Skocz do zawartości

fundamenty w starym budynku


Recommended Posts

witam .. poproszę o fachową poradę co zrobic w takiej sytuacji. Na urokliwej wsi mam  budynek gospodarczy 70m2 moze miec 80 lat i chciałabym go zaadoptowac na budynek mieszkalny ,                 z tym że to taki domek do zamieszkania od wiosny do jesieni bez zadnego CO tylko ewentualnie kominek . Fundamenty wykonane są na głebokość 80cm w ziemi i 20cm nad ziemią z kamieni ( taki kamien głaz) i dalej jest kamień wapienny bialy mury mają grubość 50cm. Obecnie wilgoci nie widac na ścianach ale to moze dlatego że jest duzy przewiew powietrza w budynku.                        Obawiam sie że jak sie zatynkuje sciany uszczelni okna , dach, moze pojawic sie wilgoć. Czy fundmenty z takiego kamiennego głazu chlona wilgoć? czy trzeba robić jakąś izolację takich fundamentow i  murów? dodam jeszcze że teren jest plaski i raczej przy mokrych latach moze byc problem z wodą. co robi w takiej sytuacji ??

Link do komentarza

Brak izolacji poziomej na ścianach fundamentowych zawsze niesie ryzyko wystąpienia podciągania kapilarnego wilgoci do wyższych części domu. Również  fundament kamienny w niewielkim stopniu może również "transportować" wodę poprzez zaprawę . W praktyce wiele strych budynków na takim fundamencie nie sprawiało większych problemów wilgotnościowych, , ale zależało to m.in. od warunków wodno-gruntowych, sposobu użytkowania, rodzaju podłogi, szczelności domu itd.  Przy użytkowaniu sezonowym dochodzi jeszcze problem z kondensacja pary wodnej w sezonie zimowym, gdy budynek nie jest ogrzewany. Z opisu nie wynika jaki jest aktualny stan budynku i jakie  modyfikacje są planowane, zatem bez oceny fachowca na miejscu, trudno jednoznacznie ocenić,  czy wystąpią problemy z zawilgoceniem domu. 

Link do komentarza

Pani Anno,

 

rzeczywiście bez rzetelnej oceny sytuacji trudno ferować wyroki. Niemniej jednak niezaizolowane fundamenty z kamienia będą transportować wilgoć - poprzez spoinę między kamieniami/głazami. I choćby z tego powodu warto rozważyć zabezpieczenie podstawy budynku. Rodzaj tego zabezpieczenia należy dobrać już indywidualnie, najlepiej poprosić o pomoc doświadczonego specjalistę. Jeśli podałaby Pani więcej danych, dołączyła zdjęcia, to nasi doradcy gotowi są przygotować dla Pani rozwiązanie.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
    • Nie bardzo rozumiem o co pytasz. Przecież każdy styropian przepuści wodę. Nie widziałeś nigdy tonącego styropianu? Długo zanurzony w wodzie nasiąknie jak gąbka. Może chodziło o styrodur fundamentowy XPS?
    • Dalej nie bardzo rozumiem sens dawania OSB. Jak to "będzie wszystko w powietrzu"? Nie będzie oparcia na ścianach bocznych? Ja zwyczajnie pytam bo jakoś nie mogę skojarzyć takiego systemu, chyba takiego nie widziałem.   Zakładając jednak, że OSB jest niezbędna, to oczywiście, że należy przykręcać płyty g/k, a nie przyklejać. Klei się w sytuacji gdy nie ma do czego przykręcać. Bo kołkowania nie daje się tak gęsto jak wkręty, no i kołki tylko w miejscu "placków". Inaczej, gdyby kołkować puste przestrzenie, to wkręty kołków naciągną i zdeformują płaszczyznę płyty, a wtedy powierzchnia by falowała. Na płycie OSB falowanie nie grozi.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...