Skocz do zawartości

Wykonanie rabaty od podstaw. Jakie rośliny wybrać.


ewamariusz

Recommended Posts

Witam. Planuję założyć na swojej działce rabatę i chciałbym prości Was o w miarę możliwości doradzenie mi co mógłbym posadzić na takiej rabacie aby razem dobrze wyglądało i ze sobą harmonizowało. Na mojej działce obecnie dominują rośliny iglaste a wzdłuż płotu rosną świerki srebrne. Co do rabaty to jestem otwarty na propozycję, myślałem aby w jej centrum posadzić jakieś drzewo rosnące do kilku metrów wysokości ewentualnie dające się ciąć i formować, ewentualnie grupę 2-3 drzew i coś fajnego pod nimi, coś co by ładnie ze sobą harmonizowało. Myślałem aby może coś kolorowego wkomponować w zielone np. czerwone lub żółte. Wymiary rabaty dowolne, ziemia jest twarda, gliniasto ilasta, ale przed sadzeniem ją wymieniam ewentualne mieszam z piaskiem i torfem.

Co byście mi proponowali.

Pozdrawiam i dziękuję.

 

Link do komentarza

Czy do miejsca, gdzie ma być rabata dociera sporo słońca? To ważne, gdyż na zacienionej rabacie sprawdzi się znacznie mniej roślin. Im więcej posadzicie drzew, tym mniej będzie miejsca na niższe rośliny ozdobne.

Pod drzewami świetnie sprawdzą się byliny o ozdobnych liściach - np.: żurawki lub hosty oraz byliny kwitnące - np. jeżówki lub liliowce oraz kwiaty jednoroczne. Można także uprawiać wiosenne lub letnie rośliny cebulowe, a także kwiaty balkonowe (w gruncie). Więcej o zakładaniu rabaty w artykule.

Link do komentarza

Na glinie dobrze sobie poradzą derenie białe, lilaki, jaśminowce - ale u gatunków kwitnących kwiaty będą tworzyły się głownie w słońcu.

Pytanie podstawowe to ilość światła. 

Drugie pytanie - czy to ma być rabata tylko z krzewów czy także z bylin i traw ozdobnych?

 

 

Link do komentarza

Witam. Dziękuję za zainteresowanie. Co do światła to jest go w tym miejscu bardzo dużo, praktycznie od rana do wieczora, do zachodu słońca, miejsce ciepłe i słoneczne. Rabata może być mieszana, chciałbym aby wszystko jakoś ze sobą harmonizowało. Pomysł z drzewem zaczerpnąłem gdzieś ze zdjęć,  nie wiem czy jest dobry czy nie bardzo, wydawało mi się iż drzewo na rabacie będzie tworzyło jakiś taki centralny punkt a pod nim i wokół będzie "coś" rosło. Nie wiem czy dobrze myślę, a chyba Wiecie o co mi chodzi.

Pozdrawiam

Link do komentarza

Jeśli posadzisz duże drzewo to z czasem ci te rabatę zacieni. 

Z kwitnących na glinie dobrze radzą sobie ozdobne jabłonki. Niektóre kwitną na biało np. "Dolgo".

Do tego w tle kalina koralowa (można ją wyprowadzić w formie drzewka), białe lilaki, tawuła Van Houttea . Niżej jaśminowce (w tym karłowe, np. "Erectus", żylistki (karłowy Deutzia gracilis "Nikko" tworzy śliczne poduchy), tawuły japońskie ("Albiflora"), szare, nippońskie. 

Po rozluźnieniu gliny próchnicą także hortensje wiechowate

Z bylin faktycznie białe jeżówki. Białe odmiany liliowców, floksów, kosaćca syberyjskiego, dzwonka brzoskwiniolistnego, boltonia, astry (w tym odporny na mączniaka aster wrzosolistny "White Flurry"). 

Do tego białopaskowane trawy np. trzęslica Variegata, miskanty Morning Light

Edytowano przez Elfir (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Podepnę się pod temat. Zainteresowałam się ostatnio miskantem olbrzymim (Miscanthus x giganteus). Znalazłam w sieci sprzeczne informacje odnośnie jego ekspansywności. Jedni piszą, że jest gorszy od perzu, inni dementują. Jak to jest naprawdę?

