Skocz do zawartości

Ring: 5 różnic między kolektorami słonecznymi a panelami fotowoltaicznymi


Recommended Posts

Budowanie domu to w dużej mierze sztuka dokonywania wyborów. Tym razem w naszym ringu zestawiamy dwa sposoby pozyskiwania energii odnawialnej – kolektory słoneczne i panele fotowoltaiczne. Różni je wiele, to zupełnie inne systemy. Łączy je jednak uzależnienie ilości uzyskiwanej energii od intensywności promieniowania słonecznego.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/kolektory-sloneczne-i-fotowoltaika/a/23509-ring-5-roznic-miedzy-kolektorami-slonecznymi-a-panelami-fotowoltaicznymi

Link do komentarza
A co z kolektorem solarnym powietrznym?Nawet zimą ma zadanie ogrzać powietrze do tych max 25 stopni.A jeśli powietrze grzane jest w układzie zamkniętym to wystarczy aby dogrzewał o kilka stopni
Link do komentarza
Gość Jakub Wiśniewski Solwis.pl
Odnośnie fotowoltaiki, najważniejsze to: - statystycznie instalacja o mocy ok. 3,75 kWp zaspokoi roczne zapotrzebowanie domu jednorodzinnego (wymagana powierzchnia: ok. 25m2) i sprowadzi rachunki za prąd do poziomu 0 zł (plus opłaty stałe, które trzeba płacić za sam fakt podłączenia do sieci) - cena 8 tys. pln to kosmos i firma z takimi cenami to naciągacze. Normalne ceny to nie więcej jak 5,5 tys. / kWp brutto dla takiej małej instalacji - informacja o "przegrzewaniu" to bzdura. Moduły PV się nie przegrzewają ! To jest jedna z większych zalet fotowoltaiki w stosunku do kolektorów (BEZOBSŁUGOWOŚĆ). Redaktor źle pojmuje liniowy spadek napięcia wraz ze wzrostem temperatury (ok. 0,4%/st. Celc.). Jednocześnie nie ma to większego znaczenia poza tym, że podczas montażu pozostawia się pewien odstęp w celu umożliwienia wentylacji. Jest to zabieg optymalizacyjny. Jeśli nie zostanie zachowany odstęp to też będzie działać. - informacja o sprzedaży w taryfie gwarantowanej to powtarzanie czegoś co de facto nigdy nie weszło w życie i jest to straszna bzdura ! Proszę usunąć cały ten ustęp. - Instalacja bez dotacji zwraca się w okresie do 10 lat przy gwarancji na sprzęt min. na 10 lat i żywotności powyżej 20 lat (moduły mają spadek sprawności na poziomie 0,7% / rok), w falownikach schną kondensatory i będą wymagały serwisu po ok. 10~15 latach.
Link do komentarza

Taryfy gwarantowane wciąż są zapisane w ustawie OZE, nie skasowano ich w ramach nowelizacji, wbrew temu jakie informacje pojawiły się przy tej okazji w prasie. . W praktyce w ogóle system wsparcia dla fotowoltaiki nie bardzo działa, jednak mamy pełne prawo domagać się odkupu energii w ramach taryf gwarantowanych.

Moc elektryczna paneli niestety spada wraz ze wzrostem temperatury. W przybliżeniu to około 0,4% mocy nominalnej na 1°C powyżej temperatury dla której wyznaczono moc. A to zwykle temp. 25°C. W praktyce trzeba się liczyć z jej przekroczeniem w lecie nawet o 50 K. Mamy wiec spadek mocy nawet o 20%. To prawda, że powinno się zapewnić możliwość cyrkulacji powietrza, jednak to nie rozwiąże całkowicie problemu. Nie schłodzimy dzięki temu paneli do 30°C.

Z uwagi na charakter tekstu tylko zasygnalizowałem problem. Dla zainteresowanych więcej informacji np. tu:

http://sinovoltaics.com/solar-basics/measuring-the-temperature-coefficients-of-a-pv-module/

Co do cen wyraźnie napisałem, że rozpiętość jest duża 6000-8000 zł/kWp. Jest to cena orientacyjna i będzie tym wyższa im mniejsza instalacja.

Link do komentarza
Dnia 6.04.2017 o 13:52, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Taryfy gwarantowane wciąż są zapisane w ustawie OZE.

Witam ! 

Z tego co się orientuję to taryfy gwarantowane były zapisane w jednym z projektów ustawy o OZE, ale przed wejściem przepisów w życie 1 stycznia 2016, zostały one zmienione na system bilansowania (opusty) i wdrożone z początkiem lipca. W obowiązującej Ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii nie znajdziemy zatem żadnego zapisu o taryfach gwarantowanych dla prosumentów.

Pozdrawiam !

Link do komentarza
  • 1 rok temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...