Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Dorota_KM

Wiązary, dach o nachyleniu 13 stopni, krycie papą...jak to poprawnie wykonać

Recommended Posts

Witam serdecznie,

 

ponieważ szykuję się do wymiany dachu i napotykam na problemy decyzyjne związane z brakiem doświadczenia, proszę o poradę.

 

Przebudowują stary dom. Dostawiam piętro (w miejsce poddasza).

Dach to prefabrykowana więźba, przekrój w załączeniu.

Sposób ocieplenia załączony poniżej.

Stryszek nie będzie ocieplany, ale przez stryszek będą przechodzić z dwóch poniższych pięter przewody wentylacyjne 6 sztuk (np. ocieplone spiro) i wyprowadzone nad dach jakimiś kominkami (np. kominek wentylacyjny VILPE Ø 160/IS/500 lub coś podobnego ocieplonego). Nie wiem czy to poprawne rozwiązanie (czy coś nie będzie się skraplać i rodzić problemy), ale wynika ono z faktu, że jeśli nie w opisany wyżej sposób, to musiałabym stawiać 4 kominy na dachu, a to trochę problematyczne.

Aktualnie w projekcie mam poprowadzenie tych 6 przewodów na ścianie i przykrycie ich styropianem. Ale przez okap przechodziłyby ponad dach i tutaj wystawało 6 rur. Nie wiem czy nie rozsądniej jednak będzie przejść pod stryszkiem (w okolicy okapu) przez ścianę i wyprowadzić te przewodu bardziej w głębi dachu.

 

Ale zasadnicza kwestia to: jak prawidłowo pokryć taki dach co do warstw.

Na wiązary przychodzi OSB, na OSB jakaś papa (ale tu chciałabym, żeby ona była wentylacyjna, przecież to OSB tez w jakiś sposób będzie pracować), na pape wstępnego krycia papa wierzchniego krycia.

Wszystkie elementy muszą być NRO (bliskie sąsiedztwo innego budynku).

 

Jak wykonać wentylację pod OSB? Czy wystarczy w okapie kilka elementów wentylacyjnych i nad wieńcem kilka otworów w ścianie?

Wełna będzie między pasami dolnymi (jakby na podłodze stryszku), ale jak ją i w którym miejscu zabezpieczyć przed wilgocią? Jak (tzn. jakiego typu) i w których miejscach zrobić wywiew wentylacyjny ze stryszku? Czy zapomniałam o jakichś membranach, foliach czy czymś istotnym?

 

Proszę o poradę.

Interesuje mnie fachowe rozwiązanie, może systemowe, niekoniecznie najtańsze, ale dobrej jakości.

 

Z góry dziękuję za poradę.

Pozdrawiam.

Dorota

 

wiązary.jpg

konstrukcja dachu.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Dorota_KM napisał:

Proszę o poradę.

 

To najpierw powinny zgdzać się rysunki - bo rozumiem, że masz jakiś projekt. Tu wyżej się nie zgadza jedna kratownica  drugą - chyba że masz różne. No ale gdzie one są na dachu?. 

Powinny być dwa przekroje - podłużny i poprzeczny, a jeśli dach nie jest jednorodny, to i więcej. No i pokaż rzut tego dachu i poddasza. 

Wtedy dopiero można coś poradzić.

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

No tak, kratownica będzie taka jak na poprzecznym rysunku wiązara (projekt mam, ale tam są nieścisłości i jak to przy przebudowie, papier swoje a życie swoje).

Wiązary będą mocowane bezpośrednio do wieńca (w wieńcu kotwy). I tu kwestia jak zabezpieczyć i OSB od dołu (żeby powietrze wpadało pod osb na stryszek i wilgoć usuwało), czy na wiązary nabijac jakąs folie, czy membranę, czy darować, tylko wełnę między dolnymi pasami wiązarów czymś przykryć.

 

Kilka rysunków poniżej.

Rzut pietra nad stryszkiem, ale pod nim są jeszcze dwa piętra (stąd kilka wentylacji z dołu do góry, aktualnie po ścianach zewnętrznych).

 

 

rzut dachu — kopia.jpg

rzut dachu1 — kopia.jpg

rzut dachu2 — kopia.jpg

rzut pietra 3 — kopia.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
43 minuty temu, Dorota_KM napisał:

No tak, kratownica będzie taka jak na poprzecznym rysunku wiązara (projekt mam, ale tam są nieścisłości i jak to przy przebudowie, papier swoje a życie swoje).

