Skocz do zawartości

Podłoże pod płytki gresowe na zewnętrzne schody


Recommended Posts

Pytanie z formularza ze strony: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

Witam, mam wylane schody na zewnątrz (beton z betoniarni). Do futryny drzwi było zostawione pod kamień 4 cm. Obecnie mają być na nich płytki gresowe w formacie 120*60. Problem tkwi czym je podrównać ponieważ 4 cm to za dużo pod płytkę, która ma 1 cm (musiało by być 3 cm kleju). Zrobić to klejem do płytek wielkoformatowych czy też 2 cm zaprawy cementowej wyrównującej i dopiero klej i płytka gresowa.
Link do komentarza
Witam,

Oba wymienione przez Pana rozwiązania są dosyć często stosowne. Wyrównywanie podłoża klejem nie jest jednak rozwiązaniem systemowym. Kleje do okładzin są jednak najczęściej zaprawami cienkowarstwowymi zalecanymi jedynie do przyklejania płytek do podłoża na warstwie o grubości od 2 do 6 mm. Wyjątkiem są zaprawy klejowe średniowarstwowe lub grubowarstwowe, które umożliwiają jednoczesne wyrównywanie podłoża i przyklejanie okładzin (np. klej ALPOL AK 517 klasy C2FES1 o zakresie stosowania 3-20 mm).

Zaletą klejów upłynnionych jest dodatkowo eliminowanie pustek powietrznych pod płytką, co zapewnia maksymalną przyczepność płytki do podłoża oraz uniemożliwia penetracje wodzie (szczególnie nie wskazaną przy przyklejaniu okładzin na zewnątrz). Jeśli jednak zdecydowałby się Pan na wcześniejsze wyrównywanie podłoża zaprawą klejową to powinno być ono wykonane odpowiednio wcześniej, aby przed przyklejeniem płytek klej dobrze związał. Nie można przy tym dopuścić do przesuszenia kleju przed jego związaniem. Do wyrównywania podłoży pod okładziny zalecane są najczęściej zaprawy wyrównujące, które posiadają znacznie szerszy zakres stosowania (np. ALPOL AZ 135 o zakresie stosowania 3-50 mm) oraz często nadają się również do profilowania spadków i wykonywania warstw dociskowych. Oczywiście podłoże w każdym przypadku powinno być przygotowane zgodnie zaleceniami producenta wyrobu, który ma być stosowany.

Absolutnie odradzam natomiast przyklejanie na schodach zewnętrznych płytek wielkoformatowych, czyli okładzin o wymiarze przekraczającym 30 x 30 cm. Zastosowanie płytek wielkoformatowych stwarza bardzo wysokie prawdopodobieństwo powstania usterek w warstwie okładzinowej w szczególności odspojeń (spowodowane jest to znacznymi różnicami temperatur, które będą występować w trakcie eksploatacji okładzin, ich dużą rozszerzalnością termiczną i naprężeniami powstającymi z tego tytułu).

Zalecane jest natomiast wykonanie dylatacji (gdy powierzchnia bez dylatacji jest większa od 6 m.kw. lub stosunek jej długości do szerokości przekracza 4:1) oraz wykonanie hydroizolacji podpłytowej i połączenie jej z wcześniej wykonaną izolacją fundamentu schodów.

Pozdrawiam

Jarosław Pacierz
Menadżer Produktu Edytowano przez Eksperci Alpol Gips (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...