Skocz do zawartości

Fachowy montaż okien - krok po kroku


Recommended Posts

Gość Amator
Powiem tak pianki nie sa do konca szczelnym uszczelnieniem moga w pewnym momencie przestać pracowac z rozszerzajaca sie inaczej ramą okna i murem, na to są metody np powierzchnia styku piana z oknem im lepiej piana sie sklei to może pozniej sie nie rozklei jezeli rama jest gładka to jest duza szansa ze szczelina powstanie, mur zazwyczaj pod montaż jest równy co niestety ułatwi odzielenie piany od muru. Wielu producentów zaleca specjalne taśmy piankowe ktore maja lepiej niż sama piana trzymać szczelnosc bo maja nie odklejać sie od ramy. Jednak producenci nie stosuja powierzchni by rama lepiej łączyła się z oknem zazwyczaj to gładkie powierzchnie
Link do komentarza
  • 10 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 11 miesiące temu...
Szkoda że nie pokazano jak montować okna z roletami nadstawnymi, bona pierwszych zdjęciach widać prowadnice. I jeszcze jedna mała uwaga, czy na pewno przewiercanie dolnej ramy jest prawidłowe, czy powinny być blachy.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
3 minuty temu, Tymianek napisał:

Mam pytanie do znawców tematu. Niebawem będą montować okna w moim domu. Pan na pomiarze oświadczył, że montaż będzie na śruby(dyble?) czyli przewiercanie ramy - czy jest to poprawna metoda ?.

Tak, jest to jedna z metod mocowania okien i jest jak najbardziej poprawna.

Link do komentarza
2 minuty temu, Tymianek napisał:

Dziękuje za szybką odpowiedz :)

 

Dobrze, że jest takie forum, gdzie można zadać pytanie i uzyskać odpowiedz.

Nie zawsze tak różowo tu bywa :)

Jakie masz ściany 1W czy 2W?

Link do komentarza
5 minut temu, Tymianek napisał:

Okna 3 szybowe a reszty nie pamiętam - jutro będę miał pełną nazwę.

Przy montażu ja bym sobie zażyczył aby dołożyli ciepły parapet, na pewno tego nie będziesz żałował i nie będą to wyrzucone pieniądze na marne.

Link do komentarza
1 minutę temu, Tymianek napisał:

Montaż mam mieć standardowy ( nie ciepły ) więc czy to w niczym nie koliduje ?

Ciepły parapet nie oznacza że musi być ciepły montaż. W niczym to nie koliduje.

Link do komentarza
8 minut temu, retrofood napisał:

Nikt nigdzie ramy nie przewierca!

Co za bzdury!!!! 

Stosowane są praktycznie dwa sposoby mocowania okien, za pomocą dybli lub za pomocą kotw a ich użycie głownie uzależnione jest od rodzaju ściany w jakiej technologi jest ona wymurowana.

Link do komentarza

Mocowanie na dyble oraz źródło gdzie szczegółowo jest opisane mocowanie okien wg zaleceń producenta

https://www.budvarcentrum.pl/wp-content/uploads/2019/05/Instrukcja-montażu_31.10.2018.pdf

 

DWg9R_edW8vUT4wFrf6KMEJRYBLu6U8T8opYkdu_images?q=tbn:ANd9GcRx7tLSSHliw6oagTNzA6i

Natomiast mocowanie na kotwy stosuje sie w ścianach wymurowanych w technologi ścian 2W czy 3W gdzie ramę okienna montuje się w warstwie ocieplenia aczkolwiek w ścianę 1W stosowanie kotw nie jest błędem.

 

 

 

 

 

 

 

s8Kr35ScGYwIhR08Cffl5_coo28KuklZGuSPE5Tadz04MDAmaD01NDY=_src_114177-okna_w_warst10029171-okno-zwlaszcza-cieple-powinno-b

Link do komentarza
3 minuty temu, Chaton napisał:

Tak sobie myśle, jak montaż przebiega przy silikatach w których jest mnóstwo dziur  i nie sposób w nie nie trafiać, szczególnie przy wyrównanych otworach. Jaki to będzie miało wpływ na trzymanie się całości.

