Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
perzaa1

2 niezależnie sterowane oświetlenia z 3 żył

Recommended Posts

Dzień dobry wszystkim.

Proszę o radę, mam 3 żyły, jedna ciepła, 2 ga pusta, 3 zabezpieczenie

Czy jest możliwe zrobienie z tego oddzielnie sterowanego oswietlenia nad lustrem, i oddzeilnie sterowanego oswietlenia lustra?

Dziękuję z góry za pomoc.

Słyszałem o jakiejś mijance/mostku, niestety nie jestem w stanie znaleść pasującego schematu na forum.


Pozdrawiam
Arek

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość stach
Ja mam trochę więcej żył i wszystkie ciepłe - 36,6 stopnia icon_rolleyes.gif i póki co nie są puste - zdrowy jestem...

Skąd ta nomenklatura???

Gdzie te żyły, skąd-dokąd, włącznik gdzie jest, gdzie zasilanie icon_eek.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zasilanie idzie od gniazda przy włączniku który mam nadzieję uda się usatwić na dwa klawisze.

Od "włącznika" idą 3 żyły pod glazurą do lustra. Opcja podłączenia na 1 klawisz potrafię, jak wcześniej wspominałem słyszałem o "mijance" - podobno można z tego zrobić niezależne oświetlenie lampy i lustra.

Pytam gdyż jestem ciekaw czy mogę to osiągnąć bez rozwalania glazury

Pozdrawiam

Arek

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Masz w sumie do dyspozycji tylko dwie żyły: faza i neutralny (brązowa i niebieska izolacja). Zółto-zielona jest przepisami zagwarantowana, jako ochronna (podłączasz do metalowej obudowy, jeśli takowa występuje) i nie możesz jej inaczej wykorzystać.

Na wyłącznik przewód fazowy, a neutralny bezpośrednio do lampy.
Możesz jednak zrobić tak, że lampka lustra będzie działała tylko wtedy, jak będzie załączona lampa nad lustrem, czyli:
- Wchodzisz do łazienki, zapalasz światło nad lustrem, następnie pociągasz za sznureczek i zapala się lampa w lustrze - to jest do zrobienia.

Cytat

Od "włącznika" idą 3 żyły pod glazurą do lustra. Opcja podłączenia na 1 klawisz potrafię, jak wcześniej wspominałem słyszałem o "mijance" - podobno można z tego zrobić niezależne oświetlenie lampy i lustra.


Można, ale wtedy będziesz na bakier z przepisami, bo przewód ochronny musiałbyś wykorzystać, jako neutralny (puszczasz go bezpośrednio do każdej z lamp), a dwoma pozostałymi puścić fazę przez wyłącznik podwójny. Raz do jednej, raz do drugiej lampki. Edytowano przez Leszek4 (zobacz historię edycji)
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
WoW!!!!

Takie rozwiązanie mnie najbardziej interesuje!

"przewód ochronny musiałbyś wykorzystać, jako neutralny (puszczasz go bezpośrednio do każdej z lamp), a dwoma pozostałymi puścić fazę przez wyłącznik podwójny. Raz do jednej, raz do drugiej lampki. "

Dziękuję za podpowiedź!

Postaram się tak zainstalować. Przewód ochronny zabezpiecza przes spalneniem urządzenia? Halogenik nad lustrem to nie kłopot, boje się o lustro LED

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Postaram się tak zainstalować. Przewód ochronny zabezpiecza przes spalneniem urządzenia?


Nie. Przewód ochronny chroni Cię przed zabiciem i jest wykorzystywany przez zabezpieczenie różnicowo-prądowe.
Chodzi o to, żeby przy ewentualnej awarii polegającej na przedostaniu się napięcia na metalową cześć jakiejś obudowy, rurki, drutu, wanny etc. natychmiast zostało wyłączone napięcie w tym obwodzie.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ekstra! Dziękuję wszystkim za pomoc!

Nie martwcie się o mnie - nie zginę, wyłądze napięcię i będę działać

Dobrego dnia!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Razmes
Leszek pewnie teraz się zastanawia, gdzie popełnił błąd. Niby tłumaczył, ale do złego podkusił icon_razz.gif

Perzaa1, tu nie o Ciebie chodzi, bo Ty będziesz wiedział co i jak. Ale ktoś inny niepoinformowany może się śmiertelnie zdziwić. icon_confused.gif Edytowano przez Razmes (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jeżeli w tym lustrze, tudzież w kinkiecie są jakieś elementy metalowe, to koniecznie zrób wariant pierwszy, a przewód żółto-zielony podłącz do żółto-zielonego w kostce przyłączeniowej tych lamp.

Jeśli w kostkach przyłączeniowych nie ma przewodu żółto-zielonego, to od biedy, na własną odpowiedzialność, zastosuj go jako neutralny. Naciągnij wtedy na niego niebieską koszulkę z obu stron.

