Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
bear1991

Płyta OSB pod dachem

Recommended Posts

Witam,

Poprzedni wykonawca zamówił płytę OSB 12mm na cały dach miał zamiar dać wełnę mineralną 15cm (już kupiona) między krokwie, później ruszt drewniany i między niego wełnę 5cm (rozumiem że zgodnie ze sztuką budowlaną). Teraz wykonawca się zmienił (na mnie samego), zacząłem liczyć przenikalność i wychodzi mi że powinienem dać kolejną warstwę wełny 10cm o lambdzie 0.033. nie chciałbym robić w takim razie rusztu z kantówki która ma 10cm.

I tu drodzy forumowicze nasuwa się pytanie, ponieważ płyty itak chciałbym wykorzystać. Czy lepiej ocieplić dach między krokwiami wełną 15cm, przykręcić OSB do krokwi, następnie zrobić ruszt stalowy na tych płytach który wypelnię kolejną warstwą 10cm wełny i na to płyty GK? Czy to w ogóle ma prawo bytu, czy jest zgodne ze sztuką? Jakie mogą być ewentualne problemy?

Kolejnym pomysłem jest aby do rusztu stalowego (od spodu) kręcić płytę OSB (oczywiście odpowiednimi wkrętami do metalu) a na nią płytę GK. Który pomysł lepszy, może żaden? Co w obu przypadkach z paroizolacją? Bardzo proszę o radę w tej kwestii.

Z góry dziękuję

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Po co kombinujesz z płyta osb jeżeli chcesz dać płyty gk? Jakie masz wstępne pokrycie dachu?

Daj wzdłuż krokwi wełnę 15 cm, domniemywam że krokwie masz 18 cm. Zrób stelaż z profili CD, wciśnij w poprzek krokwi wełnę co najmniej 10 cm, potem folię paroizolacyjną (żółtą) i na to płyty gk.

  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tak jak napisałem - mam ją już kupioną, leży i czeka na swoją kolej. Poza tym może byłby mniejszy problem z pękaniem płyt gk?

 

Krokwie 16cm, dach ma pełne deskowanie. Na dachu blachą, pod nią membrana.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
29 minut temu, bear1991 napisał:

Tak jak napisałem - mam ją już kupioną, leży i czeka na swoją kolej. 

To sprzedaj?

 

29 minut temu, bear1991 napisał:

Krokwie 16cm, dach ma pełne deskowanie. Na dachu blachą, pod nią membrana.

Jaka ta membrana - wysokoparoprzepuszczalna?

Blacha na łatach?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
45 minut temu, bear1991 napisał:

Tak jak napisałem - mam ją już kupioną, leży i czeka na swoją kolej. Poza tym może byłby mniejszy problem z pękaniem płyt gk?

 

Krokwie 16cm, dach ma pełne deskowanie. Na dachu blachą, pod nią membrana.

Jak widzę masz zrąbany dach a chcesz go zrąbać do końca. Na pełne deskowanie daje się papę. Przy krokwiach 16 cm nie możesz dać wełny 15 cm bo   musi być szczelina wentylacyjna między wełną a deskowaniem. 

A teraz chcesz dać płytę osb bo ktoś Ci nagadał, że będzie pękać. jak ma pękać to będzie, to jest nowy dom ! Tak jak wyżej MrTomo napisał płyty sprzedaj a za całe zamieszanie podziękuj temu kto tak Ci doradził.

Jest jeszcze inne rozwiązanie, chociaż ja nie jestem tego zwolennikiem, zamiast wełny użyj piany natryskowej do ocieplenia poddasza, odpadnie problem wentylacji między ocieplenia a deskowaniem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
18 minut temu, mhtyl napisał:

rozwiązanie, chociaż ja nie jestem tego zwolennikiem, zamiast wełny użyj piany natryskowej do ocieplenia poddasza, odpadnie problem wentylacji między ocieplenia a deskowaniem.

To rozsądnie rozwiązanie. 

Wełnę już masz, ale możesz ją sprzedać również.

Ale napisz dokładnie jak są te warstwy u ciebie od krokwi.
Może nabito jakieś kontrłaty pod deski.

Można by spróbować nadbić jakieś kontrłaty od wewnętrznej strony krokwi, takie 2 cm grube (lepiej 3cm i szerokości krokwi)
Wtedy pogrubiłby przestrzeń, wsadził tą wełnę. Do tego potem wieszaki, przykręcić dłuższymi wkrętami i wełnę 10cm dać w poprzek. 
Te 2-3 cm chyba nie zmniejszą zbytnio wysokości pomieszczenia?
O ile sama wata 10cm nie obniży za bardzo sufitu...?
Jaką tam masz wysokość?