To nie ma nic wspólnego z "trzymaniem się". Trzymanie, bardzo dobre zresztą, zapewnia pianka (na wsi miałem zawsze problemy z mocowaniem futryny drzwi wejściowych i najtęższe kołki z czasem wypadały, a dopiero pianka załatwiła sprawę na amen). Pianka natomiast ma jedną, zasadniczą wadę. Daje się ją bardzo łatwo przecięć nożem i takie okno np. złodziej mógłby okroić i wyjąć bezproblemowo w całości. A mocowania takie cuś uniemożliwiają. Dlatego kotwice są bardzo dobrym rozwiązaniem, bo wspólnie z pianką załatwiają i mocowanie, i bezpieczeństwo. 

Link do komentarza
36 minut temu, retrofood napisał:

To nie ma nic wspólnego z "trzymaniem się". Trzymanie, bardzo dobre zresztą, zapewnia pianka (na wsi miałem zawsze problemy z mocowaniem futryny drzwi wejściowych i najtęższe kołki z czasem wypadały, a dopiero pianka załatwiła sprawę na amen). Pianka natomiast ma jedną, zasadniczą wadę. Daje się ją bardzo łatwo przecięć nożem i takie okno np. złodziej mógłby okroić i wyjąć bezproblemowo w całości. A mocowania takie cuś uniemożliwiają. Dlatego kotwice są bardzo dobrym rozwiązaniem, bo wspólnie z pianką załatwiają i mocowanie, i bezpieczeństwo. 

Nie przekonuje mnie ta pianka może na początku trzyma się to dobrze ale potem się starzaje. Najlepszym sposobem z punktu widzenia fizyki są jednak dyble.

Ja słyszałam o taki przypadku że drzwi antywłamaniowe ukradli wycinając piankę, to dopiero ironia losu.

Link do komentarza
34 minuty temu, Chaton napisał:

Nie przekonuje mnie ta pianka może na początku trzyma się to dobrze ale potem się starzaje. Najlepszym sposobem z punktu widzenia fizyki są jednak dyble.

 

Niestety, nie zawsze. A pianka się owszem, starzeje, ale jeśli nie jest wystawiona na działanie UV to starość jej nie szkodzi. drzwi mam mocowane na piankę na początku lat 90-tych, kiedy w Polsce pianka była rarytasem i ani drgną! A mocowane na wszelkie dyble, wkręty, kołki, wytrzymywały góra dwa lata, a potem się chwiały.  

Link do komentarza

Inna sprawa że okna są cięższe niz dawniej, 3 szyby wymagają szerszego profilu, szerszy profil to wiecej plastiku a w profilu więcej stali żeby się nie pogieło. Może montaż na piankę był wystarczający przy 2 szybowych. 8szt okien waży prawie tone. I to nie są nie wiadomo jak duże okna

Link do komentarza

0

2 godziny temu, Chaton napisał:

Inna sprawa że okna są cięższe niz dawniej, 3 szyby wymagają szerszego profilu, szerszy profil to wiecej plastiku a w profilu więcej stali żeby się nie pogieło. Może montaż na piankę był wystarczający przy 2 szybowych. 8szt okien waży prawie tone. I to nie są nie wiadomo jak duże okna

I uważasz, że trzeba dziurawić ramę by powiesić okno na kołku? No cóż..

Link do komentarza
1 godzinę temu, Chaton napisał:

Nie widzę w tym nic szokującego. Każdy producent okien montuje na dyble jeśli istnieje taka potrzeba, również ci topowi. Na oknotescie jest wiele realizacji na dyblach plus szczelny montaż. Potem robią testy i okna są super szczelne a przy tym trwale stabilnie zamocowane.

O ile drzwi ale wewnętrzne można montować tylko na piankę to pisanie o montażu okien tylko na piankę jest jakąś chora kpiną.

Żaden montażysta nie zamontuje okna tylko na piankę, albo na dyble albo na kotwy.

5 godzin temu, Chaton napisał:

Tak sobie myśle, jak montaż przebiega przy silikatach w których jest mnóstwo dziur  i nie sposób w nie nie trafiać, szczególnie przy wyrównanych otworach. Jaki to będzie miało wpływ na trzymanie się całości.

Nie ma obawy, ścianka pustaka zewnętrzna  jest na tyle szeroka od otworów że spokojnie dybel będzie dobrze trzymał.

