Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
xbox

Jaki przekrój przewodu

Recommended Posts

Witam. Jakiego przekroju przewodu użyć aby doprowadzić na poddasze prąd. Na poddaszu będzie  łazienka, kuchnia , sypialnia pokój gościnny.

Lepiej od razu 3 fazy przygotować?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Kolego, to tak jakbyś pytał którym autobusem pojechać z centrum Kairu do Nairobi.

Instalację elektryczną projektuje się wychodząc od technicznych warunków zasilania, poprzez poznanie projektu budowlanego, zapoznanie się z podkładami budowlanymi i życzeniami inwestora, przy uwzględnieniu norm oraz przepisów.  A tu diabli wiedzą co tam planujesz, jakie jest zapotrzebowanie na moc, jakie odległości, jakie usytuowanie w stosunku do rozdzielnicy głównej, co ewentualnie może być za lat dwadzieścia, trzydzieści...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

no tak, ale jak od głównych korków do rozdzielni jest juz przewód 10mm2 to na poddasze chyba grubszego nie ma sensu.chyba że ten pierwszy się wymieni

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, xbox napisał:
16 godzin temu, xbox napisał:

no tak, ale jak od głównych korków do rozdzielni jest juz przewód 10mm2 to na poddasze chyba grubszego nie ma sensu.chyba że ten pierwszy się wymieni

Jak by Ci tu napisać, żebyś się nie zraził...

Sam chcesz robić coś, na czym kompletnie się nie znasz?

 

Weź jakiegoś elektryka, niech poogląda co, jak i z czego masz zrobione.

Na pewno na tym nie stracisz.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

ale jak od głównych korków do rozdzielni jest juz przewód 10mm2 to na poddasze chyba grubszego nie ma sensu.chyba że ten pierwszy się wymieni

Korki to znajdziesz we flaszce z szampanem już za parę dni, a w domu masz zabezpieczenia. Poza tym, skoro masz do rozdzielnicy  (a nie "rozdzielni") przewody 10 mm2 to oczywiste, że większego przekroju nie trzeba, jednak jaki zastosować konkretnie, można okreslić mając  taką wiedzę jak napisałem wyżej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Trudno przewidzieć po tym co napisałeś:

łazienka - z pozoru dużego zapotrzebowania na energię elektryczną nie ma, ale może np. chcesz grzejnik drabinkowy z grzałką elektryczną, może dwa, może kiedyś zechcesz postawić obok łazienki saunę z piecem elektrycznym

kuchnia - tutaj jest jeszcze gorzej, gaz czy płyta elektryczna, pewnie piekarnik elektryczny, jakieś inne sprzęty

sypialnia, pokój gościnny - poza światłami, telewizorami, ładowarkami jakieś grzejniki elektryczne?

 

Przydało by się info o odległości od między rozdzielnicami. Jak nie jest za daleko i nie będziesz miał tych wszystkich dobrodziejstw to spokojnie powinno starczyć stopień niżej niż 10mm2, czyli u Ciebie 5x6mm2.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dałbym nawet 5×10 mm2, skoro taki jest doprowadzony do istniejącej rozdzielnicy. W praktyce wystarczy, nawet jeżeli kiedyś pojawi się konieczność zainstalowania urządzeń o dużej mocy (o czym tu już koledzy pisali). Wtedy nawet jeżeli trzeba będzie coś zmienić w instalacji na poziomie dolnej kondygnacji, góra już zostanie. Oczywiście 3 fazy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Dałbym nawet 5×10 mm2, skoro taki jest doprowadzony do istniejącej rozdzielnicy. 

Myślę, że to przesada i 5 x 4 wystarczy. Ochota na większy pobór energii przechodzi zwykle po pierwszych fakturach.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zakładają z grubsza (to jeszcze zależy od odległości), że każdym 1mm2 można bezpiecznie puścić 7-8A, to za pomocą 3x 10mm3 można podpiąć 210-240kW obciążenia. Dla 3x 4mm2 będzie to około 85-95kW. W obliczeniach pomijam indukcyjny albo pojemnościowy charakter obciążenia.

Oczywiście mówimy tutaj o maksymalny teoretycznym obciążeniu równomiernie rozłożonym na trzy fazy. Mocy przyłączeniowej by nie starczyło, ale to wszystko zależy jeszcze od odległości bo na dłuższych odcinkach pojawiają się istotne spadki napięć. 

