Skocz do zawartości

Jaki powinien być projekt domu energooszczędnego?


Recommended Posts

Gość sceptyk poznawczy
załączony rysunek rozkładu domu jest nieporozumieniem sprzecznym z tezą artykułu. 1. kominek na płd. ścianie winien być najbliżej kotłowni, bo gdzieś trzeba przechowywać drewno. 2. brak okien na ścianie płd. pozbawia dom zysku energetycznego. 3. Kuchnia od zach. to męka w lecie. 4. ogromny hall + przedsionek to strata powierzchni = koszty
Link do komentarza

W pokrewnym artykule ta sama autorka pisze:

"Akumulacja. To, że w pomieszczeniu będziemy mieć jakiś zysk ciepła słonecznego, nie znaczy jeszcze, że zostanie on efektywnie wykorzystany. Zimą słońce świeci intensywnie tylko w środku dnia (10.00-14.00). Wtedy ciepła możemy mieć nawet w nadmiarze i powinniśmy je zakumulować. Słońce może padać np. na masywną, ciężką ścianę konstrukcyjną z ciemnej cegły klinkierowej i nagrzewać ją. Później ta ściana będzie oddawać nagromadzone ciepło. Warto, żeby projektant przewidział taki element akumulacyjny."

To dla mnie dyskusyjne - autorka twierdzi że gruba ściana konstrukcyjna przez 4 godziny w zimie się nagrzeje i potem odda ciepło do wnętrza. Czyli musi być nieocieplona. Grzać się będzie 4 godziny - oziębiać pozostałe 20, wtym jakieś 12 w nocy. Czyli więcej będzie ziębić wnętrze niż grzać (oddawać ciepło). To na mój zdrowy mam nadzieję rozum.

Chyba że będzie ona wewnątrz oranżerii, itp....ale też wątpliwe....

Czy autorka ma jakieś na to wytłumaczenie, argumenty?

Dodatkowo - jeśli tak się ma nagrzewać w zimie ta ściana - to co będzie w lecie? upał w domu? No chyba że zaklada drzewa zacieniające. W tym przypadku ma to sens. Ale tylko w lecie.. moim zdaniem 

Link do komentarza

Zamieszczony w artykule projekt, to tylko przykład pokazujący w jaki sposób rozplanowywać pomieszczenia gospodarcze.

Jak wiadomo gotowych projektów energooszczędnych spełniających wszystkie kryteria nie ma za wiele.

Kominek na ścianie zewnętrznej faktycznie nie jest dobrym pomysłem. Brak okien od południa, z godnie z zasadami, również, choć nie każdy decyduje się na takie rozwiązanie.

Kuchnia z oknami od zachodu, to już kwestia indywidualnego wyboru. 

Akumulacyjność ciężkiej ściany odnosi się do pory zimowej i intensywnego słońca. Latem okna powinny zasłaniać drzewa i rolety.

Dom budowany zgodnie z zasadami energooszczędności powinien spełniać jak najwięcej wytycznych, ale przede wszystkim musi być dostosowany do potrzeb rodziny, indywidualnych preferencji inwestorów i możliwości np. kształtu czy wielkości działki.

Zbudowanie idealnego, oszczędnego domu dla każdego oznacza co innego.

 

Link do komentarza
13 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i wnętrza napisał:

Akumulacyjność ciężkiej ściany odnosi się do pory zimowej i intensywnego słońca. Latem okna powinny zasłaniać drzewa i rolety.

No tak  - ale to intensywne (? w Polsce?) słońce świeci parę godzin dziennie (i to nie w każdy dzień) - a zimno, czy mróz jest przez kilkanaście. To czego "odda" ciężka ściana więcej??? Zimna czy ciepła- mówiąc kolokwialnie ??? 

Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Dnia ‎2017‎-‎04‎-‎14 o 23:23, zenek napisał:

No tak  - ale to intensywne (? w Polsce?) słońce świeci parę godzin dziennie (i to nie w każdy dzień) - a zimno, czy mróz jest przez kilkanaście. To czego "odda" ciężka ściana więcej??? Zimna czy ciepła- mówiąc kolokwialnie ??? 

Oczywiście zyski ciepła  ze ściany z ciemnego klinkieru (lub tak wykończonej) nagrzanej przez słońce wpadające przez duże przeszklenia nie będą ogromne, ale straty ciepła przez taką ścianę nie będą większe niż przez inne ściany, bo wszystkie powinny być solidnie  ocieplone. Bilans ciepła będzie więc na plus (mały, ale jednak).