6nfdpw.jpg

Link do komentarza
11 godzin temu, retrofood napisał:

Niestety, nie zawsze. A pianka się owszem, starzeje, ale jeśli nie jest wystawiona na działanie UV to starość jej nie szkodzi. drzwi mam mocowane na piankę na początku lat 90-tych, kiedy w Polsce pianka była rarytasem i ani drgną! A mocowane na wszelkie dyble, wkręty, kołki, wytrzymywały góra dwa lata, a potem się chwiały

No nie żartuj - co się chwiało. Chyba źle zamocowane. Dawniej się mocowało na tzw benkaisy, stalowe kute gwoździe w bite w ościeżnicę  i zabetonowane w ścianie. 

Inny sposób, to te benkaisy mogły mieć też zakończenie w postaci oczka na gwóźdź, którym mocowało się je do ramy (ościeżnicy) okna.

No i uszczelniało się warkoczami. Potem pianką. I nadal jak te kotwy były, nie było szans ich obruszać, chyba z kawałkiem ściany lub ościeżnicy.

Te obecnie stosowane płaskowniki są zwykle dość chude - znaczy mało sztywne - ale pomocne w osadzaniu w warstwie ocieplenia. Gdybym osadzał teraz dla siebie - użyłbym czegoś solidniejszego, sztywniejszego - choć pewnie minimalnie by to podniosło straty ciepła.

7 godzin temu, mhtyl napisał:

Żaden montażysta nie zamontuje okna tylko na piankę, albo na dyble albo na kotwy.

Nie dał bym sobie ręki uciąć, ale mocowanie a piankę TYLKO - jest chyba niezgodne z normą. Okno jak poręcz - musi spełniać pewne normy wytrzymałości na napór, wyboczenie, nawet na uderzenie, wyparcie. Pianka dobrze założona trzyma, ale to tylko pianka -a jak ją np. myszy zjedzą? I to wcale nie żart. Albo coś tam chemicznego zadziała?

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Dnia 13.02.2020 o 21:53, retrofood napisał:

A o jakie okna chodzi? Jakie ramy?

System Perfectherm 80mm ale firmy mi nie zapisali - a ja nie pamiętam.

 

Miał bym jeszcze prośbę  - na co zwrócić uwagę przy montażu okien i po ich zakończeniu ? 

Tak jak wspominałem, ściany to pustak ceramiczny 25 p+w a okna mają być montowane na dyble/kołki.

 

 

Link do komentarza
9 godzin temu, Tymianek napisał:

System Perfectherm 80mm ale firmy mi nie zapisali - a ja nie pamiętam.

 

Miał bym jeszcze prośbę  - na co zwrócić uwagę przy montażu okien i po ich zakończeniu ? 

Tak jak wspominałem, ściany to pustak ceramiczny 25 p+w a okna mają być montowane na dyble/kołki.

 

 

Najważniejsze to nie płać całości za okna, jak zapłacisz od ręki to potem w razie czego będziesz sie bujał z usterka miesiącami.

Zwróć uwagę na pęknięcia szyb jak również i ramy oraz na wszelakie zadrapania i zarysowania ramy czy szyby.

Link do komentarza
7 godzin temu, retrofood napisał:

Na prawidłowe ustawienie. Poziom i pion.

Czy skrzydło okna po otwarciu ma powolnie wrócić do ramy  ? - gdzieś słyszałem taką informacje.

10 minut temu, mhtyl napisał:

Najważniejsze to nie płać całości za okna, jak zapłacisz od ręki to potem w razie czego będziesz sie bujał z usterka miesiącami.

Zwróć uwagę na pęknięcia szyb jak również i ramy oraz na wszelakie zadrapania i zarysowania ramy czy szyby.

Zaliczkę zapłaciłem przy zamówieniu a reszta po montażu - tak ustalił sprzedawca. Jest jakaś inna opcja ?

Edytowano przez Tymianek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
21 minut temu, Tymianek napisał:

Czy skrzydło okna po otwarciu ma powolnie wrócić do ramy  ? - gdzieś słyszałem taką informacje.

 

Pierwszy raz słyszę o tym od Ciebie. Wg mnie - w żadnym wypadku! Boczna rama okienna ma mieć pion z każdej strony!

PS. Ustawienie i sklinowanie okna musi być bardzo precyzyjne, tego się później nie da naprostować. A najczęstszą usterką jest rombowatość, czyli brak kąta prostego pomiędzy elementami ramy. 

