Skocz do zawartości

Stara poniemiecka podloga na legarach. Jak zrobic szybko i dobrze ?


Recommended Posts

Witam,

mam do zrobienia stara podloge na legarach w poniemieckim domu. Zerwalem tylko czesc podlogi aby mniej wiecej zobaczyc, jak to wyglada. Jest sucho, legary sa zdrowe ale calosc zawalona jest gruzem, ktory siega mniej wiecej do dolnej czesci legarow. O starym systemie wentylacji, nie ma wiec juz raczej mowy.  Okoliczni fachowcy, polecaja wyciagnac legary i zalac wszystko betonem. Czy to jest naprawde konieczne ? Po pierwsze, bedzie to pewnie duzy koszt bo dom jest daleko od miasta. Po drugie, czy nie ma ryzyka, ze taka wylana posadzka zacznie siadac  ? Nie wiem jeszcze, jak wygaldaja podpory legarow ,czy sa wylane, czy ustawione jakies bloczki bo niestety nie ma mnie teraz na miejscu ale pomysl mialem nastepujacy.

Wygrzebac gruzu na tyle aby pod legarami bylo troche wolnej przestrzeni i wyrownac reszte. Na to folia paroizolacyjna, pomiedzy legary welna skalna 100mm. Nastepnie na to wszystko OSB 22mm . Co o tym myslicie ?   Mam jeszcze pytanko odnosnie dylatacji. Czy jezeli zrobie do okola zalecana przerwe, to czy nie bedzie mi po chalupie latac welna ? Moze na nia tez dac jeszcze folie ? 

Pozdrawiam

 

Link do komentarza

Poczekaj zwolnij bo nie łapię .

Masz podłogę drewnianą na zdrowych legarach , które na gruzie leżą X lat i nic im nie jest ?

To po ki piernik chcesz robić cokolwiek poza ewentualną wymianą desek jeśli te już są zużyte ?

Usuniesz gruz legary zaczną siadać bo już nie będą leżeć a będą wisieć .

Jeżeli jest sucho i drewno jest zdrowe , nic bym nie zmieniał

Wzmacniałem już lekko nadgryzione zębem czasu i wilgoci legary jak i wywalałem legary w budynku z wilgocią gdzie legary były próchnem tam faktycznie poszedł beton jednak to była interwencja wymuszona przez warunki i stan elementu .

Podłoga drewniana z reguły do szczelnych nie należy , czyli  ewentualnym problemem może być to czym chcesz zamknąć to od góry . Zrobi się bardzo szczelnie mogą się zacząć problemy.

Link do komentarza
3 godziny temu, hatson napisał:

Witam,

mam do zrobienia stara podloge na legarach w poniemieckim domu. Zerwalem tylko czesc podlogi aby mniej wiecej zobaczyc, jak to wyglada. Jest sucho, legary sa zdrowe ale calosc zawalona jest gruzem, ktory siega mniej wiecej do dolnej czesci legarow. O starym systemie wentylacji, nie ma wiec juz raczej mowy.  Okoliczni fachowcy, polecaja wyciagnac legary i zalac wszystko betonem. Czy to jest naprawde konieczne ? Po pierwsze, bedzie to pewnie duzy koszt bo dom jest daleko od miasta. Po drugie, czy nie ma ryzyka, ze taka wylana posadzka zacznie siadac  ? Nie wiem jeszcze, jak wygaldaja podpory legarow ,czy sa wylane, czy ustawione jakies bloczki bo niestety nie ma mnie teraz na miejscu ale pomysl mialem nastepujacy.

Wygrzebac gruzu na tyle aby pod legarami bylo troche wolnej przestrzeni i wyrownac reszte. Na to folia paroizolacyjna, pomiedzy legary welna skalna 100mm. Nastepnie na to wszystko OSB 22mm . Co o tym myslicie ?   Mam jeszcze pytanko odnosnie dylatacji. Czy jezeli zrobie do okola zalecana przerwe, to czy nie bedzie mi po chalupie latac welna ? Moze na nia tez dac jeszcze folie ? 

