Skocz do zawartości

Recommended Posts

Pytanie z formularza ze stronyhttps://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

Witam, bardzo serdecznie proszę o poradę w sprawie farby do okien. Posiadam okna drewniane z Sokółki (tak twierdzi moja mama), które niestety po paru (parunastu?) latach używania nie wyglądają najlepiej. W kilku miejscach wycieka żywica, a farba straciła kolor i jakby się łuszczyła. Chciałabym we własnym zakresie nadać im wygląd sprzed lat. Bardzo proszę o podanie jakiej farby, z jakiej firmy powinnam użyć, bym mogła dumnie powiedzieć,że zrobiłam to sama. Z góry serdecznie dziękuję.

20170724_184137.jpg

Link do komentarza

O trwałości malowania decyduje nie tyle rodzaj użytej farby, co staranne przygotowanie podłoża. Okna powinny być oszlifowane do surowego drewna, zagruntowane i pokryte farbą nawierzchniową. Z opisu nie wynika, czy okna są pokryte farbą kryjącą (biała, brązowa itp) czy lakierowane na drewnie zabarwionym bejcą. Od tego zależy dobór odpowiednich materiałów malarskich rozcieńczalnikowych (olejnych) czy wodorozcieńczalnych, a dobre wyroby z reguły są znacznie droższe niż standardowe.

Link do komentarza

Do renowacji drewnianych ram okiennych należy stosować te same produkty, które zostały użyte podczas produkcji. Dlatego warto upewnić się, jakiego producenta okna Pani faktycznie posiada i jak dawno zostały one kupione. Rok produkcji można ustalić sprawdzając, czy okno posiada plombę gwarancyjną. Jest ona widoczna po otwarciu skrzydła w postaci naklejki na metalowej listwie zasuwnicy okna. W przypadku braku plomby można również spróbować odczytać zapis umieszczony na ramce międzyszybowej – data wyprodukowania szyby powinna być umieszczona na ramce. Informacje te wraz ze wskazaniem gatunku drewna oraz koloru należy przekazać do działu serwisu danej firmy. Dział serwisu wskaże, jakie materiały będą niezbędne do odnowienia powierzchni lakierniczej okna i w razie potrzeby ustali termin oględzin.

 

Do renowacji drewnianych ram okiennych należy stosować te same produkty, które zostały użyte podczas produkcji. Dlatego warto upewnić się, jakiego producenta okna Pani faktycznie posiada i jak dawno zostały one kupione. Po ustaleniu tych informacji proponuję skontaktować się z działem serwisu danej firmy, który pomoże dobrać odpowiednie preparaty i w razie potrzeby ustali termin oględzin.

 

W przypadku rozległych zniszczeń powłoki lakierniczej renowację najlepiej powierzyć wyspecjalizowanej firmie, która ma autoryzację producenta okien. Natomiast jeżeli decydujemy się wykonać takie zabiegi samodzielnie, warto pamiętać o kilku elementach.

 

Przed przystąpieniem do renowacji konieczne jest zabezpieczenie okuć przed zamalowaniem. Następnie należy gruntownie oczyścić odnawianą powierzchnię za pomocą delikatnego detergentu i opłukać czystą wodą.

 

Jeżeli nie doszło do uszkodzenia warstwy podkładowej, renowację rozpoczynamy od przeszlifowania całej ramy okiennej drobnoziarnistym papierem ściernym. Należy przy tym uważać, aby nie zeszlifować podkładu. Następnie starannie odkurzamy ramę z pyłu, przemywamy wodą, po czym zostawiamy ją do wyschnięcia. Na tak przygotowaną powierzchnię nanosimy dwie warstwy lakieru nawierzchniowego o odpowiednim kolorze i połysku. Używamy do tego syntetycznego pędzla o długim włosiu do farb akrylowych. Przed nałożeniem drugiej warstwy należy odczekać przynajmniej cztery godziny. 

 

W przypadku, gdy warstwa podkładowa jest uszkodzona, należy usunąć całkowicie powłokę lakierniczą. Używamy do tego papieru ściernego – najpierw o średniej, a następnie o drobnej grubości ziarna. Później starannie odkurzamy powierzchnię z pyłu, przemywamy i pozostawiamy do wyschnięcia. Surowe drewno trzeba najpierw zaimpregnować. Po całkowitym wyschnięciu impregnatu powierzchnię gruntujemy podkładem w odpowiednim kolorze, aby zwiększyć przyczepność farby nawierzchniowej. Następnie przy pomocy syntetycznego pędzla o długim włosiu do farb akrylowych nanosimy dwie warstwy nawierzchniowe w odpowiednim kolorze i połysku. Przed nałożeniem drugiej warstwy należy odczekać przynajmniej cztery godziny. 

 

Aby przedłużyć trwałość powłoki lakierniczej po renowacji, warto regularnie ją konserwować zgodnie z zaleceniami producenta.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...