Skocz do zawartości

Instalacja z kotłownią po za domem


Recommended Posts

Witam chciałem się doradzić jak rozwiązać podłączenie instalacji CO CW.
w skrócie to kotłownię będę miał w pomieszczeniu gospodarczym oddalonym o 15 metrów od domu,rury puszczę 1 m pod ziemią, dwie pex 25 i jedną z wodą pex 16, zaizolowane w pianki i w wspólnej rurze pcv 110, piec 12Kw już zamówiony ze sterownikiem SPPV2,

do ogrzania na parterze 3 pomieszczenia a na piętrze 4 + bojler 120l, w załączeniu szkice.
A teraz kilka pytań:
1. czy z dolnej rozdzielni mogę pociągnąć pion do górnej rozdzielni? i jaką dać średnicę rury? a robię 2 rozdzielnie(pomieszczenia nad sobą ), bo chciałem uniknąć dużej ilości rur na parterze gdyż tymczasowo muszą one być na wierzchu.

2 czy mogę dać 1 pompę w kotłowni a w domu zawór 4 drożny na grzejniki i bojler czy raczej jeszcze 2 pompę w domu do cw?, pompami i zaworami mogę sterować ze sterownika bo dałem przewody z
kotłowni do domu.

3 Czy w kotłowni mam też dać zawór 3 drożny do ochrony powrotu? w końcu to dość spora odległość od zaworu 4d

 

4 jak zabezpieczyć instalację przed ewentualnym wzrostem ciśnienia ,wydaje mi się, że nie
mogę zrobić naczynia przelewowego bo kotłownia jest niska i grzejniki na piętrze będą
wyżej, a w domu to w tym przypadku chyba nie ma jak tego zrobić. Czy wystarczy i czy w ogóle
dać w kotłowni naczynie wzbiorcze membranowe i jaki zawór bezpieczeństwa.

5 a może lepiej by było zamiast 4 drożnego w domu założyć 3 drożny pomiędzy co i cw?

 

co jeszcze musi się znaleźć w tej instalacji i gdzie  jakieś zawory zwrotne czy odpowietrzniki?

Na szkicu na piętrze dałem 2 grzejniki na jednej rurce 16, gdyż rury będą musiały iść
wierzchem w pokoju lub za skosem w nieogrzewanych warunkach a po za tym grzejniki są 1m od
siebie a pomieszczenia po 12m ze skosami 

Na innym forum ktoś sugerował mi instalację z wymiennikiem i uklad od pieca otwarty, może  właśnie  takie rozwiązanie bylo by najlepsze, ale czy w wymienniku nie bedzie zbyt dużych  strat i czy nie będę  musiał palić  wiecej aby na piecu utrzymać dużo wyższą temperature, tak aby bojler w domu nagrzał sie do tych 55°

post-74349-0-93789600-1505827927.png

post-74349-0-40905200-1505827912.jpg

Link do komentarza

Odpowiedzi

Pyt 1. - Możesz - 1 cal stalowy + pompa obiegowa

Pyt. 2 - Możesz dać 1 pompę  w kotłowni

Pyt. 3 - tu bym dał "na wszelki wypadek"

Pyt. 4 - Zbiornik wyrównawczy w domu na stryszku + odpływ do kanalizacji - ale to spora odległość i może nie wystarczyć by piec zdążył zbić temperaturę - bo rozumiem, że na paliwo stałe - ja bym w takim wypadku dołożył bufor ciepła do niego przy takiej odległości by robił za sprzęgło hydrauliczne.

Pytasz się czy więcej będziesz palił - 15m idzie ci gruntem - tak czy siak będziesz miał straty, - nad pexem bym się zastanowił - bo się wygina powyżej 80'C

 

Link do komentarza

Przede wszystkim proponuję jednak wziąć do wykonania ogrzewania instalatora. Efekty samodzielnego robienia czegoś takiego przy braku wiedzy i doświadczenia mogą być niebezpieczne. A poprawianie czegoś co zrobiono źle nie jest ani szybkie, ani tanie.

Co do tego, co koniecznie musi być w takiej instalacji.

