Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
mmaarcin

Jaki drenaż? z drenażem tradycyjnym ? z tunelami rozsączkowymi? pakietem WBOX?

Recommended Posts

Mam dylemat.
A mianowicie będę instalował oczyszczalnię 3 komorową 3000l ( 5 osobowa rodzina) , która jak wiem nie jest przez wszystkich aprobowana (lepsza lecz niestety droższa biologiczna).
U mnie na działce sam piach i wody gruntowej na 3 metrach nie uświadczysz, dlatego też tego typu rozwiązanie. Ponadto sąsiedzi też nie narzekają (brak problemów z oczyszczalniami)
Mój dylemat polega na tym, że nie mogę zdecydować na sposób drenażu.
- czy z drenażem ok. 50 metrów? jak długa żywotność takiego układu jelitowego? gdzieś przeczytałem, że po 10 latach do wymiany.
- czy może na tunelach rozsączkowych? oszczędność terenu. Wydawało mi się to lepszym rozwiązaniem, lecz spotkałem się z opiniami sprzedawców, którzy twierdzą że się szybciej zatykają i są po prostu "be"
- czy na pakietach wbox? Ponoć bardzo dobre rozwiązanie. Ponoć?

Bardzo proszę o poradę doświadczonych użytkowników forum.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Odporność drenażu na zamulenie zależy przede wszystkim od jakości podczyszczenia ścieków w osadniku (dodatek preparatów, czyszczenie filtra, usuwanie osadu) oraz chłonności gruntu. Na gruncie piaszczystym z reguły wystarczą zwykłe ciągi drenarskie zasilane ze studzienki rozdzielczej.

Przy ograniczonej powierzchni działki i konieczności zachowania wymaganych odległości np. od studni, stosuje się rozsączanie skupione (tunele, skrzynki), ale te z reguły szybciej ulegają zamuleniu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mając wystarczającą ilość terenu to lepiej dać tradycyjny drenaż, który lepiej rozprowadzi oczyszczone ścieki niż wbox czy tunele?
Szukam także opinii na temat oczyszczalni rototank.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Z opisu wynika, że warunki gruntowe są na działce korzystne. Jeżeli nie ma ograniczeń odnośnie powierzchni, drenaż w gruncie, z rurami obsypanymi żwirem, będzie bardzo dobrym rozwiązaniem - tanim i trwałym.
Typowa oczyszczalnia wymaga najczęściej odkopania i oczyszczenia drenów po około 10 latach. Ten czas ulegnie przedłużeniu jeżeli ścieki będą lepiej wstępnie oczyszczone. Wystarczą do tego większe komory wstępne. A zbiornik betonowy 5 m3 to wydatek ok. 1000 zł, (10 m3 ok. 2000 zł). Dodanie 2 lub 3 dużych zbiorników oraz zastosowanie preparatów biologicznych bardzo poprawi jakość oczyszczenia ścieków trafiających do drenażu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Mam dylemat.
A mianowicie będę instalował oczyszczalnię 3 komorową 3000l ( 5 osobowa rodzina) , która jak wiem nie jest przez wszystkich aprobowana (lepsza lecz niestety droższa biologiczna).
U mnie na działce sam piach i wody gruntowej na 3 metrach nie uświadczysz, dlatego też tego typu rozwiązanie. Ponadto sąsiedzi też nie narzekają (brak problemów z oczyszczalniami)
Mój dylemat polega na tym, że nie mogę zdecydować na sposób drenażu.
- czy z drenażem ok. 50 metrów? jak długa żywotność takiego układu jelitowego? gdzieś przeczytałem, że po 10 latach do wymiany.
- czy może na tunelach rozsączkowych? oszczędność terenu. Wydawało mi się to lepszym rozwiązaniem, lecz spotkałem się z opiniami sprzedawców, którzy twierdzą że się szybciej zatykają i są po prostu "be"
- czy na pakietach wbox? Ponoć bardzo dobre rozwiązanie. Ponoć?

Bardzo proszę o poradę doświadczonych użytkowników forum.



