Skocz do zawartości

Ocieplenie piwnicy domu z lat 80-tych


Recommended Posts

Pytanie z formularza ze strony: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

Dzień Dobry,
zamierzam ocieplić piwnicę domu mieszkalnego, pobudowanego w latach 80-tych. Około metr muru wystaje ponad ziemię reszta jest w ziemi. Piszę około metr dlatego, że teren nie jest płaski. Fundament został kiedyś pomalowany lepikiem.

Moje pytanie brzmi, czy ocieplać od ław, czy wystarczy, jak się wkopię około pół metra w głąb ziemi, teren jest bardzo ciężki, gliniasty.

Wiem, że na tym nie powinno się oszczędzać, ale niestety czasem tak trzeba. Bardzo proszę o pomoc, jak to zrobić dobrze no i w miarę tanio.

Pozdrawiam
Link do komentarza
Przede wszystkim proszę prowadzić te prace pod nadzorem kierownika budowy, najlepiej żeby był konstruktorem. Takie prace ziemne potencjalnie grożą utratą stateczności fundamentów. Najczęściej prowadzi sie je krótkimi odcinkami, np. po 2 m.
Co do samego ocieplenia, to oczywiście ocieplenie całych ścian byłoby najlepsze. Jednak i ten wariant, z ociepleniem na 0,5 w głąb gruntu przyniesie zdecydowana poprawę. Największe straty ciepła występują właśnie w części wystawionej ponad grunt (kontakt z zimnym powietrzem zewnętrznym). Zaś nawet przy teoretycznej głębokości przemarzania 1 m (większość kraju) grunt w praktyce nie przemarza zwykle głębiej niż na 60 cm.
Link do komentarza
Rozpoczęcie prac ociepleniowych powinno być poprzedzone fazą projektową w oparciu o dokonany stan techniczny części nadziemnej i podziemnej fundamentów. Projekt wraz ze specyfikacją powinien zawierać przebieg prac, sposób zamocowania i wybór odpowiednich materiałów. W praktyce niestety bardzo często brakuje odpowiedniego przygotowania i zaplanowania robót co skutkuję błędami lub nadmiernym kosztem związanym z wykonaniem.

Przed rozpoczęciem prac ociepleniowych ściany fundamentu trzeba odkopać, oczyścić, wyrównać ewentualne nierówności (jeśli jest potrzeba). Następnym etapem prac ociepleniowych powinno być wykonanie warstwy hydroizolacji w postaci masy bitumicznej wodorozcieńczalnej (brak reakcji ze styropianem) nanoszonej na powierzchnię ścian fundamentowych. We wspomnianym przypadku na ścianach jest lepik, który może niszcząco oddziaływać na styropian, dlatego warto było by raz jeszcze pokryć powierzchnię ścian masą bitumiczną wodorozcieńczalną w celu odseparowania agresywnego czynnika jakim jest lepik. Po wyschnięciu następuje mocowanie odpowiedniego rodzaju płyt styropianowych TERMO ORGANIKA o nazwie TERMONIUM fundament, przystosowanych specjalnie do izolacji ścian fundamentowych, które są bardzo odporne na zawilgocenie i zachowują właściwości izolacyjne przez bardzo długi okres użytkowania. Płyty mocuje się przy pomocy kleju poliuretanowego TO-KPS, który bardzo szybko uzyskuje trwałe i stabilne mocowanie. Kolejnym etapem prac jest zamocowanie folii kubełkowej i zasypanie fundamentu. Strefy powyżej poziomu gruntu w przypadku wykończenia okładziną kamienną, ceramiczną, itp. Powinny zostać dodatkowo zamocowane przy pomocy kołków montażowych do styropianu. Jest to pod każdym względem optymalny sposób wykonania ocieplenia ścian fundamentowych.

Pozdrawiam
Krzysztof Krzemień
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
×
×
  • Utwórz nowe...