piotrek86 Napisano 24 listopada 2016 Udostępnij #1 Napisano 24 listopada 2016 Witajcie,Zwracam się z prośbą o pomoc w zaprojektowaniu instalacji elektrycznej. Robię to pierwszy raz, więc wszelkie wskazówki i wytknięte błędy będą mile widziane. Instalacji raczej nie planuje kłaść sam, ale jednak chciałbym ją zaprojektować żeby upewnić się że nieczego nie pominąłem. Obejmuje ona tylko instalacje elektryczną/oświetlenie (bez sygnałówki - alarmy, siec itp). Nie zwracajcie zmiany na samo ustawienie sprzętów/gniazdek, gdyż jest tylko orientacyjne - może się jeszcze zmienić.Moje pytania są nastepujące:1) W jaki sposób najlepiej poprowadzić instalację - dołem czy górą (przy podłodze czy pod sufitem). Planowane instalacja jest bezpuszkowa, więc np międzypunktami d4 i j2 pasowałoby mi puścić ją dołem (niskie gniazdka) - jednak muszę również puścić przewody do oświetlenie, więc może wyjść tak że jednocześnie będą one szły górą. Czy lepiej jest puścić całą instalację górą i po prostu "spuszczać" kable do gniazdek? A jeżeli dołem - to jak ominąć drzwi? Z tego co słyszałem instalacji nie powinno sie puszczać w podłodze. U mnie będzie podłogówka więc to dodatkowa kolizja. Z innej strony obwód elektryczny j jest na wysokości 30cm więc nie widzę sensu spuszczać kabli do każdego gniazdka...2) Czy ilość obwodów które wydzieliłem wydaje wam się prawidłowa? (jedna litera to jeden obwód). Mój budowlaniec poleca aby na jeden pokój zrobić jeden obwód z gniazdkami i jeden z oświetleniem, jednak wydaje mi się to troche przesadne. Czy zauważacie jakieś błędy w wydzielonych przeze mnie obwodach? (czy mogę niektórę połączyć, lub czy muszę niektóre rozdzielić).3) W jaki sposób podzielić fazy - początkowo chciałem jedną fazę na kuchnię, jedną na oświetlenie, jedną na gniazdka, aczkolwiek im więcej czytam tym bardziej się skłaniam żeby całkiem pomieszać fazy. Jeśli wysiądzie jedna faza to stracę tylko część gniazdek i część oświetlenia, a nie np. oświetlenie w całym domu.4) Zabezpieczenia - tutaj się przyznam że nie mam dużej wiedzy. Nadprądowe na każdy obwód, a co z różnicówkami? Też po 1 do obwodu, czy tutaj już mogę kilka obwodów naraz łączyć? (kosztują ok. 50zł więc ogromny koszt to nie jest, priorytetem jest bezpieczeństwo). Uziom zrobiony za pomocą bednarki wkopanej w ziemi + wąsy w fundamentach.5) Prowadzenie kabli (piony) - zakładam że broń Boże nie mogę puścić kabli korzystając z kominów, tylko przebić się przez strop?Wszelkie rady będą mile widziane!Wstępny schemat instalacji: (jedna litera to jeden obwód, na czerwono elektryka, na zielono oświetlenie, niebieskie to trasa główna żeby nie zamazać za bardzo schematu).Dziękuję z góry. Link do komentarza
Gość elpapiotr Napisano 24 listopada 2016 Udostępnij #2 Napisano 24 listopada 2016 Witam.Projektanci i elektrycy poumierali, że budowlaniec bierze się za porady elektryczne ?PS. Pamiętaj, że murarz i leśnik to nie rzemieślnik. Link do komentarza
piotrek86 Napisano 24 listopada 2016 Autor Udostępnij #3 Napisano 24 listopada 2016 Hej,Dzięki za odpowiedź.Porady elektryków już mam, i to skrajne, dlatego właśnie piszę. Jeden z nich doradził zrobienie 10-15 obwodów (bo po co Panu więcej), drugi radził zrobić ponad 70 (bo teraz na każde pomieszczenie robi się min. po 3 obwody).Zanim otrzymam profesjonalny projekt elektryczny muszę zrobić szkic - podobnie jak z architektem - on zrobi projekt budynku, ale rozmieszczenie pomieszczeń jest po mojej stronie, on ma zrobić tak, żeby to było wykonalne. Podobnie tutaj - zanim wyślę plan do projektanta elektryki chciałbym wiedzieć jakie są zalecenia/rozwiązania żeby móc ocenić kompetencje owego projektanta - co z tego że zapłacę za projekt jeśli zupełnie nie będzie spełniał moich wymagań.Dlatego właśnie proszę o porady, aby wiedzieć na co zwrócić uwagę i jakie ewentualne rozwiązania są nieakceptowalne.Pozdrawiam Link do komentarza
xbox Napisano 5 grudnia 2016 Udostępnij #4 Napisano 5 grudnia 2016 Witam. w jakim programie to projektowałeś? Link do komentarza
piotrek86 Napisano 5 grudnia 2016 Autor Udostępnij #5 Napisano 5 grudnia 2016 W photoshopie Link do komentarza
Rafał_P Napisano 6 grudnia 2016 Udostępnij #6 Napisano 6 grudnia 2016 Cytat Witajcie,Zwracam się z prośbą o pomoc w zaprojektowaniu instalacji elektrycznej. Robię to pierwszy raz, więc wszelkie wskazówki i wytknięte błędy będą mile widziane. Instalacji raczej nie planuje kłaść sam, ale jednak chciałbym ją zaprojektować żeby upewnić się że nieczego nie pominąłem. Obejmuje ona tylko instalacje elektryczną/oświetlenie (bez sygnałówki - alarmy, siec itp). Nie zwracajcie zmiany na samo ustawienie sprzętów/gniazdek, gdyż jest tylko orientacyjne - może się jeszcze zmienić.Moje pytania są nastepujące:1) W jaki sposób najlepiej poprowadzić instalację - dołem czy górą (przy podłodze czy pod sufitem). Planowane instalacja jest bezpuszkowa, więc np międzypunktami d4 i j2 pasowałoby mi puścić ją dołem (niskie gniazdka) - jednak muszę również puścić przewody do oświetlenie, więc może wyjść tak że jednocześnie będą one szły górą. Czy lepiej jest puścić całą instalację górą i po prostu "spuszczać" kable do gniazdek? A jeżeli dołem - to jak ominąć drzwi? Z tego co słyszałem instalacji nie powinno sie puszczać w podłodze. U mnie będzie podłogówka więc to dodatkowa kolizja. Z innej strony obwód elektryczny j jest na wysokości 30cm więc nie widzę sensu spuszczać kabli do każdego gniazdka... Postaraj się tak zaprojektować instalację aby przewody poziome szły na dwóch wysokościach - jedna to pod sufitem np 30cm od sufitu ponad oknami oraz druga to na wysokości gniazdek czyli np 30cm nad planowaną podłogą.Jeżeli chcesz instalację bez puszkową to i gdzieś będziesz musiał łączyć te przewody, pozostaje ci głęboka puszka gniazdka i/albo głęboka puszka włączników. No chyba że chcesz zwykłe puszki pod tynkiem. Wg mnie jeżeli zastosujesz dobre połączenia przewodowe np markowe złączki Wago to nie musisz mieć do nich dostępu, byle byś wiedział gdzie one są (zrób jakieś zdjęcia...). Po podłodze raczej nie powinno się puszczać instalacji ze względu na łatwą możliwość uszkodzenia przewodów, podczas kolejnych prac budowlanych. Łatwiej dostać się do uszkodzonego przewodu pod tynkiem niż pod podłogą.Możesz trzymać się pierwszej rady i tam puszczać zarówno kable oświetleniowe 1.5mm2 a kable do gniazdka 2.5mm2. Następnie zejść do jednego z gniazdek i od niego na lewo i prawo puścić kable poziomo. Wszystkie obwody zaprojektuj tak aby mieć oddzielna fazę na oświetlenie w pomieszczeniu i oddzielną na gniazdka. Zabezpiecz obwody standardowym 16A bezpiecznikiem, możesz zastosować dwa obwody do kuchni także 16A lub jeden 25A... Po prostu możesz mieć tam włączone jednocześnie zmywarkę 1-2kW, czajnik elektryczny 2kW, mikrofalę także około 1kW, do tego lodówkę i inne drobne AGD co daje więcej niż jest w stanie wytrzymać zwykły 16A bezpiecznik nadprądowy. Dlatego lepiej podzielić to na dwa lub jeden 2.5mm2 z 25A zabezpieczeniem. Cytat 