Skocz do zawartości

proszę o pomoc w dobraniu kanałów wentylacyjnych do WM bez rekuperatora


Recommended Posts

Witam panowie mam plan wykonać wentylacyjną mechaniczną w moim domu dzięki koledze z forum i wiedzy jaką mi przekazał chciałbym to zrobić tak jak na załącznikach

 

5a9070b5669b7_planzwentylacjd.thumb.jpg.c51ca5946082aafc7c635f38da0cc0c9.jpg

5a9070b8da64d_planzwentylacjpoddzsze.thumb.jpg.3ddbba281a9acf3a0b90d5f2216bcf97.jpg

Salon jak widać połączony z jadalnia kuchnią i wiatrołapem 
Na dole w garażu i kotłowni będzie grawitacja 

Kasety nawiewną i wywiewna zamierzam zrobić sam z wentylatorami R3G190-RG19-20 EBM które zamontuje na strychu 


Kanały chciałem dać metalowe czy to dobry pomysł ?


Do nawiewu w salonie na dole zamierzam dać kanał 9x20 metalowy ocieplony styropianem i zatynkowany,
do wywiewu w kuchni i WC tak jak na fotkach zaznaczyłem myślałem żeby średnice tego nawiewu rozdzielić na dwa te wywiewy ale może lepiej będzie dać większe kanały i wyregulować anemostatami ich ciąg. Tu właśnie potrzebuje waszej PODPOWIEDZI 

Co do poddasza to też pokazałem na załączniku jak to sobie wymyśliłem proszę zerknij
niebieskie to nawiewy czerwone wywiewy 

W planie mam zamiar dać metalowe kanały też 9x20 do wszystkich pomieszczeń będą one szły po podłodze strychu która będzie z płyt osb tylko w przejściach przez sufit chcę zmniejszyć średnicę kanału aby dopasować ją do anemostatu
Wymiary pomieszczeń są na załącznikach czy do mojego domu takie kanały będą ok bo podobno lepiej dać większe niż ma szumieć 
oczywiście kanały będę ocieplał styropianem bo strych będzie nie ogrzewany 
Następne pytanie co do rury głównej od kasety nawiewu
Czy średnica 9x20 za kasetą nawiewu starczy do wentylacji takiego domu czy dać coś o większej średnicy a tą 9x20 zrobić odnogi do pomieszczeń ??

Proszę was o podpowiedzi i sugestie głównie teraz muszę skupić się na rurach które muszę dać w tynk bo na strychu zawsze będzie można pokombinować

 

Edytowano przez marcinx00 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Skoro nikt nie chce pomóc to chociaż podpowiedzcie tak czy nie :

Czy dobrze przeliczałem sobie średnice rur

Np.

a) kanał 90x200 to rura około 180 mm czy tak ?

b) aby uzyskać taką średnicę rurami PE 75 do wentylacji musiał bym zastosować 3 takie rury 75(wewnętrzna 63) podłączone do jednej skrzynki rozdzielczej i wyszło by nawet trochę z naddatkiem czy tak ?

 

Jeszcze chciałem zapytać:

 

1 Salon na dole połączony z kuchnią (widać to na załącznikach) kubatura prawie 100m3 czyli  aby wentylować te pomieszczenie (przyjęto dla jednej osoby 30m3/h a mam rodzinę 4 osobową) musiał bym dać cztery takie rury co dało by możliwość wymiany powietrza 120m3/h (czy wystarczą 3 rury bo tak jak pisałem salon prawie 100m3 może około 90 jak by dokładnie policzył)

 

2 wywiewy kuchnia i WC  jak rozwiązać wywiew skoro nawiew musi równać się wywiew

Czy dać 2 rury do kuchni 2 do WC czy może 3 do kuchni a jedną do WC (ale może za słabo  wyciągało by wtedy z WC i będzie przeciągać smród w stronę kuchni)

 

3 czy warto dawać przy moim rozmieszczeniu pomieszczeń wywiew przy  drzwiach wejściowych gdzie będą mokre buty kurtki ?

 

I pytanie o poddasze :

1a) pokoje nr 1 i nr 2 wychodzą około 40 m3 czyli jedna rura nawiewna pe75 to przy mało 2 za dużo ale chyba jak dam dwie będzie ok czy dobrze myślę  ??

