Skocz do zawartości

prawidłowe warsty przy tarasie nad pomieszczeniem ogrzewanym


Recommended Posts

Witam, mam taras ponad 50m2 nad garażem, wykonawca chce ułożyć warstwy wg podanego schematu w projekcie.. zastanawiam się czy tak będzie prawidłowo , gdyż zazwyczaj jednak kładzie się dwie wartswy papy na płytę żelbetową, a w projekcie najpierw styropian a potem na niego papa...
Tak więc wykonawca chce połozyć warstwy zaczynając od góry:
-płytki i klej
- folia w płynie
-wylewka cementowa
-papa termozgrzewalna
-papa podkładowa
-styropian XPS ze spadkiem
-folia

-dysterbit
- płyta żelbetowa

Link do komentarza

Zastrzeżenia w pewnym stopniu uzasadnione, bo zaprojektowany układ sprawdza się raczej przy pokryciu dachów płaskich, a nie tarasu. Podstawowa wada - izolacja przeciw wodna narażona jest na znaczne zmiany temperatur, gdyż znajduje się nad izolacją cieplną.

Optymalny układ to:

  • płyta stropowa z wylewką kształtującą spadek.
  • hydroizolacja 2x papa zgrzewalna
  • opcjonalnie folia drenażowa (odprowadzenie ewentualnych przecieków)
  • styropian
  • folia ochronna
  • żelbetowa płyta dociskowa
  • izolacja podpłytkowa (folia, szlam)
  • płytki na klej.
Link do komentarza

Podzielam Pana wątpliwości i opinię przedmówcy.

Bardziej prawidłowy jest następujący układ warstw:

·         płyta żelbetowa ze spadkiem (zlecany 1,5-2%)

·         grunt pod papę termozgrzewalną

·         papa termozgrzewalna podkładowa (najlepiej 2 warstwy na krzyż)

·         mata drenażowa lub folia polietylenowa 0,2 mm

·         termoizolacja ze styropianu ekstrudowanego lub ze styropianu EPS 100-038 (FS 20)

·         folia polietylenowa 0,2 mm

·         warstwa dociskowa

·         grunt pod hydroizolację

·         hydroizolacja podpłytkowa z odpowiedniej zaprawy wodoszczelnej (najlepiej polimerowo-cementowej) z dodatkowymi elementami uszczelniającymi (taśmy, narożniki itd.)

·         płytka ceramiczna na kleju do okładzin (najlepiej klasy C2 S1).

Tym niemniej radzę wcześniejszy kontakt z projektantem w celu wyjaśnienia z czego wynika zaprojektowany taki, a nie inny układ warstw oraz zaakceptowanie przez niego ewentualnych zmian.

Link do komentarza

Szanowny Panie,

Taras można wykonać zarówno w klasycznym, jak i odwróconym układzie warstw. Firma Izohan w swoich rozwiązaniach systemowych dla tarasu wykończonego płytkami na podłożu sztywnym promuje rozwiązanie z klasycznym układem warstw, podobne do rozwiązania proponowanego przez wykonawcę.

Główną warstwę izolacyjną stanowi warstwa izolacji podpłytkowej, którą należy wykonać z mikrozaprawy uszczelniającej, np. IZOHAN EKO 2K lub IZOHAN SZCZELNY TARAS. Koniecznym jest użycie taśmy uszczelniającej wtapianej w mikrozaprawie przede wszystkim na stykach ściany z płytą tarasu. Warstwa izolacji z pap bitumicznych układana jest na warstwie termoizolacji. Wylewka betonowa nie powinna zostać wykonana bezpośrednio na warstwie papy, gdyż grozi to pociągnięciem papy przez wylewkę i powstaniem nieszczelności. Koniecznie należy zastosować warstwę separacyjną z foli PE.

Z uwagi na zastosowanie mikrozaprawy uszczelniającej pod płytkami izolacja bitumiczna może być wykonana nawet z jednej warstwy papy. Należy zastosować papę o odpowiednich parametrach (giętkości min. -15 st. C i mocnej osnowie z tkaniny szklanej lub włókniny poliestrowej), np. papę samoprzylepną IZOLPLAN PYE G200 S3,0 SP lub papę zgrzewalną IZOLMAT PLAN PYE PV250 S5,0.

Pod warstwą termoizolacji należy przewidzieć warstwę paroizolacji. Wykonawca zaproponował folię PE, a nie jest to najlepsze rozwiązanie. Stanowi ona stosunkowo nieduży opór dla pary, nierzadko ulega porwaniu przy montażu i nie można jej połączyć z warstwą hydroizolacji. By folia była szczelna, jej zakłady należy skleić taśmą dwustronną.

Lepszym rozwiązaniem jest użycie papy, np. IZOLMAT BIT V60 S4,0, zgrzewanej do zagruntowanego podłoża.

W przypadku zastosowania odwróconego układu warstw termoizolację należy wykonać z materiału nienasiąkliwego, np. styroduru (XPS) lub z płyt PIR. Styropian (EPS) jest materiałem nasiąkliwym i w przypadku awarii izolacji podpłytkowej nasiąknie wodą i przestanie pełnić funkcję ocieplającą.

Poniżej rysunek i opis warstw Systemu IZOLMAT 3.1.1.

 

IZOLMAT 3.1.1.png

IZOLMAT 3.1.1 cd.png

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...