Edytowano przez MrTomo
dopiski, literowki (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę piany. Ok, w takim razie dam wełnę 10cm o najlepszej lambdzie, następnie ruszt stalowy, kolejne 10cm także o lambdzie najlepszej. To na izolację wystarczy. Kolejno paroizolacją i płyta gk. Co Wy na to. Pierwsza wełną do zbycia + to samo z OSB

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

No nie wiem, przemyśl jeszcze. 
20cm to trochę mało no ale jak nie wsadzisz więcej to wiele się nie poradzi.
Ocieplać chcesz do szczytu czy do jętek?
Jaki w ogóle masz ten dach? 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dach jest dwuspadowy, myślałem żeby ocieplić do szczytu ale jętki też - nadmiarowo. Jak liczę lambda 0.032 i 20cm to przenikalność mam na poziomie 0.21W wraz z przenikalnością płyt gk). Do 0.2 troszeczkę brakuje. 

Tak z innej beczki, jest wełna pomiędzy 10 a 15cm?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
40 minut temu, bear1991 napisał:

Dach jest dwuspadowy, myślałem żeby ocieplić do szczytu ale jętki też - nadmiarowo. Jak liczę lambda 0.032 i 20cm to przenikalność mam na poziomie 0.21W wraz z przenikalnością płyt gk). Do 0.2 troszeczkę brakuje. 

Tak z innej beczki, jest wełna pomiędzy 10 a 15cm?

Jeżeli masz wełnę już kupioną to tą  o grubości 15 cm daj w poprzek krokwi a wzdłuż krokwi wsadź 10 cm, w sumie wyjdzie 25 cm to tak na styk.Nie przejmuj się z tym współczynnikiem to to taka tylko "półprawda".

jakiej grubości jest wełna to musisz poszperać w necie po ofertach producentów, tylko nie sugeruj się tym że np wełna o gr 10 cm ma równiutko 10 centów, przeważnie ma ciut więcej bo po rozwinięciu z rolki "rośnie" a z biegiem lat "opada".

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tylko wyjdzie jeszcze niżej niż gdyby nadbil krokwie

Napisz lepiej jak masz rozwiazana lub przewidzianą wentylację dachu? Jak to zaniedbasz to bedziesz miał problemy z wilgocią, mozesz zagrzybic krokwie. Masz zostawiona jakąś szczelinę nawiewna i wywiewna? 

  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Szczelina jest zostawiona 2 promile powierzchni. U mnie wyszło niecałe 2cm. 

O to właśnie chodzi, nie chcę też tracić na wysokości. A co gdyby krokwie "poszerzyć" i nabić je deską 2cm?

Teraz żałuję że dopiero teraz się za to wziąłem...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, MrTomo napisał:

 

9 minut temu, bear1991 napisał:

A co gdyby krokwie "poszerzyć" i nabić je deską 2cm?

Teraz żałuję że dopiero teraz się za to wziąłem...

 

Można by spróbować nadbić jakieś kontrłaty od wewnętrznej strony krokwi, takie 2 cm grube (lepiej 3cm i szerokości krokwi)
Wtedy pogrubiłby przestrzeń, wsadził tą wełnę. Do tego potem wieszaki, przykręcić dłuższymi wkrętami i wełnę 10cm dać w poprzek. 
Te 2-3 cm chyba nie zmniejszą zbytnio wysokości pomieszczenia?
O ile sama wata 10cm nie obniży za bardzo sufitu...?
Jaką tam masz wysokość?

Pisałem już wyżej, że możesz spróbować w ten sposób.

Jak dasz powiedzmy 2cm, to wejdzie Ci na styk ta 15 między krokwie i zostanie 3cm szczeliny.
Razem z 10cm w poprzek wyjdzie te 11cm  (bo te 10cm możesz trochę ścisnąć z umiarem) 
Pytanie jaką wysokość będziesz miał do sufitu?

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tą 15cm mam zamiar itak wymienić na lepszą, o lepszym współczynniku

W tym przypadku w najniższym punkcie wyjdzie 174cm. Dla mnie super.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
21 godzin temu, bear1991 napisał:

Witam,

Poprzedni wykonawca zamówił płytę OSB 12mm na cały dach miał zamiar dać wełnę mineralną 15cm (już kupiona) między krokwie, później ruszt drewniany i między niego wełnę 5cm (rozumiem że zgodnie ze sztuką budowlaną). Teraz wykonawca się zmienił (na mnie samego), zacząłem liczyć przenikalność i wychodzi mi że powinienem dać kolejną warstwę wełny 10cm o lambdzie 0.033. nie chciałbym robić w takim razie rusztu z kantówki która ma 10cm.