1. Zabezpieczenie kotła na paliwo stałe. Zamknięte naczynie wzbiorcze jest dopuszczalne tylko jeżeli kocioł ma urządzenie do odbioru nadmiaru ciepła. W praktyce to wężownica w przestrzeni wodnej kotła, przez którą zaczyna przepływać zimna woda wodociągowa, gdy temperatura wody w kotle jest zbyt wysoka. Nie polecam jednak tego rozwiązania, jeżeli czerpiemy wodę z własnej studni. Przy braku prądu nie będzie działać zarówno pompa obiegowa kotła, jak i pompa w studni, nie będzie więc wody do schłodzenia.

Jeżeli takiego zabezpieczenia nie ma w kotle, musi on pracować w układzie otwartym, czyli potrzebny będzie wymiennik ciepła i rozdzielenie instalacji. Zawory bezpieczeństwa to zbyt mało.

2. Podgrzewacz c.w.u. powinien mieć zamknięte naczynie wzbiorcze i zawór bezpieczeństwa. Wymagane parametry będą podane w dokumentacji zbiornika.

3. O co chodzi z tą rurą z wodą" PEX 16 mm pomiędzy domem i kotłownią? Jaka woda ma nią płynąć?

 

 

Link do komentarza

Z opisu tak skomplikowanej instalacji trudno wywnioskować o co w tym chodzi. Optymalne rozwiązanie to umieszczenie w kotłowni wymiennika ciepła i poprowadzenie instalacji do budynku jako zamkniętej. Przy kotle będzie otwarte naczynie wzbiorcze, w pozostałej części ciśnieniowe. Do zasilenia bojlera wystarczy zawór trójdrożny kierujący obieg wody na wężownicę zbiornika lub instalację c.o. Rury fi 20 do rozdzielaczy i fi 16 na poszczególne grzejniki.

Link do komentarza

Witam

Ja fachowcem nie jestem, ale mam takie rozwiązanie, kotłownia w budynku gospodarczym oddalonym o 6 m.
Mam tak jak pisze ekspert Cezary, w kotłowni układ pieca otwarty, naczynie wzbiorcze wisi nad kotłem, ciepło przekazywane do zamkniętej instalacji poprzez wymiennik ciepła. W małym obiegu kocioł-wymiennik jedna pompa (dodatkowa zaleta wymiennika - ochrona powrotu kotła).  Do budynku ciepło przekazywane przez rurociąg z Pexa, zasilanie i powrót, innych rur nie ma (plus przewody sterujące). Zbiornik CWU umieszczony w budynku mieszkalnym, nie goń wody CWU z kotłowni, bo straty będą duże.
Na kotle mam ustawione 63 *C, za wymiennikiem 58 - 59 *C, w domu na zasilaniu 1 - 1,5 *C mniej (strata na przesyle) spokojnie wystarcza do ogrzania CWU, dalej mam zawór 4D w celu możliwości ustawienia temp na grzejniki (tak, mam 3 grzejniki) i dalej termostatyczny 3D, który "dobiera" wodę do podłogówki (reszta domu w OP).
Owszem, instalacja jest trochę rozbudowana, ale chciałem mieć możliwość, regulacji temperatury w każdym "miejscu" instalacji, znam siebie, najpierw na czymś przyoszczędzę, a potem zły, że mogłem mieć, a nie mam :)
Na forach często odradzają wymiennik, u mnie działa 7 sezon i jest OK, i z punktu bezpieczeństwa instalacji chyba najlepsze rozwiązanie

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...

Wracam do tematu. Zdecydowałem , że zamontuję wymiennik ciepła, ale jaki i jakiej firmy najlepiej zamontowac. Piec mam 12kw wiec wymiennik myślałem dac 25-30kw patrzyłem na wymienniki lutowane promag i zastanawiam się nad http://www.allegro.p...item=6735865567 co sądzicie o tej firmie, czy może lepiej jakiś inny i ewentualnie dlaczego? Nordic, czy secespol(mieszkam 2km od ich zakładu) ale nie ukrywam, że cena tez ma jakies znaczenie. I jeszcze druga ważna sprawa jakie pompy do tego wymiennika? Myślę nad elektronicznymi, tylko nie wiem czy z autoadapt, czy tu nie ma takiej koniecznosci. Po stronie pieca myślałem dac pompę elektroniczną promag 25/40, bo niby tylko ona może pracować z glikolem, a od strony grzejnikow jakąś inna 25/60 może bardziej markową, wilo grundfos lfp chyba, że polecicie jakąś tańsza a też dobrą.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...