Koszt oczyszczalni biologicznej faktycznie jest odrobinę wyższy, ale warto zastanowić się nad kosztami eksploatacji. Ze względu na nowsze rozwiązania, oczyszczalnia biologiczna jest zdecydowanie tańsza w użyciu. W przypadku awarii i "zapchania się" drenażu, musimy liczyć się z kosztami jego ponownej aktywacji, które sięgają kwoty 400 złotych. Oczyszczalnia biologiczna jest znacznie łatwiejsza w utrzymaniu dla zwykłego użytkownika, także jej serwisowanie i stosowanie preparatów nie stanowi żadnego problemu. Przede wszystkim daje nam gwarancję lepiej oczyszczonych ścieków. Drenaż jest oczywiście tańszy, ale zdecydowanie bardziej awaryjny i mniej skuteczny.

Budowa oczyszczalni to jednorazowo większy koszt. Można jednak starać się o dotację i zdecydować na nowsze rozwiązanie, które będzie bardziej skuteczne i wygodne.

Życzymy powodzenia w poszukiwaniach i budowie! icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Witam.
Proszę o radę ktorą oczyszczalnia, bedzie lepsza tzn ktora bedzie lepiej oczyszczała i nie zamuli drenażu. Taka ze zbiornikiem 2m3 2 komorowa z filtrem puzzolana czy 3 komorowa 2m3 bez filtra??
Obie w załaczniku.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Witam, działka 11ar ale glina pylasta na g=3m. Załapałem się wstępnie w gminie na dotacja z UE na oczyszczalnię biologiczną, stąd pytanie: jak postąpić z rozprowadzeniem wody z POB w związku z tą gliną? Doradźcie co zrobić, żeby mnie ze względu na glinę nie wyrzucono z projektu? Rowów brak. Studnia chłonna chyba odpada, czytam, że ew. coś w rodzaju tunelu nasypowego, a co Wy na to?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Witam, działka 11ar ale glina pylasta na g=3m. Załapałem się wstępnie w gminie na dotacja z UE na oczyszczalnię biologiczną, stąd pytanie: jak postąpić z rozprowadzeniem wody z POB w związku z tą gliną? Doradźcie co zrobić, żeby mnie ze względu na glinę nie wyrzucono z projektu? Rowów brak. Studnia chłonna chyba odpada, czytam, że ew. coś w rodzaju tunelu nasypowego, a co Wy na to?


Budowa oczyszczalni wymaga sporządzenia projektu dostosowanego do warunków lokalnych. Przy gruntach gliniastych i małej powierzchni działki rzeczywiście jest problem z odprowadzeniem wody, ale konkretne rozwiązanie powinni zaproponować specjaliści po rozpoznaniu terenu na miejscu (np. pomiar chłonności i ewentualnie wymiana gruntu).
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Budowa oczyszczalni wymaga sporządzenia projektu dostosowanego...

Dzięki! Będzie taki projekt. A jak Pan sądzi czy te pozostałe 6 arów będzie wystarczające, żeby wymienić trochę gruntu, ew. ile powinno się wymienić?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zrób coś takiego:



Czyli dodatkową oczyszczalnię glebowo-roślinną (hydroponiczną) a spływającą wodą zasil oczko wodne.

Ps. Mozna też wybudować oczko wodne z taką wyspą.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Zrób coś takiego...

Dzięki, ale to chyba zwykła POŚ z napowietrzaniem, a dotacja jest tylko na Biologiczne, więc ten nasyp będzie spełniał tylko rolę rozprowadzenia wody, bo ona będzie już oczyszczona w o. biologicznej -czy tak?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nie - to jest niezależne od BOŚ. To m.in. sposób na zagospodarowanie czystej wody w oczku wodnym, zasilanym przez BOŚ.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
bajbaga OK, ale rozjasnij- do takiego oczka pójdzie też woda deszczowa i poza tym gdzie powinna iść woda z tego oczka, tzn. przelew? Bo widzę tam rurę z tego oczka.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Witam, działka 11ar ale glina pylasta na g=3m. Załapałem się wstępnie w gminie na dotacja z UE na oczyszczalnię biologiczną, stąd pytanie: jak postąpić z rozprowadzeniem wody z POB w związku z tą gliną? Doradźcie co zrobić, żeby mnie ze względu na glinę nie wyrzucono z projektu? Rowów brak. Studnia chłonna chyba odpada, czytam, że ew. coś w rodzaju tunelu nasypowego, a co Wy na to?


POS buduje się na postawie zgłoszenia robót budowlanych w starostwie. Najprawdopodobniej do przedłożonego rysunku lokalizacji oczyszczalni i jej odpływu urzędnik zażyczy sobie opinii geotechnicznej sporządzonej specjalnie w tym celu.