I tu drodzy forumowicze nasuwa się pytanie, ponieważ płyty itak chciałbym wykorzystać. Czy lepiej ocieplić dach między krokwiami wełną 15cm, przykręcić OSB do krokwi, następnie zrobić ruszt stalowy na tych płytach który wypelnię kolejną warstwą 10cm wełny i na to płyty GK? Czy to w ogóle ma prawo bytu, czy jest zgodne ze sztuką? Jakie mogą być ewentualne problemy?

Kolejnym pomysłem jest aby do rusztu stalowego (od spodu) kręcić płytę OSB (oczywiście odpowiednimi wkrętami do metalu) a na nią płytę GK. Który pomysł lepszy, może żaden? Co w obu przypadkach z paroizolacją? Bardzo proszę o radę w tej kwestii.

Z góry dziękuję

Płyta G-K jest już zbędna, zagruntować i na ciągnąć tynk lub polakierować. Oczywiście faktura płyty będzie widoczna. Pod lakier można położyć bejcę. Paroizolacja może być przyklejona na taśmę do profili i potem zostanie przykryta płyta osb. Przypuszczam, że pomalowanie płyt farbami lateksowymi załatwi sprawę parozizolacji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Płyta G-K jest już zbędna, zagruntować i na ciągnąć tynk lub polakierować. Oczywiście faktura płyty będzie widoczna. Pod lakier można położyć bejcę. Paroizolacja może być przyklejona na taśmę do profili i potem zostanie przykryta płyta osb. Przypuszczam, że pomalowanie płyt farbami lateksowymi załatwi sprawę parozizolacji.

Po pierwsze faktura płyty osb jest ohydna, po drugie jak zamaskuje łby wkrętów, po trzecie jak zamaskować łączenia płyt, po czwarte aby pomalować płytę osb trzeba wszystko zeszlifować aby farba miała przyczepność.

  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Płyta G-K jest już zbędna, zagruntować i na ciągnąć tynk lub polakierować. 

O ja Cię ... :zalamka:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 24.03.2017 o 17:21, mhtyl napisał:

Po pierwsze faktura płyty osb jest ohydna, po drugie jak zamaskuje łby wkrętów, po trzecie jak zamaskować łączenia płyt, po czwarte aby pomalować płytę osb trzeba wszystko zeszlifować aby farba miała przyczepność.

Po pierwsze do kwestia  gustu, a żeby pomalować wystarczy ewentualnie zmatowić delikatnie powierzchnię chociaż emalie akrylowe to kryją. Szpachle do drewna tez na tym rynku istnieją. Bejca i lakier też pokryje - widziałem takie rozwiązanie u znajomego. Jakoś nie zwróciłem uwagi na wkręty, które niby tak paskudnie wystawały.Napisałem też o tynku a nie o farbie.

Prosiłem już nie raz  - sama krytyka bez porady nic nie wnosi a widzę, ze tu niektórzy dochodzą do perfekcji. Także mhtyl przedstaw proszę Swoje rozwiązanie z maskowaniem :icon_cool:

Dnia 24.03.2017 o 20:07, bobiczek napisał:

Sie Olo doigrałeś!!!! :D

Najwyraźniej dzisiaj trafiło na mnie:icon_biggrin: Wszyscy już oberwali tylko ja się uchowałem bez "postrzału" także teraz ja.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

 

Prosiłem już nie raz  - sama krytyka bez porady nic nie wnosi a widzę, ze tu niektórzy dochodzą do perfekcji. Także mhtyl przedstaw proszę Swoje rozwiązanie z maskowaniem :icon_cool:

 

Zrobiłem to już wcześniej, znaczy się doradziłem jak to zrobić a że płyty osb to dla mnie nieporozumienie aby montować je w domu mieszkalnym no to cóż, nie każdemu musi się podobać. A dlaczego jestem na "nie" dla płyt osb to przecież uargumentowałem.

Dnia 23.03.2017 o 18:06, mhtyl napisał:

Po co kombinujesz z płyta osb jeżeli chcesz dać płyty gk? Jakie masz wstępne pokrycie dachu?

Daj wzdłuż krokwi wełnę 15 cm, domniemywam że krokwie masz 18 cm. Zrób stelaż z profili CD, wciśnij w poprzek krokwi wełnę co najmniej 10 cm, potem folię paroizolacyjną (żółtą) i na to płyty gk.

 

Dnia 23.03.2017 o 19:13, mhtyl napisał:

 Na pełne deskowanie daje się papę. Przy krokwiach 16 cm nie możesz dać wełny 15 cm bo   musi być szczelina wentylacyjna między wełną a deskowaniem. 

