Skocz do zawartości

upadłe gospodarstwo -> działka rekreacyjna


Grzez

Recommended Posts

Kochani pomóżcie proszę!
Nie jestem rolnikiem (choć czasem myślę, że to wielka szkoda) lecz zaganianym mieszczuchem. Niezwykle cenię sobie ciszę i spokój i wpadłem na genialny pomysł: kupię upadłe gospodarstwo i przerobię je na działkę rekreacyjną. Rolnicy są spokojnymi ludźmi więc będę wśród nich czuł się świetnie. Traf chciał, że znalazłem przepiękne, opuszczone gospodarstwo...... o powierzchni 10 hektarów. Odnalazłem właściciela, który chętnie się tego pozbędzie. Cena mnie nie powaliła więc... jestem pełen obaw. Co będzie dalej? 10 hektarów to kawał ziemi. Czy ja będę musiał to uprawiać? Czy mogę wydzierżawić? Mogę oddać nawet za darmo w dzierżawę niech tylko ziemia nie leży odłogiem. Niech ktoś o to dba. Ale czy tak można? Stary dom, zagrodę, stodołę jakoś wyremontuję ale co z ziemią? czy są jakieś kruczki prawne, które mi "umilą" życie? o czym powinienem wiedzieć? Planu zagospodarowania nie ma. Księga wieczysta jest więc z transakcja nie powinno być kłopotów tylko nie wiem co będzie dalej.

---------
Pozdrawiam
Grzegorz
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Przy sprzedaży gruntów rolnych prawo pierwokupu ma Agencja Nieruchomości Rolnych oraz gmina, gdy poprzedni właściciel nabył ją od Skarbu Państwa. W praktyce z prawa tego korzysta się rzadko, ale procedura ta wydłuża formalne nabycie gruntu. Właścicielem gruntów rolnych nie musi być rolnik nie ma też obowiązku ich uprawiania. Jednak będąc właścicielem gruntów rolnych o powierzchni co najmniej 1 ha i posiadając odpowiednie wykształcenie (minimum średnie lub zawodowe o kierunku rolniczym) można zostać formalnie rolnikiem. Taki status ułatwia m. in. budowę i remont budynków w obrębie siedliska bez konieczności odralniania części terenu. Oczywiście całe gospodarstwo można wydzierżawić lub przekazać w bezpłatne użytkowanie, ale wtedy nie uzyska się statusu rolnika.
Link do komentarza