Skocz do zawartości

Realny koszt pompy ciepła


Recommended Posts

Cytat

Pompa ciepła się opłaca? Chyba was pogięło.

Komfort - tak owszem, dopóki prądu nie wyłączą. Ale to wtedy większość pieców sterowanych elektrycznie będzie miała przestój.
Sam mam teraz gazowy piec kondensacyjny - gaz z sieci. Posiadam również kominek, ogrzewający cały dom. W chwili obecnej mam zamiar dopalać się kominkiem za pomocą zrębki - czyli całkowicie frikowym źródłem.


Ja wyżej, plus to, że w mojej okolicy za żadnym płotem zrębka nie leży.

Druga sprawa to taka, że dobrze wybudowany dom nie odczuje 6-8 godzinnej przerwy w dostawie prądu, ale nawet najlepsza lodówka i zawartość zamrażalnika już tak.
I wtedy dopiero masz problem.
Link do komentarza
a pompy ciepła typu powietrze-woda są warte uwagi? koszt takiej pompy to ok 15-30 tys zł. Gdy nie ma sieci gazowej to alternatywą jest albo LPG w podobnej cenie (kocioł + zbiornik) lub paliwo stałe.

Czy taka pompa wytwarza duży hałas? Jakie są +/- koszty serwisowania (nie chodzi o naprawy)?
Link do komentarza
Cytat

a pompy ciepła typu powietrze-woda są warte uwagi? koszt takiej pompy to ok 15-30 tys zł. Gdy nie ma sieci gazowej to alternatywą jest albo LPG w podobnej cenie (kocioł + zbiornik) lub paliwo stałe.

Czy taka pompa wytwarza duży hałas? Jakie są +/- koszty serwisowania (nie chodzi o naprawy)?



co do hałasu - na YT znajdziesz filmiki i sam ocenisz
zresztą są coraz bardziej popularne u nas, bez problemu powinieneś znaleźć kogoś, kto taką PC posiada...

moim skromnym zdaniem na dzisiaj są one chyba nawet lepszym rozwiązaniem niż g-w - chociaż na to odpowiedź poznamy tak naprawdę dopiero za kilka lat (chodzi mi tutaj przede wszystkim o trwałość) Edytowano przez 3of5 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Współczesne powietrzne pompy ciepła, wytwarzają od 40 do 60dB(A) - czyli sporo, ale na zewnątrz budynku.


Zimą to nie przeszkadza, a latem jak grzeje CWU a siedzi się na tarasie?

Klima u sąsiadów w bloku hałasuje jak głupia, nie można okna uchylić. Nie chciałbym podobnego efektu u siebie w domu.
Link do komentarza
A co wy z tym dźwiękiem icon_eek.gif u naszego kolegi forumowego PC stoi w piwnicy i nie słychać nic absolutnie , no chyba że w środku nocy jak jest cichutko to słychać cyknięcie jak się załącza.
Link do komentarza
Cytat

Najlepiej gdzieś na ścinie technicznej (garaż, p.gosp.), możliwie daleko od okien pomieszczeń użytkowych lub za jakimiś załomem ściany dla odcięcia oddziaływania dźwięku na wprost.



tylko nie na ścianie!
powininien być osobny fundament na to, zaraz obok ściany...
na ścianie może drgania przenosić - gdzieś o tym czytałem....
Link do komentarza
Cytat

tylko nie na ścianie!
powininien być osobny fundament na to, zaraz obok ściany...
na ścianie może drgania przenosić - gdzieś o tym czytałem....


To mozliwe wtedy słychać takie upierdliwe buczenie icon_confused.gif
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Trocha duzo w tym marketingu. liczac koszt pompy 60kPLN na 10 lat - daje 6k pln na rok.
Prad w zimnych miesiacach koszt zasilania pompy ok 400 pln miesiecznie. sprawnosc pompy 3.
czyli w zimnych miesiacach grzejac elektrycznie wyniosloby max 1200 pln.
Liczac 5 najzimniejszych m-cy * 1200 ,
to koszt elektrycznego grzania = koszt amortyzacji + zasilania pompy.
A nie policzone sa koszty przegladow, wymiany plynu w pompie.

Wychodzi ze grzejąc samym pradem (sprawnosc grzejnika elektrycznego bliska 100%) mamy to samo co eko-energia z pompy ciepla :)
Fajnie.
Link do komentarza
Cytat

Trocha duzo w tym marketingu. liczac koszt pompy 60kPLN na 10 lat - daje 6k pln na rok.
Prad w zimnych miesiacach koszt zasilania pompy ok 400 pln miesiecznie. sprawnosc pompy 3.
czyli w zimnych miesiacach grzejac elektrycznie wyniosloby max 1200 pln.
Liczac 5 najzimniejszych m-cy * 1200 ,
to koszt elektrycznego grzania = koszt amortyzacji + zasilania pompy.
A nie policzone sa koszty przegladow, wymiany plynu w pompie.