A teraz chcesz dać płytę osb bo ktoś Ci nagadał, że będzie pękać. jak ma pękać to będzie, to jest nowy dom ! Tak jak wyżej MrTomo napisał płyty sprzedaj a za całe zamieszanie podziękuj temu kto tak Ci doradził.

Jest jeszcze inne rozwiązanie, chociaż ja nie jestem tego zwolennikiem, zamiast wełny użyj piany natryskowej do ocieplenia poddasza, odpadnie problem wentylacji między ocieplenia a deskowaniem.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Na pozór tak ja nie liczyłem ale przetestowalem na sobie i obniżanie teperatury to lipa i nie zawsze róznica temperatur decyduje o zużyciu energii ale również siła wiatru oraz wilgotnoć więcej energii idzie przy skiszonej tempoeratyrze okołozerowej niż przy -5 na prawdę . Z 2 strony gość wszystko wyliczył w detalach ajk mu nie wierzyć
    • Tu jest o wyłączeniu całkowitym ogrzewania - ja tego nie proponuję. A do tego się odniosę trochę więcej. 1. Jeśli tak -to po co się ograniczac? To grzac, ile się da - przecież nic się nie zmieni. Wg tego twierdzenia. 2. Oto cytat z twego linku : https://www.pieniadzepodkontrola.pl/ile-zaoszczedzisz-na-ogrzewaniu-obnizajac-o-1-stopien-temperature-w-mieszkaniu-lub-domu-kalkulacja/: "Na pierwszy rzut oka dziwne jest to, że im zimniej na zewnątrz, tym wydawało by się, mniej oszczędzamy na obniżeniu temperatury, prawda? Tutaj właśnie tkwi główna pułapka tego sposobu podawania i określania oszczędności. Z tego powodu (miedzy innymi) powstał ten artykuł: żeby przestrzec Cię przed popełnianiem takiego błędu. Żeby zapobiec rozczarowaniom. Prawda jest taka, że w każdym z tych przypadków nie oszczędzamy ani mniej, ani więcej. Niezależnie od temperatury na zewnątrz, oszczędzamy dokładnie tyle samo. Zmienia się jedynie udział, jaki nasze oszczędności mają w ogólnej ilości zużytego ciepła. Jeżeli bowiem różnica temperatur wynosi 20 stopni, a zaoszczędzimy na obniżeniu o 1 stopień, to zaoszczędziliśmy 1/20, czyli udział tego jednego stopnia w pierwotnych 20 stopniach to 5%. Jeżeli natomiast różnica temperatur wynosi 45 stopni, a zaoszczędziliśmy 1, to udział tego jednego stopnia w różnicy temperatur wynosi 1/45 = 2%. Nie zmienia się więc ilość zaoszczędzonego ciepła, a tylko jego matematyczny udział w całości zużytego ciepła."   Autor liczy procenty od różnicy temperatury - ale przecież przy wyższej temperaturze na zewnątrz zużyjemy o wiele mniej gazu, niż przy o wiele niższe, przy mrozie.  A jeśli tak - to może te procenty w wydanych pieniądzach na gaz będą inne.   A na zdrowy rozum? Im miej spalę gazu, tym mniej zapłacę. Im mniej spalę gazu, tym niższą temperaturę dostanę. A więc jaka średnia temperatura jest bardziej konomiczna, niższa czy wyzsza?? 
    • A jakie kolanko powinno być? Celowo jest skierowanej w bok żeby było łagodniej. Co do pomarańczowe 110 to nie wiem jaka jest sztywność. Dolna 160 wiem że jest grubsza niż inne. A kolan jest tyle żeby było łagodniej, uważacie ze poprzednia wersja hydraulika od razu 45st w dół była lepsza? 
    • Niestety nie warto obniżać temperatury w nocy https://www.pieniadzepodkontrola.pl/czy-warto-wylaczac-ogrzewanie-na-noc-ile-mozna-zaoszczedzic-na-okresowym-wylaczaniu-ogrzewania/   Obniżanie w ogóle nie ma sensu niestety https://www.pieniadzepodkontrola.pl/ile-zaoszczedzisz-na-ogrzewaniu-obnizajac-o-1-stopien-temperature-w-mieszkaniu-lub-domu-kalkulacja/   ja tego nie liczyłem tylko przetestowałem w praktyce
    • Zawór napowietrzający należy montować tylko w pozycji pionowej z maksymalnym odchyleniem od pionu wynoszącym 5%. Nieprzestrzeganie tej zasady może doprowadzić do ich nieprawidłowej pracy.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...