Cytat

Leszek pewnie teraz się zastanawia, gdzie popełnił błąd. Niby tłumaczył, ale do złego podkusił



:bezradny:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Teoretycznie, może być i tak, że to instalacja pod wyłącznik 2 klawiszowy.
Nic nie pisze o istniejących kostkach lub kostce do zasilania lampy/lamp.
Nic nie pisze o tym ile "wlata" "żył" do wyłącznika - a jak instalacja jest 2 "żyłowa" ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość stach
Teraz to możecie sobie popisać, tak dla uspokojenia sumienia, a on już tam grzebie w tych "żyłach" i nie wiadomo czego się dogrzebie...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Instalacja w całym domu jest 3 żyłowa.

To miejsce było przeznaczone na 1 włącznik - ekektryk z którym się "rozstałem" na 99% miał na myśli rozwiązanie:

"przewód ochronny musiałbyś wykorzystać, jako neutralny (puszczasz go bezpośrednio do każdej z lamp), a dwoma pozostałymi puścić fazę przez wyłącznik podwójny. Raz do jednej, raz do drugiej lampki. "

bo nie chciało nam się kuć w scianie przed położeniem glazury...

Niemożliwością dla mnie jest kontakt z tą osobą, stąd moje pytanie do forumowiczów.

Dziękuję wszystkim za pomocne rady

Arek

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

...a jak instalacja jest 2 "żyłowa" ?


Wtedy nie ma zabezpieczenia różnicowo-prądowego i jest to bardzo stara sieć, pamiętająca jeszcze głęboki peerel.
Takie instalacje trzeba przerabiać dla własnego i innych bezpieczeństwa.

Zakładając jednak, że to nowa instalacja, to u kolegi kluczowe jest, czy w tym obwodzie są przewodzące prąd elementy obudów (tego kinkietu czy lustra). Wtedy na pewno producent poprowadził przewód ochrony od obudowy do kostki przyłączeniowej i należy bezwzględnie do niego się podłączyć.
Jeśli jednak wszystko jest np. w plastiku, to pół biedy, bo przewodu ochronnego i tak by nie wykorzystał, bo niby do czego?
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Razmes
Cytat

...elektryk z którym się "rozstałem"...


...Niemożliwością dla mnie jest kontakt z tą osobą...



Czyżby pierwsza ofiara? icon_cool.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Rolety okien tarasowych będą miały 18 cm grubości i jakieś 2 cm wypustki na umieszczenie styro na skrzynce więc będzie na styk. A 25 cm styro na cały dom nie widzi mi się dawać żeby zasłonić rolety. Myślałem o roletach mocowanych na poszerzonych ościeznicach ale to muszę znaleźć dodatkowe 16-18 cm pod nadprozami, a w przypadku solidnych wylewanych podciągów będzie problem. Musiałbym je odchudzić z 50 czy 45 cm do ok 30 a to może być za mało by było solidne
    • Punkta masz za czytelne pytania    Bo wieniec daje się na poziomie stropu, a nadproże zwykle jest niżej. Podciągi i wieńce powinny stanowić jedną konstrukcję jeśli się da i rownież ze stropem, jeśli jest żelbetowy. I oczywiście z ndprożami, jeśli jest taka możliwość. Codzi o to by to był jeden ruszt konstrukcyjny najlepiej pracujący razem. Ale są też inne możliwości też zależne od konstrukcji. a nie możesz zobić skrzynek odsuniętych od nadproża więcej - 5 cm to mało, będzie mostek. Wiem, że schowana roletajest ładniejsza, ale....
    • Także kupiliśmy deskę oraz cały materiał do Docieplenia i jak dla mnie jest ok. 
    • Pokazywałem jako przykład że przy oknach narożnych często widać słupy wylewane na krawędziach okien, zdjęcia nie moje, wtedy miałem tylko strop na piwnicy. A kierbud stwierdził żeby żadnych słupów nie dawać tylko zrobić solidne podciągi. Słup zimny miałem na myśli ze od strony ościeżnicy może przemarzać tak mi się wydaje, bo okno będzie do niego dolegać. No ale pewnie się mylę. A co do rolet to może i faktycznie w miejscu wykuszu dać 25cm, przecież to nie będzie widać bo to tylko 1x3m będzie miał grubszy styro. Rolety chce ciepłe podtynkowe, te nad ościeżnicami które mają styczność z wnętrzem poprzez chociazby klapę rewizyjną są ponoć zimne bo mają tylko cienką warstwę styro w środku a temp w takiej rolecie jest taka jak na zewnątrz i z tego co wiem podtynkowe lub montowane na poszerzonych ościeżnicach są najcieplejsze. Tylko muszę nadproża ocieplić, ale mogę to zrobic przy wylewaniu czyli dać 4-5 cm XPSa do każdego nadproża.   I tak właśnie czynię przed każdym etapem. No własnie nie nad wąskim tylko nad narożnymi jak tutaj (oczywiście nie narysowałem stropu ani wieńca żeby było czytelniej, ale będzie to lane razem. Wieniec opuszczony 25 lub 20 cm)     Coś podobnego do tego ze zdjęcia z sieci ale nie wiem czemu tutaj wieniec jest nad podciągiem, przecież to chyba powinno być jedno, czyli w linii i łączone z wieńcem na końcach?     Ale zastanawiam się czy nie połączyć podciągów z wieńcem wykuszu, czyli tak:  
    • Taż to jest kwota pensji rocznej, wcale nie najgorszej. Masz jakiś dokładniejszy obmiar tych robót?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...