Wychodzi ze grzejąc samym pradem (sprawnosc grzejnika elektrycznego bliska 100%) mamy to samo co eko-energia z pompy ciepla icon_smile.gif
Fajnie.



Dla mnie koszt startowy prz gruntowej PC jest tez za wysoki, więc bardziej mnie interesuje pompa typu powietrze-woda, która kosztuje ok 20-30 tys zł - czyli troszkę więcej niz zestaw zbiornik LPG + piec
Link do komentarza
Cytat

Łaskawco - a jak gazu nie ma ? - naprawdę takich miejsc w naszym kraju jest sporo.

Przy czym 70.000zł (albo i więcej) na PCi na 200m2 domu, to chyba za całość z podłogówką + 6cio strefowa centrala wentylacyjna + tynanowe i złocone anemostaty + przewody wentylacyjne z kevlaru.


Wystarczy doliczyć cenę za odwierty min. 200mb łącznie, oraz porządny zbiornik buforowy i akumulacyjny z wieloma wężownicami. Zbiorniki nie muszą być ani złote ani tytanowe, wystarczą ze stali nierdzewnej, też sporo kosztują. Co do wentylacji, Zehnder wycenia to standardowo na 30 tysięcy z robocizną.
Całą ta dyskusja jest warta funta kłaków, bo nikt nie jest rzetelny, każdy pisze, co mu pasuje, od samego początku dyskusji. Ale trzeba przyznać, że w BD i pozostałych periodykach, ceny dotyczące PC, wentylacji mechanicznej, są podawane na zasadzie cen samochodów w salonach - zwykle należy doliczyć minimum 20% za wyposażenie dodatkowe, które okazuje się niezbędne. Przykład: w większości publikacji podaje się ceny najprostszych i najtańszych pomp ciepła, bez niezbędnej automatyki i bez np. zbiorników buforowych. Tymczasem ceny PC zostały przed producentów i sprzedawców dokładnie zanalizowane i kosztują tyle, żeby po 10-15 latach, jedynie równoważyły w eksploatacji wydatek poniesiony na zakup i instalację. I druga analogia z samochodami: jest różnica między Fordem i Porsche, różnica w cenie, osiągach i komforcie. Jest różnica między osobówką i terenówką, również w bezpieczeństwie.
Przypomina mi się również stwierdzenie, że bogaty jest ten, kto pieniądze wydaje rozsądnie. Dziś zarabiam, to inwestuję, żeby na emeryturze stać mnie było na utrzymanie domu. I na wyjazd na tydzień oraz powrót do ciepłego domu w zimie. W przeciwnym razie, pozostaje hobby w pobliżu kotłowni.
Link do komentarza
Cytat

60.000zł za PCi icon_eek.gif

1. Koszt 1mb odwiertu, na gotowo, max. 130zł (średnia mniej jak 100zł).
2. Koszt kolektora płaskiego, 5.000 - 10.000zł.
3. PCi około 10kW - 15.000 - 20.000zł


Koszt odwiertu średnio poniżej 100 zł, to chyba netto i bez instalacji dolnego źródła. Nikt już nie schodzi poniżej 125 brutto razem z instalacją, bo pracuje przy tym kilkuosobowa ekipa i wykonuje całość w ciągu 1-2 dni. Chyba, że jakiś rzemieślnik zamieszka w przyczepie na działce, to w dwa tygodnie zrobi odwiert, do którego będzie wciskać na siłę sondy, a potem będzie udawać, że udało mu się zalać je zaprawą na całej długości odwiertu. U mnie ekipa z wiertnicą na traku, zrobiła cztery odwierty z uzbrojeniem w dwa dni, ale i tak musieli później przyjechać i wykonać na własny koszt dodatkowy odwiert i instalację, bo jedna sonda nie trzymała ciśnienia. Koparka również musiała dojechać, by wykonać dodatkowy wykop od odwiertu do przyłącza. PCI 13kW 30.000 zł, ale za to cała instalacja od tego samego producenta, wykonawcy, serwisanta i gwaranta. Pewnie mam udział w sponsorowaniu narciarstwa, sądząc po nazwie.
Link do komentarza
Cytat

Wystarczy doliczyć cenę za odwierty min. 200mb łącznie, oraz porządny zbiornik buforowy i akumulacyjny z wieloma wężownicami. Zbiorniki nie muszą być ani złote ani tytanowe, wystarczą ze stali nierdzewnej, też sporo kosztują.




icon_eek.gif icon_eek.gif icon_eek.gif

Błądzisz, ale zapewne z niewiedzy tylko.