No to sorry, ale na projekcie nie może być nieścisłości takich, że nie zgadzają się rysunki konstrukcyjne. Jak to chcesz poprawiać na budowie?

Zakłada się brak błędów - i ewentualne modyfikacje w ramach możliwości, jeśli zajdzie potrzeba niezbędna. Ale nie zakłada się poprawiania ewidentnych błędów w dokumentacji technicznej, które widać przed budową.

 

Aha - przy poprawkach proponuje tak oprzeć tą kratownicę, by zmieściła się tam odpowiednia warstwa (30 - 40 cm np. wełny min.) ocieplenia na narożach (styk ściany zewnętrznej i stropu) - bo na rysunkach widać że jest mało - _mostek sie robi).

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ale nie mówimy o poprawności projektu, tylko o warstwach i sposobach zabezpieczenia dachu i jego poprawnej wentylacji od spodu OSB.

Wyczytałam, że OSB "gazuje" pod wpływem np. temperatury, więc  papa podkładowa powinna być jakaś specyficzna. Na tą pape podkładowa też musi  przyjść jakaś specjalna wierzchnia papa, żeby to wszystko współgrało i miało "ręce i nogi".

Projekt to generalnie "cierpliwy" papier i mów co chcesz, ale w trakcie prac na żywym organizmie (tu moim starym budynku), wychodzi dopiero praktyka. Także projekt sobie, a prace praktyczne sobie.

 

Choćby taki przykład. W projekcie masz przewód wentylacyjny przesunięty w stropie nad parterem (podłodze piętra) w poziomie o około 1m, a tenże strop tworzą belki- dźwigary drewniane umieszczone co 70cm. Przesunięcie oczywiście w poprzek belek. Na belkach od góry masz OSB, od dołu płyty KG (nie ma miejsca na podwieszenie ich 20cm, żeby rurę tam puścić. No i na papierze ładnie i prosto wygląda, a w praktyce juz du....

 

Załączam rzut z góry dachu.

Naprawdę nikt nie wie, jakich produktów użyć, żeby i OSB się uchowało wiele lat i wilgoć nie zagnieżdżała w wełnie, i nie przemarzało nic na strychy, itd?

 

DACH Z GORY.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Dorota_KM napisał:

Naprawdę nikt nie wie, jakich produktów użyć, żeby i OSB się uchowało wiele lat i wilgoć nie zagnieżdżała w wełnie, i nie przemarzało nic na strychy, itd?

Jesli chodzi o wilgoć na poddaszu, to na stropie dajesz paroizolację pod wełnę (a najlepiej izolację przeciwwilgociową - jak jst awaria dachu, przynajmniej coś ochroni), na wełnę wiatroizolację - - a stropodach-poddasze się wentyluje wentylacjami (otworami) nawiewnymi i wentylacjami wywiewnymi. 

 

Jeśli chodzi o płyty OSB to impregnuje się je przed przyklejenie papy zgrzewalnej - a jakie dokładnie skladniki zastosować z nazwy, to zawsze producent danej papy podpowiada. Ja kryłem papą   Icopal i jestem zadowolony.

 

Tu masz stronę www.: 

http://www.flagowepapy.icopal.pl/Flagowce.aspx?gclid=EAIaIQobChMIkPXU1tq-2gIVx7TtCh00-gRwEAAYASAAEgLFzfD_BwE

są opisy, były nawet kiedyś filmy, pewnie dalej są.

Są naturalnie inne firmy producenckie, pewnie część równie dobrych. Nie reklamuję, bo nic z tego nie mam.:12_slight_smile:

 

A jak nie przykleją papy dokładnie (jakiejkolwiek, nawet ze złota) , to jak wejdzie wilgoć, no to będzie działać i niszczyć. To samo z przejściami kominów, wentylacji, włazu.

Od spodu nie powinno się nic dziać, jeśli wentylowanie poddasza będzie działać.

 

Jednak:

1 godzinę temu, Dorota_KM napisał:

Projekt to generalnie "cierpliwy" papier i mów co chcesz, ale w trakcie prac na żywym organizmie (tu moim starym budynku), wychodzi dopiero praktyka.

papier jest cierpliwy, ale projekt nie. Napisalem - dopuszcza sie niezbędne modyfikacje, zwłaszcza w remontach, przebudowach, bo "coś tam wyjdzie", ale nie gruntowne zmiany, bo tzn, że nie było projektu (a wcześniej inwentaryzacji (bo tę się po to robi, by projekt był osadzony w realiach), tylko ściema.

