Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Pomocnik

10 błędów popełnianych podczas wykonywania fundamentów

Recommended Posts

Sposób posadowienia oraz solidność wykonania prac fundamentowych mają wpływ na trwałość budynku. Choć ten etap budowy nie jest skomplikowany, to wykonawcy, niestety, nierzadko popełniają błędy. Oto z czym najczęściej mają problem.

 

Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/stan-surowy/fundamenty-i-piwnice/a/23243-bledy-popelniane-podczas-wykonywania-fundamentow

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Marcin
Witam u mnie nie dawali L-ek na narożach zbrojenia ław za to ławy łączyła bednarka od uziomu wokół całego domu Jakie mogą być tego konsekwencje

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
22 minuty temu, Gość Marcin napisał:

Witam u mnie nie dawali L-ek na narożach zbrojenia ław za to ławy łączyła bednarka od uziomu wokół całego domu Jakie mogą być tego konsekwencje

Bednarka od uziomu nie jest elementem konstrukcyjnym, więc w ogóle jej nie licz.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Witam.
Sam robilem zbrojenie lawy fundamentowej. Wszystkie druty na laczeniach zagiete po 40 cm. Takze calosc sie sklada. Druty fi 12 i strzemiona fi 8.. I zadnych starterow nie dawalem. Polaczone z lawa na odcinku sciany nosnej. Oczywiscie 4 druty na slup o zagietej podstawie 25cm polaczone z belka i stpa fundamentowa. Ale to co opisujecie czasami w artykule to az przesada. Chociaz in wiecej wzmocnien tym lepiej. Kiedys domy stalt na fundamentach z betonu i kamieni i tez bylo dobrze. Takze nie martw sie. Powinien wytrzymac twoj fundament

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość nadzór budowlany

Ciekawy artykuł. Dział ciągłość brojenia oraz przedstawione tam zdjęcia układu zbrojenia nie przedstawiają poprawnie wykonanego zbrojenia. Sugeruję na zmianę załączonych zdjęć. Zdjęcie B wskazane jako poprawne rozwiązanie nie zawiera prętów L opisanych jako niezbędne. Pełniąc obowiązki Inspektora Nadzoru Inwestorskiego zezwolił bym na zabetonowanie narożnika pokazanego na zdjęciu A a kazał bym Kierownikowi Budowy poprawić narożnik B. W narożniku B jak dla mnie pręty zbrojenia tylko i wyłącznie stykają się ze sobą swoimi końcówkami bez prawidłowego ich uciąglenia. Z poważaniem

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
31 minut temu, Gość nadzór budowlany napisał:

 Dział ciągłość brojenia oraz przedstawione tam zdjęcia układu 

Nie nabroiłeś aby? :icon_biggrin: Złota myśl!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Andrzej
BOŻE chroń - "szalunki ziemne", kto takie głupoty wypisuję ?! To jest poprawna metoda wykonania fundamentu ? Rozumiem, że autor się podpiszę pod każdym jednym takowo wykonanym i weźmie pełną odpowiedzialność finansową, za taką fachowość wykonania ... Fundament po pierwsze powinien być wykonany, na chudym betonie, kolejno hydroizolacja z papy termozgrzewalnej o stosownych parametrach na to szalunek i ława fundamentu ze strzemionami usytuowanymi na odpowiedniej wysokości, aby powstała właściwa otulina betonowa. Do tego celu można stosować plastikowe dystanse. Ehh

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Max
@Andrzej sposób posadowienia budynku określa projekt, a wykonawstwo nadzoruje kierownik budowy. Rozwiązania fundamentowania mogą być różne i niekoniecznie wg Twojego opisu. A o ścianach szczelinowych czy posadowieniu na studniach słyszałeś?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość dalyavska,@i.ua
co zrobić, jeśli wystąpi błąd podczas wylewania fundamentu pod dom, ściana wewnętrzna jest przesunięta o 20 cm