Pozdrawiam

 

Masz zamiar robić ogrzewanie podłogowe? w innym razie tez nie widzę potrzeby ani sensu zrywać i wylewać posadzki betonowej.

Link do komentarza

MTW Orle:  Moze faktycznie masz racje ale chcialem wybrac ten gruz aby dac jakies ocieplenie w postaci welny. Planuje zrobic dylatacje do okola OSB aby faktycznie nie uszczelniac za mocno tej podlogi. Na deskach, ktore leza do tej pory na legarach, jeste jeszcze plyta pilsniowa pomalowana, deska barlinecka, na to folia, pianka i panele. Wiec do tej pory bylo rowniez dosc szczelnie. Jedynie wlasnie przy scianach nie bylo uszczelnione.  Wazna dla mnie jest wlasnie informacja aby nic nie wylewac. Nie wiem, czy legary leza na gruzie ,czy poprostu gruz zostal tam dosypany. Dowiem sie tego dopiero, gdy sciagniemy calosc. Dzieki za rzeczowe informacje.

 

mhtyl:

Nie, nic z tych rzeczy. Chce poprostu aby nie uciekalo przez podloge za duzo ciepla no i zeby za kilka lat nie zaczelo wszystko gnic. No ale tak jak piszecie, tez mysle, ze skoro lezy to juz tak pewnie przynajmniej 60 lat i nie zgnilo, to wytrzyma i nastepne kilkadziesiat.

 

Pozdrawiam

Link do komentarza

Witam,

dopiero jutro, bede zrywal calosc, to bede wiedzial, czy faktycznie cala konstrukcja jest ok. Mam pytanie o welne. Czy jak zrobie do okola OSB dylatacje, to nie bedzie mi ona latac po chalupie ? Oczywiscie beda jeszcze listwy na panelach itd, wiec nie bedzie widocznej przerwy.

Pozdrawiam

Link do komentarza
7 godzin temu, hatson napisał:

am pytanie o welne. Czy jak zrobie do okola OSB dylatacje, to nie bedzie mi ona latac po chalupie ? Oczywiscie beda jeszcze listwy na panelach itd, wiec nie bedzie widocznej przerwy.

1. Jak zrobisz dylatację wokół osb, a zatkasz ją listwami cokołowymi - to podłoga nie będzie się wentylować.

2. na wełnę można położyć np folię paroprzepuszczalną, ale:

3. jak wyżej napisał, iza to ma punkcik , każda dodatkowa warstwa może zakłócić tą wentylację - ja np pomalowałem zwykłym wapnem gaszonym wełnę 2x , warstwa wyschła szybko i nic się nie wydobywa - zostawiłem kilka cm przestrzeni miedzy wełną a deskami na wentylację i szpary w listwach przypodlogowych.  

więc tą wełnę i jakiś welon na to (albo jak ja, pomalować np. wapnem) można spróbować - ale musisz zapewnić odpowiedniąwentylację podłogi.

Link do komentarza

 

Cytat

 

 

ostatnia strona

 

cały temat :

z tym że odpuściłbym sobie folię pod ???

Bo ?????

bo jak z bliżej nieokreślonych przyczyn nakapie to na folii będzie zalegać zamiast odpłynąć w grunt a piszesz że w wilgocią problemu nie ma
 

Cytat

 

Gruntoterm

(λD= 0,040 W/mK)

Płyta z wełny mineralnej otrzymanej z włókien skalnych. Zastosowanie: izolacja termiczna pionowa fundamentów i

ścian piwnic, pozioma podłóg na gruncie. Płyty należy stosować powyżej poziomu wody gruntowej. Produkt hydrofobizowany przeznaczony do bezpośredniej styczności z gruntem

 

 

Link do komentarza

Witam.

