

Nie przesadzajmy z tymi średnicami rur. O ile ciśnienie wody z wodociągu jest normalne, to w zupełności wystarczy rura 25 mm na początek, potem 20 mm do wanny i prysznica, zaś 16 mm do umywalek, zlewu itp. W systemach z rurami warstwowymi i tak to właśnie złączki powodują największe straty ciśnienia.

I koniecznie na początku przynajmniej filtr mechaniczny z możliwością łatwego odcięcia po obu stronach do czyszczenia, potem reduktor ciśnienia. Za to do c.w.u. naczynie wzbiorcze i zawór bezpieczeństwa o odpowiednio dużej średnicy.

Link do komentarza

Panie Jarku będę wdzięczny za przyjrzenie się rysunkom i komentarz. Co do średnic to zmodyfikuje rysunki i pozwole wrzucic jeszcze raz.

 

Co do systemu rozdzielaczowego to z tego co udało mi się dowiedzieć wychodzi on sporo drożej aniżeli typowy trójnikowy, dlatego też bardziej zostawałbym tutaj jednak przy klasycznym rozdziale wody.

 

Dzisiaj był instalator który będzie zabudowywał kotłownie i stwierdził, że przy kotle Viessmann 222F z podgrzewaczem ładowanym warstwowo, nie ma sensu robić cyrkulacji.

Link do komentarza

Cyrkulacja to nie kwestia rodzaju zasobnika wody ale długości i średnicy rur od niego do punktów poboru. Po prostu woda w rurach się wychładza i potem trzeba ją z tych rur spuścić zanim poleci ciepła. Przy dłuższych rurach to przede wszystkim niewygoda. No i niepotrzebne zwiększanie ilości ścieków. 10 m rury PEX-Al-PE to już ponad litr wody do spuszczenia z kranu.

Załączam rysunek ze schematem sposobu ułożenia rur. Czerwona gruba linia to c.w.u., żółta to cyrkulacja. W dużej mierze niestety tylko zgaduję co będzie potrzebne w którym miejscu, bo sanitariaty są nienaniesione na rysunek.

Zimnej nie oznaczałem, będzie równolegle z ciepłą. Zaznaczyłem punkty do których trzeba doprowadzić rury od cyrkulacji.

W tej wersji poszczególne działki instalacji, od zbiornika c.w.u. do punktów poboru, są krótsze.

woda parrter-b.jpg

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...