Horyzontalną i wertykalną.

Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
10 godzin temu, Tymianek napisał:

 

Miał bym jeszcze prośbę  - na co zwrócić uwagę przy montażu okien i po ich zakończeniu ? 

 

Jeszcze jedna sprawa. Nie wiem jak masz zaplanowane rozwiązanie kwestii parapetów, zarówno wewnętrznego jak i zewnętrznego. W każdym razie, żeby ci przypadkiem nie zapiankowali przestrzeni pod oknem. Widziałem kiedyś w szkole, że wypełnili całe przestrzenie podokienne, a parapetów nie było potem jak włożyć bez (trudnego) usuwania pianki. Jak kiedyś wstawiałem okna u siebie, to piankowałem boki i górę, a dół dopiero po usunięciu klinów i ustawieniu parapetów. 

Link do komentarza
12 minut temu, retrofood napisał:

Pierwszy raz słyszę o tym od Ciebie. Wg mnie - w żadnym wypadku! Boczna rama okienna ma mieć pion z każdej strony!

PS. Ustawienie i sklinowanie okna musi być bardzo precyzyjne, tego się później nie da naprostować. A najczęstszą usterką jest rombowatość, czyli brak kąta prostego pomiędzy elementami ramy. 

Horyzontalną i wertykalną.

Czyli kątownik i poziomica jako narzędzia kontroli - rozumiem, że mam to skontrolować przed nałożeniem pianki. 

 

Link do komentarza
31 minut temu, Tymianek napisał:

Czy skrzydło okna po otwarciu ma powolnie wrócić do ramy  ? - gdzieś słyszałem taką informacje.

Chyba czytałeś o tym w usterkach :) 

Skrzydło jeżeli trzyma pion i poziom to przy bezwietrznej pogodzie powinno się nie ruszać w jakiej pozycji byś jej nie zostawił, chodzi oczywiście o otwarcie.

34 minuty temu, Tymianek napisał:

Zaliczkę zapłaciłem przy zamówieniu a reszta po montażu - tak ustalił sprzedawca. Jest jakaś inna opcja ?

Praktycznie wszyscy tak robią, ale nie płac zaraz po montażu tylko np za tydzień a w tym czasie sprawdzisz i oglądniesz sobie dokładnie każde okno. Otwierać okna zaraz  po montażu nie można.

15 minut temu, Chaton napisał:

Tak, niektórzy sobie życzą 100% "zaliczki"  tylko montaż oddzielnie.

:) Wtedy to nie jest zaliczka tylko zapłata z góry. Płacąc dodatkowo za montaż nie jest to niezgodne z prawe bo jeżeli ktoś kupił okna bez montażu  to za montaż musi zapłacić albo zrobić to we własnym zakresie.

Link do komentarza
3 minuty temu, Tymianek napisał:

Czyli kątownik i poziomica jako narzędzia kontroli - rozumiem, że mam to skontrolować przed nałożeniem pianki. 

 

Oczywiście. Później to już woda po kisielu.

Jest jeszcze kwestia wyjmowania klinów. Trzeba to zrobić wtedy, kiedy pianka już schwyciła, a jeszcze nie całkiem zastygła. czyli zaraz na drugi dzień.

Link do komentarza
3 minuty temu, Tymianek napisał:

Czyli kątownik i poziomica jako narzędzia kontroli - rozumiem, że mam to skontrolować przed nałożeniem pianki. 

 

Kątownik nic Ci nie da, jeżeli już to poziomica ale wątpię aby montażyści dopuścili Cię do sprawdzania pionu i poziomu.

Link do komentarza
2 minuty temu, retrofood napisał:

Trzeba to zrobić wtedy, kiedy pianka już schwyciła, a jeszcze nie całkiem zastygła.

Boże widzisz i nie grzmisz. Kliny wyciąga się po kilku dniach a najlepiej przed obróbka okien. Jakie to kryterium ze pianka już chwyciła a jeszcze nie zastygła? przecież jeżeli pianka nie stwardnieje to wcale nic nie będzie trzymać.

5 minut temu, retrofood napisał:

Otwieranie można i należałoby sprawdzić po sklinowaniu ramy, a jeszcze przed piankowaniem.  Powinni to sprawdzić sami montażyści.