Kiedyś przez pewien czas na wczesnym etapie budowy domu był on podłączony dłuuuugim 2,5mm2 na jednej fazie. Teoretycznie przewód nie był przeciążony bo nic wielkiego się tam nie podłączało, ale pojawiały się duże spadki napięcia. Chodziło na tym trochę światła i hydrofor. Jak się pompa hydrofora włączała to światło przygasało. Bywały problemy z ruszeniem pompy, raz nawet się zjarała i myślałem, że to wina kondensatora. Teraz jak jest docelowe 5x 10mm2 to tych problemów nie ma. Zauważyłem, że wiele osób patrzy na przekrój przewodu tylko pod kątem mocy obciążenia a nie jego długości, np. przy zwykłym przedłużaczu. Od tamtego momentu wolę przesadzić z przekrojem niż go nieoszacować.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dobieranie przekroju przewodów nie jest taką prostą sprawą. W praktyce najczęściej decyduje obciążenie cieplne przewodu. Do tego w domach jednorodzinnych i mieszkaniach najczęściej obciążenie powodują odbiorniki jednofazowe, a to oznacza, że nigdy fazy nie są równomiernie obciążone i najbardziej obciążona jest żyła neutralna (N) jako wspólna dla wszystkich obwodów. W efekcie bezpieczne obciążenie dla przewodu 5×10 mm2 będzie wielokrotnie mniejsze niż podajesz Brum.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jakim cudem żyła N jest najbardziej obciążona? Nie bardziej niż najbardziej obciążona żyła fazowa.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 3.02.2017 o 14:13, Brum napisał:

Jakim cudem żyła N jest najbardziej obciążona? Nie bardziej niż najbardziej obciążona żyła fazowa.

Tak było, ale zaczyna nie być. Winne są prądy odkształceń (coraz więcej zasilaczy impulsowych) i trzecia harmoniczna.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 4.02.2017 o 21:33, retrofood napisał:

Tak było, ale zaczyna nie być. Winne są prądy odkształceń (coraz więcej zasilaczy impulsowych) i trzecia harmoniczna.

Racje, ale to raczej w przemyśle niż w budownictwie jednorodzinnym

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Brum napisał:

Racje, ale to raczej w przemyśle niż w budownictwie jednorodzinnym

Różnie. A teraz weź przypadek, kiedy dwie fazy są obciążone na maksa, a trzecia wcale. Wtedy prąd w N będzie sumą geometryczną dwóch wektorów przesuniętych względem siebie o 120 stopni. Dasz radę to dodać? Jesli nie, spróbuj na przebiegach sinusoidalnych. Też z takim przesunięciem.

Co wychodzi?

Ach, jeszcze jedno. Piszesz tak:

Cytat

Zakładają z grubsza (to jeszcze zależy od odległości), że każdym 1mm2 można bezpiecznie puścić 7-8A

Owszem można, ale tylko wtedy, kiedy ten 1 mm2 jest chłodzony z kazdej strony, a przynajmniej ma możliwość odprowadzania ciepła. W sytuacji, kiedy np. mamy przewod 5 - żyłowy, gdzie 4 przewody przenoszą znaczne prądy i grzeją się wzajemnie, wartość 7 - 8 A musimy mocno zredukować.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 27.12.2016 o 16:14, MrTomo napisał:

Jak by Ci tu napisać, żebyś się nie zraził...

Sam chcesz robić coś, na czym kompletnie się nie znasz?

 

Weź jakiegoś elektryka, niech poogląda co, jak i z czego masz zrobione.

Na pewno na tym nie stracisz.

Popieram powyższą radę. Gaz i Elektryka - to media niestety niebezpieczne i warto, by zajmowali sie nimi fachowcy.

Ale piszesz - przygotować.

Byc może chodzi ci o przygotowanie już miejsca na przewody od deski na poddasze. Proponuje rozważenie osadzenie rurki Peszla (nawet dwóch obok siebie) w murze od deski na poddasze. Potem nie będziesz miał niepotrzebnych nieporządków. Resztę zostawić elektrykowi.  

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, zenek napisał:

 Byc może chodzi ci o przygotowanie już miejsca na przewody od deski na poddasze. Proponuje rozważenie osadzenie rurki Peszla (nawet dwóch obok siebie) w murze od deski na poddasze. Potem nie będziesz miał niepotrzebnych nieporządków. Resztę zostawić elektrykowi.  

Nie peszla. lecz białą rurę instalacyjną twardą. Koszt może o 3 PLN (słownie: trzy złote) wyższy, ale jeśli będzie potrzeba poznasz zalety rury o gładkiej ściance wewnętrznej w stosunku do peszla.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
50 minut temu, retrofood napisał:

Nie peszla. lecz białą rurę instalacyjną twardą. Koszt może o 3 PLN (słownie: trzy złote) wyższy, ale jeśli będzie potrzeba poznasz zalety rury o gładkiej ściance wewnętrznej w stosunku do peszla.

Poznałem -rzeczywiście łatwiej przepchać przewody (o to ci chodzi?) no i jest trudniej przebijalna. Ale jak trzeba coś pokręcić na ścianie - to peszel się sprawdza. W każdym razie wolę rurki niż dyty.

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Dlatego przewody się wciąga, a nie przepycha :) Dużo łatwiej.