Jak założysz np. za nisko kratownicę, to będziesz miała przemarzanie narożnika, albo w najlepszym przypadku gruby mostek ciepła. Izolacja pozioma term. też będzie poprzerywana, czyli gorsza.

Jak również źle te kratownice oprzesz - to ci mogą się złamać, albo wyłamać coś pod spodem.

Natomiast detale jak najbardziej można dostosować.  

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

No i to jest właśnie dup.... inwentaryzacja została zrobiona, projekt również, a wychodzą problemy, bo "papier przyjmie wszystko".

Czy w aktualnej sytuacji widzisz miejsce, w którym mogę mieć mostek termiczny (zakładając, że i tak poprawnie wykonam prace i ocieplenie) ??

Człowiek płaci i chciałby mieć spokój i pewność, że nikt nic po drodze nie "skopał"....a wychodzi jak zawsze :/

 

Widzisz, ja jestem laikiem, babką, która budowlanki i projektowania nie zna, bo to nie moja dziedzina. Stąd moje drążenie tematu i szukanie dobrych rozwiązań.

 

Dzięki za Twoją pomoc. Będę szukać po ofertach producentów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
30 minut temu, Dorota_KM napisał:

Czy w aktualnej sytuacji widzisz miejsce, w którym mogę mieć mostek termiczny

jeśli idzie o mostek term - to sądząc z grubości izolacji na stropie, to jest ona zbyt cienka. Powinno być 30 - 40 cm - na ok widać mniej. 

 Potem na styku stropu i ściany zewnętrznej - narożnik.

 

Ale nie pokazałaś w projekcie:

1. Warstw na stropie

2. Warstw dachu

Na czym się opierają te płyty OSB - wg mnie rozstaw kratownic 100cm to trochę dużo nA PŁYTY osb. Powinny być dodatkowe stężenia, łaty.

To wszystko powinno być w projekcie pokazane i opisane - i dopiero do tego można się odnieść. Moim zdaniem, oczywiście.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dach należy wykonać w taki sposób, by zapewnić odpowiednią wentylację przestrzeni, w której znajdują się płyty z wełny mineralnej. Oczywiście dach należy wykonstruować w taki sposób, by mostki cieplne nie stanowiły zagrożenia dla pracy konstrukcji.

 

Chcielibyśmy natomiast przekazać wytyczne do wykonania pokrycia z pap.

Na płycie OSB, w przeciwieństwie do desek, można zgrzewać papę. Należy natomiast zastosować odpowiedni grunt. Grunt na bazie rozpuszczalników zwiększyłby palność płyty, przez co montaż pap mógłby zakończyć się pożarem. Płyty OSB należy zagruntować środkiem asfaltowym na bazie dyspersji wodnej, np. IZOHAN DYSPERBIT, bez rozcieńczenia  wodą, który stworzy powłokę dodatkowo zwiększającą odporność płyty OSB na zajęcie się ogniem.

Papę podkładową, np. IZOLMAT PLAN PYE G200 S4,0, należy zgrzać całą powierzchnią do płyty OSB, dodatkowo mocując ją mechanicznie na spodniej papie na zakładach podłużnych w rozstawie co 30 cm. Papę wierzchniego krycia, np. IZOLMAT PLAN PYE PV250 S5,2 SS, należy zgrzać w analogiczny sposób, domocowując mechanicznie co 60 cm.

Mocowanie wykonać za pomocą gwoździ ocynkowanych (lub wkrętów) z małą podkładką (o średnicy max. 3 cm), jak najbliżej krawędzi papy (jednocześnie w taki sposób, by podkładka nie wystawała poza krawędź). Wstęgi papy wierzchniego krycia i podkładowej należy układać w tym samym kierunku. Przy nachyleniu 27% można papę układać zarówno wzdłuż, jak i w poprzek spadku.

 

Dach o nachyleniu poniżej 20 stopni z pokryciem z dwóch wymienionych wyżej pap na podłożu z płyt OSB posiada dokumentację, na mocy której klasyfikowany jest jako spełniający wymagania Broof(t1) (dawne NRO).