Panowie, sytuacja zmienila sie diametralnie i w sumie nie mam pomyslu, co dalej. Polecialo wszystko, lacznie z legarami, ktore okazaly sie byc totalnym bajzlem. Praktycznie kazdy byl inny i walniete jak popadnie aby przybic do nich dechy. Wszystko lezalo na gruzie bez slupkow itd. Gruzu jest naprawde duzo ale jest to raczej drobny gruz jak piach, wymieszany z wiekszymi kawalkami (cegla, beton). Zrobilem dziure na 40 cm. i nie dokopalem sie do jakiegos ubitego piachu, czy gliny.  Teraz mam pomysl taki aby wybrac z 10 cm. tego gruzu i jednak wylac jakiegos chudziaka na ten gruz. Tylko nie wiem ile i czy dawac do tego siatke. Potem jakis styropian i znowu wylewka. Robota niestety z betoniarka i gotowa zaprawa bo grucha odpada. Na tym bedzie tylko podloga bez zadnych scian itd.  Ewentualnie wylac z 6 cm chudziaka z siatka na ten gruz i potem na to nowe legary, welna i osb. 

Dzieki za podpowiedzi.

Link do komentarza

Dziekuje za odpowiedz. Jednak sprawy ulozyly sie nieco nie po mojej mysli i jest problem. Jest jedna firma, ktora przywiezie ewentualnie w to miejsce kontener i to tylko na 2 dni za chore pieniadze. Dodatkowo dowiadywalem sie o piach i zwir do chudziaka i ponizej 10 ton moge zapomniec, ze mi tu ktos to przywiezie, a ja potrzebuje 2 tony zwiru i poltorej piachu. Cement, to nie problem akurat. 

Wrocilem wiec do pierwotnego pomyslu i zrobieniu podlogi na legarach i osb. Chcialbym jednak nie robic chudziaka, tylko zrobic patent tarasowy. Wypozyczyc wiertlo do gruntu, szalunki z PCV 110mm bo papierowe z castoramy, tez sa drogie i zrobic okolo metrowe slupy o rozstawie okolo 60 cm. zalewajac je B20 z workow (dam rade w betoniarce?)  Takie slupy latwo byloby rowniez wypoziomowac. Co o tym myslicie ? Odpadlo by wyciaganie ton gruzu z piachem i wylewanie chudziaka i posadzki z betoniarki.

 

Pozdrawiam

Link do komentarza

Z worka to i w wiadrze namieszasz ,

Tak czytam twoje posty i rozumiem że koniec świata to jakoś po sąsiedzku :)

10 godzin temu, hatson napisał:

Wypozyczyc wiertlo do gruntu, szalunki z PCV 110mm bo papierowe z castoramy, tez sa drogie i zrobic okolo metrowe slupy o rozstawie okolo 60 cm.

na tarasach się sprawdza to czemu u ciebie nie ?

będzie działać

Tylko

rury, przewody żebyś się w nie nie wwiercił  co może pójść nie tak "niemce" czasami robili dreny z kamionki - lepiej żeby  były całe o ile są - czyli odkrywki

10 godzin temu, hatson napisał:

szalunki z PCV 110mm

Mały margines błędu , czyli miara /sznurki/farba w sprayu dużo zabawy z mierzeniem ale się da.

Osobiście pewnie bym poszedł w stronę  dołka szpadlem wygrzebanego o większych rozmiarach + szalunek z dechy czy osb - większy margines błędu na np. krzywą belkę też będzie podparta w całości , a nie rantem

 

10 godzin temu, hatson napisał:

Takie slupy latwo byloby rowniez wypoziomowac

 

Każdy z osobna fakt łatwo , wypoziomowanie jako całość to już nie bułka z masłem tylko zabawy w piernik

Standardowy odchył dobrej poziomicy to 1mm na metr , czyli najlepiej laser i zaś sznurki.

Nie wiem jak tam z wysokościami o ile możesz się podnieść by rozgarnąć to wygrzebane i jeszcze trochę luzu zostawić

no i jeszcze kwestia montowania ocieplenia między belkami - najprościej chyba na sznurkach jak przy dachu przynajmniej jakiś czas będzie wisieć nim spadnie.