 

2a) sypialnia kubatura ok. 25m3 wiadomo 2 osoby tylko w nocy czy dać też 2 rury PE 75 ?

 

3a) myślę że w garderobie wystarczy tylko 1 rura PE75 to tylko jakieś 10 m3 czy dobrze ?

 

4a) pokój nr 3 są skosy wyjdzie może z 50 m3 będzie tam sporadycznie więcej niż 2 osoby wiec chyba dwie PE 75 spokojnie starczą ?

 

Czy wywiewy też muszę tu zsumować czyli jeśli wyjdzie 9 rur nawiewnych to dać też 9 wywiewnych np. w łazience większa wilgotność to np. 6 xPE 75 wywiewnych a pralnia 3x PE75 czy tak mogło by to być ?

Edytowano przez marcinx00 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Skoro robisz sam według czyichś instrukcji, to skąd mamy wiedzieć, co dokładnie chcesz osiągnąć?

Pole przekrojów umiesz policzyć? Pole koła i prostokąta?

Liczysz konkretne zapotrzebowanie wymiany na osobę, to nie licz na kubatury.

Rób wszystko w tworzywie, łatwiej się liczy i prowadzi. I tak nie przenosi drgań.

Poczytaj tematy na forum, trochę tego było. Nawet sam niedawno liczyłem u siebie w dzienniku.

 

Wydajność przewodów nie zależy tylko od ich średnicy, ale również od prędkości przepływu. Do tego dochodzi ciśnienie. I straty poszczególne na odcinkach, załamaniach itd.

 

Rzut! Żuć możesz sobie gumę...

Link do komentarza

 

Trzymaj się tych zasad:

 

Narysuj na planie wywiewy, nawiewy np. pokój nawiew min 30m3/h, łazienka wywiew min 50m3/h itd.

 

Zrób bilans - ile masz wywiać i ile nawiać.

Zobaczysz czego jest więcej i gdzie dołożyć, żeby było zrównoważone.

 

Z tego wyjdzie Ci jakie przewody

 

Tu masz jeszcze tabelkę

imageproxy.thumb.png.b454f5ee96f30131f257980c33ae2068.png

 

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

 

24 minuty temu, Takiowaki napisał:

Skoro robisz sam według czyichś instrukcji, to skąd mamy wiedzieć, co dokładnie chcesz osiągnąć?

osiągnąć chcę dobrą dobrą wymianę powietrza w budynku 

 

26 minut temu, Takiowaki napisał:

Liczysz konkretne zapotrzebowanie wymiany na osobę, to nie licz na kubatury.

tzn. jeśli np w pokoju dziecka będzie praktycznie tylko jedna osoba a sporadycznie nieraz kilka (wiadomo jak to dzieci zabawa) to co w takim przypadku jedna PE 75 wystarczy?

a w sypialni w nocy dwie osoby to dwie PE 75?

19 minut temu, MrTomo napisał:

Narysuj na planie wywiewy, nawiewy np. pokój nawiew min 30m3/h, łazienka wywiew min 50m3/h itd.

 

No plan narysowałem patrząc przez was na niego jest dobry ?

 

Wszystko niby łatwe dla kogoś kto to widział robił a ja niestety nawet na żywo nie widziałem ani nie robiłem 

Link do komentarza
26 minut temu, marcinx00 napisał:

tzn. jeśli np w pokoju dziecka będzie praktycznie tylko jedna osoba a sporadycznie nieraz kilka (wiadomo jak to dzieci zabawa) to co w takim przypadku jedna PE 75 wystarczy?

Tak

26 minut temu, marcinx00 napisał:

a w sypialni w nocy dwie osoby to dwie PE 75?

Nawiew powietrza min 20m3/h na 1 osobę to daje 40m3.

Dwie PE 75 będzie bardziej sensowne niż jedna.

 

 

34 minuty temu, marcinx00 napisał:

No plan narysowałem patrząc przez was na niego jest dobry ?

Nie do końca, chociaż nie mam czasu analizować dokłądnie

Np. garderoba jest bez okna, więc musisz tam dać wywiew.

Co to są kominki wentylacyjne? Nie łączysz chyba went. grawitacyjnej i mechanicznej?

No i ten okap podłączony do wywiewu - to też nie jest dobry pomysł.