Chciałabym wsadzić sadzonki miskanta 5 metrów od budynku, żeby szybko osłonić się od wzroku wścibskiej sąsiadki. Czy to dobry pomysł, a moze jakieś inne rośliny się do tego nadadzą?

Link do komentarza
1 godzinę temu, demo napisał:

Nie rozrasta się jak perz, ale z roku na rok przyrasta i jest go coraz więcej. Trochę z nim roboty a wiem że wolisz bezobsługowe. Z innych trawiastych to proponuję bambusy, trzy lata i jest ładna kępa.

 

 

Nie, to wcale nie jest tak. Już przywykłam do myśli, że nie ma ogrodu bez odrobiny wysiłku. Mało tego! Kupiłam okna i będziemy stawiać szklarnię :D Będą pomidory, ogórki, papryka, dynia. Obowiązkowo maliny i truskawki. W przyszłym roku planuję ogród warzywny z prawdziwego zdarzenia, czyli taki, który pokryje zapotrzebowanie mojej rodziny przez większość sezonu.

P.S. Piękny okaz. Twój ogród zawsze budził mój podziw.

Link do komentarza
4 godziny temu, solange63 napisał:

 żeby szybko osłonić się od wzroku wścibskiej sąsiadki. Czy to dobry pomysł, a moze jakieś inne rośliny się do tego nadadzą?

Problem z miskantem polega na tym, że ta osłona będzie tak dopiero latem. Miskanty późno wypuszczają liście. Co prawda miskant olbrzymi jest nieco wcześniejszy niż chiński. 

Miskant olbrzymi jest kępowy. Ekspansywny jest miskant cukrowy. 

Bambus - z tych kępowych (Fargesia), to raczej w cieniu. Bo Phylostachys chyba łazi nie gorzej od miskant. Chyba, żeby wkopać masywne przegrody korzeniowe.

Link do komentarza
2 godziny temu, solange63 napisał:

Nie, to wcale nie jest tak. Już przywykłam do myśli, że nie ma ogrodu bez odrobiny wysiłku.

Się zmieniło, to dobrze. Ja na ten przykład nie wyobrażam sobie siedzenia w ogrodzie bezczynnie dłużej niż godzinkę. 

2 godziny temu, Elfir napisał:

Bambus - z tych kępowych (Fargesia), to raczej w cieniu. Bo Phylostachys chyba łazi nie gorzej od miskant. Chyba, żeby wkopać masywne przegrody korzeniowe.

Zgadza się, a to na zdjęciu to Phyllostachys i ma barierę, ale niewielki to wysiłek wykonanie czegoś takiego. I raczej wolą stanowiska słoneczne.

Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Dziękuję za zainteresowanie. Elfir ziemia u mnie nie jest typowo gliniasta, bardziej ilasta, ilasto gliniasta, jeśli to robi jakąś różnicę. Co do drzew to chyba zrezygnuję, tylko co zamiast niego wtedy podsadzić żeby tworzyło trzeci plan, żeby było najwyższe. I fajny pomysł z tymi trawami, o tym w ogóle nie pomyślałem.

W wolnych chwilach biorę się za planowanie  mojej rabaty, miejsce, /istotne gdyż planuję , jak czas pozwoli, zrobić na ogrodzie oczko wodne/,  i roślinki. Później poszukiwania ich celem zakupu, no i będę pewnie jeszcze pytał, choć myślę, że coś jeszcze podpowiecie.  

Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję

Link do komentarza

Na pewno trzeba odpowiednio spulchnić ziemię przed sadzeniem przekopując ją z materiałem organicznym - trociny, sieczka słomiana, suche liście, pokos trawy, kompost. Dołek do sadzenia wykopać większy niż normalnie i naciąć szpadlem boki i dno.

 

Z roślin na takie iły na pewno dobrze poradzą sobie derenie: biały, rozłogowy, świdwa.

Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...