I w ten sposób zostałem wielbicielem sznurków :P

że belki na zakład to pewnie nie powinienem pisać , ale napiszę

Edytowano przez MTW Orle - osuszanie budynków (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Kurde, cos mi edycja poprzedniego postu nie dziala na telefonie. 

Z tym koncem Swiata, to prawie :) Ogolnie chodzi o to, ze jest to u Mamy jakies 230 km.  odemnie i nie mam zbyt wiele czasu, a chce jakos to dobrze i dostepnymi srodkami tam zrobic. Ze wzgledu na odleglosc, nie jest to jednak takie proste, jak myslalem. No ale do rzeczy.

Bardzo mi pomogles i podbudowales w moim pomysle z slupkami bo w sieci nie znalazlem zadnych przykladow, na podobna podloge w mieszkaniu.  Wezme pod uwage szalunki z OSB bo faktycznie, bedzie mozna zrobic je troche wieksze, zeby byla mozliwosc manewrowania legarami.  

Jezeli chodzi o ocieplenie, to moj pomysl byl taki aby po zrobieniu tych slupow, wyrownac wszystko na w miare gladko, jak sie da i polozyc na to folie paroizolacyjna i na to welne skalna pomiedzy legarami.  Czytalem tylko rozne opinie o kladzeniu welny. Jedni pisza, zeby zostawic minimum centymetr przestrzeni pod OSB ,a inni, ze wrecz przeciwnie i wysunac ja ponad OSB, zeby plyta ja przycisnela aby nic nie latalo po chalupie potem. 

Tam wogole jest taki patent, ze blisko scian, nie mozna nic zabardzo zrobic bo fundament jest jeszcze z kamieni i jest bardzo nierowno. Nie chce tego ruszac. Wymyslilem wrecz, ze poniewaz te niektore kamienie  po wygrzebaniu piachu, troche sie slabo trzymaja, to zrobie przy scianie niewysoki szalunek i zaleje to betonem. Dobry to pomysl ? Przez te kamienie nie moge zejsc wlasnie za nisko z podloga, mimo ,ze poczatkowo chcialem ale to nie jest wielki problem.  Do tej pory bylo wyzej jakie 5 cm. od reszty mieszkania, a teraz bedzie i tak o jakies 3 mniej. Tyle, ze nie bede mogl podeprzec legarow przy samych scianach, a jakies 30 cm. od nich ale to chyba nie szkodzi ?

 

Pozdrawiam i jeszcze raz dzieki, za wyczerpujace informacje.

Link do komentarza

Ah, co do drenow to raczej ich nie ma. Grzebalem na jakies 60 cm i nic nie ma. Wbijalem pret w roznych miejsach i tez nic nie ma. Pod spodem jest ubity piach.  Poziomice laserowa zakupie. Nie wiedzialem, ze ceny ich sa juz takie przystepne. 

Najwieksze obawy mam o jakosc legarow z marketow budowlanych, czy nie bedzie sie cos z nimi dziac po czasie.  Odstep miedzy legarami chce ustawic na okolo 60 cm. aby wpasowac miedzy to welne. Czy Legary 10x10 wystarcza ?  

 

Pozdrawiam

Pawel

Link do komentarza
2 godziny temu, hatson napisał:

Czy Legary 10x10 wystarcza ?

Nie wiem wszystko zależy od tego co na . Będzie pełnowymiarowe akwarium morskie i może nie wytrzymać

Pod belki obowiązkowo papę na beton

Dobór drewna to już nie mój zakres

Pod wełnę nie dawałbym folii tylko dałbym w/w  wełnę z możliwością kontaktu z gruntem i albo dobił listewki z boku do kantówek i na to poprzeczne na kształt stelaża w łóżku albo sznurki

jakość marketowego drewna - stanowczo odmienna od belek poniemieckich czyli trzeba zabezpieczyć czym w/g uznania .

Co do wygrzebywania przy kamiennych fundamentach .