W pokoju największym dwa nawiewy,  w kątach na ścianie z oknem

 

Zaznacz w każdym pomieszczeniu  ile m3 nawiewu potrzebujesz lub wywiewu.

Zobacz sumę dla kondygnacji ile wywiewów/nawiewów w m3 Ci wyjdzie.

 

Wstaw takie rysunki to będziemy dalej analizować

 

Link do komentarza
14 minut temu, MrTomo napisał:

Np. garderoba jest bez okna

jest okno myślałem tam nad nawiewem aby ubrania były świeżę 

 

14 minut temu, MrTomo napisał:

Co to są kominki wentylacyjne? Nie łączysz chyba went. grawitacyjnej i mechanicznej?

kominki idące przez dach do wyrzutu z kasety wywiewnej na początku miały być do odprowadzania z łazienki i kuchni przy grawitacji ale grawitacje chcę zastąpić mechaniczną a grawitacje zostawić tylko w kotłowni i garażu oczywiście oddzielone to będzie od mechanicznej

18 minut temu, MrTomo napisał:

No i ten okap podłączony do wywiewu - to też nie jest dobry pomysł.

wydaje mi się że to lepiej przez taką rurę która będzie przy samych kominkach żeby nie zabrudzić za mocno całego systemu wywiewnego zrobił bym taką grubszą rurę gdzie okap wchodził by kolankiem w górę wylotu wtedy nie powinno zaciągać w stronę kasety a nawet jedno powinno wspomagać drugie ewentualnie zrobił bym że w chwili włączenia okapu wentylacja zaczynała by chodzić trochę na wyższych obrotach aby wyciągany zapach z kuchni szybciej wyleciał

 

25 minut temu, MrTomo napisał:

Zaznacz w każdym pomieszczeniu  ile m3 nawiewu potrzebujesz lub wywiewu.

tzn nie patrzeć na kubaturę tylko ile osób będzie zazwyczaj przebywało czyli 4 to minimum czyli 80 m3/h czy tak?

Link do komentarza

Dopowiem.

Są dwa obiegi/strefy wentylacyjne:

 

1. Parter - o minimalnej wymianie powietrza 80 - 100 m3/h, w zależności czy kuchenka gazowa czy elektryczna (minimalna wymiana określona na podstawie sumy wymaganych wywiewów).

 

2. Poddasze -  o minimalnej wymianie powietrza 100 m3/h (minimalna wymiana określona na podstawie sumy wymaganych nawiewów).

 

Wynika z tego, że na parterze trzeba dołożyć nawiew, a na poddaszu dołożyć wywiew.

 

Ps. Przed uruchomieniem wyciągu w kuchni i na czas jego pracy będzie trzeba rozszczelniać okno w kuchni albo zainstalować w nim nawiewnik

Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
1 minutę temu, bajbaga napisał:

 Źle podpowiadał - wymagany jest wywiew lub nawiew i wywiew, min 2 x kubatura pomieszczenia, pracujący okresowo.

dzięki za info 

Proszę jak znajdziecie czas podpowiedzcie mi jak prawidłowo powinna wyglądać wentylacja w moim domu aby kiedyś nie okazało się że będę nie mile zaskoczony i będą jakieś cuda się działy na początku mojego tematu chciałem robić to na tunelach ocynkowanych ale po przeliczeniu wcale taki ocynk aż tak tanio nie wyjdzie i więcej robot

 

Link do komentarza

Nie znam się, ale napiszę...

 

Nie bardzo rozumiem dlaczego nie robisz rekuperatora, a w nawiewie umieszczasz nagrzewnicę elektryczną...

Nie szkoda prądu - szczególnie w takim okresie, jaki mamy teraz?

Link do komentarza
51 minut temu, marcinx00 napisał:

5a92a150521e9_Projektdomud1.thumb.jpg.d8e4c1aef2212ce61eed5d4688011fb6.jpg

 

5a92a1625e4ba_planzwentylacjpoddzsze2.thumb.jpg.8eda7025266cf882c1e1ef7069554c42.jpg

a i jeszcze chciałem zapytać czy w pralni wywiew do dobry pomysł ? jest ona mała i raczej o suszeniu nie ma tam mowy a ktoś mi podpowiadał ze pralnia to raczej nawiew 

Lubisz sobie utrudniać życie.