Zadzwoń więc do właściwego starostwa i dowiedz się, co masz przedłożyć, bo gmina może warunkować udzielenie dopłaty od okazania dokumentu ze starostwa, w którym ono potwierdzi, że nie wniosło zastrzeżeń.

A opinia geotechniczna przyda się przede wszystkim Tobie, bo w niej fachowiec określi, jak skutecznie masz odprowadzić oczyszczony ściek.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Na pozór tak ja nie liczyłem ale przetestowalem na sobie i obniżanie teperatury to lipa i nie zawsze róznica temperatur decyduje o zużyciu energii ale również siła wiatru oraz wilgotnoć więcej energii idzie przy skiszonej tempoeratyrze okołozerowej niż przy -5 na prawdę . Z 2 strony gość wszystko wyliczył w detalach ajk mu nie wierzyć
    • Tu jest o wyłączeniu całkowitym ogrzewania - ja tego nie proponuję. A do tego się odniosę trochę więcej. 1. Jeśli tak -to po co się ograniczac? To grzac, ile się da - przecież nic się nie zmieni. Wg tego twierdzenia. 2. Oto cytat z twego linku : https://www.pieniadzepodkontrola.pl/ile-zaoszczedzisz-na-ogrzewaniu-obnizajac-o-1-stopien-temperature-w-mieszkaniu-lub-domu-kalkulacja/: "Na pierwszy rzut oka dziwne jest to, że im zimniej na zewnątrz, tym wydawało by się, mniej oszczędzamy na obniżeniu temperatury, prawda? Tutaj właśnie tkwi główna pułapka tego sposobu podawania i określania oszczędności. Z tego powodu (miedzy innymi) powstał ten artykuł: żeby przestrzec Cię przed popełnianiem takiego błędu. Żeby zapobiec rozczarowaniom. Prawda jest taka, że w każdym z tych przypadków nie oszczędzamy ani mniej, ani więcej. Niezależnie od temperatury na zewnątrz, oszczędzamy dokładnie tyle samo. Zmienia się jedynie udział, jaki nasze oszczędności mają w ogólnej ilości zużytego ciepła. Jeżeli bowiem różnica temperatur wynosi 20 stopni, a zaoszczędzimy na obniżeniu o 1 stopień, to zaoszczędziliśmy 1/20, czyli udział tego jednego stopnia w pierwotnych 20 stopniach to 5%. Jeżeli natomiast różnica temperatur wynosi 45 stopni, a zaoszczędziliśmy 1, to udział tego jednego stopnia w różnicy temperatur wynosi 1/45 = 2%. Nie zmienia się więc ilość zaoszczędzonego ciepła, a tylko jego matematyczny udział w całości zużytego ciepła."   Autor liczy procenty od różnicy temperatury - ale przecież przy wyższej temperaturze na zewnątrz zużyjemy o wiele mniej gazu, niż przy o wiele niższe, przy mrozie.  A jeśli tak - to może te procenty w wydanych pieniądzach na gaz będą inne.   A na zdrowy rozum? Im miej spalę gazu, tym mniej zapłacę. Im mniej spalę gazu, tym niższą temperaturę dostanę. A więc jaka średnia temperatura jest bardziej konomiczna, niższa czy wyzsza?? 
    • A jakie kolanko powinno być? Celowo jest skierowanej w bok żeby było łagodniej. Co do pomarańczowe 110 to nie wiem jaka jest sztywność. Dolna 160 wiem że jest grubsza niż inne. A kolan jest tyle żeby było łagodniej, uważacie ze poprzednia wersja hydraulika od razu 45st w dół była lepsza? 
    • Niestety nie warto obniżać temperatury w nocy https://www.pieniadzepodkontrola.pl/czy-warto-wylaczac-ogrzewanie-na-noc-ile-mozna-zaoszczedzic-na-okresowym-wylaczaniu-ogrzewania/   Obniżanie w ogóle nie ma sensu niestety https://www.pieniadzepodkontrola.pl/ile-zaoszczedzisz-na-ogrzewaniu-obnizajac-o-1-stopien-temperature-w-mieszkaniu-lub-domu-kalkulacja/   ja tego nie liczyłem tylko przetestowałem w praktyce
    • Zawór napowietrzający należy montować tylko w pozycji pionowej z maksymalnym odchyleniem od pionu wynoszącym 5%. Nieprzestrzeganie tej zasady może doprowadzić do ich nieprawidłowej pracy.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...