Skocz do zawartości

Prawie pasywny z kotłownią... nadmuchową


Recommended Posts

Witam forumowiczów po raz pierwszy :icon_cool: .

Zamierzam wystartować w 2018 roku z budową domu. Na dzień dzisiejszy rozmyślam nad projektem domu... mocno energooszczędnym. Domek ma być niewielki ok. 100m2. Początkowo miał być nawet mniejszy, ale po przemyśleniach zmieniłem zdanie (malutkie pokoje ok.  9m2 itp.). Bryła domu to prostokąt, parterowy, bez piwnicy,  z poddaszem nieużytkowanym, raczej jako strych, magazyn. Dom bez udziwnień, z dachem dwuspadowym. Uwielbiam prostotę, więc żadne lukarny, balkoniki, krzywizny itd. Inna sprawa, że projekt ogranicza budżet w okolicach 200 tys. zł (z delikatnym marginesem) - stąd taki wybór. Przeglądałem różne projekty. Do gustu przypadły mi takie mini domki:

https://pracownia-projekty.dom.pl/dom_przy_przyjemnej_14_bis_ce.htm

https://z500.pl/projekt/7/Z7,maly-dom-z-dachem-dwuspadowym-ekonomiczny-funkcjonalny-i-praktyczny/dane-ogolne.html

Jednak po przeanalizowaniu, projekt będzie indywidualny, częściowo zbliżony do powyższych. Zwarta bryła, inne rozmieszczenie tarasu itp. Mieszkam w domu, mieszkałem w bloku i pewne rozwiązania stosowane w "gotowcach" są dla mnie nie do przyjęcia.

Do rzeczy :icon_lol:

Zauważyłem, że domy te są tworzone z kotłownią gazową w domu oraz kominkiem. Przez to również posiadają jak wiadomo komin. Ja nie chcę kominów wcale. Jestem niemal na 100% zdecydowany na rekuperator, wentylację mechaniczną. Rozkminiam na kilka różnych sposobów, czyli np. brak kominka (nie chcę w domu mini kotłowni), ale wtedy gaz trzeba by wyprowadzić gdzieś przez ścianę. Inna sprawa jeśli gazu braknie np. po jakieś awarii, praktycznie zamarzamy. Lubię być zabezpieczony i mniej zależny.

Druga sprawa. Jeśli będzie nawiew mechaniczny... to czy nie lepiej wykorzystać tej drogi, do zapewnienia ciepła? Odeszłyby koszty kaloryferów itd. Byłby jeden system grzejący-wentylacyjny-może nawet chłodzący latem. Oczywiście słyszałem o pompach ciepła, ale tu sytuacja podobna jak z gazem (Jestem takim początkującym Preppersem :icon_biggrin: w planach, wędzarnia, ziemianka, swój warzywniak itp.)

Natrafiłem na pellety z kotłem z nagrzewnicą.

Jak cenowo by taka instalacja wyszła (łącznie z rekuperatorem) i koszt użytkowania (ile orientacyjnie ton pelletu?). Przy założeniach: mocno docieplonego domu, dachu bez komina, z rekuperatorem, prosta bryła, wyjście na strych od tzw. przybudówki z kominem? Czy ktoś z Was w ogóle takie coś zbudował, czy takie grzanie mija się z celem. Hałasem się nie przejmuję, bo będzie w wydzielonym pomieszczeniu. Wejście do przybudówki z zewnątrz, więc nie będzie "wiało" od drzwi. Jak w taki systemie jest rozwiązana sprawa z grzaniem wody? Czy jest sens przygotowania domu pod instalację solarną (połowa dachu, od południa)?

Link do komentarza

Jakie ma być ostatecznie paliwo? Skoro kocioł na pellety w jakiejś przybudówce z osobnym wejściem, to nie widzę problemu dla zrobienia grzejników lub ogrzewania podłogowego. Ogrzewanie nadmuchowe jako podstawowy system grzewczy ma istotne wady, choćby hałas powodowany przepływem powietrza w kanałach, tego nie da sie wyeliminować całkowicie.

Jednak mając dostęp do gazu decydowałbym się jednak na niego.

Swoją drogą, jeżeli dom ma mieć b. małe straty ciepła, to cena paliwa jest drugorzędna. Większe znaczenie będzie mieć koszt inwestycyjny. W skrajnych przypadkach nawet ogrzewanie prądem może być uzasadnione. Niestety o domu nic konkretnego nie wiemy.

W ramach zabezpieczenia na wypadek rozmaitych awarii pomyślałbym jednak o jakimś niedużym piecu wolnostojącym. Przy dobrym ustawieniu dom ok. 100 m2 można w ten sposób ogrzać do całkiem rozsądnej temperatury. A nawet jeszcze coś na takim piecu ugotować :) 

Link do komentarza

Dzięki za odpowiedź.

Faktycznie trochę zbyt ogólnie pisałem posta, bo mam kupę dylematów w głowie. To może doprecyzuje.

1. Jeśli cena paliwa drugorzędna i znaczenie ma koszt inwestycyjny, to czy nadmuchowe nie wyjdzie taniej od kaloryferów? Czy posiadanie jednego pieca na pellety w przybudówce, nie wyjdzie taniej niż piec gazowy + kominek/koza + komin?

2. Nie chcę komina, ale brak komina determinuje resztę. Pozostaje wtedy ogrzewanie na prąd, gaz z "kominem" bocznym lub przybudówka z kotłownią. Chodzi o to, czy ktoś posiada takie rozwiązanie i jak to się ma do kosztów wykonania? Czy  oszczędności z braku komina w budynku (ucieczka ciepła) są opłacalne w stosunku do wydania pieniędzy na przybudówkę z kominem?

3. Czy jest sens przygotowania instalacji, pod solary? Prawda jest taka, że może nigdy ich nie zakupię i czy w ogóle te solary w przypadku takiego domku się zwrócą?

 

Nie chcę przekombinować. Jeśli gaz + kominek/koza + komin + rekuperator to najrozsądniejsza opcja, to tak zrobię.

:icon_cool:

Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Krokwie poziome (kleszcze) i pionowe (słupy) są odsunięte od ścian około 40-50cm, więc stwierdziliśmy z kumplem, że to za daleko żeby mocować profile UD do ścian. Może źle się wyraziłem pisząc w powietrzu, bo pofile UD będą przykręcone do krokwi poziomych (kleszczy), ale tylko wschód-zachód, bo te dwie pozostałe płatwie są 30cm wyżej i tam nawet nie ma jak już nic zamocować. To oczywiście niezgodne ze sztuką, bo krokwie coś tam zawsze pracują razem z dachem, dlatego dajemy krzyżowy, OSB i dopiero GK, to samo na skosach. Btw na ścianach szczytowych będzie piana Pur, więc profil by nam zalali pianą jakby był przykręcony do tej ściany. Oczywiście pewności czy to pękać nie będzie 100% nie ma. GK na łączeniach z sufitem i ściankach kolankowych ze skosami będą łączone profielem elastycznym. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
    • Nie bardzo rozumiem o co pytasz. Przecież każdy styropian przepuści wodę. Nie widziałeś nigdy tonącego styropianu? Długo zanurzony w wodzie nasiąknie jak gąbka. Może chodziło o styrodur fundamentowy XPS?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...