Może ja nie potrafię się wyrażać zrozumiale :icon_biggrin:

 

Weź na początek każde pomieszczenie z osobna. Zastanów się co tam jest potrzebne, nawiew czy wywiew, zaznacz ile m3 potrzebujesz nawiać/wywiać

Potem policz ile m3 w sumie masz do nawiania a ile do wywiania

Okaże się, że np. do nawiania masz 120m3 a do wywiania 80m3 więc trzeba będzie gdzieś dołożyć te 40m3 wywiewu. Rozumiesz?

Potem zastanów się jak umieścić anemostaty, bo w niektórych pomieszczeniach trzeba będzie zamiast w jednym kącie dać np. w dwóch (podzielić nawiew)

 

Prościej nie umiem.

Link do komentarza

@marcinx00

Cytat

mam plan wykonać wentylacyjną mechaniczną w moim domu dzięki koledze z forum i wiedzy jaką mi przekazał chciałbym to zrobić tak jak na załącznikach

 

Zmień doradcę i dla przestrogi podaj/zdradź kto Ci tak doradza.:wallbash:

 

Robienie centralnej wentylacji zrównoważonej (nawiewno/wywiewnej) bez rekuperacji jest poronionym pomysłem.

 

Taniej inwestycyjnie i eksploatacyjnie, oraz  wydajniej będzie zastosowanie wentylacji mechanicznej wywiewnej (niekoniecznie centralnej) w oparciu o istniejące kanały wentylacji grawitacyjnej + nawiewniki ciśnieniowe w oknach.

Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
47 minut temu, uroboros napisał:

Nie bardzo rozumiem dlaczego nie robisz rekuperatora

A - i o tym zapomniałem, żeby  dodać :icon_biggrin:

 

20 minut temu, bajbaga napisał:

Robienie centralnej wentylacji zrównoważonej (nawiewno/wywiewnej) bez rekuperacji jest poronionym pomysłem.

 

Weź sobie to do serca

Link do komentarza

 

13 minut temu, MrTomo napisał:

Prościej nie umiem.

Może policz za mnie :-) 

a tak na poważnie policzyć kondygnacje oddzielnie ? 

Czy chodzi o to że nawiewać potrzebuje do salonu dla 4 osób czyli minimum 80 - 100m3/h wywiewać będę z kuchni pomieszczenie ma około 48m3 i WC 4,8m3 czyli łącznie pomieszczenia wywiewne 53 m3 czy chodzi o to że muszę dołożyć na te 30-47 m3 wywiewu 

Proszę jeśli prościej nie umiesz to jakoś łopatologicznie mi to wytłumacz :-)

25 minut temu, bajbaga napisał:

Zmień doradcę i dla przestrogi podaj/zdradź kto Ci tak doradza.:wallbash:

ktoś z innego forum zrobi sobie sam wentylację na dwóch oddzielnych kasetach na kanałach ocynk ocieplonych styropianem działa mu to jest cicho i jest odpowiednia wilgotność domu nie widziałem tego osobiście gadam z gościem osobiście telefonicznie robi wszystko według praw fizyki a wymiennik ciepła podobno zawsze można dołożyć.

zbieram info abym nie odwalił jakiejś lipy i nie wydał fortuny na wentylację

Link do komentarza
2 minuty temu, marcinx00 napisał:

Może policz za mnie :-) 

a tak na poważnie policzyć kondygnacje oddzielnie ? 

 

1 godzinę temu, bajbaga napisał:

Dopowiem.

Są dwa obiegi/strefy wentylacyjne:

 

1. Parter - o minimalnej wymianie powietrza 80 - 100 m3/h, w zależności czy kuchenka gazowa czy elektryczna (minimalna wymiana określona na podstawie sumy wymaganych wywiewów).

 

2. Poddasze -  o minimalnej wymianie powietrza 100 m3/h (minimalna wymiana określona na podstawie sumy wymaganych nawiewów).

 

Wynika z tego, że na parterze trzeba dołożyć nawiew, a na poddaszu dołożyć wywiew.

 

Ps. Przed uruchomieniem wyciągu w kuchni i na czas jego pracy będzie trzeba rozszczelniać okno w kuchni albo zainstalować w nim nawiewnik

 

Link do komentarza
8 minut temu, bajbaga napisał:

Dopowiem.