To jest oczywiste ze trzeba  to sprawdzić ale mi chodzi o otwieranie i zamykanie bez potrzeby co kilka minut :) 

Link do komentarza
54 minuty temu, Tymianek napisał:

Czyli kątownik i poziomica jako narzędzia kontroli - rozumiem, że mam to skontrolować przed nałożeniem pianki. 

 

Postaw gdzieś w kątach ale na widoku ze dwie trzy poziomice -niby przypadkiem , jedną przy oknie przed montażem .....uwierz że wstawią tak jak ma być ..:D

Link do komentarza
1 godzinę temu, retrofood napisał:

 

Jest jeszcze kwestia wyjmowania klinów. Trzeba to zrobić wtedy, kiedy pianka już schwyciła, a jeszcze nie całkiem zastygła. czyli zaraz na drugi dzień.

Pianka nie zastyga i nie sztywnieje równomiernie w całej objętości, tylko najwcześniej tam, gdzie jest dostęp powietrza. Dlatego boczne i górne kliny można wyjąć wtedy, kiedy okno już jest unieruchomione, mimo że wewnątrz pianka jeszcze nie "dojrzała", łatwiej się wtedy je wyjmuje. Oczywiście, dolnych klinów, na których spiera się całość, nie ruszamy praktycznie aż do parapetów.

Link do komentarza
11 minut temu, retrofood napisał:

Pianka nie zastyga i nie sztywnieje równomiernie w całej objętości, tylko najwcześniej tam, gdzie jest dostęp powietrza. Dlatego boczne i górne kliny można wyjąć wtedy, kiedy okno już jest unieruchomione, mimo że wewnątrz pianka jeszcze nie "dojrzała", łatwiej się wtedy je wyjmuje. Oczywiście, dolnych klinów, na których spiera się całość, nie ruszamy praktycznie aż do parapetów.

Widzisz małe niedoprecyzowanie i potem wychodzą kfiatki.

Najpierw należałoby podać że do montażu okien są dwa rodzaje klinów/podpórek czy  klocków, są to podpierające i dystansowe.

Podpierające kliny/klocki służą do podparcia ramy okiennej i jej stabilizowania na dolnej powierzchni otworu okiennego i tych klinów nie można usuwać  po zamontowaniu okna, natomiast kliny kliny dystansowe które są umieszczone po bokach i w między ramą okienną a nadprożem można osunąć po zamontowaniu  i w ich miejsce psiknąć pianką. Ale nie jest to jakimś wielkim błędem jeżeli kliny dystansowe nie zostaną usunięte zaraz po montażu, można to zrobić później. ważne jest aby nie pozostawiać pustej przestrzeni między ramą okienną a murem, należy każdą w każdą "dziurkę" psiknąć pianką :) 

1 godzinę temu, Tymianek napisał:

Czyli kątownik i poziomica jako narzędzia kontroli - rozumiem, że mam to skontrolować przed nałożeniem pianki. 

 

Zastanów się jeszcze o montażu tych ciepłych parapetów o których wspominałem wcześniej. Nie będziesz żałował.

 

Link do komentarza

Nie to, że jestem upierdliwy... aleeee...

 

2 godziny temu, mhtyl napisał:

Boże widzisz i nie grzmisz. Kliny wyciąga się po kilku dniach a najlepiej przed obróbka okien.

 

1 godzinę temu, mhtyl napisał:

kliny kliny dystansowe które są umieszczone po bokach i w między ramą okienną a nadprożem można osunąć po zamontowaniu

:scratching:

Link do komentarza
1 godzinę temu, uroboros napisał:

Nie to, że jestem upierdliwy... aleeee...

 

 

:scratching:

Nie, nie jesteś upierdliwy ale problem z czytaniem to ty masz a w przekręcaniu treści  to zdobyłeś mistrzostwo.

 

Ale cóż wyjaśnię. retro w poście 342 o wyjęciu klinów, nie napisał których więc domniemywając że ma na myśli wszystkie tak a nie inaczej odpisałem, ale już w poście 347 retro już doprecyzował że chodzi o kliny boczne a ja w poście #48 napisałem  dokładnie podając nazwę  tych klinów że są to dystansowe boczne i górne i kliny podpórki/klocki  aby nie było już niedomówień i co tu jest nie do zrozumienia?

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

×
×
  • Utwórz nowe...