2) Czy ilość obwodów które wydzieliłem wydaje wam się prawidłowa? (jedna litera to jeden obwód). Mój budowlaniec poleca aby na jeden pokój zrobić jeden obwód z gniazdkami i jeden z oświetleniem, jednak wydaje mi się to troche przesadne. Czy zauważacie jakieś błędy w wydzielonych przeze mnie obwodach? (czy mogę niektórę połączyć, lub czy muszę niektóre rozdzielić). Wg mnie nie ma sensu robić jednego obwodu na jedno pomieszczenie. Natomiast warto pomysleć o tym że włączenie dużego odbiornika prądu np w kuchni (czajnik, zmywarka) czy pralki (grzałka) powoduje chwilowe obniżenie napięcia i przygasanie światła wiec tak dobierz fazy dla tych odbiorników aby nie wkurzać się później tą sytuacją... Cytat 3) W jaki sposób podzielić fazy - początkowo chciałem jedną fazę na kuchnię, jedną na oświetlenie, jedną na gniazdka, aczkolwiek im więcej czytam tym bardziej się skłaniam żeby całkiem pomieszać fazy. Jeśli wysiądzie jedna faza to stracę tylko część gniazdek i część oświetlenia, a nie np. oświetlenie w całym domu. Kieruj się wygoda swoją i abyś nie przekroczył zabezpieczenia nad prądowego w skrzynce przed budynkiem. Oświetlenie możesz połączyć z fazą np elektroniki w domu czyli TV, komputery, alarm itp... Natomiast duże AGD ustaw na fazę która nie jest związana z oświetleniem aby nie widzieć mrygającego światła. Trzecią fazę możesz dać np na łazienki ponieważ tam możesz mieć inna różnicówkę niż na pozostałe. Cytat 4) Zabezpieczenia - tutaj się przyznam że nie mam dużej wiedzy. Nadprądowe na każdy obwód, a co z różnicówkami? Też po 1 do obwodu, czy tutaj już mogę kilka obwodów naraz łączyć? (kosztują ok. 50zł więc ogromny koszt to nie jest, priorytetem jest bezpieczeństwo). Uziom zrobiony za pomocą bednarki wkopanej w ziemi + wąsy w fundamentach.5) Prowadzenie kabli (piony) - zakładam że broń Boże nie mogę puścić kabli korzystając z kominów, tylko przebić się przez strop? Różnicówkę jedną na fazę z tym że oddziel różnicówke do 3f w garażu i np kuchni elektrycznej (jeżeli planujesz 3f).Uziomy za pomocą bednarki są zwykle beznadziejne (chyba że masz wysoko poziom wód gruntowych) - trzeba połączyć uziemienie do zbrojenia w ławie, względnie bednarka powinna być gdzieś w pobliżu fundamentów, np wzdłuż pn ściany domu. Generalnie chodzi o to aby wilgoć wokół bendarki była przez cały czas - dzięki temu impedancja uziemienia będzie mała...inaczej latem uziemienie będzie marne jak wyschnie ziemia w ogół bednarki a w zimie jak będzie wilgotno uziemienie się poprawi... Piony kabli przez strop, w kominach to słaby pomysł...kiedyś ktoś będzie chciał wyczyścić komin/kanał wentylacyjny i uszkodzi przewody... pozdrawiamRafał 2 Link do komentarza
Draagon Napisano 6 grudnia 2016 Udostępnij #7 Napisano 6 grudnia 2016 Powiem Ci że ja u siebie mam blisko 30 bezpieczników - liczyłem po 3000W na obwód a prawda jest taka że jak coś ... to różnicówka więc i tak trzeba iść załączyć..A jak chcesz wyłączyć daną część to zaczyna się szukanie co i jak... ( wiem rozpiska - nie mam kiedy wydrukować )Moim skromnym zdaniem to max 2 obwody na oświetlenie ( korytarz 1 - pokoje 2 ) - po jednym obwodzie na siłę ( kuchnia indukcyjna, etc.. ) 2 obwody na kuchnię - reszta spokojnie w 4 obwodach się mieściWięc nie daj się wpuścić w maliny.Co do puszczanie przewodów - jak masz możliwość to górą - o ile firanek nad oknami wieszać nie będziesz.Ja puszczałem głównie dołem - po dobrym chudziaku kładzie się rewelacyjnie - ryzyko - możliwość przecięcia przez nierówności podłogi - chodzisz po kablach - ja tak "załatwiłem" jeden przewód do kuchni - ale wyszło przy sprawdzaniu obwodów i zalaniem podłogi więc wymieniłem - zrzesztą przewody na ziemi trzeba potem zabetonować i robią się schody z układaniem ocieplenia na podłodze a i tak jest szansa że przewiercisz jak np podłogówkę będziesz mocował czy listwy przypodłogowe..No i mam stracha o myszy - teoretycznie nie mają dostępu do kabli - ale pod podłogi na legarach wchodzą..I jak będziesz miał przewody to przed tynkowaniem zrób sesję fotograficzną Będziesz miał podobny bajzel co ja z tymi kablami - ehh Ci informatycy dobrze, że nie dają 8 żyłowych 2,5... bo by dopiero były kombinacje Link do komentarza
Gość elpapiotr Napisano 6 grudnia 2016 Udostępnij #8 Napisano 6 grudnia 2016 Cytat Zabezpiecz obwody standardowym 16A bezpiecznikiem, możesz zastosować dwa obwody do kuchni także 16A lub jeden 25A... Po prostu możesz mieć tam włączone jednocześnie zmywarkę 1-2kW, czajnik elektryczny 2kW, mikrofalę także około 1kW, do tego lodówkę i inne drobne AGD co daje więcej niż jest w stanie wytrzymać zwykły 16A bezpiecznik nadprądowy. Dlatego lepiej podzielić to na dwa lub jeden 2.5mm2 z 25A zabezpieczeniem. "Porada" szkodliwa. Cytat Różnicówkę jedną na fazę z tym że oddziel różnicówke do 3f w garażu i np kuchni elektrycznej (jeżeli planujesz 3f). Totalna nieznajomość tematu. Cytat trzeba połączyć uziemienie do zbrojenia w ławie, względnie bednarka powinna być gdzieś w pobliżu fundamentów, np wzdłuż pn ściany domu. Generalnie chodzi o to aby wilgoć wokół bendarki była przez cały czas - dzięki temu impedancja uziemienia będzie mała...inaczej latem uziemienie będzie marne jak wyschnie ziemia w ogół bednarki a w zimie jak będzie wilgotno uziemienie się poprawi... icon_smile.gif To jaka wartość uziemienia Cię zadowoli ? Cytat Piony kabli przez strop, w kominach to słaby pomysł...kiedyś ktoś będzie chciał wyczyścić komin/kanał wentylacyjny i uszkodzi przewody... To nie jest słąby pomysł. To poroniony "pomysł"Połowa pozostałej wypowiedzi również do weryfikacji. Link do komentarza
Rafał_P Napisano 6 grudnia 2016 Udostępnij #9 Napisano 6 grudnia 2016 Cytat "Porada" szkodliwa. A konkretnie? W którym miejscu? Cytat Totalna nieznajomość tematu. Konkrety...? Cytat To jaka wartość uziemienia Cię zadowoli ? Taka jak podana w normie... oczywiście wiesz w której? Cytat To nie jest słąby pomysł. To poroniony "pomysł" Konkrety? Cytat Połowa pozostałej wypowiedzi również do weryfikacji. To czekam na weryfikację.PozdrawiamRafał Link do komentarza
Draagon Napisano 6 grudnia 2016 Udostępnij #10 Napisano 6 grudnia 2016 (edytowany) Cytat "Porada" szkodliwa. Totalna nieznajomość tematu. To jaka wartość uziemienia Cię zadowoli ? To nie jest słąby pomysł. To poroniony "pomysł"Połowa pozostałej wypowiedzi również do weryfikacji. No ja - się znalazł - totalnie poroniony i w dodatku słąby "fachowiec". Człowieku jak nie chcesz to się po prostu nie wypowiadaj - albo pisz do wiocha.pl. W taki sposób to Ty tu klientów nie znajdziesz.Rafał się takimi ludźmi nie przejmuj.A żeby być w tym klimacie specjalistów to dodam jako informatyk "To dziwne bo u Mnie wszystko działa" Edytowano 6 grudnia 2016 przez Draagon (zobacz historię edycji) 1 Link do komentarza