 

Eksperci Izohan

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się


  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To samo już słyszałem. Niby mam się cieszyć, ale zupełnie nie jestem zadowolony. Powiedz mi jak pozbyć się tego mchu!  
    • masz czyste powietrze i wysoką wilgotność. Toksycznie nie jest.
    • Swoją drogą, zakładając temat na forum ekspertów OKNOPLAST liczyłem, że któryś z nich zabierze on głos w tej sprawie. W końcu to autoryzowany montażysta popełnił powyższe prace. Zresztą - jak pamiętam - mówił że takie zalecenia były na ostatnich (w 2017r.) szkoleniach. Chętnie przeczytam rady jak z ich punktu widzenia można byłoby ratować ten "montaż".  
    • Witam wszystkich serdecznie!

      Przymierzam się do remontu poddasza samodzielnie, z małą pomocą znajomych lub ewentualnym wynajęciem jakiegoś specjalisty. Korzystając z pomocy fachowców mam kilka pytań. Poddasze ma powierzchnie 10x11m patrząc po linii domu. Nie mam aktualnych planów architektonicznych, ponieważ dom jest budowany w latach 60 i niestety gdzieś przepadły. Dom jest nieocieplony z zewnątrz, dach kopertowy. Jest to dom z piwnicą, parterem mieszkalnym i poddaszem. Cały czas użytkowany. Z tego co wiem budowany jest z cegły z pustką termiczną oraz są wymienione okna na 3 warstwowe PVC na dole. Temperatura w zimie jest okej, więc nie śpieszy się póki co z ocieplaniem całego domu z zewnątrz ( to też później jest w planach ). Wiadomo, że ciepło przez ściany ucieka, ale myślę, że na poddaszu nie będzie to tak odczuwalne gdy się je ociepli z góry i dołu. 

      1. Chcę zacząć od ocieplenia dachu wełną szklaną. Szerokość między krokwiami to około 80 cm, a wysokość krokwi to 14. Najlepszym rozwiązaniem byłoby dać 10 cm wełny między krokwie ( + szczelina wentylacyjna ) i 20 cm na górę? 
      2. Niektóre krokwie są popękane. Co w takim wypadku? Wzmocnić je? W załącznikach dodam zdjęcie, o których mowa. 
      3. Co zrobić ze ścianami, na których są okna? Zamurować czy wstawić trochę wyżej okna poziome? Murowanie wiąże się z utratą światła, którego i tak będzie mało na poddaszu. Myślałem o oknach kolankowych ale to wiąże się z rozcinaniem dachu i dodatkowymi kosztami. Nie wiem czy nie lepiej przeznaczyć te pieniądze później na ocieplenie domu z zewnątrz. Jak myślicie? Co doradzicie? 
      4. Warto zrobić oddzielne ogrzewanie na górze? Na dole w domu jest zwykły piec węglowy. Na górze chciałem zrobić oddzielnie ogrzewanie gazowe z racji wygody. Trzeba byłoby wybrać albo zrobić nowe ogrzewanie na cały dom albo tylko oddzielne gazowe na górę. 
      5. Na załączonym zdjęciu daje kilka największych uwag.
      - CZERWONE - Pęknięcia na krokwiach. Co z tym zrobić?
      - NIEBIESKIE - łączenia murłaty w tym miejscu są dość liche na moje oko. Zostawić to? Są to dwie deski połączone ze sobą metalowymi łączeniami. Nie wiem na ile jest to wytrzymałe. 
      - ŻÓŁTE - nierówności w deskowaniu. Przeszkadza to w czymś? Dach nie przecieka ale zastanawiam się czy później nie będzie to stanowić problemu. Nie chcę wywalić pieniędzy w błoto. 


      Ps. Jeszcze odnośnie okien to jeśli zrobię tam podłogę bez podniesienia okien to będą one na wysokości stóp, czyli totalny bezsens. Teraz decyzja czy zamurować czy podnieść okna lub ewentualnie wstawić okna kolankowe z wycinaniem dachu. 


      Pytania mogą wydawać się banalne, ale szczerze mówiąc nie mam za bardzo doświadczenia w takich sprawach, więc wole łopatologicznie zapytać fachowców 
    • Mnie weszła faza, a Tobie jak na razie weszło jedynie zero! Bidny jesteś i nie ogarniasz niczego, jak już zresztą wspomniałeś, dlatego współczuję Ci i żegnam! Bądź zdrów w swoim mało cywilizowanym świecie, tam pewnie będziesz jakimś idolem, kto to wie czym się zajmujecie? Pa, pa!
  • Popularne tematy

  • Doradcy redakcyjni i firmowi

×