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Wykonawca
Jaki jest sens oddzielać ławę fundamentową od sciany fundamentowej hydroizolacją? Skoro oba elementy są w ziemi, zazwyczaj wilgotnej ziemi. To tak jakby dwie cegły oddzielić od siebie izolacją i zanurzyć w wannie, czy jedna pozostanie sucha? Tak czytam i stwierdzam, że autor powiela stereotypy które narosły przez lata i jedyne co mają na celu to wyciągnąć inwestorowi kasę z kieszeni. Mógłbym połowę tu opisanych rzeczy wykonać inaczej, taniej i dać na to dożywotnią gwarancje na piśmie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Teki

ciekawy ten artykuł ale te przypadki sa możliwe tylko gdy kierownik budowy do nich dopuści . bo powiedzmy sobie wprost jak kierownik na budowie to kazdy sztywno chodzi :D u mnie przyjechał beton i okazało sie ze nie taki jak w projektcie mądra głowa kierownik wszystkiemu zaradził i nie dał sie oszukac beton zamówilismy w 15 min i nastepnego dnia juz mielismy wszystko zalane.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 3.04.2018 o 15:32, Gość Max napisał:

@Andrzej sposób posadowienia budynku określa projekt, a wykonawstwo nadzoruje kierownik budowy. Rozwiązania fundamentowania mogą być różne i niekoniecznie wg Twojego opisu. A o ścianach szczelinowych czy posadowieniu na studniach słyszałeś?

Jeszcze brakuje słupów. Przecież tam nie ma opisanego przykładu posadowienia na torfowisku lub jakimś terenie podmokłym.

Kiedyś chałupy na wsi na czterech kamieniach stawiano i do tej pory stoją :)

To oczywiście wspomnień czar a nie nawoływanie do starych "sprawdzonych" metod.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość tewu77
w 5 punkcie "jeden pręt wewnętrzny u góry powinien być inaczej ułożony" bzdura kompletna. Tam wszystkie pręty są niewłaściwie ułożone. Prawidłowo pręty narożne typu "L" wkłada się we wnętrza belek i tam mocuje.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość inwestorek
@Gość Wykonawca. W Polsce mamy taką porę roku jak zima. Ława fundamentowa jest poniżej maksymalnej głębokości zamarzania, natomiast mury fundamentowe już nie są. Jak nie dasz izolacji na mury, będą one na jesieni znacznie nasiąknięte wodą, która w zimie zamarznie i będzie je rozsadzała. Po 30 - 40 latach będziesz miał dom nie na ścianach fundamentowych, a na gruzie fundamentowym. Być może już ciebie nie będzie i twoi następcy będą musie podjąć decyzję o zburzeniu tego domu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Izoler
Według jakich norm czy zasad beton W6 jest wodoszczelny?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość jmk232
Uziom fundamentowy jest obligatoryjny. Brak jego wykonania jest naruszeniem przepisów prawa.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
17 minut temu, Gość jmk232 napisał:

Uziom fundamentowy jest obligatoryjny. Brak jego wykonania jest naruszeniem przepisów prawa.

Możesz podać ten przepis prawny? Dziennik ustaw, pozycja...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość abc
muszę wylać ławę pod podnośnik dwukolumnowy na warsztacie, ława ma wymiary 400x180x40, czy potrzebne jest zbrojenie?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość jaro666
Witam nie prawda uziom fundamentowy lepiej wykonać ponieważ jest tani i łatwy do wykonania i głupotą było by to pominąć ale prawnie absolutnie nie ma takiego wymogu,poprostu po wykonaniu budynku trzeba na odpowiedniej głębokości oraz długosci zamontować bednarkę pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Gość jaro666 napisał:

   uziom fundamentowy lepiej wykonać ponieważ jest tani i łatwy do wykonania i głupotą było by to pominąć ale prawnie absolutnie nie ma takiego wymogu 

Tak właśnie jest. Brak uziomu fundamentowego jest efektem wyłącznie niewiedzy duetu: projektant i kierownik budowy. A za ich nieuctwo płacić musi nieświadomy inwestor.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Maciej
400x180cm to nie jest ława, tylko stopa fundamentowa i koniecznie musi mieć odpowiednie zbrojenie. Startery ze zdjęcia pkt.10 należy układać zawsze odgięciem pręta do środka słupa. Na zdjęciu jest nieprawidłowo.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Maciej
Polecam do użycia zbrojenia ław fundamentowych pręt kompozytowy, lepszy od tradycyjnej stali która rdzewieje

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, Gość Maciej napisał:

Polecam do użycia zbrojenia ław fundamentowych pręt kompozytowy, lepszy od tradycyjnej stali która rdzewieje

Z tego, co wiem, to lekko zardzewiały pręt jest nawet lepszy niż świeży - a potem w betonie już nie rdzewieje dalej