Leszek4 Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #11 Napisano 7 grudnia 2016 Tak sobie adorujecie tymi plusikami? Cytat Powiem Ci że ja u siebie mam blisko 30 bezpieczników - liczyłem po 3000W na obwód a prawda jest taka że jak coś ...to różnicówka więc i tak trzeba iść załączyć..A jak chcesz wyłączyć daną część to zaczyna się szukanie co i jak... ( wiem rozpiska - nie mam kiedy wydrukować )Moim skromnym zdaniem to max 2 obwody na oświetlenie ( korytarz 1 - pokoje 2 ) - po jednym obwodzie na siłę ( kuchnia indukcyjna, etc.. ) 2 obwody na kuchnię - reszta spokojnie w 4 obwodach się mieściWięc nie daj się wpuścić w maliny. Możesz rozwinąć co ma doziemienie do przeciążenia?Bo mnie się wydaje, że jak "coś ...", to jeśli będzie to upływność, to zadziała RCD (różnicówka), a jeśli "coś ...", a będzie do przeciążenie obwodu, to zadziała nadprądowy "S".W domyśle sugerujesz, że masz jedno zabezpieczenie różnicowoprądowe. Oszczędzanie na czymś takim przy inwestycji w 30 obwodów elektrycznych jest zadziwiające.Ale to i tak rozsądniej niż jedna różnicówka i np. 6 obwodów.Poinstruuj może kolegę, co ma robić, kiedy np. o tej porze roku, mając jedną różnicówkę i 6 obwodów, nagle ta różnicówka zadziała? Nastała w całym domu ciemność (jest wieczór). Rolety elektryczne zasunięte, latarki ani komórki nie masz pod ręką.W końcu znalazłeś komórkę, świecisz i stwierdzasz zadziałanie różnicówki. Zadziałała, bo lampka w ogrodzie ma doziemienie, ale Ty tego nie wiesz. Szukasz... Dokończysz tę opowieść? Cytat Co do puszczanie przewodów - jak masz możliwość to górą - o ile firanek nad oknami wieszać nie będziesz.Ja puszczałem głównie dołem - po dobrym chudziaku kładzie się rewelacyjnie - ryzyko - możliwość przecięcia przez nierówności podłogi - chodzisz po kablach - ja tak "załatwiłem" jeden przewód do kuchni - ale wyszło przy sprawdzaniu obwodów i zalaniem podłogi więc wymieniłem - zrzesztą przewody na ziemi trzeba potem zabetonować i robią się schody z układaniem ocieplenia na podłodze a i tak jest szansa że przewiercisz jak np podłogówkę będziesz mocował czy listwy przypodłogowe.. Radziłbym jednak ułożenie przewodów poniżej poziomu podłogi, ale na ścianach, a nie pod butami. Cytat "To dziwne bo u Mnie wszystko działa" Yhym. Do czasu, aż "coś ...". 1 Link do komentarza
Gość stach Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #12 Napisano 7 grudnia 2016 Lechu, to ja Ci dam plusik, bo dobrze mówisz Link do komentarza
Rafał_P Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #13 Napisano 7 grudnia 2016 Cytat Tak sobie adorujecie tymi plusikami? Szkoda że nie ma minusów... Bo jak się odnieść do tego bełkotu użytkownika "elpapiotr"?Szkoda czasu i energii elektrycznej potrzebnej na czytanie...PozdrawiamRafał Link do komentarza
piotrek86 Napisano 7 grudnia 2016 Autor Udostępnij #14 Napisano 7 grudnia 2016 Super, dziękuje wszystkim bardzo za cenne rady Zbiorę wszystkie do kupy i wypośrodkuję Link do komentarza
Gość elpapiotr Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #15 Napisano 7 grudnia 2016 Witam.Już odpowiadam, skoro Was, a szczególnie niejakiego Rafał_P drażni moja wypowiedź.Kolego Rafał_P, każesz autorowi zaprojektować instalację, czyli twierdzisz, że ma on UB w tym zakresie.Każesz autorowi dać złączki wago do puszek rozgałęźnych, do których nie musi mieć dostępu. Jest to kolejny błąd.Sugerujesz autorowi, że łatwiejszy dostęp jest do przewodów ułożonych pod tynkiem, niż pod wylewką. (I w jednym, i w drugim przypadku bez kucia się nie obejdzie, tak więc porada psu na budę)Każesz autorowi kłaść kable zamiast przewodów - miej litość i wzgląd na kieszeń autora.Każesz autorowi zastosować jeden obwód gniazdowy w kuchni zabezpieczony wyłącznikiem samoczynnym 25 A !Czyli co - będzie przewód (tfu-kabel) o przekroju > niż 2,5 mm2 ? Gniazda wtykowe też na specjalne zamówienie o wytrzymałości prądowej długotrwałej większej niż 25 A ? Miejże litość !Przy okazji sprawdź charakterystykę tI wyłączników samoczynnych i dowiedz się, do jakiej wartości prądu w określonym czasie wytrzymują, zanim wyzwolą. Cytat Kieruj się wygoda swoją i abyś nie przekroczył zabezpieczenia nad prądowego w skrzynce przed budynkiem. Oświetlenie możesz połączyć z fazą np elektroniki w domu czyli TV, komputery, alarm itp... Natomiast duże AGD ustaw na fazę która nie jest związana z oświetleniem aby nie widzieć mrygającego światła. Trzecią fazę możesz dać np na łazienki ponieważ tam możesz mieć inna różnicówkę niż na pozostałe. Co z zasadą równomierności obciążenia zasilania, instalacji (zabezpieczeń również) ? Cytat Różnicówkę jedną na fazę z tym że oddziel różnicówke do 3f w garażu i np kuchni elektrycznej (jeżeli planujesz 3f). Ty chociaż wiesz, jak się dobiera ochronę uzupełniającą i jakie są zasady jej stosowania ? Zawsze i wszędzie różnicówki, jakby bez nich ochrona przeciwporażeniowa nie istniała.Co do uziomu - dalej pytam Cytat trzeba połączyć uziemienie do zbrojenia w ławie, względnie bednarka powinna być gdzieś w pobliżu fundamentów, np wzdłuż pn ściany domu. Generalnie chodzi o to aby wilgoć wokół bendarki była przez cały czas - dzięki temu impedancja uziemienia będzie mała...inaczej latem uziemienie będzie marne jak wyschnie ziemia w ogół bednarki a w zimie jak będzie wilgotno uziemienie się poprawi... jaka wartość jest akceptowalna przez Ciebie ? Podpowiem, że możesz posiłkować sięPN-HD 60364-5-54:2011 wersja angielska Instalacje elektryczne niskiego napięcia -- Część 5-54: Dobór i montaż wyposażenia elektrycznego -- Układy uziemiające i przewody ochronne ,co nie znaczy, że tę wartość tam znajdziesz.No więc ile ma być w stanie wilgotnym, a ile w stanie suchym ?Wystarczy ? Możecie "elektrycy" minusować :P Link do komentarza
Rafał_P Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #16 Napisano 7 grudnia 2016 (edytowany) Cytat Witam.Już odpowiadam, skoro Was, a szczególnie niejakiego Rafał_P drażni moja wypowiedź.Kolego Rafał_P, każesz autorowi zaprojektować instalację, czyli twierdzisz, że ma on UB w tym zakresie. Każę? Odpowiadam na jego pytania. Rozumiesz różnice czy rozrysować ci to w postaci grafów? Cytat Każesz autorowi dać złączki wago do puszek rozgałęźnych, do których nie musi mieć dostępu. Jest to kolejny błąd. Znowu bredzisz. Autor nie chce mieć puszek, wiec doradziłem głębsze puszki lub puszki zatynkowane z firmowymi złączkami. Wg jakich PN/EN nie wolno ich zatynkować? Skoro wg żadnych to napisz to jasno że to tylko twoje widzi mi się... i wcale nie jest to żaden błąd. Cytat Sugerujesz autorowi, że łatwiejszy dostęp jest do przewodów ułożonych pod tynkiem, niż pod wylewką. (I w jednym, i w drugim przypadku bez kucia się nie obejdzie, tak więc porada psu na budę) Znowu bredzisz. Chyba oczywiste jest że łatwiej dostać się pod 1cm warstwę tynku niż pod 10cm wylewkę betonową pod parkietem. Dziwią cie przewody pod tynkiem? Hm...wg jakich norm ich nie wolno kłaść pod tynkiem? Szczególnie tych Ydyp zwanych PODTYNKOWYMI ...? ;) Cytat Każesz autorowi kłaść kable zamiast przewodów - miej litość i wzgląd na kieszeń autora. Kolejny raz nie każe. Czepiasz się... to synonim w mowie potocznej kabel = przewód. https://www.synonimy.pl/synonim/kabel/ Choć wiadomo w sensie technicznym że przewody używa się do instalacji w domu a nie kable... Cytat Każesz autorowi zastosować jeden obwód gniazdowy w kuchni zabezpieczony wyłącznikiem samoczynnym 25 A !Czyli co - będzie przewód (tfu-kabel) o przekroju > niż 2,5 mm2 ? Gniazda wtykowe też na specjalne zamówienie o wytrzymałości prądowej długotrwałej większej niż 25 A ? Miejże litość ! Kolejny raz bredzisz i kłamiesz. Zasugerowałem dwa obwody ale jeżeli chce jeden to musi zastosować inne zabezpieczenie i przekrój przewodów. W kuchni nie ma odbiorników na 25A wiec nie ma potrzeby stosowania nie standardowych gniazdek. Gniazdka o podwyższonej wytrzymałości stosuje się jak ODBIORNIK jest o większym poborze prądu a nie zabezpieczenie. Podstawowa wiedza... Obiór z 2-3 gniazdek na poziomie większym niż 16A spowoduje że należy zastosować 2 obwodu albo jeden o odpowiednim przekroju i zabezpieczeniu. Gdzie tu jest błąd czekam na szczegóły? Cytat Przy okazji sprawdź charakterystykę tI wyłączników samoczynnych i dowiedz się, do jakiej wartości prądu w określonym czasie wytrzymują, zanim wyzwolą. Mówimy o standardowym zabezpieczeniu B25 lub B16 i takiej char. Cytat Co z zasadą równomierności obciążenia zasilania, instalacji (zabezpieczeń również) ? Gdzie w bud mieszkaniowym masz obowiązek zapewniania równomierności zasilania? Która norma o tym mówi? Cytat Ty chociaż wiesz, jak się dobiera ochronę uzupełniającą i jakie są zasady jej stosowania ? Zawsze i wszędzie różnicówki, jakby bez nich ochrona przeciwporażeniowa nie istniała. Tak wiem. Nie dalej jak kilka lat temu obroniłem magisterkę na 5 z elektrotechniki na PW... Czekam na konkretne pytania bo wg mnie próbujesz coś pokazać a pokazałeś na razie jedynie swoją ignorancje. Cytat Co do uziomu - dalej pytam jaka wartość jest akceptowalna przez Ciebie ? Podpowiem, że możesz posiłkować sięPN-HD 60364-5-54:2011 wersja angielska Instalacje elektryczne niskiego napięcia -- Część 5-54: Dobór i montaż wyposażenia elektrycznego -- Układy uziemiające i przewody ochronne ,co nie znaczy, że tę wartość tam znajdziesz.No więc ile ma być w stanie wilgotnym, a ile w stanie suchym ?Wystarczy ? Możecie "elektrycy" minusować :P Czyli mam cię minusować? ;)Nie kompromituj się współczynnik kg określa rodzaj gruntu, rodzaj uziomu i jest różny od 1.1 dla 5m sondy po 4 dla uziomu poziomego. Natomiast wiadomo że dla np ochronników przepiec nie może ona przekraczać 10 Ohm i z tego tytułu choćby trzeba robić tak aby ta wartość była do osiągnięcia. Abyś mógł osiągnąć 10 Ohm za pomocą poziomej bednarki to dom musi stać niemal w wodzie ;) podczas gdy 10 ohm jest do osiągnięcia przy zastsowaniu uziomu do ławy bez większych problemów i co ważne ten uziom jest stabilny w czasie...czego nie mozna powiedzieć o bednarce zakopanej 0.5 pod ziemia jak to robią zwykle elektrycy plus sonda na 1m....Ignorant techniczny to za mało Ty jesteś po prostu kompletnym laikiem w tym temacie. Zasada uziemienia jest zawsze ta sama im mniejsza impedancja tym lepiej. Nie jesteś w stanie za pomocą bednarki bez rozkopywania połowy działki wykonać takiego uziemienia jak z użyciem połączenia do zbrojenia w domu jednorodzinnym. Trzeba być wiec totalnym dyletantem aby polecać taki sposób realizacji uziemienia.Nawet nie będę tego wymagać od ciebie ale zastanów się czemu ignorancie w starej normie dla uziomu fundamentowego jest wyższa wartość w normie niż dla uziomu poziomego... Może to da ci coś do myslenia choć wątpie...--PozdrawiamRafał Edytowano 7 grudnia 2016 przez Rafał_P (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #17 Napisano 7 grudnia 2016 Dyskusja z kolegą Rafałe_P jest jałowa i nie warto się zagłębać, udowodnił to już w innym wątku jaki jest szpec a teraz widzę, że zrobił się szpec od elektryki. Szkoda że nie ustosunkował się w poprzednich wątkach gdzie udowodniono mu że "leje wodę".Ale cóż powielać info wyczytane w necie to każdy może, tylko żeby je jeszcze dobrze interpretował to było by fajnie. Link do komentarza
Gość elpapiotr Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #18 Napisano 7 grudnia 2016 Cytat Dyskusja z kolegą Rafałe_P jest jałowa i nie warto się zagłębać, udowodnił to już w innym wątku jaki jest szpec a teraz widzę, że zrobił się szpec od elektryki. Szkoda że nie ustosunkował się w poprzednich wątkach gdzie udowodniono mu że "leje wodę".Ale cóż powielać info wyczytane w necie to każdy może, tylko żeby je jeszcze dobrze interpretował to było by fajnie. Teraz rozumiem.To taki T_B z forum budowlanego. Cytat Kolejny raz bredzisz i kłamiesz. Zasugerowałem dwa obwody ale jeżeli chce jeden to musi zastosować inne zabezpieczenie i przekrój przewodów. W kuchni nie ma odbiorników na 25A wiec nie ma potrzeby stosowania nie standardowych gniazdek. Gniazdka o podwyższonej wytrzymałości stosuje się jak ODBIORNIK jest o większym poborze prądu a nie zabezpieczenie. Podstawowa wiedza... Obiór z 2-3 gniazdek na poziomie większym niż 16A spowoduje że należy zastosować 2 obwodu albo jeden o odpowiednim przekroju i zabezpieczeniu. Gdzie tu jest błąd czekam na szczegóły? Tu jest błąd, i to kolosalny. A skoro tego nie rozumiesz, oznacza, że nie po drodze ci do elektryki. Cytat co ważne ten uziom jest stabilny w czasie... Uziom stabilny w czasie ?! Ja się posikam ze śmiechu. Gdzie to wyczytałeś ? Cytat Nawet nie będę tego wymagać od ciebie ale zastanów się czemu ignorancie w starej normie dla uziomu fundamentowego jest wyższa wartość w normie niż dla uziomu poziomego... Może to da ci coś do myslenia choć wątpie... Poproszę cytaty lub fragmenty z tych norm Link do komentarza
bajbaga Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #19 Napisano 7 grudnia 2016 Cytat Poproszę cytaty lub fragmenty z tych norm Zdziwisz się Ps. A na marginesie TB o wentylacji coś (nawet dużo) wiedział. Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #20 Napisano 7 grudnia 2016 Bez zgryźliwości to piszę ale zauważyłem że mamy nowego jak widzę szpeca od drenażu, elektryki i ogrzewania.TB też pisał i uważał się za szpeca w różnych dziedzinach z tego co pamiętam to nawet z elektryki i z dachów pouczał innych naprawdę znających się na tym fachu.I wszystko było by ok gdyby nie te posty na całą stronę gdzie myszka od przewijania tekstu robi się czerwona. Te porady czyta się niczym podręcznik szkolny czy artykuł z gazety i są tak przebarwione stanowczymi stwierdzeniami, że kto się nie zna łyka te bajery. Link do komentarza