Witam. Troszkę odświeżę temat. Rabata miała być wykonana, niestety z różnych względów przełożona została na wiosnę. Jak wcześniej było pisane będzie rabata biała.  Chciałbym jednak się Was zapytać czy mogę teraz zakupić kilka roślin z wcześniejszej listy, a są to:

- derenie;

- białe lilaki,

- tawuła Van Houttea  oraz

- jaśminowce.

Można je nabyć w dobrej cenie i w ilości po kilka sztuk.

 I tu moje kolejne pytanie, czy jeśli je teraz kupię to mogę jeszcze posadzić w docelowe miejsce czy lepiej je przetrzymać do wiosny, jeśli przetrzymać to w jakich warunkach.

 

Pozdrawiam

Link do komentarza

 

Witam. Elfir na Ciebie zawsze można liczyć. Dzięki.

Co do zakupów udało się kupić po kilka sztuk derenia, jaśminowców i kaliny koralowej "Roseum". Może jeszcze dzisiaj dojdą tuwały, niestety lilaków nie było białych.

Pogoda ma być odpowiednia, znaczy na temperatura na plusie więc będziemy w tym tygodniu sadzić. I tutaj pokrótce plan nasadzeń, ewentualnie proszę o korektę.

Cała rabata powstanie w narożniku działki. W samym rogu rośni orzech włoski a wzdłuż płotu szpaler świerków, miały być srebrne są różne. I tak, najpierw na tło będą lilaki w odległości 5 m od orzecha i jakiś 3 m od świerków, następnie w półkolu posadzimy derenie przed nie w linii lub w szpalerze jaśminowce i kaliny oraz jeśli kupię to tawuły ale one już bardziej w grupie. Później posadzimy kolejne z listy według ich docelowego wzrostu tak aby powstała rabata piętrowa od najwyższej do najniższej.

Czy taka może być czy coś zmienić w nasadzeniach, kolejność, układ itp.

Pozdrawiam

Link do komentarza

Witam. Elfir czyli mam zmienić kolejność nasadzeń, zacząć od dereni które przybliżyć trochę do orzecha, następnie dać w szpalerze kaliny /czy może w grupach, grupie/, przed nie lilaki a następnie jaśminowce. Lilaków planowaliśmy 2 lub 3 posadzone blisko siebie.

Czy może miałabyś dla mnie inne rozwiązanie. Tawuł nie kupiłem i raczej ich na dzień dzisiejszy nie będzie.

Pozdrawiam

Link do komentarza
29 minut temu, ewamariusz napisał:

Witam. Elfir czyli mam zmienić kolejność nasadzeń, zacząć od dereni które przybliżyć trochę do orzecha, następnie dać w szpalerze kaliny /czy może w grupach, grupie/, przed nie lilaki a następnie jaśminowce. Lilaków planowaliśmy 2 lub 3 posadzone blisko siebie.

Czy może miałabyś dla mnie inne rozwiązanie. Tawuł nie kupiłem i raczej ich na dzień dzisiejszy nie będzie.

Pozdrawiam

To z lilaków też robi się nalewki? Z kaliny robię, derenie posadziłem a o lilakach nie wiedziałem...

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Trzeba było od razu napisać, że to pod dachem... 
    • Krokwie poziome (kleszcze) i pionowe (słupy) są odsunięte od ścian około 40-50cm, więc stwierdziliśmy z kumplem, że to za daleko żeby mocować profile UD do ścian. Może źle się wyraziłem pisząc w powietrzu, bo pofile UD będą przykręcone do krokwi poziomych (kleszczy), ale tylko wschód-zachód, bo te dwie pozostałe płatwie są 30cm wyżej i tam nawet nie ma jak już nic zamocować. To oczywiście niezgodne ze sztuką, bo krokwie coś tam zawsze pracują razem z dachem, dlatego dajemy krzyżowy, OSB i dopiero GK, to samo na skosach. Btw na ścianach szczytowych będzie piana Pur, więc profil by nam zalali pianą jakby był przykręcony do tej ściany. Oczywiście pewności czy to pękać nie będzie 100% nie ma. GK na łączeniach z sufitem i ściankach kolankowych ze skosami będą łączone profielem elastycznym. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...