Skocz do zawartości

Przemarzanie sciany z filarem wentylacyjnym w pomieszczeniu na poddaszu


Recommended Posts

Witam,

Odpowiedź na poniższe pytanie będzie w sposób bardzo ogólnikowy, ponieważ nie znam detali zastosowanego rozwiązania i skutków powstałych z tego tytułu można tylko domniemać ewentualnej przyczyny.

Przewody kominowe (taką funkcję pełni filar) powinny być zaizolowane termicznie z uwagi na niejednorodność pracy przy zastosowaniu wentylacji grawitacyjnej szczególnie zimą. Dochodzi wówczas do niekontrolowanego przepływu strumienia powietrza w kanałach wentylacyjnych i efektem jest zasysanie zimnego powietrza z zewnątrz budynku kanałem wentylacji (tzw. odwrotny ciąg kominowy). W wyniku takiego zjawiska powierzchnia ściany do której przyległy jest komin, a często tworzy z nią integralna część, wychładza się powodując zjawisko kondensacji pary wodnej. Fragment komina na poddaszu jest krótkim przewodem wentylacyjnym stąd może stąd może powstać problem z odpowiednim przepływem strumienia powietrza.

Ocieplenie powierzchni filara, wyeliminuje wychładzanie się warstwy zewnętrznej i powstałych z tego tytułu problemów w postaci wykraplającej się wilgoci. Prace można wykonać przy użyciu materiałów wchodzących w skład kompletnego systemu ociepleń Termo Organika. Po ociepleniu filara warto sprawdzić poprawność działania kanału wentylacyjnego przez wykwalifikowanego fachowca w tej dziedzinie i ewentualnie usprawnić działanie wentylacji przez zastosowanie odpowiednich urządzeń poprawiających efektywność pracy.

Pozdrawiam
Krzysztof Krzemień
Link do komentarza
Panie ekspercie - zimą wsteczny ciąg nie występuje chyba, że kanał wentylacyjny pełni funkcję doprowadzenia powietrza do kotła, kominka przy braku innego dopływu. Przyczyn zawilgocenia trzeba szukać raczej w przenikaniu wody opadowej przez komin (przecieki obróbki, czapy) bądź intensywnego odprowadzaniu wilgotnego powietrza np. z łazienki, kuchni
jeśli poddasze nie jest ogrzewane. W pierwszy przypadku ocieplenie nic nie da, a w drugim lepiej w kanale umieścić rury wentylacyjne chroniące przed wnikaniem wilgoci.
Link do komentarza
Cytat

Panie ekspercie - zimą wsteczny ciąg nie występuje chyba, że kanał wentylacyjny pełni funkcję doprowadzenia powietrza do kotła, kominka przy braku innego dopływu. Przyczyn zawilgocenia trzeba szukać raczej w przenikaniu wody opadowej przez komin (przecieki obróbki, czapy) bądź intensywnego odprowadzaniu wilgotnego powietrza np. z łazienki, kuchni
jeśli poddasze nie jest ogrzewane. W pierwszy przypadku ocieplenie nic nie da, a w drugim lepiej w kanale umieścić rury wentylacyjne chroniące przed wnikaniem wilgoci.



Witam,

Niestety wentylacja grawitacyjna nie działa w sposób optymalny i przy dużej różnicy temperatur jak to ma miejsce zimą jej działanie można określić jako "nadczynność" co może powodować odwrócenie ciągu kominowego w niektórych kanałach wentylacyjnych. Dzieje się tak w celu wyrównania ciśnienia powietrza, które nie jest w stanie być doprowadzone do pomieszczeń w odpowiedniej ilości przez mikroszczeliny. Z takim zjawiskiem można się często spotkać, stąd nagminnie pojawiają się w mieszkaniach zaklejone kratki wentylacyjne z których "po prostu wieje" i bynajmniej owe kratki wentylacyjne nie stanowią doprowadzenia powietrza do kotła lub kominka....
Jeżeli efektem zawilgocenia jest woda opadowa dostająca się do komina, to należy temu zapobiec przez zastosowanie odpowiednich akcesoriów montowanych u szczytu komina.

Pozdrawiam

Krzysztof Krzemień Edytowano przez Eksperci Termo Organika (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Witam,

Odpowiedź na poniższe pytanie będzie w sposób bardzo ogólnikowy, ponieważ nie znam detali zastosowanego rozwiązania i skutków powstałych z tego tytułu można tylko domniemać ewentualnej przyczyny.

Przewody kominowe (taką funkcję pełni filar) powinny być zaizolowane termicznie z uwagi na niejednorodność pracy przy zastosowaniu wentylacji grawitacyjnej szczególnie zimą. Dochodzi wówczas do niekontrolowanego przepływu strumienia powietrza w kanałach wentylacyjnych i efektem jest zasysanie zimnego powietrza z zewnątrz budynku kanałem wentylacji (tzw. odwrotny ciąg kominowy). W wyniku takiego zjawiska powierzchnia ściany do której przyległy jest komin, a często tworzy z nią integralna część, wychładza się powodując zjawisko kondensacji pary wodnej. Fragment komina na poddaszu jest krótkim przewodem wentylacyjnym stąd może stąd może powstać problem z odpowiednim przepływem strumienia powietrza.

Ocieplenie powierzchni filara, wyeliminuje wychładzanie się warstwy zewnętrznej i powstałych z tego tytułu problemów w postaci wykraplającej się wilgoci. Prace można wykonać przy użyciu materiałów wchodzących w skład kompletnego systemu ociepleń Termo Organika. Po ociepleniu filara warto sprawdzić poprawność działania kanału wentylacyjnego przez wykwalifikowanego fachowca w tej dziedzinie i ewentualnie usprawnić działanie wentylacji przez zastosowanie odpowiednich urządzeń poprawiających efektywność pracy.

Pozdrawiam
Krzysztof Krzemień



Proszę doradzić mi, jak praktycznie usunąć ten feler. Komin ma trzy przewody.Skrajne są przewodami wentylacyjnymi. Środkowy jest przewodem dymnym do przyszłego kominka. Zakryłem go w zeszłym roku z góry płaską blacha nierdzewną. Po tej zimie była poprawa albo mrozy nie były takie duże jak w poprzednich latach. Jeden prrzewód jest nieużywany (ten po lewej stronie filara w pokoju -najmniejsze uszkodzenia tynku). Aktywny jest przewód prawy (zdjęcie filara w pokoju). Wyloty przewodów wentylacyjnych sa z boków komina. Na górze komina jest betonowa czapka. Czy należy skuć czapkę i zaizolować od wenątrz te przewody? Dodaję zdjęcie komina na dachu.

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Odparzenia tynku wskazują na zamoknięcie komina i nie ma to nic wspólnego z przemarzaniem. Przyczyn może być wiele, a przy nieużywanych kanałach wilgoć nie ma jak odparować gdy zamokną przy otwartym wylocie komina. Zawilgocenie może również powodować topniejący śnieg zbierający się od strony kalenicy, a woda przenika przez fugi klinkieru.

Możliwe działania:
- uruchomienie kanałów
- daszek nad przewodem dymowym
- obróbka z blachy na czapie
- uszczelnienie fug bądź blacha na wysokość ok. 30 cm na kominie (od strony kalenicy)
- sprawdzenie szczelności obróbki dachowej
- sprawdzenie czy nie ma przecieków pod izolacją termiczną dachu (woda może spływać po folii)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...