 

Link do komentarza
14 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i wnętrza napisał:

Oczywiście zyski ciepła  ze ściany z ciemnego klinkieru (lub tak wykończonej) nagrzanej przez słońce wpadające przez duże przeszklenia nie będą ogromne, ale straty ciepła przez taką ścianę nie będą większe niż przez inne ściany, bo wszystkie powinny być solidnie  ocieplone. Bilans ciepła będzie więc na plus (mały, ale jednak).

wydaje mi się że rzeczywiście można założyć pewne sytuacje, kiedy taki bufor można wykorzystać - np. Oranżerię lub przeszklenie od południa balkonów z ciemną powierzchnią ścian (jak wyżej np. z klinkieru) i dzięki tem podniesienie tej temperatury w tej strefie oszklonej - no i pośrednio głębiej w domu :14_relaxed: Nawet w modernizacji istniejcego już domu np. z balkonami z mostkami termicznymi - takie oszklenie spełnia wtedy podwójną rolę...

Link do komentarza
14 minut temu, zenek napisał:

wydaje mi się że rzeczywiście można założyć pewne sytuacje, kiedy taki bufor można wykorzystać - np. Oranżerię lub przeszklenie od południa balkonów z ciemną powierzchnią ścian (jak wyżej np. z klinkieru) i dzięki tem podniesienie tej temperatury w tej strefie oszklonej - no i pośrednio głębiej w domu :14_relaxed: Nawet w modernizacji istniejcego już domu np. z balkonami z mostkami termicznymi - takie oszklenie spełnia wtedy podwójną rolę...

no i właśnie mniej więcej o to chodzi

Link do komentarza

Chyba mowa tu o różnych ścianach, stąd kłopot z porozumieniem. Ta ściana ma być ścianą wewnętrzną, nie zewnętrzną! Czyli duże przeszklenie na nasłonecznionej elewacji, słońce przez nie pada na masywną ścianę wewnętrzną (stąd najlepiej, żeby była to po prostu ściana konstrukcyjna)w ciemnym kolorze. Taka ściana nagrzewa się pod wpływem słońca, a następnie oddaje ciepło do wnętrza domu. To jeden z podstawowych sposobów tzw. biernego pozyskiwania energii słonecznej.

Wersję ze ścianą zewnętrzną bez izolacji oraz dobudowana oranżeria też niekiedy praktykowano. Jednak z naszej strefy klimatycznej brak dostatecznych danych na temat skuteczności tego rozwiązania.

Link do komentarza

Ja mam taką ścianę nośną naprzeciw dużego okna tarasowego (2,6x3,2). Problem w tym, że zimą słońce sięga może 1/3-1/2 jej wysokości, mimo, że ściana stoi 3,8 m od okna. Okno musiałoby być wyższe, co wymusza wyższą wysokości kondygnacji, a to przekłada się na większa kubaturę. 

Taka ściana ma sens, jak projektowany jest dom z antresolą lub parterówka z dużym oknem kolankowym.

 

Teraz teoretycznie, w okresie przejściowym, powinnam korzystać z zysków słonecznych, tyle że od 1,5 miesiąca jest codziennie pochmurno. Więc włączyłam na powrót ogrzewanie (było wyłączone w słonecznym, ciepłym marcu)

Edytowano przez Elfir (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
11 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Wersję ze ścianą zewnętrzną bez izolacji oraz dobudowana oranżeria też niekiedy praktykowano. Jednak z naszej strefy klimatycznej brak dostatecznych danych na temat skuteczności tego rozwiązania.

Mnie raczej chodziło o połączenie "pięknego z pożytecznym" - w tym przypadku zaproponowałem ocieplenie południowej elewacji balkonowej w starym stylu (czyli żelbetowe balkony) przez zastosowanie przeszklonej przesłony przed (wokół) balkonami  - bo trudno je ocieplić - i w ten sposób zmniejszyć straty ciepła. Przy zalożeniu jednak ocieplenia na ścianę zewnętrzną i oddaniu ciepla akumulowanego przez jej wykładzinę (trochę przykład P. Dąbrowskiej wyżej) do tej "ranżerii". No nie wiem, jaka jest skuteczność tego rozwiązania i podzielam pogląd że raczej niewielki.

Jeśli idzie o tą ścianę w srodku - to wydaje się tylko wtedy to sensowne, gdy założymy, że tak czy inaczej mamy duże przeszklenie od południa. Wtedy zgadzajc się na straty kompensujemy je trochę tą ciemną ścianą. Piszesz najlepiej by była konstrukcyjna - tak - pojemna - ale wtedy raczej będzie dość głęboko (bo doświetlamy chyba duże pomieszczenie dużym oknem) i trudno ją będzie doświetlić w całości (choć słońce w zimie jest nisko :14_relaxed:).

W sumie to wydaje mi się że taki bufor jest idealny (serio) na pustyni - tam podobno są wysokie różnice między dniem a nocą przez cały rok - więc można by było nawet spróbować wykorzystać taki bufor do zmiennego grzania i chłodzenia w czasie doby :14_relaxed:  

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...