Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

Recommended Posts

Mieszanka betonowa jest potrzebna na dwóch etapach: przy budowie fundamentu oraz przy zalewaniu bloczków ogrodzeniowych. W pierwszym przypadku rozsądnie jest zamówić mieszankę w betoniarni. Pozwoli to zalać fundamenty w krótszym czasie, a jakość betonu przywieziona z wytwórni powinna być dużo lepsza, niż tego przygotowanego na placu budowy w betoniarce. Natomiast beton używany do zalewania bloczków ogrodzeniowych powinien być przygotowany na miejscu budowy, ponieważ ogrodzenie budujemy warstwami. Po ułożeniu 1-3 warstw - zalewamy je betonem. Czas, który upływa od momentu przygotowania mieszanki betonowej do momentu zalania bloczków powinien być nie dłuższy, niż 40 min w normalnych warunkach pogodowych.

Kruszywo używane do przygotowania betonu musi być czyste. Wszelkie zanieczyszczenia organiczne oraz domieszki gliny mogą osłabić jakość betonu. Woda, którą dolewa się do mieszanki również powinna być czysta – najlepiej, jeśli jest to woda z wodociągu.

Cement musi być pewny – czyli wyprodukowany w cementowni. Musi być przechowywany w zadaszonym pomieszczeniu, a jeśli jest przetrzymywany na wolnym powietrzu, to należy go składować na drewnianych paletach i ochraniać nieprzemakalną folią. Deszcz, wilgotne powietrze oraz poranna rosa mogą być zabójcze dla tego materiału.

Proporcje poszczególnych składników – cementu, żwiru, piasku i wody – należy dobrać tak, aby móc uzyskać mieszankę betonową o odpowiedniej jakości. Gdy beton przygotowujemy na budowie w betoniarce, wówczas wygodnie jest, gdy ilości poszczególnych składników są określone dla 1 worka cementu (25 kg). To umożliwia zmieszanie odpowiednich proporcji składników także wtedy, gdy przygotowujemy mniejszą lub większą porcję mieszanki.

W betoniarce najpierw mieszamy „na sucho” cement z piaskiem, następnie dodajemy żwir, powoli polewając całość wodą. Nie należy mieszać składników zbyt długo, gdyż nie tylko nie poprawi to właściwości betonu, ale nawet może mu to zaszkodzić. Świeżo przygotowaną mieszankę betonową powinniśmy zużyć w ciągu ok. 40 minut od zamieszania. Częściowo stężałego betonu, którego nie zdążyliśmy w tym czasie użyć, nie wolno wykorzystywać nawet jako domieszki podczas przygotowywania nowej porcji mieszanki. Zabronione jest dolewanie wody do przygotowanej wcześniej i wymieszanej mieszanki betonowej oraz używanie jej ponownie do zalewania bloczków. Ważne jest także, aby betoniarka stała jak najbliżej miejsca budowy, gdyż nieodpowiedni sposób transportowania świeżej mieszanki może spowodować rozdzielenie grubego kruszywa od drobnego, co osłabi jej trwałość i wytrzymałość. Przygotowując beton należy także zadbać o uzyskanie odpowiedniej klasy ekspozycji – firma JONIEC zaleca, aby nie była ona niższa niż XF1.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • No to masz problem. Przegląd spożywki i wyrzucenie wszystkich staroci radzę zrobić natychmiast. I zakupić co najmniej kilka pułapek. Chociaż określenie "spożywcze" trzeba brać bardzo szeroko. U mnie okazało się, że zagnieździły się w... ręcznym młynku do pieprzu. Jakim cudem to im posmakowało, tego nie potrafię zrozumieć.  W ogóle, to wszelkie produkty spożywcze muszą być przechowywane w szczelnych opakowaniach. I nie żadna folia, to przegryzą bez trudu. Słoiki albo grube pojemniki plastykowe.  Albo w lodówce.
    • Skoro nie masz wybranego projektu domu, to jak masz niby zrobić Plan Zagospodarowania Terenu? Przekaż podwykonawcy taką informację i już. Najwyżej możesz mu opowiedzieć, gdzie planujesz lokalizację budynku. Musi mu wystarczyć.
    • Wykonawca chce wiedzieć gdzie zlokalizować przyłącze względem budynku. Nie jest to wymóg konieczny, ale jakieś wstępne ustalenia   lokalizacji domu i wjazdu  będą konieczne.
    • Największym problemem jest chyba grubość wylewki, obecnie ma ok. 4cm, a wylewając 3cm ponad rury, bo mówimy o podłogówce wodnej + 14mm rura, to już wychodzi 44mm, a gdzie izolacja od spodu? Brak. Nie wiem też, czy ogrzewanie podłogowe można wogóle kłaść bezpośrednio na stropie. Inna sprawa, że to dom z lat 70 ze stropem żerańskim i nie wiem, czy robiąc płynna wylewkę nie obciążę go zbyt mocno. Nie wiem też czy strop jest krzywy, czy tylko obecna wylewka na nim jest taka niedoskonała. Zakładam możliwe oba scenariusze. Dlatego biorę pod uwagę suchy jastrych, bo 25mm mają dwie płyty Knaufa i zostaje miejsce na ogrzewanie podłogowe, np. Purmo TS14R, który ma tylko 17mm, albo Sander System Renovation, który ma 18mm. W obu przypadkach podłoga na gotowo wynosi 42-43mm. Jeżeli w takiej grubości da się zrobić podłogówkę i wylać płynną wylewkę, która aż nadto nie obciąży stropu to jestem za. Poza tym, nie we wszystkich pomieszczeniach planuję podłogówkę i tam mógłbym dać 2cm płyty, aby choć troche oddzielić wylewkę od stropu i go z jednej strony (w niewielkim jednak stopniu) ocieplić, a z drugiej wygłuszyć.   Dom to kostka z lat 70, dwa piętra, w całości podpiwniczony. Jeżeli potrzeba więcej detali, to proszę napisać jakie informacje są niezbędne.
    • Potrzeba więcej informacji o tym budynku, żeby coś sensownie doradzić. Tak pozostaje zbyt wiele niejasnych spraw. Na przykład, skoro strop wymaga wyrównania, plan zakłada ułożenie na nim ogrzewania podłogowego i problemem nie jest wytrzymałość stropu, to zastanawiałbym się nad sensem układania suchego jastrychu zamiast wylewki.  Przede wszystkim jaki to ma być rodzaj ogrzewania podłogowego - wodne czy elektryczne? Wodne w połączeniu z suchym jastrychem wymaga ukrycia rur, a w związku z tym zastosowania płyt systemowych z wyfrezowaymi zagłębieniami na rury. Takie płyty są dość drogie, lecz pełnią równocześnie rolę izolacji cieplnej. W tym momencie bym się przede wszystkim zastanowił czy łączna grubość warstw takiej podłogi, po uwzględnieniu konieczności jej wyrównania, będzie w istotny sposób mniejsza niż grubość wylewki? Tym bardziej, że niektóre tego rodzaju mieszanki umożliwiają ułożenie cienkiej warstwy ok. 3 cm ponad rurami. A wylewką można od razu zniwelować różnice w wysokości stropu. I jeszcze jedno - jeżeli pomieszczenia po obu stronach stropu są ogrzewane do tej samej temperatury, to pod pewnymi warunkami można zrezygnować z układania izolacji cieplnej.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...