Ale odrzuć uprzedzenia, zatrudnij wujka i sprawdź oferty kompleksowe np. GHS

Ps. I przypomnę, że PCi i WM nie dla idiotów - a idioci wydają za kotłownię z PCi, buforami i innymi niepotrzebnymi duperaelami nawet ponad 70.000zł (bez instalacji CO).
Można wydać i 100.000zł jak się chce, ale świadomie nie płacąc tylko za "plakietkę z nazwą.

Ps.2.
A jeden z pierwszych wyników u wujka, dot. odwiertów, czyli wykonania kolektora pionowego: http://www.odwiertypionowe.pl/
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
POMPA CIEPŁA dom 190m2 użytkowej

Mam działkę przy kanale jaki rodzaj pompy jest lepszy, proszę o poradę.

Miałem gościa wczoraj wycenił mi na 50 tyś całość, ale czytając fora myślę że to za dużo.

Proszę o pomoc.
podaję meil:
chorwacka26@wp.pl
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 7 miesiące temu...
Własne ujęcie wody + pompa ciepła + kilka mocnych paneli słonecznych = nie płacę nikomu za nic i jestem niezależny. To się nazywa wolność od wrednych urzędasów i debilnych przepisów.
Link do komentarza
  • 11 miesiące temu...

Cena 80 tys pompę z instalacją w 160 m budynku - potem 200zł za mc.

Może w nowym budynku to się opłaca - ale wymieniać np. gaz na pompę, czy ekogroszek - zupełny bezsens.

Dodatkowo - nie wierzę w bezawaryjność przynajmniej 10 lat takiego systemu  - a dowód jest taki, że nikt nie daje 10 lat gwrancji bez dodatkowych opłat. A każda naprawa to min. 500zł, a jak coś padnie pod ziemią, to makabra. Chyba że się to umie we własnym zakresie.

Mało tego - 10 lat to po 8000 na rok - do tego koszty energii srednio pewne 150 na mc - razem 9500 na rok.

Bardzo problematyczne!

Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Gość Inwestor
Ale naciagany artykuł. Cena gazu rosnie ? A pradu nie ? Czas zwrotu 60tys zł investycji vs 15 tys investycji. jak gaz zwraca sie 10 lat, to pompa ok 30 lat. tyle sprzęt nie wytrzyma i gwarancji nie ma. Nie lubie sponsorowanych tendencyjnych artykułów.
Link do komentarza
Gość Policzyłem i
Relny COP z testów w miesiącach grzewczych to ok 2,5. 9można znaleźć wykresy rzetelnych firm ogrzewajacych swoje budynki). Koszt ogrzewania pradem vs gazem ziemnym (prąd opłay w G12 vs gaz z opłatami) waha się ok 2,5 x drożej. Czyli koszt grzania jest taki sam dla gaz vs pompa ciepła. Licząc koszt investycji gruntowa vs gazowa: 2-3 razy wiekszy. pomieszczenie wielkość taka sama. Wymagania ad podłogówki są trudniejsze dla PC. W gazie mozna uzyc kaloryfery, w PC tylko podłogowe, lub droższe klimakonvektory. Przy obecnych cenach pradu w Polsce koszt eksploatacji są porównywalne. Inwestycji (amortyzacja) 3x wieksze dlaPC.
Link do komentarza

kilka kwestii do sprostowania, fachowcu od rachunków

zapomniałeś dopisać, że policzyłeś do swojego konkretnego przypadku. W moim przypadku koszt przyłącza gazowego sprawiał, że PC wyszła taniej niż gaz....

SCOP=2,5 dla gruntówki, przy grzaniu podłogówki do 35C ?? u siebie szacuję SCOP na 3,5, szacuję, bo nie mam ciepłomierza (minimum 3,5, bo temperatura DZ pod koniec okresyu grzewczego nigdy nie spadła mi poniżej 1,8C!!!). Koszt inwestycji gruntówki też można znacznie zmniejszyć, trzeba tylko trochę się zaangażować...

kolejna kwestia - prąd 2,5 raza drożej???  W teorii - być może...średnia cena 1kwh z faktury dla mojego domu jest w przedziale 0,33-0,41. To cena średnia, wraz z wliczonymi wszystkimi opłatami.....80-85% zużycia prądu mam w taniej taryfie, gdzie 1kwh kosztuje mnie ~0,19zł.....