Gość elpapiotr Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #21 Napisano 7 grudnia 2016 Ja jeszcze się odniosę do fragmentu wypowiedzi Rafał_P : Cytat Znowu bredzisz. Autor nie chce mieć puszek, wiec doradziłem głębsze puszki lub puszki zatynkowane z firmowymi złączkami. Wg jakich PN/EN nie wolno ich zatynkować? Skoro wg żadnych to napisz to jasno że to tylko twoje widzi mi się... i wcale nie jest to żaden błąd. Dla szanujących się elektryków oczywiste jest, że wszelkie połączenia przewodów powinny być dostępne. Dlaczego ? Proste - uszkodzenie fragmentu instalacji wiąże się ze sprawdzeniem, który konkretnie odcinek jest uszkodzony. Wypada porozpinać przewody i pomierzyć induktorem (Rafał_P - wiesz, co to jest ?)W tym przypadku zostało to utrudnione. Elektryk-pomiarowiec wchodząc na robotę po takim "fahofcu" będzie cię wyzywał niemiłosiernie.Podsumowując wymagania :Wymaga się, aby do wszystkich wykonanych połączeń był możliwy dostęp w celu przeprowadzenia oględzin, prób i konserwacji, z wyjątkiem następujących przypadków: - połączeń kabli ułożonych w ziemi, - połączeń zatopionych w masie izolacyjnej (np. połączenia wypełnione żywicą) lub połączeń w szczelnych obudowach, - połączeń między zimnymi kocami i elementami grzejnymi (np. w systemach ogrzewania sufitowego, podłogowego i wykonanego z taśm grzejnych), - połączeń wykonanych za pomocą spawania, lutowania, lutowania twardego lub z wykorzystaniem prasy mechanicznej, - połączeń stanowiących część urządzenia, wykonanych zgodnie z normą wyrobu.Do nauczenia się PS. Rafał_P - ja ci nie piszę, że bredzisz, ale skoro jesteś taki mocny, zapraszam na forum elektroda, ISE, SEP. Tam dostaniesz rangę specjalisty od ręki Link do komentarza
Rafał_P Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #22 Napisano 7 grudnia 2016 (edytowany) Cytat Ja jeszcze się odniosę do fragmentu wypowiedzi Rafał_P : Dla szanujących się elektryków oczywiste jest, że wszelkie połączenia przewodów powinny być dostępne. Dlaczego ? Umiesz czytać ze zrozumieniem? Jak nie od tego zacznij... i więcej nie kłam Dom jednorodzinny to nie zakład produkcyjny. Tak wiec może dla hydraulików wszystkie rury też powinny być na wierzchu ale na szczęście tak się nie robi. Cytat Proste - uszkodzenie fragmentu instalacji wiąże się ze sprawdzeniem, który konkretnie odcinek jest uszkodzony. Wypada porozpinać przewody i pomierzyć induktorem (Rafał_P - wiesz, co to jest ?) Jaka jest szansa że uszkodzi się przewód w tynku? Pytałem o to gdzie masz obowiązek w bud jednorodzinnym mieć połączenia na wierzchu? Odnieś sie najpierw do pytań które ci zadałem i dalej się nie kompromituj... Cytat W tym przypadku zostało to utrudnione. Elektryk-pomiarowiec wchodząc na robotę po takim "fahofcu" będzie cię wyzywał niemiłosiernie. Po co mam wołać fachowca do tak prostych rzeczy jak instalacja elektryczna w domu? Do tego potrzebna jest wiedza z weekendowego kursu dla pań domu...co zresztą elektrycy często nie opanowali. Cytat Podsumowując wymagania :Wymaga się, aby do wszystkich wykonanych połączeń był możliwy dostęp w celu przeprowadzenia oględzin, prób i konserwacji, z wyjątkiem następujących przypadków: - połączeń kabli ułożonych w ziemi, - połączeń zatopionych w masie izolacyjnej (np. połączenia wypełnione żywicą) lub połączeń w szczelnych obudowach, - połączeń między zimnymi kocami i elementami grzejnymi (np. w systemach ogrzewania sufitowego, podłogowego i wykonanego z taśm grzejnych), - połączeń wykonanych za pomocą spawania, lutowania, lutowania twardego lub z wykorzystaniem prasy mechanicznej, - połączeń stanowiących część urządzenia, wykonanych zgodnie z normą wyrobu. Rozumiem ze jesteś konserwatorem instalacji elektrycznej w swoim domu i paru innych? Brawo Ty! Każdy ma taki zawód jaki jest w stanie ogarnąć... ;) Cytat Do nauczenia się PS. Rafał_P - ja ci nie piszę, że bredzisz, ale skoro jesteś taki mocny, zapraszam na forum elektroda, ISE, SEP. Tam dostaniesz rangę specjalisty od ręki A ty już dostałeś taką rangę? Bo na razie na żadne pytanie z w.w wątku jakoś nie odpowiedziałeś tylko frazesy i komunały... Zatem merytorycznie poproszę odpowiedzieć to porozmawiamy a nie pyskówka od początku Wielki Elektryku ;) ...kojarzysz mi się trochę z tym z filmu "Pan Kleks w kosmosie" ;) Cytat Dyskusja z kolegą Rafałe_P jest jałowa i nie warto się zagłębać, udowodnił to już w innym wątku jaki jest szpec a teraz widzę, że zrobił się szpec od elektryki. Szkoda że nie ustosunkował się w poprzednich wątkach gdzie udowodniono mu że "leje wodę".Ale cóż powielać info wyczytane w necie to każdy może, tylko żeby je jeszcze dobrze interpretował to było by fajnie. Mówisz o tym wątku:https://forum.budujemydom.pl/index.php?s=&a...st&p=524178To gdzie tam jest mało konkretów? Zadałem ci konkretne pytanie dot. twojej instalacji.cyt:" Chcę ustawić temp 22 stopni w domu jak mam to wyregulować? " Odpowiedziałeś na nie? Nie...no to nie kłam. I wróć do tamtego wątku i odpowiedz a nie bijesz pianę a pojęcia za bardzo nie masz o czym piszesz...--PozdrawiamRafał Edytowano 7 grudnia 2016 przez Rafał_P (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość elpapiotr Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #23 Napisano 7 grudnia 2016 Witam.Kolego mhtyl, miałeś rację - Cytat Dyskusja z Rafałe_P jest jałowa i nie warto się zagłębać To jak kopanie się z głupim koniem. Link do komentarza
Rafał_P Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #24 Napisano 7 grudnia 2016 Cytat Teraz rozumiem.To taki T_B z forum budowlanego. Patrząc na kilka twoich wypowiedzi to poziom merytoryki jest taki:Uwaga oto co wniosłeś w tym wątku:cyt:" "Porada" szkodliwa.,Totalna nieznajomość tematu.,To jaka wartość uziemienia Cię zadowoli ?,To nie jest słąby pomysł. To poroniony "pomysł""Czy choć JEDNA osoba czytająca twoje wypociny coś z tego zyskała? Wg mnie zyskała tylko 10 sekund mniej czasu na dobę... Cytat Tu jest błąd, i to kolosalny. A skoro tego nie rozumiesz, oznacza, że nie po drodze ci do elektryki. LOL...czekam dalej Wielki Elektryku na konkrety... Cytat Uziom stabilny w czasie ?! Ja się posikam ze śmiechu. Gdzie to wyczytałeś ? Rezystancja zmienia się w czasie...student I roku zrozumie ale to chyba za wysokie progi? Bo może wytłumaczyć jak w zawodówce elektrycznej? ;) Cytat Poproszę cytaty lub fragmenty z tych norm Odpowiedz najpierw na moje pytania W.E... ;) Cytat Witam.Kolego mhtyl, miałeś rację - To jak kopanie się z głupim koniem. Jak wolisz możesz pokopać się z mądrym koniem...to już wedle uznania ;) - Link do komentarza
Gość elpapiotr Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #25 Napisano 7 grudnia 2016 Witam. Cytat Po co mam wołać fachowca do tak prostych rzeczy jak instalacja elektryczna w domu? Do tego potrzebna jest wiedza z weekendowego kursu dla pań domu...co zresztą elektrycy często nie opanowali. Z tego wnioskuję, że nie jesteś elektrykiem.To skąd taka przeogromna wiedza ? Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #26 Napisano 7 grudnia 2016 Cytat Mówisz o tym wątku:https://forum.budujemydom.pl/index.php?s=&a...st&p=524178To gdzie tam jest mało konkretów? Zadałem ci konkretne pytanie dot. twojej instalacji.cyt:" Chcę ustawić temp 22 stopni w domu jak mam to wyregulować? " Odpowiedziałeś na nie? Nie...no to nie kłam. I wróć do tamtego wątku i odpowiedz a nie bijesz pianę a pojęcia za bardzo nie masz o czym piszesz...--PozdrawiamRafał I odpowiedziałem, ale co ja mogę jak twierdzisz,, że mam spieprzone bo mam inaczej niż ty masz.A jaką mam temperaturę to moja broszka, ja mam ciepło w domu, a czy mam 20 czy 21 a może 23 stopnie to mnie najmniej obchodzi.Piane to bijesz sam, ja buźki nie otwieram w zagadnieniach na których się nie znam.Jakbyś miał sklerozę to ty nie odpowiedziałeś na kilka pytań innych użytkowników, ja już limit odpowiedzi wyczerpałem. Cytat Witam.Z tego wnioskuję, że nie jesteś elektrykiem.To skąd taka przeogromna wiedza ? Nie słyszałeś, że każdy Polak jest elektrykiem i lekarzem Pisałem już wcześniej, posiłkuje się netem, tylko nie tak interpretuje. Link do komentarza