Są dwa obiegi/strefy wentylacyjne:

 

1. Parter - o minimalnej wymianie powietrza 80 - 100 m3/h, w zależności czy kuchenka gazowa czy elektryczna (minimalna wymiana określona na podstawie sumy wymaganych wywiewów).

 

2. Poddasze -  o minimalnej wymianie powietrza 100 m3/h (minimalna wymiana określona na podstawie sumy wymaganych nawiewów).

 

Wynika z tego, że na parterze trzeba dołożyć nawiew, a na poddaszu dołożyć wywiew.

 

Ps. Przed uruchomieniem wyciągu w kuchni i na czas jego pracy będzie trzeba rozszczelniać okno w kuchni albo zainstalować w nim nawiewnik

no to już pisałeś wcześniej  czyli policzyłeś za mnie :-) czy tak?

Link do komentarza

Koledzy nie wszystką potrafię zrozumieć bo do tej pory nic nie miałem wspólnego z budowaniem do tej pory nawet nie miałem pojęcia co to ścianka kolankowa czy mur łata :-) dlatego was się tu radzę dopiero teraz czytam łapię trochę wiedzy najłatwiej by było łopatologicznie do mnie np kup taką i taką rurę daj tu i tu będzie ok.

Pewnie zaraz mi napiszecie że podaliście mi podstawy do wyliczeń i żebym przemyślał sam, jeśli tego się nie robi to mętlik w głowie jest i wcale nie jest tak łatwo.

Mogę pomóc komuś w innych kwestiach np. modelarstwo (chociaż teraz mam taką niby makietę o której tu piszę i za bardzo nie kumam jak ją wykończyć ;-)  )

Link do komentarza
59 minut temu, marcinx00 napisał:

Pewnie zaraz mi napiszecie że podaliście mi podstawy do wyliczeń i żebym przemyślał sam

no tak jak napisałem wcześniej :-) 

mętlik w głowie mam przez czytanie różnych tematów postów dlatego próbuję jak najwięcej uzyskać informacji od takich ludzi jak wy co maja pojęcie o takiej robocie i ruszyć mózgownicą swoją aby jakoś to odpowiednio zrobić :-)

 

Koledzy jak zrobił by to tak:

5a92d20d27fab_planwentylacjioznaczeniaPE.thumb.jpg.57381eaa7b7527b1fd51a8f5f07d60a0.jpg

 

5a92d227add31_planwentylacjioznaczeniaPEa.thumb.jpg.44c2a766d449a61c983975a334a96cbd.jpg

 

A wszystkie rury nawiewu połączył bym do 1 skrzynki rozprężnej a wywiewu do 2 skrzynki rozprężnej i następnie do kaset wywiew nawiew 

Link do komentarza

Tiaaaaaaaaaa.

Wydajność tego (twojego) wentylatora to 750m3/h.

Nominalnie Twój dom potrzebuje  200m3/h

 

Zastanawiałeś się po co cCi tak silny wentylator/y ?

W domach o podobnych metrażach (a nawet większych), w większości przypadków (zimą), wentylatory wymieniają od 100 do 150 m3/h powietrza - nocą nie przekracza to 100m3/h.

Latem różnie to bywa - wymiana normatywna lub o np.50% większa.

 

Przy maksymalnej wydajności Twojego wentylatora, w kuchni będą porywane pokrywki od garnków, w WC sedes zacznie zachowywać się jak po wspomagaczach potencji, a w łazience woda w prysznicu będzie "spadała" do góry.

 

Przy -20 na zewnątrz kocioł będzie musiał zużyć około 12kWh aby ogrzać taką ilość powietrza (bo póki co rekuperacji nie będzie).

 

Po kiego Ci autobus ??????

Link do komentarza

Są to dobrej firmy silniki nie muszą działać na maxa tylko delikatnie cykać wtedy mało prądu wezmą no i jaki mają czas pracy gwarantowany przez producenta trochę kosztują nie wiele dokładając miałbym jakiś gotowy badziewny rekuperator  w którym silniki napewno nie wytrzymają tyle i napewno nie będą tak cicho chodzić.