Wiesz że to ma prawo być niebezpieczne ?

Dobrze by było gdyby się na tym końcu świata znalazł jakiś konstruktor bo może nie wystarczy beton wylać może trzeba jeszcze belkę skręcić .

Na podkładki pod legary to ja mogę mieć pomysły , na pracę przy konstrukcji to ja przestaję kombinować i zatrudniam fachowca od sterowania i pod jego dyktando wykonuję ,a robiłem to nie raz i teoretycznie wiem co będę robił , praktycznie wykonuję jego polecenia i tej wersji się będę trzymał  , a i Tobie radzę.

Link do komentarza

Witam,

nie no zadnych wielkich ciezarow, oprocz standartowych mebli, nie planuje.  Rozumiem, ze lepiej nie kisic tego podloza folia i dlatego "podwiesic" welne. 

Nie, no tych  fundamentow nie zamierzam ruszac. Poprostu jak wygrzebalem wieksza ilosc gruzu i piachu i je odkrylem. Stuknalem mlotem i jeden kamien wyszedl. Mury maja z 40 cm grubosci, nie wiem dokladnie ile bo nie wiem, ile jest ocieplenia, a calosc ma ponad 60 cm.  Nie bede tego poprostu ruszal. Tym bardziej chyba lepiej trzymac sie takiej wersji podlogi, zeby mozna bylo sie kiedys do tego bez problemu dostac. 

Planuje kupic belki impregnowane cisnieniowo ale pewnie i tak z czasem sie troche odksztalca. 

Jeszcze raz dzieki za pomoc. W przyszlym tygodniu biore sie do roboty i pewnie pojawie sie z nowymi pytaniami.

 

Pozdrawiam

Pawel

Link do komentarza

Witam,

nie wiem, czy wolno wstawiac linki ale znalazlem cos takiego https://www.leroymerlin.pl/architektura-ogrodowa/tarasy-sciezki-podjazdy/legary-i-akcesoria-do-montazu-tarasow/regulowany-wspornik-tarasowy-ddp02-sr-80-168-x-wys-45-70-mm-1-szt-dd-pedestals,p402853,l1766.html

Nacisk niby do 1 tony, wiec spoko. Wylalbym slupki tylko nieco ponad grunt albo nawet do gruntu i kupil takie podstawy albo wyzsze i na spokojnie na sucho, dokladnie sobie wyregulowal. Przy okazji dobra izolacja od bloczkow. Nieco drozej ale wygodnie :) 

 

Pawel

Link do komentarza

Chyba jednak te wsporniki tarasowe odpuszcze. Nie znalazlem nikogo, kto by je stosowal w domu. Doslownie, jedno zdjecie, ktore przedstawialo taki jakby taras wewnatrz budynku. Pomysl wydawal mi sie dobry bo latwo to wypoziomowac ale nie chce testowac na sobie :)  Zostane wiec raczej przy szalunkach i slupach betonowych.

 

Pozdrawiam

Link do komentarza
Dnia 11.9.2017 o 11:23, MTW Orle - osuszanie budynków napisał:

Widzialem te wsporniki pod podłogą w obiekcie muzeum ale na betonie nie na piachu i gruzie

Nie, nie. Chcialem pod nie wylac slupy w gruncie ale juz nieaktualne raczej. Mialem te podpory w rekach i jakos nie wzbudzily mojego zaufania. Bedziemy robic podloge ze szwagrem za 2 tygodnie i mamy 2 opcje. Albo wylewac slupy (jakies 60 cm. w gruncie) albo poprostu uzyjemy bloczkow fundamentowych  na tym ubitym piachu, tak jak to bylo za Niemca i na to izolacja i legary z podwieszona welna pomiedzy nimi, tak, jak sugerowales. Legary suche 10x10 juz mam, na to pojdzie plyta 25 ,a nie 22., jak chcialem wczesniej bo roznica w cenie wielka nie jest, a zawsze to troche stabilniejsze bedzie. 

