Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
qwertyz666

Vitodens 100-W +Vitocell 100-W pytania

Recommended Posts

Jak to masz poustawiane? Wiem tylko że masz termostat pokojowy podpięty pod kocioł. Na jakich temperaturach pracuje? Masz też pompę pomocniczą również podpiętą pod odbiornik? I najważniejsze jak często się kocioł załącza i na ile?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Termostat pokojowy czyli nadajnik + odbiornik (taka kostka) przy kotle włączona do odpowiedniego złącza włącz/wyłącz w kotle. Taki zestaw bezprzewodowy Auratona 2025 RTH, podobny do Twojego tyle, że mniej temperatur w ciągu dnia można ustawić i większy zakres histerezy.

https://www.auraton.pl/produkty/auraton-2025-rth/

a to Twój

https://www.auraton.pl/produkty/auraton-3021-rth/

 

Na termostacie w średnio chłodnym miejscu w domu na górze ustawiam w ciągu dnia 16 stopni a w weekend 18. Wtedy na dole mam nawet 20 ponieważ, różnica jest o 2-3 stopnie z racji specyfiki pomieszczenia, w którym mierzę temperaturę.

 

Na kotle ustawiłem kiedyś 48 stopni ale jak były mrozy to nie dawał rady dobić, potem zmieniłem na 50 a teraz mam 52 i tak zostawiłem.

Mam tylko pompkę w kotle + dodatkowe naczynie przeponowe przy kotle. Hydraulik zaproponował 25 litrów.

Kocioł ma średnio przestoje 50/50 ale jak czasem przymrozi to 70/30 (praca/przestój) w ciągu doby i dam sobie uciąć głowę, ze przy nastawach na termostacie 21 albo nawet 22 kocioł nie miał by prawie przestojów przy obecnym stanie budynku i obecnej instalacji, która do najnowszych nie należy. Większość grzejników żeliwnych a jedynie 2 płaskie radiatory.

 

Nie mam zaworów (jedynie głowice termostatyczne przy grzejnikach manualne) ani sprzęgła bo nie ma takiej potrzeby. Woda z kotła idzie prosto w grzejniki.

c.w.u. mam z oddzielnego źródła.

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dzięki bardzo, już mam jakieś pojęcie jak to działa na wymuszeniu na kotle stop/start. Jutro po południu mam serwisanta umówionego do pierwszego przeglądu, jak nic nie zaradzi podłączam kocioł pod odbiornik i zobaczymy. Zdam relację tutaj jak to się u mnie sprawdzi.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tu masz sterownik do podłączenia 4 obiegów

https://www.auraton.pl/produkty/auraton-4d-pro/

Podepniesz siłowniki od zaworów + kocioł ale najpierw trzeba posłuchać serwisanta może tak to ustawi, że kocioł będzie pracował non-stop z odpowiednią modulacją bez "wariowania".

 

Już pisałem, że przy temperaturze na kotle 47-50 stopni i na chłodnej wodzie na powrocie bardzo ładnie ścieka kondensat a ja akurat wiem jak dużo tego zlatuje bo mam pompkę do kondensatu i słyszę jak czasem się załącza.

Mamy zatem zakres kondensacji czyli wysoka sprawność pracy kotła. Poza tym odbiór ciepła musi być spory skoro na powrocie zlatuje chłodna woda.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ta listwa akurat jest do sterowania ale termostatami przewodowymi, dla naszych termostatów RTH jest listwa 8 PRO RTH a ta już tania nie jest. Zobaczymy co serwisant zdziała.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 16.01.2019 o 13:00, aaaa napisał:

Wszystko można, trzeba wiedzieć tylko jak.

Po pierwsze - można stosować regulatory otwórz/zamknij i może to dobrze działać, zapewniając wymagany komfort.

Po drugie - to że ma miejsce taktowanie, to nie problem sterowania samego w sobie, tylko źle dobranego kotła. Gdyby kocioł miał mniejszą moc startową (i całkowitą), to nie byłoby problemu z taktowaniem. Nowy dom o około 150m2 pow. użytkowej z wentylacją grawitacyjną ma projektowe obciążenie cieplne nie większe niż 8-9kw. Jak kocioł ma 24kw i moc startową do tego większą niż dom potrzebuje przy takich temperaturach, to nic dziwnego, że będzie taktować...

Witam ,dziękuję za komentarz. Pozwól, że nie będę wchodził w dyskusje. Z mojej wiedzy wynika, że takie układy nie działają poprawnie, co napisałem w poście powyżej. 

Pozdrawiam!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

aaa to trzeba konkretnie na tym przykładzie bo ogólnie to trochę zamęt się robi. Poczekajmy na efekt po wizycie serwisanta Viessmann.

Dla mnie podłogówka jest o tyle kontrowersyjna, że za dużo w tym zaworów, rozdzielaczy i kontroli. Instalacja grzejnikowa bardziej do mnie przemawia i mówię tu o samym obiegu i sposobie oddawania ciepła. Przecież wystarczy nawet na niższej temperaturze zasilania dać więcej powierzchni wymiany ciepła czyli zwiększyć logicznie powierzchnię grzejników lub/i grubość. Może to mniej estetyczne od podłogówki ale do mnie osobiście bardziej przemawia.