Dlatego chciałbym sam zrobić centrale a waszej pomocy potrzebuję w rozplanowaniu kanałów bo niektóre będę musiał zatunkować i muszę się przed tynkatrzami wyrobić

 

Link do komentarza

Tiiiiiiiiaaa.

 

Szczęścia życzę i powodzenia - ale ............

Ale zanim zaczniesz cokolwiek robić rzuć okiem na DT tego wentylatora, a w nich na minimalną wydajność oraz spręż, bo z tego wyjdą opory instalacji, szybkość powietrza, a z tego przekrój kanałów, mając na uwadze (również) wymagane wydajności wentylacji w pomieszczeniach wentylowanych.

 

 

Link do komentarza

Sugeruję tylko, że przy Twoim poziomie wiedzy o wentylacji, być może zakup gotowca byłby dobrym rozwiązaniem - tyle, że rekuperator/centrala wentylacyjna, to tylko jeden z elementów wentylacji, który jednak rzutuje na całość.

 

Sprawę należy traktować całościowo - począwszy od analizy stanu zastanego (wszak masz kanały wentylacji grawitacyjnej), miejsca instalacji centrali, rozmieszczenia kratek/anemostatów wentylacyjnych, sposobu sterowania, możliwości instalacji przewodów, itp.

W Twoim przypadku, być może, najlepszy efekt wentylacji uzyska się, robiąc dwa niezależne systemy wentylacyjne (parter i poddasze), na dwóch niewielkich centralach np:  https://www.ecofanet.com.pl/vue-100-p-mini-a3-podwieszana-centrala-wentylacyjna-z-odzyskiem-ciepla-p-2869.html?

 

Link do komentarza

Myślę, że producent rekuperatora 2-3 tys kiedyś go zrobił sam, ale na 100% nie jest to ten, który  teraz oferuje do sprzedaży...

Były próby, poprawki, kombinowanie z kształtami kanałów...

Masz takie możliwości i warunki - to rób sam... istnieje taką szansa, że zrobisz lepszy - niewielka, ale jest...

Link do komentarza

Samodzielnie, za mniejsze pieniądze i "lepszego" niż np. taka: https://o3ozon.pl/centrala-wentylacyjna-cw-300150-jon16-p-70.html nie wykona. 

 

Jak zakupi za około 100zł sterownik wifi SMART HOME (dedykowany do tej centrali) ze sterowaniem z smartfona to kosmos za (sumarycznie) około 2.000zł.

 

 

Ps. Mechanicznie taki wytwór może ogarnąć nawet średnio kumaty technicznie. Ale jeśli chodzi o  sterowanie, to trzeba być niezłym elektronikiem, aby dopasować gotowe płyty do wymaganych funkcji.

Link do komentarza

Z czym dać spokój z robieniem samemu kaset do wentylacji ?

Na razie muszę przed tynkami jak wspominałem wcześniej dać tylko rury nawiewową do salonu wyjść pod sufitem na dole i jedną wywiewową w kuchni a drugą w kibelku.(aby to zatynkować)

Puźniej będę się zastanawiał dalej jak to ogarniać bo wszystko ma być montowane na strychu. Więc na poddaszu rozprowadzę sobie puźniej jak płyty GK będę robił.

Czy jak bym dał teraz przewymiarowane kanały prostokątne to potem mogę mieć z tym problem aby prawidłowo wszystko zgrać

 

 

Link do komentarza
Dnia 25.02.2018 o 13:42, bajbaga napisał:

@marcinx00

Zmień doradcę i dla przestrogi podaj/zdradź kto Ci tak doradza.:wallbash:

 

Robienie centralnej wentylacji zrównoważonej (nawiewno/wywiewnej) bez rekuperacji jest poronionym pomysłem.

 

Taniej inwestycyjnie i eksploatacyjnie, oraz  wydajniej będzie zastosowanie wentylacji mechanicznej wywiewnej (niekoniecznie centralnej) w oparciu o istniejące kanały wentylacji grawitacyjnej + nawiewniki ciśnieniowe w oknach.