Pozdrawiam

Pawel 

 

 

Link do komentarza
18 godzin temu, hatson napisał:

Nie, nie. Chcialem pod nie wylac slupy w gruncie ale juz nieaktualne raczej. Mialem te podpory w rekach i jakos nie wzbudzily mojego zaufania. Bedziemy robic podloge ze szwagrem za 2 tygodnie i mamy 2 opcje. Albo wylewac slupy (jakies 60 cm. w gruncie) albo poprostu uzyjemy bloczkow fundamentowych  na tym ubitym piachu, tak jak to bylo za Niemca i na to izolacja i legary z podwieszona welna pomiedzy nimi, tak, jak sugerowales. Legary suche 10x10 juz mam, na to pojdzie plyta 25 ,a nie 22., jak chcialem wczesniej bo roznica w cenie wielka nie jest, a zawsze to troche stabilniejsze bedzie. 

Pozdrawiam

Pawel 

 

 

Proste, łatwe w wykonaniu i w pełni skuteczne rozwiazanie.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ja też muszę, ale jak się pomyśli i odpowiednio przygotuje - to nie jest to takie upierdliwe... Właśnie spakowałem trzy worki (plastik, papiery i te niesegregowalne) i wiadereczko na bio... Spacerek na śmietnik i - załatwione... wiadereczko umyte, suszy się i zaraz wróci do szafki, w którym stoją w sumie cztery wiadereczka po 28 litrów pojemności... Zupełnie wystarczają na tydzień... no, bio trochę częściej, w zależności od zawartości wiadereczka...  
    • Konstrukcja tych pomp IBO FP4 powoduje , że nieco dłużej wytrzymają po wystąpieniu suchobiegu, ale też należy je wyłączyć. Lepiej zastosować dodatkowe urządzenie automatycznie wyłączające pompę po wystąpieniu suchobiegu. Jest ich wiele na rynku ,różnych producentów. np,    https://b2b.omnigena.pl/sterowania-i-zabezpieczenia/1878-opc59-sterownik-5907761103184.html (jeśli pompa ma silnik max 1,3kW)   https://aquatik.eu/14-ibopress-10-sterownik-wylacznik-pompy-hydroforu-suchobieg-ibo-press-10-p-697.html (jeśli pompa ma silnik max 2,2kW)   Można też w ogóle zmienić koncepcję i zamiast dużego zbiornika wybrać układ z pompą głębibową, falownikiem i niewielkim zbiornikiem buforowym. Falownik wyłączy pompę po suchobiegu. Koszt takiego zostawu z całkiem porządną pompą IBO odporną na piach to ok. 2 tys. zł.    
    • 🌟 Kim Jesteśmy? 🌟 Letyro to dynamiczna firma specjalizująca się w produkcji i montażu wysokiej jakości osłon okiennych. Nasze produkty są nie tylko funkcjonalne, ale także stylowe, nadając Twojemu domowi wyjątkowy charakter.   🔧 Co oferujemy? 🔧 Rolety Zewnętrzne: Chronią Twoje okna przed słońcem, zapewniając prywatność i kontrolę nad temperaturą w domu. Moskitiery: Zapomnij o niechcianych gościach w postaci owadów! Nasze moskitiery zapewniają swobodę korzystania z otwartych okien, bez ryzyka inwazji komarów czy much. Bramy Garażowe: Bezpieczne, wytrzymałe i łatwe w obsłudze – nasze bramy garażowe chronią Twój samochód i mienie przed niepożądanymi intruzami. Parapety Wewnętrzne: Dodaj stylu i elegancji do swojego wnętrza dzięki naszym parapetom wewnętrznym, dostępnym w różnorodnych wzorach i kolorach.   Nasza strona www: rolety Rzeszów
    • Niezła gromadka. Ja muszę segregować w mieszkaniu. To dopiero przerąbana sprawa -.-
    • Na starym mieszkaniu miałem meble z Ikea i powiem, że z jakości niektórych naprawdę byłem zadowolony. Ale większość niestety nie przetrwała długo w idealnym stanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...