Rafał_P Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #27 Napisano 7 grudnia 2016 (edytowany) Cytat Z tego wnioskuję, że nie jesteś elektrykiem.To skąd taka przeogromna wiedza ? Do ogarnięcia instalacji domu jednorodzinnego nie muszę wyliczać stanów nie ustalonych w liniach WN, nie muszę liczyć strumienia mocy wektora Poyntinga w polach harmonicznych ani wpływu indukcyjności własnej linii Elektryk który robi instalację w domu musi:- umieć ciągnąć kable po ścianach ;)- używać wiertarki i się nie skaleczyć ;)- kojarzyć co to jest zabezpieczenie nadprądowe bo charakterystyk B od C nie odróżnia zwykle- wiedzieć jak podłączyć różnicówkę (choć o uziemieniu nie ma zwykle pojęcia)- umieć używać poziomicy do równego powieszenia rozdzielnicy...- SEP zdać to też żaden problem...więcej nauki jest na kat B ;)No weekend albo dwa i ogarnie temat każdy z IQ > 80... Cytat I odpowiedziałem, ale co ja mogę jak twierdzisz,, że mam spieprzone bo mam inaczej niż ty masz.A jaką mam temperaturę to moja broszka, ja mam ciepło w domu, a czy mam 20 czy 21 a może 23 stopnie to mnie najmniej obchodzi.Piane to bijesz sam, ja buźki nie otwieram w zagadnieniach na których się nie znam.Jakbyś miał sklerozę to ty nie odpowiedziałeś na kilka pytań innych użytkowników, ja już limit odpowiedzi wyczerpałem. Uwaga to twoja odpowiedź: cyt:"...u mnie działa dobrze i to mi wystarczy do szczęścia a to, że uważasz inaczej wisi mi..."LOL --PozdrawiamRafał Edytowano 7 grudnia 2016 przez Rafał_P (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #28 Napisano 7 grudnia 2016 Stawaj chłopie do wyborów na Prezydenta RP Link do komentarza
Gość elpapiotr Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #29 Napisano 7 grudnia 2016 Teraz juz wiem - wujek Google go nauczył.Taki pojętny, no no ! Link do komentarza
Rafał_P Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #30 Napisano 7 grudnia 2016 Cytat Stawaj chłopie do wyborów na Prezydenta RP Chyba jednak to Ty minąłeś się z powołaniem... Tylko polityk na pytanie :- Chcę ustawić temp 22 stopni w domu jak mam to wyregulować?może odpowiedzieć :- cyt:"..u mnie działa dobrze i to mi wystarczy do szczęścia a to, że uważasz inaczej wisi mi..."To jest twoja słynna wypowiedź merytoryczna? Boje się zapytać jak odpowiadasz nie merytorycznie? Może pomyliłeś merytorykę z metaforyką ? ;) Podobnie brzmi wiesz... ;) Cytat Teraz juz wiem - wujek Google go nauczył.Taki pojętny, no no ! Bazując na twoich wypowiedziach które wcześniej cytowałem...dla przypomnienia...twój "wkład" zawiera sie w półtorej linii:cyt:"Porada" szkodliwa.,Totalna nieznajomość tematu.,To jaka wartość uziemienia Cię zadowoli ?,To nie jest słąby pomysł. To poroniony "pomysł"...Wnioskuje, że nawet google w tym temacie nie wiele dla Ciebie zrobi. Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #31 Napisano 7 grudnia 2016 Chcesz prowadzić dyskusję o ogrzewaniu to pisz w tamtym temacie a nie mąć tutaj w wątku o elektryce.I nie wyrywaj z kontekstu mojego zdania bo to nijak ma się do całej dyskusji która tam się odbyła.Pokazałeś swoje co jesteś wart i lepiej na tym zakończ dyskusje. Link do komentarza
Rafał_P Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #32 Napisano 7 grudnia 2016 Cytat Chcesz prowadzić dyskusję o ogrzewaniu to pisz w tamtym temacie a nie mąć tutaj w wątku o elektryce.I nie wyrywaj z kontekstu mojego zdania bo to nijak ma się do całej dyskusji która tam się odbyła.Pokazałeś swoje co jesteś wart i lepiej na tym zakończ dyskusje. No polityk z Ciebie doskonały. Pokaż mi twój wkład w ten wątek? Pokaż mi jedno zdanie które pomoże autorowi tego postu? Nie ma takiego to po co zabierasz głos ? Jak nie masz NIC do powiedzenia to ... Pa! ;) Link do komentarza
Gość elpapiotr Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #33 Napisano 7 grudnia 2016 (edytowany) Witam.Smutne, że laik i dyletant próbuje brylować w zagadnieniach elektrycznych.Trolling w czystej postaci, niestety.A administracja forum na to zezwala. Edytowano 7 grudnia 2016 przez elpapiotr (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Rafał_P Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #34 Napisano 7 grudnia 2016 Cytat Witam.Smutne, że laik i dyletant próbuje brylować w zagadnieniach elektrycznych.Trolling w czystej postaci, niestety.A administracja forum na to zezwala. No właśnie. Mam wkleić listę pytań do której się NIE odniosłeś pomimo twoich zarzutów? Jak nie masz nic do powiedzenia to przestań bić pianę...szkoda czasu. Link do komentarza
Gość elpapiotr Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #35 Napisano 7 grudnia 2016 (edytowany) Cytat No właśnie. Mam wkleić listę pytań do której się NIE odniosłeś pomimo twoich zarzutów? Jak nie masz nic do powiedzenia to przestań bić pianę...szkoda czasu. Wklejaj - i spróbuj odpowiedzi podważyć, ale rzeczowo, fachowo i w oparciu o przepisy i normy. Edytowano 7 grudnia 2016 przez elpapiotr (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #36 Napisano 7 grudnia 2016 Cytat No polityk z Ciebie doskonały. Pokaż mi twój wkład w ten wątek? Pokaż mi jedno zdanie które pomoże autorowi tego postu? Nie ma takiego to po co zabierasz głos ? Jak nie masz NIC do powiedzenia to ... Pa! ;) Jest i to nie jedno, a autorowi tematu pomoże w ten sposób aby nie słuchał twoich porad.No i proszę nie dość że szpec od wszelakich zagadnień to jeszcze Admin, ręce opadają. Link do komentarza
Rafał_P Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #37 Napisano 7 grudnia 2016 Cytat Wklejaj - i spróbuj odpowiedzi podważyć, ale rzeczowo, fachowo i w oparciu o przepisy i normy. Odpowiedz na ten post...to zaczniemy merytoryczną rozmowę:https://forum.budujemydom.pl/index.php?s=&a...st&p=528527 Link do komentarza
Gość elpapiotr Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #38 Napisano 7 grudnia 2016 Cytat Odpowiedz na ten post...to zaczniemy merytoryczną rozmowę:https://forum.budujemydom.pl/index.php?s=&a...st&p=528527 He he. Dobre.Już nie wkleja ?Dalej troluje ?No to informuję, że większość twoich wypowiedzi w temacie są szkodliwe.Podważysz to zdanie ? Link do komentarza