To ja Tomraider pomagam @marcinowix00. W swoim poście  przedstawiłeś swoją opinię na temat wentylacji zrównoważonej bez rekuparatora jako poroniony pomysł. Lepsza według Ciebie jest wentylacja wywiewna + nawiewniki w oknach. Kolego mentalnie i technicznie utknąłeś w w czasach siermieżnej komuny. Swiat poszedł  do przodu.Prawa fizyki i ekonomi są nieubłagane , niezależnie czy się z nimi zgadzasz czy nie , zawsze niezmiennie działają. Nawiewniki w oknach są beznadziejną protezą działającą wbrew prawom fizyki czyli wcale lub bardzo żle i są stosowane jako absolutne zło konieczne. Stosowanie ich w nowo budowanym domu to nieporozumienie. Rekuparacja ze względu na swoją cenę jest ekonomicznie rozwiązaniem na pograniczu opłacalności i jedyne co pewne to fakt że taka inwestycja zwraca się dopiero po  wielu latach, im dom lepiej ocieplony tym dłużej. Sam zbudowałem dom i opomiarowałem go czujnikami, rejestruję wyniki i potrafię ocenić straty wentylacji mechanicznej, są na tyle małe że stosowanie rekuparacji zwróciło by się za około 8 lat. oczywiście są koneserzy i inni badacze pisma świętego na których robią wrażenie reklamy producentów urządzeń do rekuparacji , typu sprawność np.90% itp,   są to w większości ludzie bez jakichkolwiek podstaw znajomości fizyki a zwłaszcza termodynamiki, nie potrafiący zmierzyć realnej skuteczności działania urządzeń na które wydali dużo pieniędzy , a jeżeli budują z kredytu  to zapłacą za nie zapewne podwójnie. Rekuparator jest w praktyce urządzeniem komfortu. Ponieważ nikt bogatemu nie zabroni, zawsze się znajdzie głupi i kupi. Na koniec dodam że pomysł użycia kanałów murowanych wentylacji grawitacyjnej do wentylacji w pierwszych sezonach grzewczych może być wręcz niebezpieczny , prawie każdy nowo zbudowany dom mający tynki i jastrychy ma parę kubików  wody do usunięcia z wnętrza , po uruchomieniu ogrzewania murowane kominy wentylacyjne robią się w ciągu paru dni mokre, jeżeli dodamy do tego mróz to możliwe jest zniszczenie spoin zaprawy komina i katastrofa.

Tomraider.

Link do komentarza

Nie, żebym się czepiał, ale z jakiego forum tu przybyłeś? Bo jesteś od trzech kwadransów...

Rekuperacja zwraca się po ośmiu latach i jest dla bogatych... No tak. Ty nie masz, ale chałupkę czujnikami darmowymi naszpikowałeś? Czy moze te czujniki to się zwrócą po jakim czasie?

Swoją drogą... Samochodem też zimą jeździsz bez włączonego ogrzewania i ciepło silnika uwalniasz po prostu do atmosfery?

Link do komentarza
6 godzin temu, wojciech_pi napisał:

No to kolega Tomraider dowalił Wam i ustawił po kątach.

PS

A mnie za młodu u Dziadka najlepiej się  spało na sianie w stodole a zimą pod puchową pierzyną, i zawsze była wentylacja i rekuperacja OK

 

Pozdr

Wojtek

I dalej śpisz na słomie w stodole? Czy może zaadaptowałeś to w domu? Czy może jesteś na tyle bogaty, iż w łóżku sypiasz?

Z resztą mało ważne.

marcinx00 poskarżył się swemu promotorowi :D

Link do komentarza
8 godzin temu, Takiowaki napisał:

Ty nie masz, ale chałupkę czujnikami darmowymi naszpikowałeś?

z tego co wiem to czujnik ze 4 zł podłączony przez skrętkę więc nie ma się co zwracać.

Jak bym kiedyś trafił tani rekuperator i miałbym   kasę to zawsze go mogę podłączyć 

49 minut temu, Takiowaki napisał:
49 minut temu, Takiowaki napisał:

 

marcinx00 poskarżył się swemu promotorowi :D

 

skarżyć to się może dziecko forum jest chyba po to aby sobie pomagać i wymieniać się doświadczeniami 

Link do komentarza
19 minut temu, marcinx00 napisał:

z tego co wiem to czujnik ze 4 zł podłączony przez skrętkę więc nie ma się co zwracać.

Jak bym kiedyś trafił tani rekuperator i miałbym   kasę to zawsze go mogę podłączyć 

skarżyć to się może dziecko forum jest chyba po to aby sobie pomagać i wymieniać się doświadczeniami 

A na jakim forum uzyskałeś porady od Toma?