Jakby toto wszystko podliczyć, to trochę inaczej wyjdzie, prawda??

jeszcze bym tylko zwrócił uwagę, że ten artykuł powstał w 2010r, ale nawet wtedy, jak ktoś chciał, to mógł mieć instalację z PC za znacznie mniejsze pieniądze niż te które są wymienione w artykule...

Edytowano przez aaaa (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Dnia 22.01.2017 o 12:43, zenek napisał:

......a jak coś padnie pod ziemią, to makabra. Chyba że się to umie we własnym zakresie.

 

Cóż takiego padnie pod ziemią? Kolektor się rozszczelni?? 

Tym tropem idąc, do tej pory by nikt nie miał ogrzewanie centralnego a o podłogówce to już nie wspomnę. 

Pewno zadawali sobie pytanie - a jak coś padnie w ścianie albo w podłodze??

Wody z ujęcia własnego też by nikt nie miał.

Link do komentarza
8 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Cóż takiego padnie pod ziemią? Kolektor się rozszczelni?? 

Tym tropem idąc, do tej pory by nikt nie miał ogrzewanie centralnego a o podłogówce to już nie wspomnę. 

Pewno zadawali sobie pytanie - a jak coś padnie w ścianie albo w podłodze??

Wody z ujęcia własnego też by nikt nie miał.

Wlaśnie tak i tylko tak! 

Chodzi o sumę błedów możliwych do zrobienia i naprawienia. Im mniej elementów groźnych tym lepiej. Rurę od CO można zespawać, choć i tak będa straty - a kolektor ziemny naprawić, czy coś, co warta np 50 tys - już nie tak łatwo i tanio. 

A na końcu jest bilans strat i zysków. I on tak naprawde jest najważniejszy!

Link do komentarza
Koszt użytkowania pompy ciepła wylicza się średnio na poziomie 200 pln miesięczie. Rachunki za gaz w tym samym okresie za ogrzewanie 350 PLN. Czyli 150 PLN zarabiamy miesięcznie. Okres grzewczy przyjmijmy 6 miesięcy w roku czyli rocznie oszczędzamy 750 PLN. Jeśli wyłożyliśmy więcej o 20 tys PLN więcej na pompę ciepła niż na instalację gazową to inwestycja teoretycznie zacznie się zwracać po 26 latach. Ha Ha Ha . a 20 latach instalację trzeba robić od nowa. Pseudo ekologiczna bujda
Link do komentarza
Dnia 20.02.2017 o 14:45, Gość Jaco napisał:

Ha Ha Ha . a 20 latach instalację trzeba robić od nowa. Pseudo ekologiczna bujda

Podejrzewam że 26 lat, to optymizm skrajny. a w międzyczasie awarie płatne stosunkowo do kosztu pompy. Myślę że 10, 15 lat - to max użytkowania instalacji - jeszcze jest kwestia utrzymania jej wydajności...

Link do komentarza

zz

Dnia 20.02.2017 o 14:45, Gość Jaco napisał:

Koszt użytkowania pompy ciepła wylicza się średnio na poziomie 200 pln miesięczie. Rachunki za gaz w tym samym okresie za ogrzewanie 350 PLN. Czyli 150 PLN zarabiamy miesięcznie. Okres grzewczy przyjmijmy 6 miesięcy w roku czyli rocznie oszczędzamy 750 PLN. Jeśli wyłożyliśmy więcej o 20 tys PLN więcej na pompę ciepła niż na instalację gazową to inwestycja teoretycznie zacznie się zwracać po 26 latach. Ha Ha Ha . a 20 latach instalację trzeba robić od nowa. Pseudo ekologiczna bujda

Zainwestowana kasa Ci się nie zwróci co najwyżej sałatka po imieninach

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Trzeba było od razu napisać, że to pod dachem... 
    • Krokwie poziome (kleszcze) i pionowe (słupy) są odsunięte od ścian około 40-50cm, więc stwierdziliśmy z kumplem, że to za daleko żeby mocować profile UD do ścian. Może źle się wyraziłem pisząc w powietrzu, bo pofile UD będą przykręcone do krokwi poziomych (kleszczy), ale tylko wschód-zachód, bo te dwie pozostałe płatwie są 30cm wyżej i tam nawet nie ma jak już nic zamocować. To oczywiście niezgodne ze sztuką, bo krokwie coś tam zawsze pracują razem z dachem, dlatego dajemy krzyżowy, OSB i dopiero GK, to samo na skosach. Btw na ścianach szczytowych będzie piana Pur, więc profil by nam zalali pianą jakby był przykręcony do tej ściany. Oczywiście pewności czy to pękać nie będzie 100% nie ma. GK na łączeniach z sufitem i ściankach kolankowych ze skosami będą łączone profielem elastycznym. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...