Rafał_P Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #39 Napisano 7 grudnia 2016 (edytowany) Cytat He he. Dobre.Już nie wkleja ?Dalej troluje ? Poprosiłem Cię o ustosunkowanie się do pytań do których łaskawie nie byłeś w stanie się ustosunkować. Podważysz to? Edytowano 7 grudnia 2016 przez Rafał_P (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość elpapiotr Napisano 7 grudnia 2016 Udostępnij #40 Napisano 7 grudnia 2016 (edytowany) No to jedziemy : Cytat Wg mnie jeżeli zastosujesz dobre połączenia przewodowe np markowe złączki Wago to nie musisz mieć do nich dostępu, byle byś wiedział gdzie one są (zrób jakieś zdjęcia...). "Porada" szkodliwa - wypowiedź laika. Cytat możesz zastosować dwa obwody do kuchni także 16A lub jeden 25A... Po prostu możesz mieć tam włączone jednocześnie zmywarkę 1-2kW, czajnik elektryczny 2kW, mikrofalę także około 1kW, do tego lodówkę i inne drobne AGD co daje więcej niż jest w stanie wytrzymać zwykły 16A bezpiecznik nadprądowy. Dlatego lepiej podzielić to na dwa lub jeden 2.5mm2 z 25A zabezpieczeniem. "Porada" szkodliwa, wypowiedź dyletanta nie mającego pojęcia o obciążalnośći prądowej długotrwałej przewodów. Całkowita nieznajomość PN-IEC 60364-5-523:2001 wersja polska. Cytat Wg mnie nie ma sensu robić jednego obwodu na jedno pomieszczenie. Wypowiedź laika nie znającego Prawa budowlanego i Rozporządzenia wykonawczego do tego Prawa (Dz. U. 2002 Nr 75 poz. 690 z późniejszymi zmianami) Cytat Natomiast duże AGD ustaw na fazę która nie jest związana z oświetleniem aby nie widzieć mrygającego światła. Trzecią fazę możesz dać np na łazienki ponieważ tam możesz mieć inna różnicówkę niż na pozostałe. Mrygający projektant z Bożej łaski. Cytat Generalnie chodzi o to aby wilgoć wokół bendarki była przez cały czas - dzięki temu impedancja uziemienia będzie mała...inaczej latem uziemienie będzie marne jak wyschnie ziemia w ogół bednarki a w zimie jak będzie wilgotno uziemienie się poprawi... Sam se popraw ... uziemienie w głowie.Reszta uwag w kolejnych moich postach związanych z tematem.PS. Wszystkie "quote" dotyczą wypowiedzi niejakiego Rafał_PUstosunkowałem się. Edytowano 7 grudnia 2016 przez elpapiotr (zobacz historię edycji) Link do komentarza
bajbaga Napisano 8 grudnia 2016 Udostępnij #41 Napisano 8 grudnia 2016 Napiszę coś co Wam się nie spodoba.Jeśli w ostemplowanym projekcie budowlanym jest projekt instalacji elektrycznej, to takową instalację należy wykonać ściśle wg. projektu.Każde odstępstwo od projektu wymaga zgody/akceptacji projektanta.Przypominam także, że inwestor jest także odpowiedzialny za wykonanie (zgodne z projektem) i odbiór robót budowlanych. Link do komentarza
Rafał_P Napisano 8 grudnia 2016 Udostępnij #42 Napisano 8 grudnia 2016 (edytowany) Cytat No to jedziemy : "Porada" szkodliwa - wypowiedź laika. Kwestia zatynkowania puszek to wyłącznie decyzja inwestora. Nie ma żadnego prawnego obowiązku ani normy która regulowała by tą kwestię. Szansę na uszkodzenie w puszcze poprawnie wykonanego połączenia są bliskie zeru. Zasugerowałem po pierwsze zastosowanie puszek głębokich a jeżeli inwestor nie chce takowych to pozostaje je tylko zatynkować - to absolutnie nie jest sprzeczne z prawem i dopuszczalne przy tego typu instalacjach. Inwestor powinien byc świadomy, że jeżeli wystąpią problemy z instalacją trzeba będzie liczyć się z kuciem i szukaniem puszek ale to bardzo mało prawdopodobne.Określenie jako porada szkodliwa wynika tylko z twojego widzi mi się, i nie ma żadnego racjonalnego uzasadnienia. Cytat "Porada" szkodliwa, wypowiedź dyletanta nie mającego pojęcia o obciążalnośći prądowej długotrwałej przewodów. Całkowita nieznajomość PN-IEC 60364-5-523:2001 wersja polska. Znowu bredzisz ja potłuczony?https://www.tfkable.com/sites/default/files..._pol_jm0312.pdfPrzewód typowe ydy 2.5 mm2 można obciążyć 27A o ile leżą na ścianie a nie w izolacji. Tynk to nie izolator wiec w wielu miejscach podaje się także 25A dla w.w przewodu. Owszem zabezpieczenie B25 będzie w tym przypadku za zbyt duże, wiec powinno się zastosować B20 co w zupełności wystarczy. Cytat Wypowiedź laika nie znającego Prawa budowlanego i Rozporządzenia wykonawczego do tego Prawa (Dz. U. 2002 Nr 75 poz. 690 z późniejszymi zmianami) Na to się powołujesz?cyt:"§ 188. 1. Obwody odbiorcze instalacji elektrycznejw budynku wielorodzinnym nalezy prowadziç w obr´-bie każdego mieszkania lub lokalu użytkowego.2. W instalacji elektrycznej w mieszkaniu nalezystosowaç wyodrebnione obwody: oswietlenia, gniazdwtyczkowych ogólnego przeznaczenia, gniazd wtyczkowychw łazience, gniazd wtyczkowych do urz?dzeńodbiorczych w kuchni oraz obwody do odbiornikówwymagających indywidualnego zabezpieczenia."To przeczytaj raz jeszcze ze zrozumieniem to na co się powołujesz...bo kompletnie nie ma to żadnego związku z moja wypowiedzią. Gdzie tam jest nakaz stosowania oddzielnych obwodów na każde pomieszczenie? Słowem manipulujesz i bredzisz po raz kolejny. Cytat Mrygający projektant z Bożej łaski. Sam se popraw ... uziemienie w głowie. To jest twój konkret? Skończyły ci się argumenty? Szkoda.Policz proszę jak umiesz jaki przekrój musiał by mieć przewód aby załączenie 2kW czajnika nie wywoływało spadku napięcia widocznego w oświetleniu... Cytat Reszta uwag w kolejnych moich postach związanych z tematem.PS. Wszystkie "quote" dotyczą wypowiedzi niejakiego Rafał_PUstosunkowałem się. Widać wyżej jak mają się twoje wypowiedzi do rzeczywistości. Edytowano 8 grudnia 2016 przez Rafał_P (zobacz historię edycji) Link do komentarza
bajbaga Napisano 8 grudnia 2016 Udostępnij #43 Napisano 8 grudnia 2016 To wszystko - to trzecia góralska prawda.Podstawą jest projekt instalacji.Odstępstwa od projektu uzgadnia się z projektantem a nie z ...............W razie ............ (odpukać) w pierwszej kolejności "szarpią" projektanta, a jak projekt nie miał "wady", to na widelec idzie kierbud i inwestor. Link do komentarza
Rafał_P Napisano 8 grudnia 2016 Udostępnij #44 Napisano 8 grudnia 2016 Cytat To wszystko - to trzecia góralska prawda.Podstawą jest projekt instalacji.Odstępstwa od projektu uzgadnia się z projektantem a nie z ...............W razie ............ (odpukać) w pierwszej kolejności "szarpią" projektanta, a jak projekt nie miał "wady", to na widelec idzie kierbud i inwestor. Nie do końca. Projekt instalacji elektrycznej jest wymagany do pozwolenia na budowę to prawda. Natomiast o ile projektant wyrazi zgodę na zmiany (co jest standardem przy proj inst. elektr domów) można dokonywać zmian w projekcie a podstawą odbioru jest dokumentacja podwykonawcza z naniesionymi zmianami. Dokumentację taka sporządza wykonawca - zwykły elektryk a podpisuje kierownik robót. Nie trzeba uzgadniać zmiań z projektantem. Nie ma takiego obowiązku. Możesz zmienić zdecydowaną większość instalacji elektrycznej bez żadnych uzgodnień z projektantem. A co do przeprojektowania instalacji to obecnie wystarczy zastosować darmowy program http://www.moeller.pl/DesktopDefault.aspx?PageID=355 i praktycznie zarówno dobór ograniczników jak i przekrój przewodów dobierze nam program sam... Nikt nie wymaga na takim poziomie projektowania w CAD'zie. --PozdrawiamRafał Link do komentarza