Link do komentarza

W przyrodzie terminem zwracanie określa się perturbacje żołądkowe przez usta.

 

Ale pomijając ten fakt.

Przy założeniach, że:

- średnia delta temperatury powietrza ogrzewanego w całym sezonie grzewczym wynosi 20 stopni,

- sezon grzewczy trwa 3.500 godzin (dla środkowej Polski),

- średnia (ustawowa) ilość powietrza wentylacyjnego z uwzględnieniem 40% redukcji nocnej, wynosi 120m3/h

- średnio, przy dobrych silnikach, centrala zużywa 40W/h,

- średnia wydajność rekuperacji minimum 50%,

 

Wychodzi:

- na ogrzanie powietrza wentylacyjnego potrzebujemy  ponad 2.000kWh w ciągu roku

- roczne zużycie prądu do pędzenia silników WM to około 350kWh.

 

Czyli rocznie dla potrzeby WM poświęcamy około 2.350kWh (bardzo ostrożnie licząc)

Natomiast WM z rekuperacją to 1.350kWh (też bardzo ostrożnie licząc).

 

Czyli zysk z rekuperacji to około 1.000kWh, jak ktoś chce przeliczyć na złotówki to ilość kWh pomnożyć przez koszt 1kWh energii potrzebnej do ogrzania w jego domu.

Cena wymiennika ciepła (rekuperatora) do WM już padła. .

 

Ale - rekuperacja przy WM to nie tylko jakaś tam oszczędność - to przede wszystkim komfort bo z anemostatów nawiewnych nie pizga zimnem.

 

Nagrzewnice elektryczne,  zaraz ktoś powie - fakt, ale wtedy w tych 2.350kWh ,około 1.000kWh, aby na nawiewie uzyskać temperaturę taką samą jak w przypadku WM z Rekuperacją, ogrzać trzeba najdroższym medium, czyli prądem (około 600zł za rok - przy jednej taryfie) - a za taką kwotę bez problemu kupimy dobry wymiennik.

 

 

Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
19 minut temu, marcinx00 napisał:

Poznałem Tomka na forum murator a rozmawiamy telefonicznie 

Zawsze mnie to odrobinę zastanawia.

Masz już koncepcję, rozrysowane, wiesz na czym będziesz się opierał, jaki masz budżet, na innym forum poznałeś mentora, który Cię prowadzi...

To co Cię tu przywiodło?

Link do komentarza
11 minut temu, Takiowaki napisał:

Zawsze mnie to odrobinę zastanawia.

Masz już koncepcję, rozrysowane, wiesz na czym będziesz się opierał, jaki masz budżet, na innym forum poznałeś mentora, który Cię prowadzi...

To co Cię tu przywiodło?

dopiero zacząłem się tym interesować każda wskazówka jest ważna dlatego i tu pisałem aby uzyskać jak najwięcej informacji

Link do komentarza

Znaczy że chyba sam nie jesteś do końca przekonany w kolegi pomocne porady. Mnie nie przekonał swoim postem. Taki "napastliwo - atakująco - tylko moja racja".

Przecież nikt Ci nie radził że lepsza jest wentylacja wywiewna + nawiewniki w oknach, więc po co takie osobiste wędrówki.

Ja troszkę się zagubiłem, bo skoro Tomraider wprowadza w życie plan z tego schematu który wcześniej wkleiłeś, to pewnie jest dobrze. Przecież pisze że zna temat, wie, liczy u siebie  

12 godzin temu, tomraider napisał:

Sam zbudowałem dom i opomiarowałem go czujnikami, rejestruję wyniki i potrafię ocenić straty wentylacji mechanicznej,

Skąd więc Twoje wątpliwości?

Link do komentarza
3 minuty temu, bobiczek napisał:

Tomraider wprowadza w życie plan z tego schematu który wcześniej wkleiłeś, to pewnie jest dobrze.

Nie ten plan sam robiłem aby było wiadomo o co mi chodzi i jak ja bym chciał to zrobić Tomraider tłumaczy mi jak jak to powinno być wykonane jeśli na planie jest coś źle to tylko moja wina

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

×
×
  • Utwórz nowe...