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć. Mam zagwozdkę jak w temacie. Komin do pieca kondensacyjnego mam z pustaka 36x36 cm, w którym jest otwór o średnicy ok 27cm. Tego juz nie zmienie. Natomiast teraz wykonawca radzi mi aby przed zalaniem czapy kominowej wsadzić do niego przewód spalinowy z odpowiednimi obejmami stabilizującamy, bo podobno potem, gdy zostawi otwór troche większy niż sama rura, to juz nie da rady tych obejm tak rozłozyc, aby stabilizowały ta rurę. czy np gdybym chciał wsadzić rurę koncentryczną 125/80, to po zrobieniu otworu ok 14 cm nie dłoby sie potem rozłożyć obejmy. Kontaktowałem sie w tej sptrawie z jednym hydraulikiem i stwierdził, że przewód spalinowy wsadza juz po zrobieniu komina, i ze nie będzie problemu z tym ze rura będzie niestabilna i że służące do tego pajaczki się rozszerza i będą stabilnie trzymały rurę i ze nie trzebatego robić na tym etapie. Czy ktoś może mi podpowiedzieć, która z tych racji jest bardziej prawdziwa, czy musze teraz robić system spalinowy do pieca zanim zostanie wylana czapa, czy mozna to zrobic spokojnie później? Inna sprawa - czy wg Was dobrym pomysłem byłoby ustabilizowanie takiej rury koncentrycznej poprzez wsypanie do wnetrza komina perlitu? Wtedy stabilizowałby komin i troche go izolował wewnątrz termicznie. Po przeliczeniu wyszło mi ok 0,5m3 perlitu, koszt ok 100 zł.
    • Nie będę negował Twojego wyboru ale nie rozumiem co anhydryt ma takiego cudownego, jak dla mnie jest to niepotrzebnie wydana kasa. Jeżeli skład został tak dobrany to zapewne firma ma taką recepturę i jej się trzyma i co najważniejsze na pewno udzielana gwarancji. Więc nic nie ruszaj tylko jak masz obawy co do jakości wylewki to wołaj ekspertów i najlepiej nie z firmy która wylewała tyko niezależnych i niech sprawdzą jakoś wylewki, gdy będziesz sam coś przy niej majstrował firma może nie uznać gwarancji. Zobaczysz co ekspert powie na temat jakości wylewki i wtedy uderz do firmy która wylewała posadzkę.
    • Nie jeden marzy o działce z takim spadkiem aby wybudować dom na skarpie. Uważam że popełniliście błąd nie decydując się na podpiwniczenie i domek parterowy i wcale nie wyszło by drożej niż sobie myślicie, otóż dlaczego? piszesz że nawieźliście  paręnaście ton ziemi i to jeszcze mało więc policz sobie ile wydaliliście i jeszcze wydacie za tą ziemię oraz za rozplantowanie jej, założę się że za te pieniądze miałabyś podpiwniczenie. Druga sprawa na tak świeżej ziemi budowa domu nie będzie tania bo fundamenty pochłoną dużo pieniędzy ze względu na świeży, niestabilny grunt. Piwnica w przeciwieństwie co o niej myślisz przydaje się bardzo bo cały bałagan że tak to ogólnie nazwę mieści się w piwnicy a parter masz bez zbytecznych rzeczy. Co do podmurówki czyli tzw "zera" to praktycznie każdy tak robi aby było to powyżej poziomu drogi o ile jest to oczywiście możliwe bo nie każde warunki na takie coś pozwalają. Aby dowiedzieć się jak wysoko musiało by być "zero" należałoby by to wytyczyć za pomocą  niwelatora albo zatrudnić geodetę aby to sprawdził, wtedy będziesz wiedziała jak wysoko musiałabyś wyciągnąć ściany fundamentowe. Na jakim etapie jesteście obecnie z budową?
    • Składniki wylewki były mieszane w specjalizowanej machinie umieszczonej na wielkiej ciężarówce. Po zakończonej pracy komputer nadzorujący proces mieszania wyświetlił ilość składników.   Na powierzchni wylewki mam dużą ilość tzw mleczka - z tego co czytałem świadczyć to może o zbyt dużej ilości wody.   Teraz usuwam tę warstwę by umożliwić wysychanie wylewki.   Martwię się o wytrzymałość górnej części wylewki, stąd moje pytanie. 
    • Jest to jego własność i może to zrobić, ale przy rozbiórce nie może naruszyć konstrukcji Twojego domu. Ciekawostką jest to że piszesz że chce sprzedać działkę z domem a kto miałby dokonać rozbiórki domu, sąsiad - obecny właściciel czy nowy właściciel? 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...