Gość elpapiotr Napisano 8 grudnia 2016 Udostępnij #45 Napisano 8 grudnia 2016 (edytowany) Witam. Cytat Po prostu możesz mieć tam włączone jednocześnie zmywarkę 1-2kW, czajnik elektryczny 2kW, mikrofalę także około 1kW, do tego lodówkę i inne drobne AGD co daje więcej niż jest w stanie wytrzymać zwykły 16A bezpiecznik nadprądowy. Dlatego lepiej podzielić to na dwa lub jeden 2.5mm2 z 25A zabezpieczeniem. Cytat Owszem zabezpieczenie B25 będzie w tym przypadku za zbyt duże, wiec powinno się zastosować B20 co w zupełności wystarczy. Zaczynasz się plątać w zeznaniach. Cytat Zasugerowałem po pierwsze zastosowanie puszek głębokich a jeżeli inwestor nie chce takowych to pozostaje je tylko zatynkować - to absolutnie nie jest sprzeczne z prawem i dopuszczalne przy tego typu instalacjach. Tak może postąpić murarz/tynkarz/akrobata, nie elektryk (którym oczywiście nie jesteś, a próbujesz nim zostać)Patrz PN-HD 60364-6:2008 p. 61.2.3 podpunkt m)Na dzień dzisiejszy "obowiązuje" PN-HD 60364-6:2016-07 - wersja angielskaInstalacje elektryczne niskiego napięcia -- Część 6: Sprawdzanie Cytat Inwestor powinien byc świadomy, że jeżeli wystąpią problemy z instalacją trzeba będzie liczyć się z kuciem i szukaniem puszek ale to bardzo mało prawdopodobne. Ale prawdopodobne. Później Inwestor po paproku (patrz - Rałał_P) woła elektryka na poprawki. Wymóg dostępności połączeń przewodów podałem wcześniej. Cytat To przeczytaj raz jeszcze ze zrozumieniem to na co się powołujesz...bo kompletnie nie ma to żadnego związku z moja wypowiedzią. Gdzie tam jest nakaz stosowania oddzielnych obwodów na każde pomieszczenie? Rozumiem, że w pomieszczeniu wykonujesz albo instalację oświetlenia, albo gniazd wtykowych. Nigdy obie To przypomnę : Cytat § 188. 1.2. W instalacji elektrycznej w mieszkaniu nalezystosowaç wyodrebnione obwody: oswietlenia, gniazdwtyczkowych ogólnego przeznaczenia Lipę żeście odstawili, mości panie. Nie dziwię się - teraz każdy próbuje zostać elektrykiem. To taka przypadłość w narodzie (trzy w jednym)Wnioski :Nie wtrącaj się do elektryki, skoro się na niej nie znasz. Edytowano 8 grudnia 2016 przez elpapiotr (zobacz historię edycji) Link do komentarza
bajbaga Napisano 8 grudnia 2016 Udostępnij #46 Napisano 8 grudnia 2016 Cytat Nie wtrącaj się do elektryki, skoro się na niej nie znasz. I o PB nie wspominając. Tiiiiiaaaaaaaaa.Na nieszczęście coś się stało.I już widzę jak przed sądem inwestor wyjaśnia:Wybitny specjalista, niejaki Rafał P, zapewniał, że w tym przypadku nie ma zastosowania art.36.a.6. - bo zmiana projektu instalacji elektrycznej została wykonana przez zwykłego elektryka i zatwierdzona/podpisana przez kierownika robót.I po prawdzie nie wiem co to za tytuł/funkcja "kierownik robót" - zwłaszcza mając na uwadze budowę domu jednorodzinnego. Link do komentarza
Rafał_P Napisano 8 grudnia 2016 Udostępnij #47 Napisano 8 grudnia 2016 Cytat Witam. Zaczynasz się plątać w zeznaniach. Tak może postąpić murarz/tynkarz/akrobata, nie elektryk (którym oczywiście nie jesteś, a próbujesz nim zostać)Patrz PN-HD 60364-6:2008 p. 61.2.3 podpunkt m)Na dzień dzisiejszy "obowiązuje" PN-HD 60364-6:2016-07 - wersja angielskaInstalacje elektryczne niskiego napięcia -- Część 6: Sprawdzanie Bredzisz. Gdzie tam jest podany wymóg nie zatynkowania puszek? Konkretny cytat poproszę. Cytat Ale prawdopodobne. Później Inwestor po paproku (patrz - Rałał_P) woła elektryka na poprawki. Wymóg dostępności połączeń przewodów podałem wcześniej. Kłamiesz. Poproszę o cyt z normy gdzie? Cytat Rozumiem, że w pomieszczeniu wykonujesz albo instalację oświetlenia, albo gniazd wtykowych. Nigdy obie To przypomnę : Lipę żeście odstawili, mości panie. Nie dziwię się - teraz każdy próbuje zostać elektrykiem. To taka przypadłość w narodzie (trzy w jednym) O czym ty piszesz? Odchodzisz od tematu. Gdzie jest wymóg jednego obwodu na jedno pomieszczenie? Jak nie ma to odszczekaj byle elektryku... Cytat Wnioski :Nie wtrącaj się do elektryki, skoro się na niej nie znasz. Ja nie muszę,choć mam na to papiery ,nie zamierzam się tym zawodowo zajmować. Jedno jest pocieszające że nawet taki byle elektryk jak ty potrafi odszukać normy bo niestety to nie jest częste. Chociaż juz jak je zastosować to masz poważne problemy. Szkoda że dodatkowo nie rozumiesz co tam jest napisane...ale czego oczekiwać od fachowca od ciągnięcia przewodów pod ścianach... ;) Link do komentarza
Rafał_P Napisano 8 grudnia 2016 Udostępnij #48 Napisano 8 grudnia 2016 Cytat I o PB nie wspominając. Tiiiiiaaaaaaaaa.Na nieszczęście coś się stało.I już widzę jak przed sądem inwestor wyjaśnia:Wybitny specjalista, niejaki Rafał P, zapewniał, że w tym przypadku nie ma zastosowania art.36.a.6. - bo zmiana projektu instalacji elektrycznej została wykonana przez zwykłego elektryka i zatwierdzona/podpisana przez kierownika robót.I po prawdzie nie wiem co to za tytuł/funkcja "kierownik robót" - zwłaszcza mając na uwadze budowę domu jednorodzinnego. Zlituj sie kierownik robót - elekektryk z SEP z UB... Czego nie rozumiesz? Konkretnie jak zmienisz położenie gniazdka i napiszesz o tym projektantowi to wyśle cie na drzewo A ciągnąć kable po ścianach to może byle koleś z zawodówki byle ten w.w się pod tym podpisał i sprawdził. ;) Link do komentarza
bajbaga Napisano 8 grudnia 2016 Udostępnij #49 Napisano 8 grudnia 2016 Cytat Konkretnie jak zmienisz położenie gniazdka i napiszesz o tym projektantowi to wyśle cie na drzewo A miałeś kiedyś w ręku projekt instalacji elektrycznej dla domu jednorodzinnego ?Wychodzi, że nie miałeś.Projektant nie wyśle na drzewo, tylko skasuje i to sporo, bo jak się ma jelenia który nawet nie zaglada do projektu to się go łoi ile się da - za głupotę.Tiiiaaaaaa.Przy budowie kurnika trzeba zatrudnić kierownika robót To o co pytał pytający jest zawarte w projekcie instalacji - każde "naruszenie", w tym zakresie, projektu budowlanego (w tym instalacji) podlega art.36a.6. Link do komentarza
Rafał_P Napisano 8 grudnia 2016 Udostępnij #50 Napisano 8 grudnia 2016 Cytat A miałeś kiedyś w ręku projekt instalacji elektrycznej dla domu jednorodzinnego ? Wychodzi, że nie miałeś. Projektant nie wyśle na drzewo, tylko skasuje i to sporo, bo jak się ma jelenia który nawet nie zaglada do projektu to się go łoi ile się da - za głupotę. Tiiiaaaaaa. Przy budowie kurnika trzeba zatrudnić kierownika robót To o co pytał pytający jest zawarte w projekcie instalacji - każde "naruszenie", w tym zakresie, projektu budowlanego (w tym instalacji) podlega art.36a.6. Oczywiście! Raz jeszcze: 1.)Kupujesz projekt budowlany domu w którym załączona jest zwykle także instalacja elektryczna. 2.)Do projektu załączone są informację na jakie zmiany zgadza się projektant 3.) Wykonuje elektryk instalacje elektryczną ze zmianami w stosunku do projektu 4.) Po wykonanych zmianach jeżeli ma uprawnienia SEP z UB może wykonać zmiany w projekcie zgodnie z w.w i załączyć projekt po wykonawczy 5.) Zgłasza tą instalację do odbioru do zakładu energetycznego Czego nie rozumiesz to wyjaśnię? Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się