Skocz do zawartości

Okna dachowe "się pocą". Jakie wybrać, aby nie było problemu?


Recommended Posts

Cytat

Pytanie z formularza ze strony: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

Witam, noszę się z zamiarem wymiany okien dachowych. Obecne zimą bardzo "pocą się" w efekcie czego mam ciągłe zacieki na ścianie w pokoju. Okna są drewniane i również przez to skraplanie się wilgoci na szybie niszczeje futryna okna. Jakie okna powinnam kupić?



Witam,

Ogólnie im lepsza termoizolacja okna czyli im niższy współczynnik przenikania ciepła Uw tym okno jest cieplejsze.
Okna posiadające dwu lub trzykomorowe pakiety szybowe, wyposażone w ramkami TGI i przestrzenią międzyszybową wypełnioną gazem, zapewniają znaczy wzrost termoizolacyjności okna. Współczynnik przenikania Ug dla pakietu szybowego U8 wynosi tylko 0,3[W/m2K]. Im mniejsza wartość parametru Ug, tym dłużej pomimo utrzymujących się mrozów, wewnętrzna szyba będzie ciepła

Proszę jednak pamiętać że montaż nawet najcieplejszych okien nie zapobiegnie niekorzystnym zjawiskom takim jak np.: kondensacja, gdy zaniedbany zostanie odpowiedni montaż okna i elementów wokół niego. Przerwy w izolacji powodują powstawanie mostków cieplnych i wyziębianie obszarów wokół okna jak i jego samego. Bardzo ważnym czynnikiem jest sposób montażu szpalet – dolna powinna być ułożona prostopadle do podłogi a górna równolegle. Takie ułożenie pozwala na optymalną cyrkulację powietrza wokół okna szczególnie, gdy dodatkowo zamontowany jest pod oknem grzejnik Im lepsze uszczelnienie i docieplenie tym temperatury w poszczególnych punktach okna są wyższe.
Oprócz montażu bardzo ważna jest sprawna i wydajna wymiana powietrza. Odprowadzanie starego, zawilgoconego i doprowadzenie świeżego powietrza w znacznym stopniu zabezpieczy przed skraplaniem się pary wodnej na szybach oraz innych powierzchniach. Dla zapewnienia stałej wymiany powietrza zalecany jest zakup okien z automatycznymi nawiewnikami V40P.

Najlepsze parametry uzyskują okna w wersjach: FTT U8 oraz FTT U6 przeznaczone do budownictwa pasywnego i energooszczędnego. Rozwiązaniem pośrednim między wersami pasywnymi a standardowymi jest zastosowanie okien z pakietem U5 (np. FTP-V U5, PTP-V U5), które również są wersjami energooszczędnymi.

Niezależnie od wybranej wersji okna sugeruję zastosowanie zestawu izolacyjnego XDP oraz kołnierza z dodatkową termoizolacją EHV-AT Thermo. Produkty te pozwolą na wykonanie prawidłowej i optymalnej izolacji na poziomie łat oraz powyżej tego poziomu.

Z poważaniem
Konsultant FAKRO
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 3 tygodnie temu...

Kołnierz może być lekiem na całe zło ponieważ np. w moim osobistym przypadku okna pociły/pocą się w narożach. Zasięgałem już porady Fakro i zaproponowano mi wizytę Serwisanta.

Dobra droga ponieważ okna maja już kilkanaście lat i efekt pocenia pojawia sie dopiero przy silnych mrozach.

Razmes dobrze zapytał o ogrzewanie poddasza. Fizyka "działa" zawsze tak samo - ogrzewamy do momentu aż efekt ustąpi albo wymieniamy stare skrzydła na nowe.

 

Link do komentarza
27 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Fizyka "działa" zawsze tak samo - ogrzewamy do momentu aż efekt ustąpi albo wymieniamy stare skrzydła na nowe.

Sprawdziłem ten strych na projekcie... Normalne poddasze użytkowe. Więc... jak nie grzeje, to leci. :icon_rolleyes:

W innym przypadku to zwykła reklama portalu z projektami >:(

Link do komentarza

Witam,

Nie pamiętam czy już pisałem o tym ale powtórzę jeszcze raz.

Najważniejsza dla ograniczenia kondensacji jest prawidłowo działająca wentylacja. W mieszkaniach na poddaszu nie zawsze prawidłowo działa wentylacja grawitacyjna ze względu na słaby ciąg krótkich kanałów wentylacyjnych. Polepszeniem stanu rzeczy może być zainstalowanie w kratkach wentylacyjnych wyciągów mechanicznych, które przyspieszą usuwanie zużytego powietrza szczególnie w okresie nadmiernej produkcji pary wodnej w mieszkaniu. Aby sprawnie działała wentylacja wywiewna musi być możliwość napływu świeżego powietrza poprzez rozszczelnienie okien lub zastosowanie w oknach nawiewników. Kondensację na szybie ograniczyć można również przez prawidłową instalację grzejników (bezpośrednio pod oknem), jak również odpowiednie (pionowe) wykonanie szpalety pod oknem umożliwiające prawidłową cyrkulację powietrza wokół okna. W przypadku umieszczenia parapetu pod oknem wskazane jest pozostawienie szczeliny między parapetem, a ścianą.
Aby zminimalizować ilość pary wodnej w powietrzu należy:
• ograniczyć źródła jej generowania,
• gotować pod przykryciem,
• racjonalnie korzystać z palników kuchenek gazowych,
• suszyć ubrań na zewnątrz mieszkania,
• prawidłowo zamontować pochłaniacz nad kuchenką gazową,
• wykonywać remonty w odpowiednich porach roku.
Zadbać o sprawność wentylacji
• montaż nawiewników,
• udrożnienie kanałów wentylacyjnych.

 

Pozdrawiam

Konsultant FAKRO

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć,   chciałbym poradzić się w kwestii kanalizacji. Otóż mój problem wygląda tak, że pomiędzy domem a studzienką rewizyjną kanalizacji, którą mam na działce uda mi się maksymalnie uzyskać różnice wysokości 90 cm na 7 metrach odległości.  Daje to spadek rury na tym odcinku około 13%.    Reasumując, na domu spadek 2%, pomiędzy domem a studzienką (7 metrów) 13% i pomiędzy studzienką a główną nitką 4%   Ja wiem, że optymalny spadek to 2% natomiast interesuje mnie czy ktokolwiek był zmuszony użyć tak dużego spadku i u niego to funkcjonuje. Znalazłem kilka informacji, że dopuszczalny jest spadek 15%.   Pozdrawiam Mikołaj.
    • Dzień dobry,  W maju ubiegłego roku zamieszkałem w domu. Dziś zauważyłem około 30 do 50 cm nad oknami dachowymi takie dziwne plamy na membranie. Te plamy na te chwile są suche membrana uniosła się do góry tak jak kartka papieru która jest zmoczona i potem wyschnie. Dach pokryty blachodachówką panelową. Strych nie jest ocieplony. Pomiędzy parterem a strychem legary z drewna i 35 cm wełny mineralnej. Wokół dwóch kominów i we wszystkich innych newralgicznych miejscach takie coś nie występuje.  Macie Państwo pomysły co to i czy to może być groźne ? Podejrzewam że ma to coś wspólnego z wykraplaniem się wody, lub niepoprawną obróbką okien dachowych.  
    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...