Oczywiście - to miałem na myśli - mam przecież do tego linkę 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się




  • Najnowsze posty

    • Szybko się nie da zbudować niczego dobrego - chociaż pewnie zaraz się odezwą prefabrykaciarze, że mieszkają w domu stawianym 3 m-ce  Mój dom (murowany) był stawiany 14 miesięcy - od wykopów pod fundamenty do stanu pod klucz (już po wykończeniówce ofkors). To i tak bardzo szybko - przed zimą dało się zrobić SSZ tylko dlatego, że była łagodna zima i murowałem z pustaków na sucho (dryfix), więc nie było dużo suszenia. Normalnie trzeba liczyć jakieś 1,5 roku minimum... Bale i prefabrykaty zrobisz szybciej, ale pytanie czy to będzie lepszy dom od murowańca...  I co to znaczy w ogóle "lepszy"...
    • Dom murowany z podpiwniczeniem i garażem poza bryłą nie może być tańszy niż dom szkieletowy w zwartej bryle, bez piwnicy. Ale to akurat nic nie zmienia, bo dom się buduje raz w życiu (najczęściej) i trzeba to zrobić dobrze, a nie tanio  Moim zdaniem technologia murowana jedna ma więcej plusów niż szkielety - lepsza akustyka, łatwiejsze wykonawstwo, większa swoboda wyboru technologii i formy architektonicznej... Co do ceny to ja akurat przed budową robiłem rozeznanie w tej sprawie i porównywałem Porotherm kontra prefabrykaty i bale. Ceramika wychodziła najdrożej, a budowa była najdłuższa. Ale jakość i parametry takiego domu były zdecydowanie najlepsze. Tak więc zdecydowałem się na technologię murowaną... Szkielet zrobię, bo mnie kusi ta technologia :-) Ale to może w przyszłości jako domek w górach
    • Fundacja Instytut Business Innovation zaprasza wszystkich zainteresowanych branżą budowlaną do wzięcia czynnego udziału w Małopolskich Targach Nowych Technologii w Budownictwie, Instalacji i Wyposażeniu Wnętrz.    Najbliższa, II edycja Targów odbędzie się 16-17 czerwca 2018r., w hali Expo Kraków. To wydarzenie, które promuje ciekawe, innowacyjne rozwiązania, oferowane przez branżę budownictwa. 
      Na rynku jest mnóstwo nowatorskich rozwiązań - wykorzystywanych zarówno w początkowych etapach budowy, jak i w późniejszych fazach, aż do momentu wyposażania wnętrz, dekorowania przestrzeni i nadawania jej indywidualnego charakteru. Celem Organizatora jest pokazać je wszystkie - zebrane w jednym miejscu i czasie. Wystawcom udostępnione zostanie ponad 200 wydzielonych powierzchni wystawienniczych, sale konferencyjne i warsztatowe, a program atrakcji będzie mocno rozbudowany. Wydzielona zostanie specjalna strefa dla biznesu, ale także i kąciki pełne kreatywnych propozycji i rozwiązań.
      Każda osoba odwiedzająca Targi bez problemu znajdzie dla siebie coś interesującego - bez względu na to czego szuka i na jakim jest etapie, jeśli chodzi o budowę, remont czy wykańczanie swojego domu. Galeria zdjęć z I edycji dostępna pod linkiem: https://www.facebook.com/malopolskietarginowychtechnologiiwbudownictwie/photos/a.1932691910299006.1073741833.1500875986813936/1932692326965631/?type=3&theater Filmik z I edycji dostępny pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=gUXj5QYkJGQ&feature=youtu.be   Nabór Wystawców już trwa!   Wszystkich zainteresowanych ofertą wystawienniczą zachęcamy do kontaktu: tel.: 609 148 496    lub    e-mail: a.rachwal@ibi.org.pl   Organizator: Fundacja Instytut Business Innovation   www.malopolska.biz
    • W kwestii formalnej - na wszelkie modernizacje mogące mieć wpływ na inne lokale bądź cześć wspólną niezbędne jest uzyskanie zgody zarządcy, a w przypadku wentylacji również opinii  uprawnionego kominiarza. Wentylacja wyciągowa w przypadku użytkowania kotła z otwartą komorą spalania grozi zatruciem w przypadku niedostatecznego dopływu powietrza zewnętrznego.  Zawilgocenie  nie koniecznie musi wynikać z niedostatecznej wentylacji - może to być np. efekt  ocieplenia domy i "zamknięcia" wilgoci w niewysuszonych ścianach bądź niedostatecznego ogrzewani . Problem wilgoci technologicznej można rozwiązać przez czasowe  wstawienie osuszaczy powietrza, jeśli zawilgocenia nie powoduje normalne użytkowanie mieszkania.   
    • Akurat mam okazje być na bieżąco - 650 za całość. 250 może za inwentaryzację przyłączy? Bo z takimi pozycjami dodatkowymi tez się spotkałem.
  • Popularne tematy

  • Doradcy redakcyjni i firmowi

×