 

aaa to raczej nie wina kotła a warunków na pewnym odcinku instalacji grzewczej, na którą automatyka kotła reaguje w taki, a nie inny sposób. Idąc dalej tym tokiem - docieplę dom i co mam wtedy zrobić - zmienić kocioł? Raczej nie mam zamiaru. A jestem pewny, że przy mojej instalacji będzie nadal działał poprawnie przy odpowiednim sterowaniu.

Teraz np. zauważyłem, że przyu podniesieniu temperatury na kotle a zachowaniu w miarę niskiej na sterowniku (bo jedynie 16 stopni) kocioł podbija szybko w godzinę ale wyłącza się inaczej niż poprzednio - a poprzednio na kotle ustawiłem 50 a nawet 48 stopni przy podobnych warunkach na zewnątrz. Mój mózg "symuluje" pogodówkę ale tak właśnie eksperymentuję. Zauważyłem też, że przy temperaturze zadanej medium 52 stopnie kocioł dłużej pracuje na pełnej mocy. Nadal zachodzi kondensacja.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 16.01.2019 o 16:54, Sławek44 napisał:

Jutro po południu mam serwisanta umówionego do pierwszego przeglądu, jak nic nie zaradzi podłączam kocioł pod odbiornik i zobaczymy. Zdam relację tutaj jak to się u mnie sprawdzi.

No więc w czwartek po południu był serwisant, przeczyścił kocioł, przeczyścił filtry na rurach c.o. histerezy kotła o której pisałem wcześniej nie można w tym kotle zmienić. Filtry były trochę brudne ale nie na tyle by powodowały słaby przepływ i taktowanie kotła. W tym temacie nic się nie zmieniło. W czwartek wieczorem podłączyłem sterownik bezpośrednio pod kocioł na zasadzie on/off. W takim podłączeniu kocioł sterowany impulsem ze sterownika włącza się i wyłącza ale: z racji że w domu jest ciepło, kocioł więcej stoi niż pracuje, a jak już pracuje, to też nie cały czas/choć byłem pewny że tak właśnie będzie skoro sterownik dał mu on/ a tylko do osiągnięcia temperatury na piecu o 8* więcej od zadanej , czyli jak mam ustawioną temperaturę na kotle 44* to sobie grzeje powoli do 52* i wyłącza palnik, pompa w kotle dalej chodzi aż temperatura powoli spadnie do 34*, wtedy załączy się ponownie jeżeli sterownik jest na on. Dziwne jest to że histereza w dół jest 8* a w górę 10. Przez to że kocioł w rzeczywistości więcej stoi niż chodzi w pierwszej dobie pracy kocioł zjadł tylko niewiele ponad 4m3 gazu przy temperaturze w domu 23,5*. Generalnie dyskomfortu cieplnego w domu nie czuć poza temperaturą podłogi, na gołych stopach czuć jak kocioł ma przestój kilka godzin. Co jeszcze mogę zrobić i na pewno zrobię to to aby włączanie i wyłączanie kotła były regularne czyli zaprogramować dobę na termostacie np. 1 godzina grzania- 1,2 lub trzy godziny przerwy,tak by podłoga nie straciła swojej temperatury.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Sławek44 napisał:

 Generalnie dyskomfortu cieplnego w domu nie czuć poza temperaturą podłogi, na gołych stopach czuć jak kocioł ma przestój kilka godzin. Co jeszcze mogę zrobić i na pewno zrobię....

Może prościej by było nakładać jakieś kapcie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

:icon_lol: Pewnie że prościej ale jednak lepiej jak kafle ciepłe są a nie takie sobie. Program zmieniony na 1 godz. grzania- 1 postoju, zobaczymy jak to się sprawdzi.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Na tym termostacie możesz 8 temperatur w ciągu dnia nawet ustawić ale nie o to w tym chodzi.

Możesz jeszcze zmniejszyć temperaturę na kotle do 42 stopni a nawet do 40 stopni. Na podłogówkę wystarczy.

Ustaw termostat w innym miejscu - chłodniejszym. Obserwuj.

Poza tym z tabeli wynika, że najwyższa sprawność kotła jest w tym właśnie zakresie medium ponieważ zjawisko kondensacji zachodzi tu pełna parą o ile na powrocie jest na tyle chłodno by efektywnie chłodzić wymiennik. Ja z racji grzejników i nieocieplonego domu tak nisko nie mogę zejść ale Ty możesz to zrobić bez problemu.

 

Jeżeli kocioł nadal będzie miał długie przestoje - zakładając poprawność instalacji - będziesz musiał zmienić prawdopodobnie sterowanie na złączu Opti Link - w myśl przestrogi Eksperta Viessmann - na włącz/wyłącz w tym przypadku nie będzie prawidłowo działać.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

×
×
  • Utwórz nowe...